Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door JoBoris76 »

Hier eten ze al ruim een jaar Orijen en is gelijk goed bevallen. Ik heb ook Applaws (met kip en kip/zalm) en daar zijn ze ook dol op maar die brokjes zijn mij te klein en daardoor gaat mijn jongste kat overgeven omdat die nogal schrokt dus hier blijven we lekker aan de Orijen. ;-) De Applaws geef ik als snoepje.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Ambertje73 »

Heb eerst twee zakjes van Applaws besteld bij Zooplus, aangezien Ollie de enige is die het nodig is. Je zal zien: de rest vreet zit er klem in en Ollie wil er niets van weten!
Kan altijd nog een grote zak nabestellen. De Orijen laat ik eerst nog even voor wat het is...

Allemaal bedankt voor de informatie! Jullie weten wel een boel over voeding zeg! :grin:

Nou Rieneke, ik heb ooit eens een zakje eendagskuikens gekocht, maar toen ik die pootjes zag! :shock:
Muisjes krijgen ze hier binnen dan ook maar niet. Die liggen hier half opgevreten op de oprit.
Krijgen de buitenkatten hier zo goed te vreten en dan nog laten ze die muisjes niet met rust. Jachtinstinct hè.
Laten ze ze dan helemaal opvreten zonder restanten achter te laten, want dat is niet zo'n fris gezicht. :???:

Camoth: Jouw katten verkiezen de O & A boven R.C. & Hill's? Mijn katten krijgen hier nu Carocat (standaard brok) en dat verkiezen ze zelfs boven de dure merken.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Camoth »

Applaws eten ze wel, maar niet van harte. Orijen wordt echt aangevallen. En Hills en RC vinden ze ook maar zo zo ;) Zo zie je maar, katten zijn individuen :D
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Adriana »

Ambertje73 schreef:Een van onze katten heeft zijn hele leven, hij is nu 6 jr., al last van diarree.
Aangezien hij best een stress kipje is, kan dit ook één van de oorzaken zijn.
Sinds een paar maanden miauwt hij ook vlak voordat hij moet poepen.
Dan loopt hij met een kromme rug door de kamer en miauwt hard (krampen dus).
Een paar minuten daarna lanceert hij wat ontlasting tegen de achterkant van de kattenbak. Het zijn maar kleine beetjes ontlasting.

Ik weet anders niet hoe ik mijn Ollie kan helpen. De diarree is op zich niet erg, want hij blijft meestal op gewicht (varieert tussen de 3,8 kg en 4,2 kg), maar die krampen vind ik vreselijk voor hem.
------------------
Was aan het shoppen bij Zooplus en kwam dit tegen en dacht aan Ollie zijn problemen.
Diarree, darmkrampen, kan missch niet tegen al te veel eiwit, stresskipje...

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition

Dit voer lijkt me met een veel lager eiwitgehalte en goed verteerbare kh's misschien wel een idee voor Ollie zijn darmpjes.
Van al dat eiwit krijgt ie alleen maar de zenuwen en dit houdt hem rustiger.
Zit ook veel meer ballast in en dat zou best wel eens goed kunnen gaan werken op zijn diarree-problemen.

Helaas heb ik het niet dus weet ook niet hoe het werkt maar de formule lijkt me wel te passen in de problematiek van jullie Ollie,
ik bedoel: is dit misschien iets?
---
Samenstelling van Bozita Indoor & Cool en dat is het zwarte pak:
Scandinavische zalm, maismeel, vleesmeel van kip, dierlijk vet, rijst, maisproteïne, gedroogde ijszeevis, mineralen, vitaminen, melassegist, methionine, taurine, kippenbouillon, weiproteïne, raapvezel, hemicellulose, dille.

analyse
koolhydraten 41.1 %, natrium 0.56 %, ruw vet 14.0 %, calcium 1.1 % magnesium 0.08 %
omega-6-vetzuren 3.0 %, ruwe vezel 1.8 %, koper 2.0 %, omega-3-vetzuren 17.3 %
ruwe as 6.1 % fosfor 0.9 %, metaboliseerbare energie 1380.0 KJ/100 g, ruw eiwit 28.0 %, vocht 9.0
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Camoth »

Je kan een proefzakje bestellen en kijken hoe het gaat.

Ik denk zelf dat in theorie een heleboel graan (er zit mais en rijst in) het probleem juist zouden kunnen veroorzaken. Daarbij zit er ook weer kip in, dus als het een intolerantie voor graan of kip is, dan is dit geen oplossing.
Aan de andere kant, als dit voer wel werkt, weet je dus zeker dat het niet aan de kip of de granen heeft gelegen.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervaring

Bericht door Ambertje73 »

Bedankt voor de nieuwe tips! :grin:

Onze honden heb ik nog niet zo lang geleden Bozita in blik gekocht (kip en rendiervlees).
Meen je dat die monsters het willen eten? Ze hebben liever Vom Feinsten (kuipjes) uit Dld.
Meestal snoepen de katten hier wel eens van het hondenvoer als ik het voor de honden klaar maak (Vom Feinsten of Cesar), maar ook zij wilden niets van dit voer weten!

Vraag me af of ze de brokken van Bozita dan wel willen eten?

Kreeg vandaag de Applaws van Zooplus toegestuurd. Nou, dat is een succes! :grin:
Bijna iedereen lust het. Natuurlijk was Ollie iets minder enthousiast. Hij at het wel hoor, maar als ik de anderen zag (vr)eten!
Ik heb ook een paar blikjes natvoer van Applaws besteld en dat lust hij ook wel.
Hij krijgt vanavond weer wat en dan de andere smaak. Heb kip en kip/ zalm gekocht.
Ben benieuwd. Misschien komen we er nu achter of granen de boosdoener zijn of de kip/ eiwitten (zoals wij vermoeden).

Ik houd die Bozita & Orijen nog even in gedachten....
paasnini

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door paasnini »

Mijn katten zijn van RCfit 32 moeiteloos overgestapt naar Orijen. Met applaws brokjes ben ik wat voorzichtiger, is een paar maanden geleden veel ellende mee geweest (in ieder geval in Engeland, spugende katten).
Bozita valt hier erg in de smaak. Als je naar de site van Bozita gaat kun je een tegoedbon printen waarmee je een verpakking kunt proberen voor € 1,00. Ik ben fan van Bozita, grote verpakking, lage prijs, geen koolhydraten en er zit microgard in. Bewezen is dat dit zorgt voor een snelle en mooie heling van wonden.
Vom Feinstein (is van Animonda) voor katten zie je hier ook steeds meer, vinden mijn beestjes ook heerlijk.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door pearlsofpassion »

Je reageert op een bericht van een jaar geleden ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Orijen nu wel goed of niet?

Bericht door JoBoris76 »

Hoi allemaal.

Sinds een aantal jaar geef ik Boris & Demi Orijen omdat ik ze geen granen meer wilde geven. Nu heb ik van de week op een forum gelezen dat Orijen juist zou zorgen voor problemen zoals blaasontsteking en blaasgruis. Boris heeft eind 2009 wel een blaasontsteking gehad maar of dit door de Orijen komt weet ik dus niet. Ik ben nu toch wel bang dat dit voer toch niet zo goed is of maak ik me ten onrechte zorgen? Ze doen het er verder prima op. Juist beter als op de Royal Canin Indoor die ik voorheen altijd gaf. Van iemand die lid is van mijn Russengroep weet ik dat haar HTK-kat die blaasgruis heeft gehad het juist weer goed doet op Orijen.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door Adriana »

de blauwe rus is een ras dat vrij gevoelig is op de nieren en Orijen zou daarom zeker niet mijn eerste keuze zijn. want 42% eiwit. en met 1,3 vrij hoog gehalte fosfor trouwens, voor katten vanaf 8 jaar ook niet zo jofel.
verhoogd blaasgruis-risico met Orijen lijkt me onwaarschijnlijk, dan had de kat aanleg, dronk slecht en nog wat van dat soort bevorderende zaken.
ik zou op 30% gevogelte-eiwit gaan zitten en dan kom je bij Almo holistic, Sanabelle urinary, Happy Cat > 10 jr, Porta 21. die hebben een vrij brede samenstelling à la Orijen en zijn tarwe-loos.

analyse Orijen en in het Duits omdat dit bij de Nederlandse Zooplussite kennelijk geheim moet blijven.. hangoren krijg ik daarvan..
Analyse

Feuchtigkeit 10.0 %
Kalzium 1.6 %
Omega-3 Fettsäure 1.2 %
Rohasche 7.0 %
Rohfaser 2.5 %
Rohfett 20.0 %
Rohprotein 42.0 %
Taurin 0.5 %
metabolisierbare Energie 4150.0 kcal/kg
Kohlenhydrate 18.0 %
Omega-6 Fettsäure 3.5 %
Magnesium 0.09 %
Phosphor 1.3 %
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door JoBoris76 »

Bedankt Adriana. Ik heb net een nieuwe zak binnen gekregen en misschien toch als ik die bijna op is maar eens gaan kijken voor een ander merk. De heren zijn ondertussen 9 en 8 jaar. ;-) Het zou goed kunnen dat Boris op dat moment erg slecht dronk want ik had altijd een Cat-it op het aanrecht maar hij dronk daar niet uit. Nu die kapot is staat er weer een waterbakje die ik regelmatig ververs en daar drinkt hij gelukkig wel uit. Het gaat nu dus vanaf begin 2010 weer goed. Gelukkig!
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Orijen nu wel goed of niet?

Bericht door pearlsofpassion »

JoBoris76 schreef:Hoi allemaal.

Sinds een aantal jaar geef ik Boris & Demi Orijen omdat ik ze geen granen meer wilde geven. Nu heb ik van de week op een forum gelezen dat Orijen juist zou zorgen voor problemen zoals blaasontsteking en blaasgruis. Boris heeft eind 2009 wel een blaasontsteking gehad maar of dit door de Orijen komt weet ik dus niet. Ik ben nu toch wel bang dat dit voer toch niet zo goed is of maak ik me ten onrechte zorgen? Ze doen het er verder prima op. Juist beter als op de Royal Canin Indoor die ik voorheen altijd gaf. Van iemand die lid is van mijn Russengroep weet ik dat haar HTK-kat die blaasgruis heeft gehad het juist weer goed doet op Orijen.
Waar heb je dat gelezen, weet je dat nog?
Want het is totaal het tegenoverstelde van wat ik altijd lees...

Van RC Indoor zou een kat normaal veel sneller blaasgruis krijgen dan van Orijen.
Ik denk ook dat een blaasontsteking niet meteen gelinkt is aan het voer, maar aan uitwendige zaken, maar ik kan me daarin vergissen.
Verder sluit ik me aan bij Adriana en zou ik je russen op tijd laten testen (bloedonderzoek).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door castratenkoor »

Ik heb twee HTK katten met blaasgruis-verleden eentje van 13 en eentje van 7.
Beide doen het heel erg goed op Orijen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Orijen of Applaws, granenvrij voer, wie heeft hier ervar

Bericht door JLC »

Jaap en Lizzie doen het tot nu goed op Orijen en Hills Natures Best.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie