Kat plast opeens op mijn bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door jazzmin »

Ik heb gister al een bericht geplaatst over dat mijn katje sinds zaterdag nog niet geplast of gepoept heeft in de kattenbak maar wel de kattenbak weet te vinden en er in gaat zitten maar niks doet.

Ze heeft toen ik weg was (4 uurtjes) geplast op mijn kussen en ik weet nu echt niet wat ik moet doen.

Dit was haar eerst plasje hier maar ik heb haar voor die tijd al zooo vaak op de kattenbak gezet en ze weet wel degelijk waar het voor is alleen doet ze nooit wat als ze erop zit.

Wat kan ik doen?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door Ilone »

Als ze zo lang niets gedaan heeft en het nu opeens op bed gaat doen, zou ik haar zo snel mogelijk even door een dierenarts na laten kijken.
Hoogstwaarschijnlijk heeft ze een blaasontsteking.
Een dekbed/kussen etc is lekker zacht, en doet minder pijn bij plassen.

Is het geen blaasontsteking dan zal je verder moeten gaan zoeken.

Hoeveel kattebakken heb je?
Er is een regel "aantal katten + 1" voor het aantal kattebakken in huis.
Hoeft niet altijd de juiste oplossing te zijn, maar het kan wel degelijk helpen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, dan zou ik houtkorrels gaan halen omdat je zei dat ze dat gewend was.
En twee bakken plaatsen, gewoon voor de zekerheid.

Als ze het dan nog blijft doen, moet je naar de DA, want dan is er waarschijnlijk iets mis. Een blaasontsteking kan vb.
Maar het kan goed zijn dat ze gewoon niet op dat grit wil, en liever houtskorrels heeft.

Als ze het op de houtskorrels wel goed doet, en je wil haar toch op grit zetten, moet je het geleidelijkaan onder mengen. Zodat ze de overgang niet bewust merkt.
Ik heb hier nieuwe katten ook altijd geleidelijkaan overgezet en steeds wat grit gevraagd dat ze gewend waren om de overgang te maken.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door jazzmin »

Ja ik snap de regel van meerdere kattenbakken maar ik heb een heel klein huis.
Woonkamer van 22m2 & slaapkamer van 9m2 dus het heeft geen zin om een andere te plaatsen.

Ze gaat ook vaak genoeg naar de ruimte met de kattenbak, gaat er op zitten en graaft een beetje maar er is geen plas of poep te zien. Ik maakte mij op het begin zorgen of ze verstopping had ofzo omdat ik haar sinds zaterdag al heb en nu pas begint ze te plassen.

Ja ik moet maar naar de dierenarts toe denk ik, maar kan het niet zijn dat ze geprotesteerd heeft omdat ik vandaag 4 uurtjes weg was (was vanaf dat ze hier was altijd thuis en niet langer dan halfuurtje van huis).

Het gekke is dat ze heeel lief en knuffelig is en de hele tijd op schoot wilt zitten. EN ik probeer haar te leren om af en toe naast me te liggen in plaats van op me anders word ze te afhankelijk van me en dat is niet goed voor haar als ik weg ben.

Ik snap er gewoon niks van. Ik heb haar ook net van het asiel gehaald, dan is het toch raar als ze een blaasontsteking etc. heeft want daar worden ze altijd voor getest.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door Ilone »

Stress is ook een factor voor blaasontsteking.
Steeds plas ophouden is niet bevordelijk.
Wat Valerie zegt kan je ook uitproberen, het grit/korrels wat ze bijhet asiel ook gebruikte.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door pearlsofpassion »

Blaasontsteking is typisch iets dat komt door stress. En ze doet het prima, en is heel aanhankelijk van in het begin, maar een verhuis is toch altijd stressvol. Dus dat kan wel.

Maar het kan heel goed zijn dat ze gewoon niet snapt waar dat grit voor dient als ze enkel houtskorrels gekent heeft. Of dat ze het gewoon vies vind en niet erop wil.
En dan heeft ze het opgehouden tot ze niet meer kon, en dan maar de 'in haar ogen' beste plek genomen om te plassen...

Een tweede bak heeft wel zeker zin! Het gaat niet om de ruimte, het gaat erom dat sommige katten vlak achter elkaar willen plassen en poepen, maar niet op dezelfde bak! Dus moet je er wel twee hebben.
Ik zeg niet dat jouw katje zo is, maar je kan de problemen maar beter voor zijn. Dus voor de veiligheid: 2 bakken. Dan moet je je daar al geen zorgen meer in maken.
En houtskorrels gaan halen.
Als ze dat ervoor gewend was, help je haar daar heel erg mee, en dan weet je ook zeker dat het niet aan de kattenbakvulling ligt als ze er toch nog naast zou gaan plassen.

Verder heb ik de indruk dat je een beetje te veel nadenkt en piekert. Het kan helemaal geen kwaad om haar een paar uurtjes alleen te laten, en ze wordt ook niet meer afhankelijk van op je te liggen als naast je.
Als je haar verplicht naast je te gaan liggen, zal ze niet snappen waarom en het is dus nergens voor nodig. Doe maar gewoon waar jullie je beide het beste bij voelen, en niet te veel redeneren! ;-)

Lap, ik zeg steeds hetzelfde als Ilone :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door Ilone »

:pdtgy: Ik ben je steeds net ietsje voor!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door jazzmin »

Ilone schreef:Stress is ook een factor voor blaasontsteking.
Steeds plas ophouden is niet bevordelijk.
Wat Valerie zegt kan je ook uitproberen, het grit/korrels wat ze bijhet asiel ook gebruikte.
Ja maar er is helemaal niet aan d'r te zien dat ze stress heeft dus daarom zou ik dat wel als laatst denken. Ze is gewoon heeeel lief en knuffelig. Maar misschien dat ze stressig word als ik weg ga? Maar ik heb haar echt net, dus dat kan toch niet zo snel al?

Ik hoop echt dat ze blaasontsteking heeft want dan kan ik het tenminste oplossen, ik hoop niet dat het te maken heeft met dat ik weg ben want dat gaat helaas niet weg.

@pearlsofpassion

Haha ja je hebt wel gelijk met dat ik veel pieker, maar omdat het mijn eerste katje is wil ik haar gewoon goede dingen leren en haar niet dingen verbieden die ze op het begin wel mocht en dan opeens niet meer omdat mijn vriend er dan is. Ik vind het lastig om haar te laten begrijpen dat ze niet altijd bij me hoeft te liggen want ze gaat echt ALTIJD op me zitten haha. Ik vind haar heel lief, maar dat ze ALTIJD op mij wilt zitten kan niet goed zijn voor ons allebei haha ik vind het ook niet leuk, ik wil heel soms ook gewoon huiswerk maken of op de laptop werken en zelfs dan wil ze op schoot en ze probeert het echt vaak!:P

Misschien heeft ze onbewust wel stress dan, of het is blaasontsteking, ik ga in ieder geval morgen langs het asiel om die houtkorrels te halen, kijken of dat helpt en misschien kunnen ze haar plas onderzoeken ofzo voor de zekerheid.

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik heb gehoord dat gekookte kip & rijst ook helpt tegen blaasontsteking. Klopt dat?
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door Ilone »

Nog 1 ding wat me te binnen schiet, wat voor bak heb je?
Een open of een dichte (met kap) bak?
Sommige katten gaan niet op een bak met kap (of andersom, maar meestal geldt dit alleen voor bakken met kap)
Succes in ieder geval!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door jazzmin »

Ik had hem dicht, maar nadat ik het asiel belde vanmiddag zeiden ze da thet ook kon helpen om het klepje eraf te halen, misschien omdat ze het eng vond. Dat klepje is er nu af dus dat heeft niet gewerkt.

Zoiezo hadden ze in het asiel een dichte bak met een opening erin (zonder klepje).
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door Ilone »

Oke :grin:
Meer ideeën heb ik nu even niet ;)
Denk vermogen is op dit tijdstip dan ook wat lager :-P
Succes morgen, ben benieuwd!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door jazzmin »

Haha bedankt voor je hulp zo laat in de avond nog haha.
Weltrusten alvast dan

Dank je!

