Moederpoes bijt al haar kittens

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Ylani
Kitten

Moederpoes bijt al haar kittens

Bericht door Ylani »

Hallo allemaal.
Wij hebben een poes van bijna 2 jaar (juni 2009).
Ze is per ongeluk gedekt. En nee ik ga het niet goed praten, eigen schuld, we hadden voorzichtiger moeten zijn.
Maar goed, ze is dus zondag nacht bevallen van 5 mooie, gezonde kittens.
Ook met moeders is alles prima... tot een paar uur geleden in ieder geval.
Sinds een paar uur bijt ze af en toe haar kittens. Niet één specifiek, nee gewoon allemaal...
Ze zet haar hele bek om de kop, nek (voor en achterkant) of rug en bijt dan.
Ze bijt niet door maar ze zet wel echt kracht... De kittens piepen dan natuurlijk hard maar dat maakt niet dat ze dan loslaat ofzo...
Daarnaast gaat het bijten soms over in 'kauwen'.. Dan kauwt ze echt op een kitten...
Ook gromt ze als ze aan het eten is (haar voer stond naast de werpkist omdat ik dacht dat het makkelijker was voor haar, inmiddels is het verplaatst)
Ze gromt in mijn ogen niet persé naar de kittens, ze kijkt ze niet aan ofzo, maar gromt gewoon terwijl ze eet.
Ook gaat ze soms (en dit doet ze al sinds ze geboren zijn) echt boven op één of meerdere kittens liggen. Die piepen dan ook weer hard maar ze blijft gewoon liggen.
Ik dacht eerst dat dit misschien gewoon onwennigheid en onbenulligheid van een nieuwe moeder is maar in combinatie met het bijten en grommen... zou ze het express doen?
Daarnaast is ze het grootste deel van de tijd heel erg lief en zorgzaam voor haar kittens. Ze laat ze goed drinken (melkklieren zien er normaal uit) wast ze goed en is erg alert (als ik ze bv ga wegen houdt ze alles in de gaten).
Ik maak me erge zorgen, en weet echt niet wat ik hier mee aan moet...
Ik blijf er nu natuurlijk steeds bij om het in de gaten te houden maar ik zou heel erg graag wat adviezen, tips en/of ervaringen willen....
Alvast bedankt!

Groetjes, Dominique
Aciren
Lynx
Lynx

Re: Moederpoes bijt al haar kittens

Bericht door Aciren »

Hmm mogelijk om zo te zeggen. Bijt ze echt of wil ze ze verplaatsen?
Wat zegt je da ervan?
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
Ylani
Kitten

Bericht door Ylani »

nee het is echt bijten en 'kauwen' heeft niks te maken met verplaatsend... ze doet het ook liggend...
da wist het niet heeft me doorgestuurd naar een gedragstherapeut maar die nam haar telefoon niet op. Heeft inmiddels terug gebeld maar wist het ook niet.
Ze zou rond 4 uur gaan overleggen met haar collega die meer over katten weet dan zei en dan word ik door één van hun terug gebeld...
Maargoed, alle informatie en tips is natuurlijk welkom dus...
Zuri
Poema
Poema

Bericht door Zuri »

Wat vervelend zeg :-(
Hebben de kittens ook wondjes van het bijten? Een kattenhuid is heel dun en zo beschadigd. Als ze echt wondjes maakt lijkt het mij beter om de kittens van de moeder weg te nemen en te gaan flessenvoeren; maar dat is niet bepaald makkelijk.

En doet ze het bijten/kauwen op een specifiek moment? Tijdens/na het melk geven bijvoorbeeld? Als dat zo is zou het misschien kunnen zijn dat ze te weinig melk geeft en/of pijn heeft bij het geven van melk en dat afreageert op de kleintjes???
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Ylani
Kitten

Bericht door Ylani »

Tot nu toe gelukkig geen wondjes. Al moet ik zeggen dat ik ook best al wel een paar keer ingegrepen heb omdat ik het gewoon echt niet kon aanzien... :-( en horen, want de kleintjes krijsen moord en brand....

Nee, niet op specifieke momenten, juist niet tijdens of na het drinken, dan is ze heel lief. Als ze drinken ligt ze luid te spinnen en met haar voorpootjes te kluwen, ze geniet duidelijk wel van ze... Daarna gaat ze ze wassen en de ontlasting op gang helpen....
Soms gaat het wassen dan in bijten over. maar ik heb ook al eens gezien dat ze buiten de bak zat en er echt naar toe liep erin sprong, wat aan de kittens snuffelde en er vervolgens één beet. Nog even voor de duidelijkheid, het is niet steeds hetzelfde kitten... Volgens mij maakt het niet uit welk kitten want als ik degene die ze beet even verplaatst gaat ze gewoon verder met de volgende...

Ja het is echt heel erg naar om te zien en ik maak me behoorlijk zorgen. Heb een aantal jaren geleden (jaar of 5) ook al een keer een nestje gehad (andere poes) en dat ging heel erg mis.. 3 van de 5 overleden en 1 van de overgebleven kittens had een hersenbeschadiging...
Ik was zo vreselijk blij dat dit er in eerste instantie allemaal zo goed uitzag... en nu dit... :-(

Ps. haar tepels/melkklieren zien er normaal uit en voelen ook soepel, niet hard ofzo en zijn mooi rose...
Aciren
Lynx
Lynx

Bericht door Aciren »

Kauwen ups dat had ik er niet uit opgemaakt, sorry.
Ik hoop dat je snel word gebeld.
Groetjes van Erica en een Wrah! van Jip
MarjanR
Tijger
Tijger

Bericht door MarjanR »

Heeft die gedragstherapeut al teruggebeld?
Want ik weet het ook helemaal niet, maar kan niet voorstellen dat dit goed is.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Ylani
Kitten

Bericht door Ylani »

Nee, ik heb nog niks terug gehoord van de gedragstherapeut, ik ga haar morgen weer bellen...
We komen wel net terug van de dierenarts, hadden zowel moeders als kittens even meegenomen om even alles te laten controleren en zo medische oorzaak uit te sluiten.
Alles is gezond en goed dus dat is al een hele geruststelling.
Verder is het eigenlijk de hele middag rustig geweest, ze heeft niet meer gebeten..
de dierenarts gooit het op onervarenheid.. niet precies weten wat ze ermee moet..
laten we het hopen en laten we hopen dat ze het ook niet weer doet...

EDIT:

Nou zojuist ben ik toch nog gebeld door de gedragstherapeut.
Het enige wat ze kon zeggen was dat haar collega het wel kende bij onervaren, jonge moederpoezen en dat het vaak inderdaad onervarenheid is of stress.
Kamer zo donker mogelijk maken en zoveel mogelijk rust creeëren (dat deden we uiteraard al maar zullen er nu nog meer op letten). en hopen maar dat het allemaal goed komt dan..
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Geef je haar goed voer. Kittenvoer is het beste voor een moederpoes.

Sterkte, ik hoop dat het goed gaat komen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ylani
Kitten

Bericht door Ylani »

Ja ze krijgt inderdaad kittenvoer.

Het probleem is inmiddels opgelost geloof ik.
Na contact met een andere katten therapeut bleek dat onze werpkist niet aan haar eisen voldeed.
Nu hebben we moeder en jongen verplaatst naar een gesloten verhuisdoos met 1 gat waar moeder doorheen kan (hoog genoeg zodat de kittens er niet uit kunnen) en nu is het goed.
De dag nadat ze erop kauwde ging ze namelijk slepen met ze.
Ik vermoed dat ze de eerste dag (uit onervarenheid) misschien alleen aan het bekijken was hoe ze ze het beste op kon pakken??

Ik wil ook nog even aan dit topic toevoegen, dat ik begrijp dat het heel erg stom is dat ik moederpoes niet eerder heb laten helpen en dat dat wel gaat gebeuren zodra dat kan!!!
(kan iemand me trouwens vertellen wat de beste tijd is nu??)
Ik begrijp, na het lezen van andere topics enzo dat velen ertegen zijn om poezen niet te laten helpen, en ik begrijp de nu redenen ook.
Maar ik denk dat heel erg veel mensen die katten hebben maar niet steeds op fora enzo zitten, zich totaal niet bewust zijn van die dingen.
Ik zei al dat dit nestje een ongelukje was en dat is heel erg stom want we hadden het kunnen voorkomen.
Dat hadden we ook moeten doen.
Feit blijft wel dat het nu eenmaal weg gebeurt is en dat de kittens er niet zoveel aan kunnen doen.
Het valt me dan wel tegen dat er zoveel mensen zijn die dit topic gelezen hebben en maar zo vreselijk weinig die hebben gereageerd. (degenen die wél gereageerd hebben wil ik er heel erg voor bedanken natuurlijk!!!)
Dit was voor mij best wel een enge situatie en ik had er echt hulp bij nodig omdat ik toch niet genoeg wist over het hoe en wat van een nestje kittens en ik daarin, ondanks dat ik ontzettend mijn best heb gedaan, fouten gemaakt heb.
Als er dan zoveel mensen lezen, en zoveel mensen nemen niet de moeite om te reageren, vraag ik mij af...
gaat het dan om dierenwelzijn (in dit geval van de kittens) of gaat het om het standpunt wat jullie hebben, en dat ik niet aan dat standpunt heb voldaan????
Want ik krijg dan bv van 1 persoon wel een boos prive berichtje met wat die persoon zijn/haar mening is hierover, maar geen enkele tip... alleen aan het einde de zin: ik hoop dat de moederpoes snel stopt haar kittens te bijten.
En diegene heeft dan ook hier in het topic niet gereageerd....
Gaat het dan nog om dierenwelzijn of gaat het om een standpunt waarbij degene die dat standpunt (nog) niet heeft of het anders gedaan heeft, geen hulp hoeft te verwachten???
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Sorry hoor, maar de meeste mensen hier hebben niet veel ervaring met nestjes en kunnen dus niet erg veel helpen. Bovendien kan je er niet zomaar van uit gaan dat we allemaal al zo'n verhaal hebben gehoord of meegemaakt.
En zelfs mensen die al een nestje gehad hebben, hebben niet noodzakelijk ervaring met jouw probleem. Dus kunnen ook geen tips geven.
Ik weet niet of ik al eerder gereageerd heb, maar ik heb ook altijd vol interesse meegelezen. Wat is daar mis mee?
Als iemand een tip weet, zal hij die heus wel geven. Als hij niets weet, houdt hij zijn mond. Logisch toch?

En, dit is geen kattenforum, geen plaats die voor het dierenwelzijn opkomt. Ok, in praktijk doen we daar allemaal ons best voor (daarom dat zo'n nestje weer pijn doet), maar we hebben hier geen taak of zo. We zitten hier ook alleen maar op omdat we dat leuk vinden en graag willen helpen. Maar we zijn niet verplicht of zo.
Maar zoals gezegd, iedereen die tips wist, zal die heus wel gegeven hebben.

Bovendien wordt er hier gevraagd om geen reacties dubbel te geven, dus wordt elke tip als het goed is maar 1 keer neergeschreven. Mensen met dezelfde tips als er al staan, zullen dus niet nog een keer reageren.
En er wordt ook gevraagd om persoonlijke berichten in pb te doen en niet op het forum.
En wees daar maar blij om, anders was je topic misschien verandert in een ruziediscussie over je nestje en daar had je met je probleem ook niet verder mee geraakt.

Los daarvan kan je ook in andere topics eens zelf rondkijken ipv te verwachten dat wij maar steeds opnieuw zelf schrijven. Sommige zaken kan je ook in andere topics terugvinden. Maar wees gerust, meestal worden die door goede zielen toch nog maar een keertje opgeschreven. Ookal zijn wij dat na een tijdje ook echt wel beu hoor.
En dat doen we voor de dieren, niet voor de mensen die hier komen vragen en verwachten dat we meteen springen en ervanuit gaan dat we altijd raad kunnen geven.
We zijn ook maar mensen zoals jij...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jojo
Poema
Poema

Bericht door jojo »

Fijn dat het probleem opgelost lijkt te zijn!

Nog over het steriliseren van moederpoes, dat kun je doen zodra de kittens goed en voldoende zelf vast voedsel eten en moeder ze weg begint te duwen zodat ze geen moedermelk meer krijgen. Op die manier is het minder belastend voor haar (zogende kittens pompen er lustig op los op haar buik en dat is niet fijn met zo'n wond). Je kunt hiervoor gewoon je DA vragen wat zij als beste tijd handhaven, mijn laatste ervaringen op dit gebied dateren alweer van 10 jaar geleden en toen werd er gesteriliseerd als kittens rond de 8 weken waren maar dat is misschien veranderd in de loop der jaren.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Oh, sorry, vergat ik daar toch nog op te antwoorden door heel dat al dan niet antwoordengedoe... :oops:

Ik hoor tegenwoordig steeds meer dat het erg vroeg gedaan wordt. Terwijl de kittens nog zuigen. Ze kunnen er erna direct terug aangelegd worden.
Maar overleg inderdaad eens met je DA, wat die wil. Want elke DA heeft daar zowat zijn eigen mening omtrend.

Als ze nog zou buiten komen kan je het maar best zo vroeg mogelijk laten doen.
Ik heb ze indertijd pas laten helpen toen de kleintjes stopten met zuigen, zo rond 4 maanden, maar het ging toen om een binnenkat die niet buiten kwam en dus ook geen kans liep om al opnieuw bevrucht te worden. En het was zo door onze DA aangeraden. Maar die DA bleek nog op bepaalde zaken wat achter te lopen. Tegenwoordig wordt het meestal al vroeger gedaan, en dat is waarschijnlijk ook beter. Er komt meer dan genoeg voor dat een poes al een tweede nestje krijgt terwijl haar eerste kittens nog maar 3 maanden zijn (mijn Cuzco is van zo'n 2e nestje en dat komt de groei van de kittens niet ten goede...). Dan moet ze dus als de kittens nog heel klein waren, al terug bevrucht zijn geraakt...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ylani
Kitten

Bericht door Ylani »

@ pearlsofpassion: Als je mijn bericht goed gelezen had, had je daaruit op kunnen maken dat ik ook daadwerkelijk wel andere topics gelezen heb ;-)
Valt me alleen op dat hier een heel gedwongen sfeertje hangt...
Het gros heeft dezelfde mening en zodra daarvan afgeweken word is het fout.

@ joj: dank je wel, ik zal inderdaad even mijn dierenarts bellen volgende week.
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

De mening dat pretnestjes te vermijden zijn, is een standpunt dat door de kattensite zelf ingenomen word.
De meesten zijn het daar inderdaad mee eens, en op zich lijkt me dat ook nogal logisch.
Er zitten hier inderdaad niet veel mensen die geregeld nestjes hebben, en we proberen dat zoveel mogelijk te vermijden omdat het nu eenmaal dierenleed geeft. Ook dat lijkt me logisch.

Nochtans maakt iedereen wel eens fouten, en zolang diegene die de fouten maakt uit deze leert, is er toch geen probleem?
Er wordt heus geen info achtergehouden om jou te kwetsen omdat je een nestje hebt. Ik begrijp niet waar je dat vandaan haalt.
Maar we kunnen nu eenmaal geen kennis overbrengen die we niet hebben. Om tips te geven moet je er iets vanaf weten natuurlijk. En daar de meesten hier geen ervaring hebben met nestjes, kunnen ze ook geen tips geven.
En zelfs mensen die ooit een nestje gehad hebben, hebben niet noodzakelijk dit meegemaakt.
Dat kan je ons toch moeilijk kwalijk nemen?

Dus ik begrijp je frustratie inderdaad niet. Maar dat je hier niet wordt uitgeloten omwille van een fout, zou wel duidelijk mogen zijn als je al andere topics hebt gelezen. Er zijn constant mensen met een nestje hier. Maar die blijven meestal niet hangen, komen om hulp vragen en zijn dan weer weg. Dat is ook niet heel leuk voor ons, maar goed... Niets aan te doen.
Ik hoop dat je nu een beetje gerustgesteld bent? ;-)
Plaats reactie