Bij het asiel hebben wij aangegeven op zoek te zijn naar een redelijk zelfstandige kat omdat zowel ik als mijn huisgenoot op werkdagen pas na 6en thuis komen. Met dit in het achterhoofd werden wij voorgesteld aan Zwano en we waren eigenlijk direct verkocht. Zwano was de baas in het asiel en liet de andere katten dat herhaaldelijk weten, maar was bij ons mensen hartstikke lief. We hebben hem mee genomen en Zwano is hier in huis ook direct op zijn gemak gebleken. Van zijn agressiviteit jegens andere katten is niets te zien (we hebben dan ook geen andere huisdieren) en hij zoekt constant mogelijkheden om bij ons op schoot te belanden en geknuffeld te kunnen worden. Dit gebeurde allemaal al luttele uren nadat we hem binnen hebben gebracht.
Nu wil de situatie echter dat wij (zoals ik reeds aangaf) overdag zelden thuis zijn en ik heb het gevoel dat Zwano dat maar niets vindt. Hij beschikt over een aardige portie energie en wanneer wij thuis komen zit hij reeds bij de deur op ons te wachten. Allemaal erg lief en schattig, maar eigenlijk kan ik niet wachten tot ik hem overdag de mogelijkheid kan geven naar buiten te gaan. Daarom heb ik wat met hem 'geoefend' en zijn we zowel gisteren als zoeven kort de tuin in gegaan.
Wij hebben een tuintje aan het water met schuttingen aan weerszijde. Zwano hobbelde bij het open doen van de deur de tuin in en snuffelde nieuwsgierig rond. Wanneer ik hem riep kwam hij uit zichzelf weer naar mij toe en kon ik hem zonder tegenstrubbelingen naar binnen dragen. Wel was hij na binnenkomst eager om weer snel naar buiten te mogen en krabbelde hij kort tegen de deur aan.
Mijn vraag is dus; hoe schat ik het beste in wanneer ik hem alleen naar buiten kan laten? Tot zover verloopt alles op rolletjes en ook onze eerste tripjes naar buiten gingen dus prima, maar om hem nu al zelfstandig te laten gaan lijkt mij wat vroeg. Dit ook omdat hij dus een beetje een vechtersbaasje is en onze buurt nogal dichtbevolkt is met andere katten. Anderzijds wil ik zo kort mogelijk wachten omdat ik hem niet te lang alleen binnen wil laten zitten..
Ik hoor het graag en excuus voor het lange verhaal!
Dit is hem trouwens: