Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
puksji
Panter
Panter

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Met Simba gaat het nog steeds hetzelfde. Merk wel dat ze het zo goed doet door de anebolenprik, want tegen de tijd dat die uitgewerkt raakt (maand) is ze wel minder, dwz slomer en lichamelijk mindere conditie. Een dag na de prik is ze weer als nieuw.
Maar hier wel een nieuw probleem. Mijn moeder kan haar echt niet dwangvoeren, ze pikt het gewoon niet. En omdat het dwangvoeren geen echte dwang moet zijn wil ik het dan ook niet. Alleen is de ellende dat ik morgen om 7.45 de deur uit ga en misschien pas om 23.00 thuis kom.
Voor ik weg ga kan ik haar zo'n 30 misschien 40 gram voeren van de 85 gram die ze per dag krijgt, en als ik thuis kom dan weer. Maar dat houdt in dat ze dan 13 uur geen nierdieet krijgt. Overdag gaat mijn moeder haar dan maar een paar keer gourmet voorschotelen zodat ze toch wat eet (hopelijk). Als ze niet eet al die tijd, wat natuurlijk best mogelijk is omdat ze boos kan zijn, zou dat dan heel erg zijn?

Gelukkig gaan we van de zomer niet op vakantie, maar wel een paar dagen weg met de caravan. Eventueel nemen we haar dan maar mee.
Moeilijk allemaal hoor.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Adriana

Bericht door Adriana »

nierdieetvoer is hoog calorisch, hier werd overdag ook wel helemaal niet gegeten en gesnurkt of gesoesd. ik zou nog een paar keer nadenken over het voeren van gourmet, want daardoor zou ze zich veel minder goed kunnen gaan voelen dan wanneer ze een aantal uren zou moeten 'vasten'.
wat je zou kunnen doen is in een timerbak een drolletje malt-softpasta van bijv Gimpet leggen en die timerbak ongeveer halverwege open laten gaan. malt-softpasta is erg vet en daar krijgt ze energie van terwijl het de nieren vrijwel niet belast. dat is misschien een goeie overbrugging. je moeder zou ook kunnen proberen of ze het van haar vinger af wil likken.
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Simba eet iedere dag ook wat gourmet en wordt er niet misselijk van. Maar die pasta lust ze niet en het nierdieet van je vingers likken doet ze ook niet omdat ze het gewoonweg niet wil eten. En bij mijn moeder zal ze zeker niets van haar vingers likken. Het is naar om te zeggen, maar ze heeft een hekel aan mijn moeder en het is ons een raadsel waarom.
Simba is gewoon ook een hele moeilijke poes, daar regel je niet 123 wat voor.

*Puk 2006-2020 3-6
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

Cerna wat naar dat het infuus geven niet altijd even makkelijk gaat maar wel fijn dat je ziet dat ze er erg van opknapt. Dat geeft de mens toch moed om door te gaan.
Ik was voor een vochtinfuus bij Kaya meestal rond de 10euro kwijt, dus vind 30euro wel aan de prijs. Rekenen ze er elke keer een vervolgconsult oid bij?

Inge ik denk dat het is doen wat je kunt dus smorgen en savond dwangvoeren door jou en overdag kijken wat ze wil. Hier krijgt Kaya ook wel eens langere tijd geen eten (geen 13uur maar goed). Ik denk dat het vooral belangrijk is dat ze op een dag in ieder geval voer binnen krijgen.

Met Kaya gaat het wat minder. Ze is weer wat duffer lijkt het en is wat lastiger met eten. Maar ze eet nog wel redelijk en ook het drinken gaat wel oke.
Ik vroeg me trouwens even af of ze wel vis mogen hebben, zalm of witvis bij voorbeeld?

Groetjes
Sandra
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Ik zou persoonlijk niets anders geven dan dieetvoer, want de afvalstoffen in het bloed hopen zich wel sneller op in het bloed als je geen dieetvoer geeft, wat ureum verhoogd met als gevolg wel misselijkheid.
Hier een lang weekend met slechte eetlust. Lijkt wel redelijk in velletje te zitten, maar ben er niet zeker van, vanwege slechte eetlust. Kattensnepjes van Trovet daar valt ie wel op aan.
Verder een "snotoog" waar regelmatig helder vocht uit druppelt, en ook regelmatig groenig slijm :-(
Da assistente gesproken die zei schoonmaken met gekookot water, mis. verdwijnt t dan.
Iemand hier ervaring mee? Bloedonderzoek zit er ook weer aan te komen, mis. vrijdag al, maar financieel gezien komt volgende week beter uit... Alleen dan weten we of de infusen de waardes wel laag houden. Maar met de slechte eetlust van de laatste tijd krijg ik opnieuw de kriebels... :???:

Wel fijn om te lezen dat het naar omstandigheden goed gaat met de katten ban dit topic :-)

Mis het wel om regelmatig even te kunnen "forummen", vanwege kapotte laptop, ervaar toch veel steun hier... nu weer ff onder tijd van de baas :twisted:
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Het kan zijn dat er een traanbuisje verstopt zit.
En dan is inderdaad met een vocht watje met gekookt water de beste manier om dat weer vrij te krijgen.

