Slapeloze nachten

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Anaheim »

Het is in ieder geval prettig dat je vannacht lekker hebt kunnen slapen.
Tja, mijn katten zijn zelf ook bang voor de stofzuiger en kruimeldief, vooral bij Toto gebruik ik de kruimeldief wel eens om haar dingen af te leren...Ze is al ruim 2 jaar maar die ondeugende eigenschappen gaan maar niet weg :roll:

Laten we inderdaad hopen dat het een fase was en dat je nu weer van je nachtrust kan genieten.
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Kiwi »

De laatste 2 nachten waren heerlijk: geen gemiauw!
Nouja..hier en daar wel een klein miauwtje..maar niets om (letterlijk en figuurlijk) wakker van te liggen :lol:
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Anaheim
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 07 aug 2006 07:40

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Anaheim »

Blijkbaar was het dus toch een fase en is ze nu gewend dat ze niet mee mag naar bed.
Topper dat jullie weer goed kunnen slapen ;-)
Groetjes Lenie
Romy, Pinky en Toto
cindy11
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 okt 2009 20:10

Re: Slapeloze nachten

Bericht door cindy11 »

Hallo beste allemaal,

Pff :???: , als ik dit zo allemaal lees dan heb ik dus niets nieuws te melden.
Wilde al om hulp schreeuwen maar ik ben hier al erg geholpen.
Onze rode kater Frits van 7 maanden houd ons ook wakker door te miauwen en
naar de deur klink te springen en er tegen te krabben als wij op bed liggen.
Duss, vannacht oordoppen in en negeren maar.

Ik ben dus al heel erg geholpen door alleen te lezen hier, bedankt allemaal.

Groetjes Cindy.
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Siri »

Hallo allemaal!
Ik lees dit topic en weet precies hoe t is om nachtenlang wakker gehouden te worden!
Alleen: Ik heb 2 dames, Terra en Luna. Beide 1,5jaar en gesteriliseerd...
Een half uur voor mn vriend t bed uit moet beginnen ze... Miauwen en aan de deur krabben en zich ertegenaan werpen :???: En ze stoppen niet voordat mn vriend opgestaan en beneden is. Soms dender ik de trap af en jaag ze met een boos hoofd weg, bijvoorbeeld zondags, als we willen uitslapen en niet om half6 op hoeven :evil:
Mn vriend zegt dat hij ze geen aandacht geeft als ie op is en ze ook geen eten geeft.
Waarom zouden ze het doen dan? Aandacht?
Ook als we overdag even buiten zijn of boven begint t.
Ze mogen van ons niet naar boven, maar ze krabben bij het miauwen de hele gangdeur kapot!
Zou het komen omdat ze huispoezen zijn? Zouden ze meer ruimte nodig hebben? Zou naar buiten laten een optie zijn? Ik wil ze eigenlijk niet naar buiten doen, maar ben bijna ten einde raad!
Gaat het echt alleen om aandacht in dit geval?
Hulp zeeeeer gewenst!
Siri.
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Slapeloze nachten

Bericht door loek »

Hoi Siri en anderen

Ik kan me helaas ook bij 'deze club' aansluiten. Gelukkig doen ze het bij mij niet 's nachts (hoewel tot nu toe 1 keer gebeurd hoop dat dit niet nog eens zo is). Maar mijn poezen hebben een uitstekende innerlijke klok. Ik hoef mijn wekker eigenlijk niet meer te zetten. Vier dagen in de week gaat mijn wekker om 7.00. Meestal vlak daarvoor, (als ik geluk heb vlak daarna) begint het gekrabbel en miauwen aan de deur. OOK als ik niet om 7.00 op hoef te staan.
Ik heb het de eerste twee dagen strak genegeerd. Toen ik gewoon echt op moest staan, heb ik gewacht tot het even stil was, en toen naar buiten gekomen. En expres niet meteen eten gegeven.

De derde dag bedacht ik me dat het misschien alleen maar om het eten ging. En had ik besloten dat ik dan maar op zou staan om eten in bakjes te doen en dan weer terug naar mijn bed. Als het daarmee afgelopen zou zijn dan 'zij het maar zo'. Dus ik eten in bakjes. Maar dat was het dus niet!!! Ze gingen alsnog aan mijn deur krabben etc. Kijk, ergens wel schattig want het gaat dus blijkbaar om mij ;-) Maar ergens ook erg irritant! Ik heb het vanaf dat moment weer heel strak genegeerd. En hoop dat dit uiteindelijk zijn resultaten zal hebben.

Tweede probleem daarbij is dat ze (of waarsch alleen Diesel?) de deuren open krijgen. De klinken heb ik inmiddels omhoog staan. Maar tot mijn grote schrik, maakt dat het misschien iets moeilijk maar lukt het nog steeds!!! Ik slaap dus met een hele barricade voor mijn deur. (kan niet op slot).

Ik overweeg nu om ze 's ochtends dan maar in mijn bed te laten. Maar ben bang dat ze dan hun miauw alleen maar gaan verleggen naar (inderdaad) midden in de nacht. En ik wil ze om meerdere redenen echt niet 's nachts op mijn slaapkamer hebben.

Heeft iemand dit gehad en inderdaad besloten om de katten 's ochtends binnen te laten? En?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Adriana »

af en toe heb ik wel eens de indruk dat katten niet van gesloten deuren houden, niet s nachts en ook niet overdags. mijn katten kunnen overal bij (gelijkvloerse flat) maar de deur van de logeerkamer gaat wel eens dicht als daar wasgoed te drogen hangt en ik niet wil dat ze hun apenstreken daarop botvieren. en dan is het bal en proberen zich desnoods door het beton van de vloer te wrikken, wat dan toch ook wel weer goed is voor hun fitness..

ook s nachts wilde het hier nog wel eens spoken, maar niet meer sinds ik ze de nacht door voer.
ik heb daar een paar voerautomaten/timerbakken voor (mijn favoriet is de pet mate c20 http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/voerautomaten).
die stel ik afwisselend in op tijdstippen tussen 01.00 en 03.00 uur en leg een klein koelelementje (plastic zakje met beetje bevroren water) onderin.
sindsdien is het hier s morgens een stuk rustiger en kan ik eerst voor mezelf koffie zetten en daarvan genieten en bv de berichten hier lezen.
doe ik dat niet dan is het adhd en nemen de katmansen maatregelen en zal ik eerst hun voer moeten regelen voordat ik rustig - met knorrende kat op schoot - van mijn eerste slokje koffie kan genieten.

het bedprobleem hebben ze onderling opgelost.
ik heb een lijfwacht in de persoon van de heer Moo. die slaapt onder mijn kin en bewaakt de orde op bed. eerst mepte hij het andere tuig uit de slaapkamer, maar langzamerhand staat hij toe dat Enzo zich op het voeteneind installeert. en Enzo kent zijn plaats in de rangorde en is daar al heel erg tevreden mee. en ik heb het formaat van mijn bed destijds daarop aangepast.

ik kan niet meer zonder timerbakken en ook overdag voer ik ze iedere vier uur.
dat is ook beter voor nierkat Mo, die niet al te grote hoeveelheden in eens mag eten. en als ik dat in de timerbak doe, dan houden ze dat zelf in de gaten en hoef ik er niet meer aan te denken. en zo uithuizig ben ik niet eens.
hebben ze echt honger dan gaan ze op jacht en worden strontvervelend. soms brengt dat wat leven in de brouwerij maar doorgaans kies ik daar niet voor, want vooral Enzo gaat dan aan alles knagen waarvan hij maar denkt dat het eetbaar is. en dat kan brokken geven.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Slapeloze nachten

Bericht door loek »

Hoi Adriana
Ik heb ze nu twee keer 's ochtends op mijn slaapkamer gelaten. (super gezellig trouwens. Diesel kruipt dan in het dekbed, dus tussen dekbed en dekbedsloop) Maar waar ik bang voor was gebeurde vannacht...want toen begonnen ze dus al te miauwen, om de twee uur ongeveer heb ik ze gehoord. Gelukkig gaven ze het ook weer op. Maar hier ga ik dus weer terug naar nooit op de slaapkamer.

