Ik begrijp dat je vriend het er lastig mee heeft, maar ik begrijp maar moeilijk dat hij bijna gaat ontkennen dat er een probleem is (of zie ik dat verkeerd?)
Wat ze je op het andere forum aanraden (of naar je hoofd slingeren) lijkt me geen oplossing. Dat veranderd niets aan het probleem.
Natuurlijk zouden je katten wel blij zijn met wat meer ruimte (wie niet?), maar het probleem van de jonge kater zou blijven...
Het is heel duidelijk aangezien het probleem zich ook voor de verhuis al stelde...
Het is heel goed mogelijk dat hij wel wil spelen met de andere katten, maar dat dat pesten wordt aangezien zij niet zoveel zin hebben als hij. Hij heeft constant aandacht nodig, en dat willen ze hem niet geven, dus gaat hij maar negatieve aandacht zoeken, net zoals kinderen dat doen.
Ik heb wel medelijden met hem, niet enkel in jouw situatie, maar ook omdat dat maar moeilijk op te vangen valt...
Ik weet niet juist waar je dan het beste aan doet: hem zonder katten in een gezin plaatsen waar hij veel aandacht kan vinden maar geen andere katten het leven zuur maken.
Of toch proberen een thuis te vinden waar er een speelkameraadje is (jong dus!!). Hij zal dat wel erg fijn vinden, maar de kans zit er dik in dat dat speelkameraadje niet zo'n ADHD geval is zoals hij en dat hij weer in zijn oude pestgewoonte vervalt als die even geen zin in spelen heeft. En dan gaat die speelrelatie er natuurlijk helemaal aan kapot en wordt er niet meer gespeeld maar voornamelijk gepest en weggelopen...
Daar vrees ik een beetje voor...
En dan is er ook nog zijn sproeiprobleem... Dat los je ook zomaar niet in 1 2 3 op.
Een heel moeilijk geval die kater!! Een spijtig, bijna tragisch geval vind ik zelfs...

Ik hoop dat er een goede oplossing voor hem gevonden kan worden!