Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door pearlsofpassion »

Maar iedereen moet toch ooit sterven? Ziek of niet ziek?
En het verschil tussen nu onmiddelijk gaan, of nog een paar jaar gelukkig kunnen leven, is in mijn ogen toch wel een leven redden...

Natuurlijk heb je helemaal gelijk Marjan, en zullen nierpatientjes altijd vroeger gaan dan zonder dat nierfalen. Maar iedereen sterft wel ergens aan.
Ik heb het dan ook niet echt over Moos, die al een heel leven achter zich heeft, maar vooral over de jonge katjes met nierfalen zoals vb Noa, die door deze behandeling nog een heel leven voor zich krijgen. Ok, niet zo lang en zorgeloos als zonder die vreselijke ziekte, maar er is wel een toekomst.
Ik noem dat wel een leven redden.

Ook als ze ervan zouden kunnen genezen, zouden ze ooit aan iets anders sterven. En ookal is dat leven van nierpatiënten iets korter, en is er steeds de kans dat ze erg ziek worden, het is nog steeds een waardevol leven.

Het is in mijn ogen het verschil tussen terminaal ziek zijn, en ongeneeslijk. Niet alle nierpatientjes zijn al terminaal (kijk maar naar al jullie voorbeelden), maar natuurlijk wel ongeneeslijk ziek...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Valerie ;-) : over rekken en redden en we bedoelen waarschijnlijk hetzelfde..
er zijn verschillende oorzaken van nierfalen: (chronisch) ouderdom, acuut/vergiftiging en erfelijke ziektes zoals PKD.
de meeste PKD-katjes worden niet ouder dan 5! en afhankelijk hoe agressief/mild de vorm is rond 10 en bij heel veel wordt de oorzaak van het nierfalen niet opgemerkt.
alle nierkatten zijn ongeneeslijk ziek en vaak niet te redden maar je kunt in een aantal gevallen met een aantal middelen wel proberen het verval te vertragen en de kwaliteit van leven te verbeteren.
acuut nierfalen mits op tijd grondig wordt gespoeld is met de juiste verzorging/medicatie denk ik het minst onherstelbaar.
PKD is op een andere manier verwoestend (cystevorming) en tast meer organen dan alleen de nieren aan en kan dus ook elders voor dodelijke complicaties zorgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

@ Adriana en Cerna
Ik geef 3 pompjes renalzin.
Geen ipakitine. Ik dacht dat renalzin en ipakitine hetzelfde doen?

Nog een ander vraagje, ik heb gisteren bij een een dierenwinkel Clinic Fri (blik) gekocht. Ik kan hier niet ergens duidelijk terugvinden of dit nu wel of niet goed voer is.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Volgens mij zijn Ipa en renalzin inderdaad beide fosfor binders.
Clinic is ook een nierdieet en een goede kwaliteit als je het mij vraagt.
Moos heeft het ook gehad hier, alleen was hij er niet erg dol op.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

drie pompjes is erg veel. ik weet dat er een giga hoeveelheid op het doseringsvoorschrift staat maar Mo zat met nog minder dan de helft al binnen 6 weken aan de ondergrens voor fosfor ip.
het verschil tussen renalzin en ipakitine is dat de laatste bij een aantal katten niet werkt... - niet op ureum en ook niet op fosfor en dat renalzin uitstekend maar alleen op anorganische fosfor werkt.
dus niet op ureum, maar daar kun je bijv MacSam voor geven.

in Amerika hebben ze ipa getest en de resultaten waren bedroevend. bij ons doet Mies het er goed op en bij Mo werkte het helemaal niet.
ja, clinic fri is uitstekend niervoer, hardstikke duur en eigelijk te grote hoeveelheid. het is vrij vet en heeft een prima samenstelling en katten vinden het over het algemeen erg lekker. wel uitkijken, niet geschikt voor diabetes/nierfaalkatten.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door puksji »

Er staat op: 2 tot 4 pompjes per dag.
Omdat Simba enorm hoge fosforwaarde had/heeft doe ik 3.
Maar ik zal het eerdaags even met mijn DA overleggen.

Je bedoelt neem ik aan dat clinic wel geschikt is als ze alleen nierfalen hebben, maar niet als ze daarnaast ook diabetes hebben?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

ja, dat bedoelde ik, MoMo is daar giga mee uit de bocht geschoten maar was al suikerkat, voordat hij nierfalen kreeg en was op dat moment ander half jaar van de insuline af...
als je toch met je da overlegt, vraag hem/haar dan ook even naar de gluco-waarde van het laatste bloedonderzoek. en als die wat aan de hoge kant was, dan zou ik er zeker mee uitkijken.
wat je kunt doen is RC renal of renal special brokjes als snoepje erbij geven. daar zit arginine in en dat ondersteunt de alvleesklier. heeft hier altijd goed gewerkt en ik geef het nog steeds aan de bengels als voorzorg..
drie pompjes is nog steeds een hele plens en ik ben altijd zo bang dat als het niet baat het missch toch wel een belasting is. nu gaat renalzin niet via de nieren maar via de darmen, dat scheelt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

@ Inge:
Ik zou wel met de Da overleggen om dan snel weer bloedonderzoek te laten doen om de fosfor in het bloed in de gaten te kunnen houden. Maar mis. heb je dit advies al ergens gelezen, meen me te herrinneren dat het hier ergens op t forum staat.

@Adriana: Wat is eigenlijk t gevaar van te lage fosfor weet jij dat misschien?
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

dit is wat ik tegenkom na wat zoekwerk
bij katten: fosfor speelt een rol bij de opbouw van het skelet en de energiehuishouding.
te lage fosfor komt in de natuurlijke toestand niet voor. te lage fosfor wordt gemeten bij sterk vermagerde dieren, ziekte van Cushing, prednison, veel te veel plassen en kanker/sommige soorten.

fosfor bij mensen
Ons lichaam bevat ca. 700 gram fosfor, 80 procent in tanden en botten. Fosfor is nodig voor de vorming van botten en tanden, voor celgroei, samentrekken van de hartspier en het opnemen van vitamines. Het is een onderdeel van ATP, de directe energiebron voor de cellen. De hoeveelheid fosfor moet in balans staan met de hoeveelheid calcium en magnesium.

k neem aan dat de rol, die fosfor in het menselijk systeem en bij katten speelt, redelijk overeenkomt ...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door sassabootje »

Hallo allemaal,
Even in het kort vertellen wat er met mijn kat Bootje(bijna 16) aan de hand is, langzaam kreeg zij een ander gedrag en ik dacht dat het met de verhuizing te maken had maar het werd steeds erger. Ze ging minder eten school zichzelf iedere keer op en werd wat magerder en apatisch kijken en wankel op haar pootjes. Ik naar de DA en die heeft een antibiotica en misselijkheidsremmer gegeven, haar temp was 39.4
Nadat we thuis kwamen had ik een blikje gourmet neergezet(de helft) en ze likte alleen het vet eraf en meer niet, ze kanpte wel iets op en ik dacht ze moet toch eten en drinken dus ik koolvis koken en dat ging er wel in, en na een paar dagen ging ze grotere beetjes eten. Maar ik was nog niet gerustgesteld en ik heb ook een topic geopend http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 57&t=22963 en daar adviseerde jullie mij ook om een bloedonderzoek te doen. Vorige week dinsdag laten doen en het Ureum stond op 58.6 (erg hoog) en Kreatine 230
Het is nu maandag en om 16:00 heb ik afspraak om Bootje door te laten spoelen, ik hoop echt dat ze op gaat knappen. Heb ook al een handmixer gehaald en wil wat spuitjes meenemen bij de DA voor het dwangvoeren en zo min of helemaal geen koolvis meer geven ivm de eiwitten.
Bedankt voor het meeleven en alle adviezen, ik houd jullie op de hoogte
groetjes Mandy
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hoi Mandy
Welkom bij Pluisje. Ik heb net even je berichtjes gelezen in het andere topic en je hebt in ieder geval al wat tips gekregen. Ik hoop dat door het spoelen Bootjes waardes naar beneden gaan. Ik begrijp echter uit je berichtje dat het een korte behandeling is en geen opname. Mijn ervaring is dat het beste resultaat verkregen wordt wanneer er langdurig gespoeld wordt (paar dagen opname in de kliniek of een aantal dagen achter elkaar iedere dag één infuus).

De crea is voor zo'n oude kat nog niet zo extreem hoog, al moet hij wel naar beneden, maar het ureum is echt veel te hoog. Daar zijn ze vreselijk misselijk van.
Alleen nierdieet van de dierenarts kan na het spoelen er voor zorgen dat het ureum gaat zakken (en de crea ook maar dat duurt wat langer). Dus geen vis meer geven en liever ook geen Beaphar op dit moment. Dat kan wel in een later stadium ter afwisseling, maar de hoofdmaaltijd moet toch echt dierenartsvoer zijn (Royal Canin Renal, Hills KD, Trovet, Specific).
Verder in overleg met je dierenarts Fortekor, misschien wat lactulose (want vooral oude katten hebben vaak last van verstopping) wat je door het voer kunt mengen.

Dwangvoeren is niet zo moeilijk wanneer je een gemakkelijke kat hebt. Ik meng een paar lepels voer met wat Reaktiv tonicum (of Viyo) en daar wordt het heel smeuiig van, dan nog wat warm water toevoegen en goed door elkaar mengen. Gewoon met een dessertlepel; evt. stukjes (Hills KD, Trovet) fijn drukken met een theelepeltje. Keukenmachine of mixer is niet nodig.
Dan van de spuitjes de punt afsnijden (pas op dat er geen scherpe randjes aan zitten) en de spuitjes (ik zou beginnen met acht keer per dag 10 ml) vullen met het voer.