Die timerbak, (jouw favo....alleen voor 60 euro gekocht in een winkel...helaas) heb ik hier ook. Meer voor als ik een keer later thuis ben, of een nachtje weg. Alleen zijn ze bij mij niet te vertrouwen. Die bakjes zitten al vol 'nagelstrepen'. En de laatste keer dat ik hem neer had gezet was het ene bakje open gebroken, en de rest van de bak lag op z'n kop, waardoor de andere klep niet open kon! Beetje jammer dus.......laten ze bij jou de bakjes altijd met rust?
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Adriana »

ik zorg dat ze nooit al te lang hoeven te wachten, dus niet aan de geeuwhonger en ik voer ze heel gestaag het hele etmaal door.
ze worden erg onrustig/ondernemend/ook agressief naar elkaar van een lege maag en dat probeer ik te vermijden.
ja, in het begin lag de timerbak op zijn kop en Enzo heeft een tijdje de gewoonte gehad om er in de lengte op te gaan zitten,
alsof hij hem aan het uitbroeden was.
toen heb ik er een keer een koelelement in gelegd en over!

ik heb voor hier twee timerbakken en ik voer voor 80% natvoer en kijk bij de samenstelling of het kh-arm is (geen graan/rijst/mais of suikers toegevoegd).
brokjes krijgen ze afgeteld en Hills indoor en Orijen. Mo krijgt vooral zijn natte nierdieetvoer.

ik heb hier geen last van overwicht en voor een deel komt dat door weinig brokjes en vrijwel geen kh's.
Enzo krijgt wat meer vet in zijn voer, voor Mo zijn alvleesklier (ex-diabetes) is dat niet goed en dat is jammer want voor zijn nieren is het wel goed.
maar dan moet ik weer insuline gaan spuiten en dat is voor mij niet goed.

ik denk dat het onrustige kattengedrag s nachts voor een groot deel te maken heeft met voedsel, dwz het gebrek aan.
en je kunt altijd laag calorisch voer geven als je een overwichtprobleem hebt.
zo duur is dat nou ook weer niet: bij Jumbo/C1000 en hier Hoogvliet verkopen de 3x 400 grams blikken in een karton seniorvoer in drie smaken in gelei, koolhydraatarm, redelijk hoog vezelgehalte van Felix voor totaal euro 1,85.
en seniorvoer zit wat lager in de eiwitten en dat is voor de meeste katzen ook niet verkeerd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Slapeloze nachten

Bericht door puck0906 »

mijn 2 kleine poezemeisjes (nu ruim 6 maanden) racede 's morgens altijd rond half 6/half 7 over het bed heen. Het aparte is dat ze 2 weken geleden zijn gesteriliseerd en nu doen ze het dus niet meer. Ik had al eerder gehoord dat ze rustiger worden na sterilisatie maar verder zijn ze het zelfde...... Overigens heb ik ze vanaf het begin op het bed gelaten. Bij ons liggen dus elke nacht 3 katten op het bed. Ik vind dit zelf totaal geen probleem. Gewoon je bed goed verschonen. Katten zijn zeer schone beesten dus vies vind ik het niet. Zo kunnen ze dus altijd bij je en zullen ze dus niet snel miauwen. Katten zijn gezelligheidsdieren en willen dus bij je zijn al snap ik dat niet iedereen ze op bed wil.......
Gebruikersavatar
Siri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jul 2008 10:27

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Siri »

Bij ons hebben de poezen altijd een volle etensbak. Ze kunnen dus 24-7 eten wanneer ze willen. Ze zijn nu 1,5 en eerder te licht dan te zwaar.
Ik denk dan niet dat het miauwen bij ons 's ochtends te maken heeft met honger hebben.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Adriana »

sommige katten kun je leren op de wekker te wachten. :pdtkuku:
dat kost wat tijd en je moet zodra de wekker gaat ze belonen met iets lekkers. een soort van click-methode.
wij hebben een vriend met twee oudere katers, die 's nachts uit zijn bed werd geramd :pdtduel: door de grootste.
die heeft zijn timerbak op 03.00 uur gezet met voldoende maar niet te veel voer en heeft een luide wekker aangeschaft, zo'n HEMA ding met bel bovenop.

pas als die wekker gaat begint de dag, :pdtfly:
mag er worden geklooid, geknuffeld, gefeest en gefêteerd, dan krijgen ze ook onmiddellijk iets lekkers. en aaien en aandacht.

:stil: de rest van het nacht-gedrag wordt genegeerd.
en dat is in het begin even hard werken. :please:
toonhoogte werkt ook wel, katten begrijpen vrij goed wat je bedoelt met afkeurende toon. wel consequent zijn.

en goed gedrag wordt geprezen en beloond. :thup:

ik geef geen garantie dat het bij alle katten werkt...
en discipline en consequent ermee omgaan is een must, opvoeden van kinderen ging vroeger geloof ik ook zo..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Anne1988 »

Onze katten mogen sinds ongeveer een week 's nachts in de badkamer en de slaapkamer komen. In het begin van de nacht gaat het altijd (aardig) goed, ze komen gezellig op bed slapen. Nala is soms wat vervelend met lief doen omdat ze mijn handen, voeten en gezicht likt waardoor ik wakker wordt.. Maar rond 04.00 - 05.00 worden ze vervelend. Ze gaan dan altijd spelen en rondrennen waardoor ik dus niet meer kan slapen. Hoe kan ik ze leren om dit in de woonkamer te doen en niet in de bad-/slaapkamer?

Zou het werken als ik ze eerst zodra ze gaan spelen in de woonkamer zet met de deur nog open, daarna als ze het nog een keer doen met de deur op een kier en daarna gewoon met de deur dicht (dus dan hebben ze pech)?

Negeren lukt niet overigens omdat ze dan alles gaan slopen en ik dat niet kan/wil negeren...
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Slapeloze nachten

Bericht door Aziraphale »

Ik ben ook benieuwd naar antwoorden op jouw vragen, Ayla ;) Wij willen heel graag dat de katten lekker bij ons slapen. Dit ging een poos ook goed (als in: Bo wekt ons rond 6.00, dan gaat de wekker ook dus prima!). Maar de laatste 2 wk gaat het niet zo goed. Bo begint rond 2.00/3.00 te 'etteren'. Dit doet hij overigens alleen bij m'n vriend ;) Bo is ook meer zijn kat... Bo gaat rondspringen, mijn vriend zijn tenen aanvallen (volgens hem komt dat omdat ik alle lakens steel en zijn benen bloot liggen :lol:) op de slapende Bella springen... Kortom hij houdt ons flink wakker. Bella ligt gewoon lief tussen ons in op bed, die snapt niks van Bo. Nu zet mijn vriend ze maar steeds weer beneden id woonkamer met de tussendeur dicht. Dan hebben zij de woonkamer en keuken om te spelen/slapen. Maar ik vind t zo sneu voor Bella, die wel lief bij ons ligt ook al is ze al wakker. Maar als we alleen Bo wegzetten is ook zielig, ze zijn praktisch altijd samen.
Wie heeft er mss nog ideeën of tips? ;)

Ohja! Voordat we gaan slapen spelen we altijd heel uitgebreid met de katjes en krijgen ze nog lekker wat natvoer. De deuren staan open, ze kunnen in de slaapkamer, douche, twee gangen, woonkamer en keuken.
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
metalmeisje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 okt 2010 20:09
Locatie: Maastricht

Re: Slapeloze nachten

Bericht door metalmeisje »

Nou, wij hebben ook een mieperd 's nachts hoor... Zucht. Tot een paar dagen geleden ging het prima, de katten (bijna 7 maanden oud) sliepen in de woonkamer en wij in de slaapkamer. Deuren dicht, prima. Maar een paar dagen geleden begon vooral Eddie ineens constant te zeuren voor de deur van de slaapkamer, en ontdekte zelfs dat hij door tegen de klink aan te springen, de deur open kon krijgen :') Klinken staan nu omhoog, maar hij blijft maar zeuren. Hopelijk went hij er weer aan als we hem consequent negeren, alleen wou ik dat ik het snapte - er is niets veranderd, ineens wil hij neurotisch graag bij ons zijn, ofzo? Hm.
Plaats reactie