Spannend binnenkort weer onderzoeken ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Cerna

Bericht door Cerna »

@ Inge: Cochi krijgt ook gewoon gourmet met Ipakitine en ik merk niets van misselijkheid. Simba en Cochi zijn even oud en natuurlijk wil je ze nog lang niet kwijt, maar ik vind de kwaliteit van leven voor zo'n oude kat belangrijker dan dat hij 20 wordt. Cochi eet mondjesmaat nierdieet (Kattovit, Beaphar, Integra; DA-voer wil hij absoluut niet) en verder gourmet. Ik weet dat hierdoor zijn waardes zullen stijgen, maar accepteer dit.

Voor een oude kat vind ik het belangrijk: rust, lekker genieten van het leven en het eten, geen stress door toch koste wat het kost eten naar binnen te werken wat hij niet wil.
En ik geef hem sinds twee weken Trias Omega van De Groene Os en daar is hij zo van opgeknapt: vacht is weer lekker zacht, hij is beweeglijker en veel actiever. Eén theelepeltje door de gourmet, dat is alles.

@ Sandra: de DA in Doetinchem rekent inderdaad iedere keer vervolgconsult + het infuus. Kom er steeds meer achter dat ze wel erg duur zijn (en ik ben al platzak :-( )
Vis is ook niet zo'n goed idee, maar Noa krijgt zo nu en dan een heel klein beetje kip van Applaws of een heel klein stukje tartaar. Ze eet het zo smakelijk op (en het is het enige wat ze uit zichzelf eet).
Gisteren kreeg Cerná tartaar omdat ze zo moeilijk eet ivm gebit en Noa duwde haar aan de kant, pikte een stukje en dat er van door. "Heb het hart eens om het af te pakken, vrouwtje". Het is niet goed, ik weet het, maar bij zoveel ondeugd kan ik alleen maar blij zijn en dan denk ik "Ach, we spoelen het er wel weer uit".
Dus nee, vis hoort ook in dat rijtje thuis, maar een klein stukje als tractatie moet toch kunnen. In het nierdieet zit per slot van rekening ook kip, lam, vis.
Adriana

Bericht door Adriana »

maij schreef:Ik vroeg me trouwens even af of ze wel vis mogen hebben, zalm of witvis bij voorbeeld?
ja, kwaliteit van leven is best wel belangrijk en ze kunnen er zo vreselijk van smullen als ze iets gesnaaid hebben .. vis is eigenlijk heel erg veel eiwit, het beste zou je dan beetje heel erg vette vis kunnen geven, bv sardine of makreel. en beetje eidooier?
de Doetinchemse da weet van rekenen zeg! en kan kennelijk de sportiviteit niet opbrengen om met jou enthousiast te zijn over het goeie spoelresultaat.
voor een bloedonderzoek-afspraak zeg ik tegenwoordig: alleen bloedonderzoek en alleen panel V waardes, géén consult, géén onderzoek!
want nierwaardes is het enige waar je benieuwd naar bent en de rest van de uitleg kan je denk ik wel gestolen worden.
puksji
Panter
Panter

Bericht door puksji »

Annet, deze 3 Kattovit, Beaphar en Integra, is dat nierdieet wat bij de dierenwinkel koop is?
Simba wil ook geen nierdieet van de DA, en ze krijgt nu Clinic Fri. Wel gedwangvoerd, maar ze vindt dit duidelijk makkelijker weg te krijgen dan dat van de DA. Mijn DA staat hier overigens ook achter dat ze dit krijgt. En zij zegt ook dat ze nog beter gourmet kan eten, dan helemaal niets eten.
Waar ik Simba echt heel blij mee maak, is met een miniscuul stukje biefstuk. Het is vast slecht, dat weet ik, maar het gaat mij er ook om dat ik haar dan echt verwen. Dan gaat ze maar iets korter mee, het is toch al een verloren zaak en ze mag ook nog wel eens een echt pleziertje hebben.

Mijn DA zegt dat je ook eendagskuikens mag geven, maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd.

*Puk 2006-2020 3-6
Cerna

Bericht door Cerna »

Nee, helaas niet te koop in de dierenwinkel; wel bij Zooplus. Kattovit werd hier erg lekker gevonden, maar de lol is er op dit moment een beetje vanaf. Helaas. Beaphar ruikt ook erg smakelijk. Met vis of met kip.

Eendagskuikens mag wel en kip niet? Wie weet het verschil, behalve de grootte?! Noa heeft geen tanden meer, dus dat wordt lastig en ik geef ook liever iets wat niet duidelijk herkenbaar is als dier. Ben zelf vegetariër, dus hoe minder dood dier, hoe liever.....
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Eendagskuiken is net uit het ei en nog erg ongespierd. Spierweefsel barst van de eiwitten. Van een kip geef je vooral de borst (ongelooflijk compacte spier) en bil (iets minder compact maar toch ook een spier).
Aan een kuiken zit veel meer dan dat en die spieren zijn nog niet zo goed ontwikkeld. Bovendien komen eendagkuikens van legrassen en die vormen minder spierweefsel dan de vleeskippen die daarvoor gekweekt worden.

Al is de hoeveelheid eiwit in een kuiken nog steeds aanzienlijk.
Een kuiken heeft een samenstelling die niet zo gek veel verschilt van een ei. Alleen kan je in een ei de eiwitten van de dooier scheiden en in het kuiken niet meer...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
maij
Lynx
Lynx

Bericht door maij »

patiani-guusje schreef:Verder een "snotoog" waar regelmatig helder vocht uit druppelt, en ook regelmatig groenig slijm :-(
Kaya heeft een wateroog zoals ik dat noem. Vaak helder vocht soms wat viezigheid. Hier heeft ze er al een keer druppels voor gehad en op het moment dat het opspeelt drup ik het oog gewoon even. Bij Kaya is het gewoon een chronisch ietsje. Proberen met water en als het niets oplost dan naar de da dan krijg je er vast wat voor.

Voor de rest dank voor jullie reactie. Aangezien Kaya wat met eten zit te klooien en ik toch echt het idee heb dat ze langzaam haar spiertjes aan het opvreten is moeten we wat. Geen idee wat nl voor spieropbouw zou zorgen. Heb gevraagd aan een vriendin van mij die op energetisch gebied ea in kan voelen wat haar indruk is en zij kreeg de indruk dat vis (zalm/witvis) goed zou zijn en evt levertraan dit omdat naar haar idee het probleem bij Kaya ook een beetje is dat ze haar voedingsstoffen niet zo goed opneemt. Ga dit ook even met de da overleggen denk ik.
Gelukkig ook de bevestiging gehad dat Kaya het niet leuk zal vinden als ze opgenomen moet worden maar de geruststelling dat ze het wel aankan qua stress etc. Dus dat is positief voor het geval de bloedwaarden niet goed uitvallen.

Voor de rest weinig bijzonders te melden soms vraag ik me af hoelang ze er nog zal zijn vooral als ze in een wat duffe dip zit zoals nu.

@Cerna Sjees dat is een schat van een DA zeg poeh die weet wel hoe die zijn geld moet verdienen. Geen wonder dat ze liever niet hadden dat je thuis infusen ging geven. Daar gaat 30euro per keer.

Ik merk trouwens dat ik momenteel qua droogvoer erg moet wisselen bij de ene maaltijd wil mevrouw een paar kattovit en de volgende keer kijkt ze daar niet naar om en wil de integra.

Even een aanvulling op het Integra natvoer het valt mij op de dit geen fijn gemalen voer is maar dat er stukjes in zitten. Kaya is daar niet zo van gecharmeerd gelukkig hebben de andere katten dat niet dus het komt wel op :-)
Kattovit vooral de kleine blikjes van 85gram zijn wel mooi fijn van structuur en daar doet Kaya het goed op. De Hill's kd natvoer is/oog veel vochtiger en smeuïger dan de kattovit maar heeft soms ook wat grovere stukjes.
Zooplus levert vaak erg snel en als je meer dan 20euro besteld dan betaal je geen verzendkosten.