Groetjesss
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door MarjanR »

oh, stress is niet altijd te zien hoor.
Toen ik Teun net in huis had lag hij al na een half uur SU-PER relaxed op de bank.
Nou mooi dat hij mij in de maling nam. Binnen een week zat ik bij de dierenarts omdat hij blaasgruis had. Onze conclusie is dat hij door de stress de gruisjes had gecreeerd.
Verder is meneer Teun zich ook aan het kaallikken (maar dat is een ander onderwerp), ook door de stress.
En verder is er niets aan hem te merken. Speelt, vraagt aandacht, eet goed, drinkt goed, alles... en kaallikken.
Dus het feit dat je niets aan haar ziet houdt nog niet in dat ze geen stress heeft ;)

En verder; laat haar lekker bij je op schoot zitten als je thuis bent.
Ze kan al niet bij je op schoot zitten als je er niet bent, dus geef haar alle aandacht die je kunt geven als je wél thuis bent.
Het meidje ziet je gewoon graag en zoekt bij jou de bevestiging dat alles goed is.
Dus wellicht dat ze daarom gewoon graag bij je zit. Haar iedere keer wegzetten/duwen maakt haar onzeker.
En als je vriend het bezwaarlijk vindt dat ze op bed ligt dan hou je haar gewoon steeds buiten de slaapkamer als jullie gaan slapen ook als hij er niet is. Daar went ze aan. En als ze een lekker mandje of dekentje heeft is dat niet zielig hoor. Want als je haar alleen buiten de slaapkamer houdt als hij er is dan kun je je borst wel natmaken. Dat wordt krabbelen en mauwen tot ze wel binnen is (en jullie slapen niet hoor..hihi).

Dus kortom;
Houtkorrels halen.
Haal voor de zekerheid toch de kap van de bak af (dat kan later misschien wel weer terug).
Bij de da van het asiel het beestje laten nakijken op blaasontsteking
Kat buiten de slaapkamer houden
Meisje aandacht/op schoot laten elke keer wanneer dat uitkomt

Ennuh, geniet van je meisje hoor. Ze lijkt me echt een pareltje :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door nellebel »

idem als marjan
Mijn sjefke had ook een blaasontsteking toen ik hem kreeg, plaste ook op bed. verder niets aan hem te merken.
Daar worden ze in het asiel toch ook niet op getest? Ze worden daar algemeen wat onderzocht en als er klachten zijn, maar toch neit standaard urine onderzoek?
Mijn DA zei ook dat ik als ik mijn katten ee npaar weken had, ze ook voor de zekerheid nogmaals moest ontvlooien en ontwormen. Dit om alles uit te sluiten. soms is het een paar weken daarvoor dat ze ze in het asiel hebben ontvlooid en ontwormt, maar ze zitten daar met zoveel bij elkaar.
geniet lekker van je katje, lekker kroelen. Als ze genoeg te spelen heeft als jij er niet bent en ze verveeld zich niet is er toch niks aan de hand. Als ze lekker knuffelig wordt, wordt je tenminste heerlijk uitbundig begroet als je thuis komt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
jazzmin
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2011 22:56

Re: Kat plast opeens op mijn bed

Bericht door jazzmin »

Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik wist niet dat een kat kon stressen zonder dat je het kon zien.
Ik ga de DA bellen om te vragen of het nodig is om langs te komen, en ik heb goed nieuws!

Ze heeft vanacht gepoept, op de kattenbak!! Jeeejjjjjj
Nu nog plassen op de goede plek en dan is ze perfect haha.

Ontvlooien was vlak van te voren gebeurd en ze heeft nooit in het kattenhuis gezeten omdat ze net binnen was en gesterriliseerd moest worden.

Ze is nu tot 4 uur alleen dus we zullen zien wat ze doet, de slaapkamer is in ieder geval afgesloten (vannacht heeft ze inderdaad lopen miauwen & krabben haha)
Ik hoop dat ze op de kattenbak plast! En knuffelen en op schoot mag ze eigenlijk 90% van de tijd haha dus dat komt wel goed.

Bedankt voor jullie hulp!
Plaats reactie