Wat te doen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Dag allemaal,

Ik heb vorig jaar een verschrikkelijk jaar gehad en het ging voor langere tijd niet goed met mij.
Een tijdje geleden sprak ik met wat katteneigenaars en hierdoor ben ik eigenlijk in asiels gaan kijken. Bij het 2e asiel zag ik een leuke kat.
Toch kwam ik er al snel achter dat het niet werkte. Ik zat absoluut niet goed in mijn vel en ik kon er niet van genieten. Het werd mij eigenlijk teveel. Ze was ook niet echt een schootpoes, maar daar was ik niet echt mee bezig.

Doordat het met mij slecht ging, heb ik haar teruggebracht naar het asiel.

Maar nu.........tsja: nu gaat het veel beter met mij en nu merk ik dat ik er echt heel veel zin in heb. Ik voel me net een klein kind die maar blijft zeuren om een kat.

Toch ben ik heel bang dat ik de fout inga als ik nu een poes neem. Alleen is de situatie nu heel anders. Ik voel mij nu goed.

Heeft iemand tips of ideeën. Ik heb zo veel zin om asiels te bekijken. Ik smacht gewoon naar een huisdier. Erg he ?
Ik ben alleen ontzettend bang om een vergissing te maken. Wat moet ik doen als ik verliefd op een kat word ? Moet ik hem / haar dan gewoon aanschaffen of kies ik voor de veilige optie door gewoon niks te doen.

Ik zit voor dagbehandeling in het ziekenhuis. Hier ben ik 4 dagen in de week en ik ben 's middags alweer thuis. Moet ik wachten met de aanschaf van een kat of moet ik gewoon naar mijn hart luisteren.

Ik voel mij nu goed, dus de kans is zeer groot dat het nu wel een succes word.

Een kat naar mij toe laten komen is misschien ook wel een idee om er achter te komen of het een schootzitkat is ?

Groetjes van Zonnig
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Re: Wat te doen

Bericht door Evee »

Wij hebben echt heel lang rondgekeken in het asiel (echt wel zo'n 2 uur) en gewacht totdat we een klik hadden met een beestje.

Dus dat is voor mij de belangrijkste tip; je moet er echt een klik mee hebben.

Wij wilden eerst een volwassen kat, maar na anderhalf uur knuffelen en heel veel leuke katten gezien te hebben, zat er toch niet de kat bij waarmee wij een klik hadden.

Toen gingen we naar de kittenzolder en daar liefde op het eerste gezicht (of klik op het eerste gezicht) en we zijn erg blij met haar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wat te doen

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum!
als ik probeer met je mee te denken dan is missch het volgende iets voor je...
ga naar het asiel waar je je het beste thuisvoelde en spreek de situatie door met een medewerker m/v en vraag of zij met je mee willen denken.
zij kunnen katzels 'uitlenen' of een andere regeling bedenken, waarbij er een vangnet zit onder jouw situatie. en ze hebben ongetwijfeld dieren die thuis met aandacht beter af zijn dan in een kattenkamer of bench in het asiel. dan kun je kijken of je het ook echt aankunt en of het een succes wordt. je kunt met hen ook afspreken regelmatig even terug te koppelen en je kunt hier over de zorg voor je kat lezen en zelf ook schrijven.
hier staat erg veel info, we kunnen je altijd verwijzen naar andere berichten en hebben doorgaans wel goeie raad, tips+trucs..
meld je even terug?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Hallo Adriana en Evee,

Leuk dat jullie zo snel hebben gereageerd. Ik ben ook blij dat jullie niet afkeurend reageren op mijn mail. ( Je hebt ook weleens mensen die een mail niet goed doorlezen en met een negatief oordeel klaar staan. )

De dagbehandeling is nog niet afgerond, vandaar ik wilde wachten met de aanschaf van een kat. Nu merk ik gewoon dat ik er zo'n zin in heb, dat ik eigenlijk niet anders wil dan dat ik er binnenkort eentje heb.

Overigens realiseer ik mij nu : ik leef nu en niet over 4 a 6 maanden.

Ik heb zelf ook al aan een kitten gedacht, maar ik ben bang dat mijn huis dan word vernield als ik er even niet ben. Hebben jullie ook enig idee.

Vorige week vrijdag ben ik naar een asiel geweest en ik zag daar een leuke kat. Toen kwam ineens een medewerkster binnen met een meisje en zij begonnen gelijk over die kat en ja hoor kat weg. Ik denk nu ineens : ' Dat kan ik ook doen.' Ik kan ook aan een medewerker vragen of ze mij een aantal kunnen adviseren.
Overigens zoek ik een binnenkat, maar ik heb wel een balkon waar ze ook op kan.
Over een aantal jaren hoop ik te verhuizen naar een huis met tuin.
Ik denk dat het wel belangrijk is dat ik aangeef dat ik een kat voor binnen zoek.

Het is wel jammer dat je van te voren niet in kan schatten of de kater / poes bij je op schoot wil gaan zitten.

Een kitten lijkt mij ook heel leuk. Laatst had ik er eentje bij mij, echt aanhalig en tam. Toch.....ik moet hem / haar wel een paar uurtjes alleen kunnen laten.

En wat vinden jullie : wachten totdat ik uitbehandeld ben ( duurt nog 4 - 6 maanden ) of nu alvast gaan kijken en een kat meenemen waar het mee matcht.

Oh ja, in Winschoten betaal je 70,- voor een kat en in Beilen 90,-. Hebben jullie enig idee hoe dit kan. Van de dierenbescherming zouden de prijzen toch identiek moeten zijn ?

Nou ik ga morgen naar Beilen, want het asiel in Zuidwolde is klein en er zitten veel verwilderde / rondgezworven katten tussen. Misschien zijn ze wel goedkoper, maar dat is dan jammer. Die 20,- overleef ik wel :)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat te doen

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou in jouw geval niet voor een kitten gaan. Die hebben erg veel aandacht nodig en gaan inderdaad aan het slopen, tenzij je er twee neemt. Maar dat lijkt me ook niet ideaal als je zo'n twijfels hebt.

Als je wil weten of een kat een schootkat is, kan je best je tijd nemen en midden in de kattenkamer gaan zitten. Dan komen ze zo op je af, en kan je op je gemak kiezen.
Niet noodzakelijk diegene die het eerst bij je kruipt, is de match, maar het kan net zo goed eentje zijn dat iets meer tijd nodig heeft om aan je te wennen. Neem er dus je tijd voor, en ga op een moment dat je gerust een paar uurtjes kan blijven zitten als je daar zin in hebt. ;-)

Oh, en het is ook altijd goed om geen kat direct mee naar huis te nemen, maar er eerst een nachtje over te slapen. Niet piekeren, gewoon je hart de tijd laten te spreken.
Als het echt klikt zal je hem/haar niet meer uit je hoofd krijgen. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door Aziraphale »

Ik ben het eens met bovenstaande reacties.
Mijn twee katten (toen nog kittens) komen ook uit het Dierentehuis Beilen ;) Vind het een erg fijn asiel! Waarom er prijsverschil weet ik niet...
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door Admin »

Als je een kat niet 100% toekomst kunt geven, om welke reden dan ook, maar je wil toch een kat, dan is het misschien een optie om je op te geven bij het dierenasiel als 'gastgezin'. Dan vang je tijdelijk een kat op, die beter op zijn plek is in een thuissituatie. Later zal de kat dan permanent een baasje kunnen krijgen. Op die manier heb je de gezelligheid van een kat, maar niet de definitieve verantwoordelijkheid voor de rest van zijn/haar leven.

Dat zou een goede optie zijn als je onzeker bent, zeker als je eerder een kat terug hebt gebracht naar het asiel.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat te doen

Bericht door MarjanR »

Nou, ik vind dat de Admin in dezen met een betere optie komt.
Al is het dan natuurlijk wel zo dat wanneer je een kat in huis krijgt die je echt heel leuk vindt dat je daar uiteindelijk (volgens mij) dan toch weer afstand van moet doen.

Waarom wacht je toch niet nog even tot wanneer je klaar bent met de dagbehandeling?
Je schrijft ik leef in het nu, niet over 4 a 6 maanden.
Dat klopt, dat vind ik ook een goede instelling (lekker Zen. Lekker overzichtelijk. Ben ik helemaal een voorstander van).
Maar een kat leeft ongeveer 16 a 18 jaar (hopelijk nog langer).
Wanneer je een kat neemt neem je die voor de rest van zijn/haar leven.
Dat is wel zo fair naar de kat toe, toch?

Ik stel voor dat je er nog eens over nadenkt.

Mbt je dagindeling.
Ik neem aan dat je structuur nodig hebt.
Je kunt je aanmelden bij een asiel in de buurt als vrijwilliger.
Zodoende heb je een verantwoording naar het asiel toe, en je kunt zien en meekrijgen wat het nu precies inhoudt om een katje te adopteren.
Denk dat je dan een veel beter en goed overwogen beslissing kunt maken.
En wie weet kom je daar de liefde van je leven tegen (in de vorm van een katje he ;) )
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Hallo allemaal,

Inderdaad is het een leuk asiel.

Ik ben helemaal verkocht. Gelijk bij binnenkomst zag ik een kat waar ik direct verliefd op was. Ze kwam ook gelijk naar me toe. Heb haar ook opgetild.

Ik heb verder nog rond gekeken, maar ik bleef haar het leukst vinden.
Ik voel mij er erg goed bij.

Gisteren ging ze thuis gelijk bij mij op schoot zitten. Echt heel leuk.
Ze ligt nu naast mij op de stoel.

Gisteren heeft ze op de mand geplast ( die lag op de bank ). Ik was net op tijd ! Nu hoop ik dat ze wel gaat plassen in de kattenbak.
Ik heb er haar al een paar keer heengedragen, maar ik ben benieuwd of ze het nu begrijpt.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat te doen

Bericht door nellebel »

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Mogelijk dat ze je zelfs kan helpen met je behandeling, doordat ze je kan steunen als je thuis komt en een moeiljike dag hebt gehad. Heb vertrouwen in jezelf, jij voelt zelf dat de situatie nu anders is als toen. En mocht het een keer wat slechter gaan, heb je wel al een band opgebouwd met het poesje, en dat is ws ook al anders als de vorige keer toen je de kat aanschafte terwijl je niet goed in je vel zat.
Hou het plassen even in de gaten. Als ze het blijft doen even naar de dierenarts. mogelijk een blaasontsteking. Kan van de stress van het verhuizen. (had mijn sjefke ook ,terwijl die verder geen klachten had, die plaste soms op mijn bed)
Hoe heet je poes?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wat te doen

Bericht door BillyJean »

Heel veel plezier met je nieuwe poes. Ik hoop dat je er ontzettend veel liefde van krijgt en kunt geven
Een dier kan ontzettend veel liefde geven in periodes, wanneer het minder goed met je gaat
Ik heb een hond gehad, die mij zoveel liefde gaf tijdens een depressie, ongelooflijk hoe Kees toen mijn buien aanvoelde en mij daarbij hielp

Ik wens jullie een heerlijke zomer toe!
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Kimms
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 mei 2010 16:14
Locatie: Land van Maas en Waal

Re: Wat te doen

Bericht door Kimms »

Gefeliciteerd met je aanwinst! Ik denk ook dat ze je kan helpen met je behandeling! Kan niet veel toevoegen als wat nellebel en billyjean al gezegd hebben.
Heb vertrouwen en geef 't poezebeest ook even de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Super goed dat je het beestje een kans geeft! Hoe heet ze?
Kattig, wél voor de poes!
Gebruikersavatar
Zonnig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 mar 2011 15:31

Re: Wat te doen

Bericht door Zonnig »

Hallo allemaal,

Nou ik heb nog geen twijfels over mijn beslissing.

Ik geef haar heel veel aandacht en aai haar heel veel.

Toch vond ik het gek, dat ze ineens begon uit te halen toen ze op de stoel zat en ik haar aan wilde halen. Zo is ze tot op heden nog niet geweest.

Is dit speelsheid ( dat ze denkt dat je wil spelen ) of is ze geïrriteerd.
Heeft iemand enig idee waar dit voor staat ?
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat te doen

Bericht door nellebel »

hou het even in de gaten. Ze moet nog wennen bij je natuurlijk. Laat haar zelf maar bepalen waneer ze je opzoekt.
Weet je meer van de kat? bijv gewend om met andere katten te leven? onze flippie werd na een paar weken ook wat agressiever, bleek pure verveling te zijn. Die begon me aan te vallen vanuit het niets en bijten. nadat ze een vriendje kreeg bleek het duidelijk toch verveling te zijn geweest. ze is namelijk een grote softie en totaal niet agressief.
Mogelij kbij jou toch vooral de gewenning. je hebt haar pas net. en de kat bepaald wanneer er wordt geknuffeld en niet het personeel hahaha.
Hoe heet je katje?
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat te doen

Bericht door Anne »

Hee, wat leuk een asielkat, gefeliciteerd.
Mij is het advies gegeven de kat de eerste paar dagen met rust te laten. het is voor hun zo;n verandering, een verhuizing, nieuwe mensen...daarmoeten ze echt aan wennen.
het is goed dat je haar aandacht wil geven en haar wil knuffelen, maar respecteer haar ritme en haar ruimte ;-) over een weekje zal ze wat losser zijn ;-)
Destin* had er in het begin ook moeite mee om aangehaald te worden, ik kon dat merken aan zijn staart, die ging dan gevaarlijk wieberen en dan wist ik dat ik moest ophouden anders kon hij flink uithalen ;-)
Na een paar jaar is hij veranderd, hij kon er echt van genieten als ik hem aaide.
Dus...geef je kat de ruimte, laat ze zelf naar je toe komen en hou haar staart in de gaten :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie