Poes heeft honger

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Poes heeft honger

Bericht door Evee »

Hoi allemaal,

Wij hebben besloten om onze poes hetzelfde voer te gaan geven, welke ze ook in het asiel kreeg; namelijk RC Sensible.

Ze krijgt zon 30-35 gram per dag, omdat ze 1,8 kilo is (ze is klein voor haar leeftijd, ze is 9 maanden oud).

Daarnaast krijgt ze als avondmaaltijd een zakje natvoer.

Over de hele dag gaat ze maar steeds bij haar bakje staan en heel klagelijk miauwen. Het lijkt echt alsof ze veel honger heeft.

Wat kan ik doen? Ik kan toch niet zomaar meer voer geven? Lijkt me ook niet goed toch?

Ze is 24-2 ontwormd, dus dat kan het ook niet zijn.

We hebben haar nu sinds zaterdag in huis en heb verder geen ervaring met poezen. Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poes heeft honger

Bericht door Admin »

Bij ons krijgt de grootste kater (ca. 7 kg) over de hele dag 45 gr. RC en 42 gr. blikvoer. De kleinere krijgen iets minder. 1,8 kilo lijkt me wat aan de tengere kant, maar daarvoor kun je het beste over de ruggegraat en ribben voelen. Over de ruggegraat hoort stevig spierweefsel en een stevige huid te zitten en de ruggegraat zelf moet je eigenlijk nauwelijks kunnen voelen op die leeftijd. De ribben hoor je wel te kunnen voelen, maar er mag wel een stevige huidlaag overheen zitten. Als je van boven naar je kat kijkt terwijl ze staat, dan moet ze over de gehele lengte even smal/breed zijn. Ingevallen middel betekent te slank.

Pas daar het voer op aan met kleine stapjes. Heb je het idee dat ze te veel aankomt, verminder het dan weer met een paar gram per keer. Heeft ze overigens een reden voor Sensible, want dat is voor katten met een gevoelige spijsvertering?

Om het klagen tegen te gaan wil het ook nog wel eens helpen om het droogvoer in bijv. 3 x te geven ipv in 1 x.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Re: Poes heeft honger

Bericht door Evee »

Ze is gewoon echt heel klein, ze ziet eruit als een kitten van zes maanden.
Verder is ze wel goed op gewicht, aan de slanke kant, maar niet mager.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes heeft honger

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb hier een kater die zich helemaal dik at als kitten.
Dan ben ik overgegaan op 3 keer per dag zoveel laten eten als hij wil, en het weghalen als hij genoeg heeft.
Nu is hij prachtig op gewicht.
Het is natuurlijk wel gecombineerd met een erg goed voer waar weinig koolhydraten in zitten, dat maakt ook veel verschil natuurlijk...
Hij eet gewoon tot hij genoeg heeft.

Als je maar 1 keer per dag geeft, dan eet ze dat onmiddelijk op omdat ze weet dat ze erna niets meer krijgt en bang heeft dat ze te kort gaat komen. Dan is ze gewend in grote hoeveelheden te eten (hier eet geen enkele kat 30gr per keer) en heeft dus de rest van de dag honger.

Verder vind ik dat wel erg weinig voer, ookal weegt ze maar zo weinig. Die hoeveelheden op de zakken zijn voor volgroeide katten en zijn zowiezo maar een leidraad. Elke kat is anders.
In het asiel kreeg ze waarschijnlijk de hele dag door brokken. Werd ze daar te dik?
Ze moet toch nog groeien? Daar moet ze dan wel genoeg voedingstoffen voor binnen krijgen.
Ik zou haar eigenlijk gewoon de hele dag brokken laten staan en dan veel met haar spelen. Zo zal ze niet snel te dik worden en kan ze toch vollop groeien. Waarschijnlijk zal ze nog wat willen gaan inhalen.
Als ze toch nog te dik wordt, kan je best overschakelen op meerdere keren per dag een afgewogen portie geven. Maar staar je niet blind op die hoeveelheden op de zakken en hou er rekening mee dat ze nog wat moet groeien.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Evee
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 feb 2011 20:47

Re: Poes heeft honger

Bericht door Evee »

Ze krijgt de brokken in twee porties en dan het natvoer als wij aan het avondeten zitten.

Dan ga ik inderdaad gewoon wat meer geven.

Ik was bang dat ik niet over die grammen heen mocht, vandaar dat ik het even na wilde vragen.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Poes heeft honger

Bericht door Umimeis »

Hier heb ik een brokkenresevoir staan die eigenlijk is bedoeld voor als je een weekendje weg bent.
Ze zijn verkrijgbaar bij de pet's place e.a. dierenspeciaalzaken in grote variant (voor bijv honden) en kleine variant voor knaagdieren en katten). Ik heb de grote variant omdat ze die kleinere toevallig niet hadden) Ik weet niet precies hoeveel er in kan.
Het is voor de helft of soms een maar een kwart gevuld met brokken. De katten kunnen eten wanneer ze willen.
Ze eten niet de hele dag door hoor, anders zouden ze nu wel heel dik zijn
Soms eten ze de hele middag niks en als ze dan er wat van eten, dan zijn het steeds een paar brokjes.
Ik vul de resevoirs maar 1x per week aan.
Misschien voor jullie poes ook een goed idee?? En dan zou ik voor de kleinere variant kiezen.
Dan kan ze eten wanneer ze behoefte heeft.

Voor de rest krijgen ze hier 1 tot 2x per dag een half zakje natvoer (het ligt eraan of ze alles opeten) Of ipv zakje natvoer krijgen ze rauwe kip of vis.

Afbeelding
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Poes heeft honger

Bericht door Admin »

Evee schreef:Ik was bang dat ik niet over die grammen heen mocht, vandaar dat ik het even na wilde vragen.
Je kunt de hoeveelheid voer het beste telkens afwegen (doen wij al jaren ;-)), zodat je gemakkelijk in de gaten kunt houden wat ze eet. Als je het per paar grammetjes uitregelt, wordt ze nooit te dik en het geeft het beestje een vast dieet, wat katten ook prettig vinden. Geef haar per dag gewoon eerst 5 gr. droogvoer meer en kijk hoe dat gaat over een paar weken. Je kunt de poes ook eerst wegen en over een paar weken weer, dan weet je precies van hoeveel voer ze hoeveel aankomt.

Het hoeft natuurlijk ook niet allemaal precies op de gram nauwkeurig, maar dan heb je in ieder geval een leidraad.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Plaats reactie