Muizenvanger op een hondenschool

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

@lovecat Tja, dan vraag ik me af of ik hier nou serieus op moet reageren?

Ik ga er maar van uit dat je je ongelukkig uitdrukt dus toch maar een reactie op wat je schrijft. Persoonlijk voel ik er weinig voor om elk jaar voor 2000 euro aan gordijnen te kopen, een nieuw bankstel aan te schaffen en de boel opnieuw te schilderen omdat mijn katten binnen "moeten" blijven. Zo kapitaal krachtig ben ik niet, en al was ik het dan zou ik het zonde van het geld vinden! Ook zie ik niet waarom een kat zo'n groot onrecht wordt aangedaan als hij niet op het aanrecht mag. Ik mag bijvoorbeeld ook niet op het terrein komen van een vliegbasis omdat ik daar niets te zoeken heb, voel ik me daardoor zo ongelukkig?

Ook snap ik niet waarom een ren zo'n groot probleem is en een al dan niet zichtbare stroomdraad geen probleem zou zijn? Met beide zorg je er voor dat een kat binnen een bepaalde ruimte blijft, alleen jaag je geen stroom door zijn lijf als je een ren gebruikt. Tja, als ik mag kiezen...

Nergens pretendeer ik dat ik weet wat mijn kat denkt, ik weet dat zelfs van de meeste mensen niet eens dus waarom zou ik zo arrogant zijn dat ik dat wel van mijn huisdieren zou weten? Het feit dat ze er vrijwillig voor kiezen om naar me toe te komen betekent in mijn ogen dat ze me niet als een boeman zien. Dan zouden ze wel hun eten komen halen en verder uit mijn buurt blijven.

En het stukje over het chinees gaat niet over katten maar over mensen. Juist om aan te geven dat jij dan ervaart wat een kat ervaart: die snapt ook de ballen van wat ik allemaal tegen hem zeg.

Maar als je nog steeds woorden als waardeloos meent te moeten gebruiken doe jezelf dan een plezier en reageer niet. Of ga in ieder geval niet interpreteren. Vraag dan liever wat ik bedoel. Waarschijnlijk krijg je dan nog wel een antwoord...
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Adriana »

hoi joost, heb je eerste bericht van februari 2010 nog eens doorgelezen en nu dik een jaar verder is er veel gebeurd. twee lieve tijgers uit het asiel, afscheid moeten nemen van Nirak en jonge hond in huis waar katzels goed mee kunnen opschieten.
hoe gaat het eigenlijk met de kattentraining? nooit meer op het aanrecht of keukendeur gewoon dicht en wachten bij de drempel?
en het 'naar buiten' punt.. gaan jullie een kattenren bouwen of is die inmiddels gebouwd?
en hoe is het afgelopen met jullie muizenprobleem? living all happily together of sindsdien geen muis meer gezien?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Om met het laatste te beginnen: we hebben Lotje al een keer met een muis in de bek rond zien lopen en er verder weinig last van gehad. Of Dirk de moeite wil nemen om een muis te vangen weet ik nog niet, al lijkt hij wel in voor een sprintje en een dolletje maar hij is meer de rustige, gezellige, mollige kater en Lotje is echt de ranke, snelle, wat meer afstandelijke poes.

Het "trainen" gaat beter dan ik had verwacht. Belangrijkste blijft motivatie voor ze. Je ziet net als bij de honden wanneer ze er lol in hebben en wanneer niet (grootste verschil met honden zijn de nagels op zo'n moment :shock: ). Hoe meer tijd je er in kunt stoppen hoe meer ze laten zien.

Er is nog geen buitenren, daar is gewoon weg de tijd nog niet voor geweest. Ze zijn al wel een paar keer buiten geweest, met en zonder tuigje maar dat was in beide gevallen met name voor Dirk niet echt een succes. Die wilde niets liever dan weer terug naar binnen. Lotje vond het wel ok buiten maar we houden ze toch maar gewoon binnen. Een paar weken geleden lag er weer een kat langs de weg. Eentje die we als kitten hier nog over het erf hebben zien lopen. Van de vier die er toen waren zien we er nog maar eentje af en toe...

Verder snappen ze redelijk dat het aanrecht een no-go area is, al willen ze nog wel eens kijken wat er in de borden zat als die niet meteen de vaatwasser in gaan. Maar het belangrijkste is dat ze uit de buurt blijven als wij eten aan het maken zijn of er iets staat wat we zelf nog op willen eten (al zijn we zelf dan natuurlijk wel in de buurt...).
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Adriana »

wat ik hier zie bij de katten is dat ze helemaal de hort niet op willen.
ze kunnen onder toezicht op het balkon, dat volledig is afgeschermd met een net. na een paar keer proberen of ze niet toch het dak op konden (5-hoog) is dat over en liggen ze graag in de zon op een plekje, waar ze goed uitzicht hebben over de omgeving. en soms lekker in de schaduw te loeren.. parkeren beneden wordt nauwlettend gevolgd en ook is er veel aandacht voor nestelende eksters.
soort van tv-kijkers... als het maar beweegt..

op de volkstuin zie/zag ik hetzelfde bij MoMo en nu bij Enzo. die liggen aangelijnd en in tuig uren op een vast plekje, lekker in de zon te soezen. of kijken naar de staartmezen, die ook erg druk kunnen zijn. zou ik daar een dubbele hondenbench plaatsen met zon/schaduw, dan zit Enzo denk ik rustig en comfortabel urenlang zonder uitbraakpoging alles in de omgeving te volgen. soms moet hij op zijn bak (en die staat in de blokhut) en soms wil hij eten, vaak beide. dan komt er een mauw uit en geeft hij aan dat hij wat wil. en als ik hem dan laat lopen, gaat hij regelrecht richting blokhut en naar binnen.
ik zet hem wel eens op het pad met een korte lijn los om te zien wat hij wil en doet en dat valt reuze mee.
alleen als hij het niet naar zijn zin heeft, dan wil ie het pad af (richting naar huis..) en dan is het ook duidelijk. maar Enzo is daar soms hele dagen, deels in de blokhut en deels buiten en vindt het geweldig.

ik denk dat als je je dieren goed kent en niet autistisch bent en de non-verbale signalen goed oppakt, dat je dan heel snel ziet wanneer je dieren zich goed voelen. en met wat testen en proberen weet je ook snel genoeg wanneer het beter kan en wat je nog moet aanpassen of veranderen.
en net zoals je bij mensen rekening moet houden met heel veel verschillende smaken en wensen is dat bij dieren het geval en kun je niet generaliseren.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie