Rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Dat de vorige poes achternagezeten werd, kan er wel voor iets tussen zitten dat ze nu hetzelfde gaat doen.
Dan zou het van voorbijgaande aard moeten zijn.

Wie was er eigenlijk de bovenste in rang van je twee eerste katten, weet je dat?


Met wat extra info draait het verhaal toch steeds :eeh: :lol: Dat is ook zo moeilijk bij katten, elk klein detail kan zo'n groot verschil geven, en je kan niet altijd alles lezen wat er in hun kopje omgaat...

Het zou dus ook kunnen dat jouw Gucci de dominantste was thuis. Dat Pepper dat allemaal wel goed vind, want hij is een goedzak... Dat jouw nieuwe poes in haar vorige thuis weggedrukt werd, en daarom nu een beejte overreageert in de andere richting.
Dat Gucci die andere kater achterna ging, zou erop kunnen wijzen dat ze toch niet helemaal gerust was op haar dominante positie, en het gevoel had dat ze die duidelijk moest maken. Maar ze bleef blijkbaar wel de bovenhand halen en het kwam niet op vechten uit (toch??). Nu is ze er dus ook niet gerust op, maar de ander laat zich niet achternazitten want is ondertussen (door haar verleden) al gewend van zich af te bijten.
Vroeger kreeg Gucci geen meppen terug van de nieuwe, dat nu wel het geval is, ze niet zomaar de baas mag zijn, en de nieuwe zich echt verdedigd, is dan iets wat Gucci niet snapt en waar ze erg onzeker van wordt. (dat heb je bij mensen ook wel eens, diegene met de grootste mond weet al snel niet meer waar hij het heeft als er iemand tegenin gaat).
Als dit het geval is, zit er niets anders op dan dat biede poezen zelf uitmaken wie er de hoogste is. En daar komt erg veel grommen, blazen en achternazitten bij te pas. Maar dat mag niet met echt vechten! Dat moet worden vermeden (is nooit goed voor vertrouwen in elkaar) en daarom moeten intoducties wat voorzichtig en rustig aangepakt worden...
Dus de behandeling blijft inderdaad ongeveer hetzelfde... en het zou het logiste zijn dat Gucci de baas wordt, maar dat valt niet op voorhand te voorspellen.

Ik zal het topic van Jennli eens zoeken, daar kan waarschijnlijk wel wat mee!

Edit: hier is het topic van Jennli: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=22148
Saartje was de eerste poes en de baas, Pjotr kwam er het laatste bij, maar is een grote sterke kater en na een maandje vond hij dat het tijd was om de macht over te nemen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Rangorde

Bericht door jennli »

pearlsofpassion schreef:
Oh ja, nog iets. Jennli heeft overlaatst ook een machtstrijd gehad waarin de nieuwkomer na een maand of zo, de macht opeiste van de toenmalige opperpoes. Ook heel wat vechten en aanvallen, en op het einde zelfs op de bak. Zij heeft toen meer bakken geplaatst en dat heeft het probleem al een heel stuk opgelost.
Zij zegt dat ze dat verschil echt zag, en dat een extra bak wonderen doet in zelfvertrouwen.
Tenslotte moet zelfs de onderste in rang (als ze zich schikt) ook rustig op de bak kunnen.
Ik weet niet hoeveel bakken je hebt staan? Maar voor 3 katten worden eigenlijk 4 bakken aangeraden. Misschien is dat niet nodig, maar er is veel kans dat 2 toch wel te weinig is.
Ik zou ook minstens eentje boven plaatsen. En dan natuurlijk allemaal dagelijks uitscheppen.
Blijkbaar kan dat ook al veel rust brengen, en het hoeft niet voor altijd te zijn. ;-)
Klopt inderdaad dat Pjotr opeens de macht over wilde nemen van opperpoes Saartje. Het vechten ging overigens niet tot bloedens toe gelukkig. Saartje heeft wel erg gegild als Pjotr achter haar aan ging. Saartje heeft er even voor nodig gehad te accepteren dat ze de opperpoes niet meer mocht zijn. Het heeft alles bij elkaar een weer of anderhalf, misschien twee geduurd. Klopt ook dat hij haar zelfs bleef plagen toen ze de bak op wilde. Ze heeft ook 1x naast de bak gepoept en geplast. Wat hier enorm geholpen heeft is inderdaad het plaatsen van meerdere bakken. Daarnaast heb ik op verschillende plekken Valeriaandruppels gesprenkeld en heb ik veel alle katten gespeeld. Spelletjes, waarbij ze uitgedaagd werden samen te spelen als ronddraaien met een touw of achter het laserlampje aan jagen. Uiteindelijk heeft Saartje haar rol als ondergeschikte geaccepeteerd en laat Pjotr haar ook prima met rust. Pjotr bepaalt wel af en toe met zijn blik of Saartje ergens wel of niet bij mag. Belangrijk was voor mijn gevoel ook dat wij als baasjes de katten op hun kattenmanier hun rangorde hebben laten uit maken. Daarnaast hebben de katten hier ook de ruimte om indien nodig een plekje uit het zicht van de ander op te zoeken. Bij elkaar opsluiten in een kleine ruimte lijkt me absoluut geen goede oplossing en ik ben dan ook blij om te lezen dat je hier niet voor kiest.

Als ik jouw verhaal zo lees wordt het gewoon tijd de bench open te zetten en je nieuwe kat de ruimte te geven. De andere katten kennen de geur van de nieuwe kat al en hebben zelfs al gesnuffeld. Het komt goed. Geef je katten de tijd om elkaar beter te leren kennen en ook aan elkaar duidelijk te maken wat de grenzen zijn. Niet druk maken om een keertje geblaas, af en toe terug trekken van de bange poes of als ze achter elkaar aanrennen. Laat je katten merken dat je er vertrouwen in hebt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

valerie het verhaal van jennili had ik al gelesen. lees hier heel veel wat overeenkomt daarom hou ik ook hoop in een enkel geval lukt het niet (heb ik gelesen|)
jennili ik heb een grote bak benden staan omdat pepper ook groot is en boven heb ik twee normale bakken stan en alle drie worden ze dezelfde dag schoon gebmaakt en ook leeg geschept

verder leef ik in een huis met twee verdiepingen. mijn katten morgen overal komen behalve een kamer, er is dus ruimte genoeg ieder kat heeft zijn drinkenbak en etensbak en snoepjes leg ik ernaast. de bench staat nu in de huiskamer en morgen ben ik de hele dag thuis en wrd de bench dan open laten staan.
ik ben gewoon bang dat de nieuwe , gucci zeer gaat doen, maar dat is denk ik mijn probleem...te voorzichtig

ben gewoon blij met jullie bijdragen. stelt mij gerust
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Rangorde

Bericht door jennli »

Graag gedaan hoor ;)

Je hebt eigenlijk nog 1 extra kattenbak nodig (aantal katten plus 1). Het pijn doen zal echt wel meevallen. Dat gebeurt meer niet dan wel. Gucci redt zich wel. Even elkaars grenzen aftasten betekent niet dat ze elkaar ernstig gaan verwonden. Ik denk echt dat het wel mee zal vallen. De nieuwe is immers al geïntroduceerd.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

jennli, drie vragen
waarom 4 bakken?
wat beteken de kattenhoofdjes bij mijn naam?
en als ik de bench open laat, de huiskamerdeur ook, of de deur van de huiskamer dicht laten?
eten naast de bench ging vrij goed vanavond. gucci had nog iets van overtuiging nodig en een klein zetje maar heeft bijna al haar vis naast de bench op, de nieuwe heeft nog niets op en ja pepper,, die stoort zich nergens aan en eet gewoon zo veel en zo lang als hij wil..lol
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Gewoon de katten alle ruimte geven.(dus ook de huiskamerdeur open)
De laatste berichten klinken erg hoopgevend, dus ik sluit me bij Jennli aan, niet te veel zorgen en ze zoeken het zelf wel uit. ;-)
Waarschijnlijk heeft Gucci de laatste dagen ook al wat meer vertrouwen opgedaan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Rangorde

Bericht door jennli »

Sluit me aan bij Valerie. De benchdeur en de huisdeur open laten. Geef ze lekker de ruimte en de keuze waar ze willen vertoeven. Gewoon doen. Komt echt wel goed. Zelf wel rustig blijven en niet te snel in paniek raken als ze wellicht achter elkaar aanrennen of blazen.

Vier bakken bij drie katten ... Het is een soort van regel dat het aantal bakken = het aantal katten + een bak. Wat ik hier gemerkt heb is dat de simpele toevoeging van één bak er toe bijgedragen heeft dat Pjotr en Saartje geen ruzie meer maken bij de kattenbakken. Ik vond het destijds maf klinken, maar het bleek werkelijk een oplossing.

De kattenhoofdjes bij je naam zeggen iets over het aantal berichten dat je op dit forum getypt hebt. Hoe meer berichten je typt, hoe meer kattenhoofdjes ingevuld worden.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

ik denk dat je gelijk had valerie.
ik heb nu overal in huis kleine zakjes met valeriaandruppels verspreid ook in de bench en zoals ik al gezegd had, had ik het gevoel dat de nieuwe erbij wilde komen in de huiskamer.
vandaag met haar naar de trimmsaloon geweest omdat ze klitjes onder de buik had en ik niet de boze wilde zijn als ik ze eruit kam, ging prima, thuis in de bench en dan de deur open gelaten. zij kwam er rustig uit, ging door de huiskamer even achter pepper aan maar niets mis mee, geen blazen en gromen.
en toen gucci op de bar, bolle rug blazen en gromen en de nieuwe liep er alleen onder langs. denk dus dat zij de dominate was en nooit is er iemand tegen in gegaan behalve nu. pepper en de nieuwe lopen achter elkaar aan, pepper was net ook in de bench en ze lagen samen op de kattenboom, de ene boven en de andere op het tweede level.
dat met de bench en de druppels en geduld hebben het gedaan, ik weet dat ik er nog niet ben, maar heb er vertrouwen in. nachts laat ik ze nog apart slapen zodat ze rust krijgen en ook weten dat ze ontspannen kunnen liggen slapen. jullie heel erg bedankt
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Rangorde

Bericht door castratenkoor »

Ik heb 8 katten en als er eentje wat ziekjes is zie je meteen de rangorde veranderen, dat gaat niet zonder slag of stoot. Maar als je het ze zelf uit laat zoeken komt het altijd goed.
Typerend te zien hoe Bram na zijn darm-problemen nu weer aan het opklimmen is naar de top.
Vooral veel staar sessies en de hoek indrijven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Rangorde

Bericht door jennli »

Wat fijn om te lezen! Dat klinkt super goed!
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

wil jullie nog even op de hoogte houden, ook omdat ik denk dat er meer mensen zijn die hier iets aan kunnenn hebben zoals als ik.
op dit moment is alles rustig tussen de drie. af en ntoew gaat de nieuwe nog achter pepper aan, hij blaast een keer en ja rangorder herstelt. ik denk dat de nieuwe ook weet waar ze nu staat.
met gucci is nog een probleem omdat gucci alleen al ,als ze haar ziet ,al begint te grommen en blazen.
pepper beschermt gucci vaak maar vechten is niet meer. mijn nieuwe poes wil alleen contact en spelen,
nachts laat ik haar nog alleen in de huiskamer zodat iedereen rustig kan slapen .
ga morgen de nachtdienst in en dan blijven ze nachts ook apart alleen overdag als ik slaap wil ik de deur open laten. kijken of ze dan ook rustig blijven
ben in ieder geval blij dat het tot nu toe goed gaat
over 2 weken ga ik voor 4 dagen weg, weet alleen nog niet hoe ik het dan doe, de hele dag en nacht bij elkaar of alleen overdag. mijn dochter zorgt er dan tijdelijk voor maar ja , ook zij werkt overdag.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Rangorde

Bericht door Ilone »

Fijn dat de rust een beetje gekeerd is.
En wie weet is het over 2 weken wel nog beter, kunnen ze de hele dag bij elkaar :-)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Rangorde

Bericht door jennli »

Ik zou ze ook met z'n 3tjes bij elkaar laten. Zo vorm je een groep. Heb het gevoel dat als je ze steeds een dagdeel van elkaar scheid dat ze dan minder snel een hechte groep vormen. Cayleigh heeft hier ook heel lang tegen Pjotr gegromd (de laatste nieuwkomer) zeker en week of vier. Nu zijn ze dikke maatjes.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Rangorde

Bericht door pearlsofpassion »

Hier heeft Kleintje ook een tijd gegromt vanals ze een andere kat zag, maar zodra ze doorhad dat dat nergens voor nodig is, is dat snel verdwenen. Enkel nog als er te dicht in de buurt gekomen werd, maar dan spreek ik van dichter dan 2 meter. Wat erg kort bij is.
Het gaat inderdaad een stuk sneller als je ze gewoon bijeen laat. Ze kiezen dan zelf wel waar ze naartoe gaan en of ze in dezelfde kamer blijven.
Jou eerste katten komen waarschijnlijk bij je op bed liggen zoals altijd, en ofwel blijft de ander beneden, ofwel zoekt ze een plekje op je bed. Eerst zal dat ook nog wat grommen geven, maar redelijk snel zullen ze elk hun plekje vinden.
En als dat moeilijk ligt, kan je ze zelf een plekje aanwijzen, beide groepen aan 1 kant van je. Dan kunnen ze allen tegen je aanliggen, maar toch rust hebben. Als ze van je aannemen dat je hen wijst waar ze kunnen liggen natuurlijk.
Hier heeft enkel Kleintje haar vaste plek en de anderen respecteren dat. Soms gaat ze toch ergens anders liggen, en als dat goed gaat is dat prima, maar als ze er last mee heeft en gaat grommen of blazen (en ik haar niet rustig krijg door te aaien) leg ik haar terug op haar eigen plekje. Dan komt ze altijd weer tot rust (ookal is het gewoon een hoek van het bed, niet speciaal afgeschermd of zo). Ze weet dat ze daar gerustgelaten wordt, en wordt er zelf rustig van...
Een beetje regelmaat kan erg veel helpen. Zo weten je katten wat ze kunnen verwachten en dat doet de stress dalen ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
gudje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 feb 2011 09:31

Re: Rangorde

Bericht door gudje »

ik denk, dat ik TE voorzichtig ben. ga vanavond de nachtdienst in en weet nog steeds niet of ik ze samen in huis laat en niet apart zet.
nu ook . de nieuwe wil spelen pakt pepper steeds aan zijn staart en hij wil niet blaast even ,goed is het. gucci is ook op de kattenboom en is alleen maar aan het gromen en bang om voorbij de nieuwe naar boven te lopen.
heb alles al van tafel genomen zodat de vluchtroute vrij is....lol
oke gucci heeft een haal gegeven en chika (nieuw poes) is weg.
Plaats reactie