Infectie?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
jurinda
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:26

Infectie?

Bericht door jurinda »

Mijn kat is vandaag overleden maar voor mij is onbekend wat er precies aan de hand was. Het leek erop dat ie in 4 uren tijd opeens een bedorven lichaamsdeel had met wormen en al. Hij overleefde iets van 30 minuten met heel veel pijn. Hij at normaal en alles voordat ik naar werk ging. Niks bijzonders gemerkt. Enig idee wat het kan zijn? Want ik heb meer poezen dus is wel handig om te weten wat het kan zijn.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Infectie?

Bericht door nellebel »

hoe bedoel je bedorven lichaamsdeel? En welk deel was dat. Bijv als hij zijn staart heeft beschadigd of een wond heeft gehad kunnen daar maden inkomen. Heb je daar iets van gemerkt, dat hij een wondje had of andere dingen. Hoe heb je hem dan gevonden thuis?
Trouwens allereerst natuurljik heel veel sterkte met het verlies van je kat
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
esssther
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 feb 2011 09:56
Contacteer:

Re: Infectie?

Bericht door esssther »

oh jeetje, dat klinkt sowieso erg rot... vooral als je het niet ziet aankomen!
Klinkt een beetje raar dat bedorven lichaamsdeel, wat bedoel je daar mee? Wat voor een wormen? Heeft de DA dit vastgesteld? Als je daar iets meer over kunt vertellen kunnen we wellicht ook een beter antwoord geven... Sterkte!
[Verwijderd door Admin: zet geen oproepen in het onderschrift, ajb]
jurinda
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2011 00:26

Re: Infectie?

Bericht door jurinda »

Zijn achterwerk had maden erin. En dat was in ongeveer 4 uurtjes kunnen gebeuren. Ik vind het vreemd dat het zo snel ging. En het stonk al. En hij is een spierwit poes dus als er iets is dan zie je gelijk. Bijna heel achterwerk was bijna weg met maden.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Infectie?

Bericht door Kattenbella »

Heeft de dierenarts gezegd wat het kan zijn, is er naar gekeken? Misschien na laten kijken als je het niet vertrouwt voor je andere katten.
Het kan een tumor zijn die van binnen woekerde.

In ieder geval heel veel sterkte, lijkt me erg naar.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Infectie?

Bericht door pearlsofpassion »

Maden gaat heel snel! Geen enkel dier overleeft lang met maden in zijn lijf en als ze al woekeren, dan is het inderdaad op hoogstens een paar uur gedaan.
Waarom ben je niet naar de DA geweest als je het gezien hebt? Of minstens de wonde uitwassen en de maden eruit halen? Als dat niet lukt moet de DA het onder narcose doen, maar ze moesten er zo snel mogelijk uit! En dan moet de wonde nog genezen.
Hij moet al een wonde gehad hebben, want anders komen er meestal geen maden in de zitten (tenzij hij ingedroogde diarree zou gehad hebben). En eerst worden er eitjes gelegd, en erna komen de maden uit. En dan gaat het inderdaad heel erg snel, maar de wonde was er dus al even....

Sterkte met het verlies van je kat. Wat een vreselijke dood! :-(
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Gootje87
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 14 mar 2011 18:22
Locatie: De Bilt

Re: Infectie?

Bericht door Gootje87 »

Wat een naar verhaal... sterkte met je verlies.
Ik vraag me alleen wel af of je dan niks geroken hebt of dat je kat zich niet anders gedroeg?
Moet niet echt een prettig gevoel zijn geweest...
Liefs van Margot, katzels Puma & Storm (geb. 08-02-2011) en nijntjes Rambo (04-2010) en Nala (07-2010)!!!
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Infectie?

Bericht door Caitlin »

Afschuwelijk. Sterkte met het verlies van je kat.. :(

Lijkt me inderdaad dat dit niet zo maar of plotseling is gebeurd, maar als een poosje speelde. Je geeft zelf aan dat het waarschijnlijk 4 uur heeft geduurd en in 30min is overleden. Heeft de DA er in de tussentijd nog naar gekeken of was je er zelf die tijd bij?

Dit kan niet besmettelijk zijn toch, als het waarschijnlijk gaat om een (inwendige) wond/tumor.
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Infectie?

Bericht door pearlsofpassion »

Maden krijg je niet van een tumor hoor. Dat is altijd een exposeerde wonde, anders kunnen de vliegen er niet aan.

Wat je wel kan hebben is dat er vuil in de vacht blijft hangen (zoals poep) die op de huid komt te zitten, daar infectie veroorzaken en dat daar de vliegen op afkomen. En dan kunnen ze ook eitjes gaan leggen tegen de kwetsbare, rode huid aan, in de vacht. Als die eitjes uitkomen, bijten de maden die daaruit komen zich door de huid en vreten het dier letterlijk op. Ze gaan vaak heel snel heel diep en infecteren het bloed. De infectie in het bloed zorgt dan voor de snelle dood.

Vliegen leggen normaal alleen op rauw vlees, en dus niet op een gezonde, propere huid.

Katten hebben wel nogal de neiging om van kleine wondjes abcessen te ontwikkelen, en als zo'n abces open springt, kan dat natuurlijk ook vliegen lokken.
In de zomer heb je dat natuurlijk veeeel sneller dan in de winter, dus dat is wel een beetje vreemd. In deze tijd van het jaar krijgt men meestal wat minder snel madeninfectie...

Het is dus het meest waarschijnlijk dat hij al een wonde had (of een abces dat geopend is) die niet proper gehouden werd en dat daar vliegen op afgekomen zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Caitlin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:28
Locatie: Ede

Re: Infectie?

Bericht door Caitlin »

Jurinda, weet je inmiddels al wat meer? Heeft de DA er nog naar kunnen kijken, voordat de kat begraven (of iets dergelijks) is?
Kattengroetjes van de dames in de Dop Si-pi (11jr) en Sara (7mnd)!
Plaats reactie