Trouwens wat ik wel opvallend vind is dat ze soms niet naar haar brokjes omkijkt en dat ze dan stiekum de voerbak van 1 van de andere katten in wil duiken. Klein monstertje :grin:

Nog even wat betreft dat interen.
Hebben jullie ook het idee dat jullie katten daar last van hebben
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah

Bericht door patiani-guusje »

Bedankt voor t meedenken wb het oog van Patiaan. Annet, mis. kun je het geven van een infuus iets aantrekkelijker maken door vooraf en tussendoor iets lekkers te geven? Gaat ze het wie weet associeren met iets "leuks".
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty, honden Luna, Sophie en Nala.
Adriana

Bericht door Adriana »

maij schreef:Nog even wat betreft dat interen.
Hebben jullie ook het idee dat jullie katten daar last van hebben
ja, als voedingsstoffen niet goed (meer) worden opgenomen, dan gaan ze kannibaliseren op hun spieren, hoge crea en snel achteruit.
kun je wat meer vet geven? dat gaat niet via de nieren en levert veel energie.
eidooier is vrij eiwitloos, dus veilig en zitten geweldig goeie stofjes in.
ach, heel erg klein beetje biefstuk is in ieder geval rauw en ach.. witvis zeker niet en ik ken het eiwitgehalte van 1-dagskuiken niet, wie wel?
yana
Panter
Panter

Bericht door yana »

Puksji, heeft anabole prik nog nadelen/bijwerkingen?
Ik had ook gelezen dat nierkatten door veel plassen ook veel vitamines ed uitplassen. Geven jullie vitamine druppls ofzo?
Een ontstoken oog oid: inderdaad water, evt zilverwater? Maar dat is alleen een ongemak, ik zou er niet teveel op letten.

Vrijdag wou Rosa ineens smiddags/savonds niet eten. Ik in paniek. Is het nu al zo ver? Gauw begonnen met Gastro, chinese kruiden. Een noodgreep eigelijk. Volgende ochtend at ze weer iets. Ook mede dankzij ander niervoer, verandering van spijs doet eten!..Sinds zaterdag is ze elke dag eigelijk beter gaan eten. Ook weer wat van haar oude voer. Gisterochtend at ze zelfs weer 2x voor ze weer naar boven kwam. Zoals het hoort bij haar. Het kwam er helaas even later weer uit. Ik weer in paniek..Daar bleef het echter bij, bij die 1e keer. Rest vd dag at ze goed tot heel goed gezien omstandigheden. Tevens zag ik dat het voer dat eruit kwam geheel NIET was gekauwd, allemaal hele brokjes! Teveel geschrokt misschien gewoon..Heb het idee dat ze sneller eet dan voorheen..
Ik heb deze dagen weinig zin in internet, heb het er echt wel moeilijk mee, maar wil jullie tóch op die chinese kruiden wijzen, als tip van mij, voor jullie. Vandaar dat ik tóch weer even hier ben. Ik heb écht het idee dat het helpt. Bij elke dosisverhoging had ze dag erna 'opleving'. Sinds vrijdag dus ook Gastro, ook chin kruid, dat is weliswaar vd maag, niet voor hersen braakcentrum, maar ze eet, vooralsnóg, elke dag beter. Welke vd 2 kruiden dat doet of combi, geen idee, maar ík ben blij! Gastro is voor maagdarm, bij misselijkheid, braken, weinig eten, vermageren. Rehmannia werkt, itt McSam, echt op de nieren en geeft deze soort van extra capaciteit. Ze eet nu bijna zoals voorheen. Ook loopt ze lekker rond, krabt dr nagels, speelt wat met touwtje, praat tegen ons, strijkt langs je benen, tafels krijgen kopjes..
Vocht doen we niet meer, ze reageert er te weinig op voor de nadelen. Vocht in 1x onderhuids spuiten zodat het langzaam oplost zijn rotspuiten, erg pijnlijk, doe ik dus óók niet. Tja, niet bij élke kat werkt vocht. Bij Rosa dus níet. Ik laat ook geen waardes meer meten. Die zeggen bij haar dus niks over de werkelijke nierfunctie. Zo min mogelijk DA verder. Ik probeer zoveel mogelijk homeopathisch ivm minste bijwerkingen.

Dus, absoluut proberen waard! Die Rehmannia, evt + Gastro! Gekocht bij huisdierendokter. Staat ook info met bijsluiter, kwaliteitseisen, etc.
Het kan zonder problemen icm niervoer en Fortekor. Ook kunnen de kruiden onderling goed samen.
Alleen duurt Rehmannia vrij lang voor het max werkt. 2 tot 6 weken. Maar ik merkte dus al gauw verschil! Gastro werkt binne 1-5 dgn.
Plaats reactie