Dan is het even afhankelijk van de kat of ze mee wil werken (wij doen het altijd met z'n tweeën): of je kan haar op een handdoek op het aanrecht zetten zodat ze niet weg kan glijden of, wanneer ze tegenstribbelt, moet je haar misschien in een handdoek wikkelen of met haar op de grond gaan zitten en haar tussen je benen klemmen en dan heel rustig via de zijkant van haar bekje wat voer achterop de tong drukken, ongeveer 2 ml. per keer. Goed laten opeten en dan de volgende 2 ml. Vooral rustig blijven, tegen haar praten, evt. aaien (maar ik weet niet of dat lukt wanneer je het alleen moet doen).

Het moet voor haar prettig zijn en geen stress. Dat zal in het begin niet meevallen: jij hebt nog geen ervaring en voor de kat is het ook vreemd, maar wanneer ze merkt dat ze zich beter gaat voelen, zal het voeren ook gemakkelijker gaan.
Wanneer je van iemand hulp kunt krijgen, is dat helemaal ideaal want dan hoef je je alleen maar te concentreren op het eten geven.

Ik wens je veel succes en ik hoop dat haar waardes gaan zakken.
Gebruikersavatar
sassabootje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 18 jan 2009 12:41

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door sassabootje »

Het bezoekje aan de DA was behoorlijk gestresst, de DA was denk ik een veearts..............Bootje had er veel last van en kroop bijna in me (zo zielig)
De DA voelde ook nog 2 bulten in Bootje haar buikholte, hij dacht aan vergrote nieren of een tumor bij de milt...........
Hij heeft ook nog een spuitje tegen de misselijkheid gegeven en ik heb 2 spuitjes en hard en natvoer meegenomen en thuis aangekomen wilde ze eten dus ik zo`n zakje natvoer met een vork platgedrukt en ze heeft het lekker opgegeten en 5 min later weer een beetje en een 20 min later wilde ze nog meer en ik dacht laat ik eens dat hardvoer proberen en ja hoor daar heb ze denk ik ook zo`n 30 brokjes van gegeten :-)
Ze was lekker beneden maar me vriend kwam thuis en toen is ze maar weer naar zolder gegaan!!
Haar zus ook mee en nu ligt ze lekker boven en niet in het mandje dus dit zijn allemaal positieve dingen en Annet ik ben zeker van plan om nu geen vis meer te geven en de Beaphar laat ik wel staan, goed dat je het nog even zegt. Ik heb bij Zooplus een bestelling gedaan, Kattovit of moet ik daar ook nog mee wachten en zoja hoelang? Ik heb wel gemerkt dat deze DA niet zo z`n best doet voor dit probleem.
Als er iemand een goeie DA in de buurt van Hoogeveen weet dan hoor ik dat graag.
groetjes Mandy
Mandy
BeauBeau aka Bootje zusje van ZsaZsa 30-04-1995 / 03-03-2011
ZsaZsa aka Sasja zusje van BeauBeau 30-04-1995 / 03-11-2011
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

He bah, wat vervelend de ervaring bij de dierenarts :(

Hij heeft waarschijnlijk vocht onder haar huid gespoten, dat is ook goed hoor. Maar lang niet zo effectief als echt spoelen wat Annet bedoeld.

Ik hoop dat iemand een tip voor je heeft mbt een andere da in de buurt van Hoogeveen.

Wat fijn dat je meisje toch lekker ging eten :edance:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
mjverrijp
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 feb 2011 19:20

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door mjverrijp »

Hallo,

ook ik heb een kat die last heeft van chronisch nierfalen, al bijna vier jaar . De eerst twwe jaar ben ik tweemaal per week met haar naar de DA gegaan voor een onderhuids infuusje.tot op een gegeven moment zij wegliep, omdat ze dit niet meer wilde. na een week kwam ze weer thuis en gaf ik haar zelf eten., ben ook niet meer naar de DA geweest met haar. dit ging bijna twee jaar goed met alleen medicijnen, benakor en renalzin en ook nog periactin als eetlustopwekker, totdat dat niet meer verstrekt mocht worden. Tot afgelopen week ging dit redelijk. Vorige week dinsdag werd ze plots erg lusteloos en wilde ze niet meer eten en braakte een paar maal. bij de DA kreeg ze een spuitje tegen de misselijkheid, dit hielp niet echt. is wel wat alerter geworden, maar wil nog steeds niet eten. Nu is Sophietje een erg moeilijke eter, lust niet veel.
Drinken doet ze wel goed.
Nu is mijn vraag : is periactin nog ergens verkrijgbaar, hier reageerde ze eerder erg goed op.
Ik heb nog een beetje hoop, dat ik haar daarmee nog aan het eten krijg.

Gr Ina
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door maij »

@sassabootje
Succes met bootje mooie kat zag ik op de foto.
Ik geef Kaya oa Kattovit en ik denk dat als ze het eet je het gewoon aan haar kan geven hoor. Zorgen dat ze goed blijft drinken en haar verder goed in de gaten houden.
Goede DA omgeving Hoogeveen ken ik niet. Ook mijn da is niet super actief wat betreft de behandeling van katten met nierfalen maar gelukkig kun je hier veel info vinden en werkt hij wel mee. Dus mocht ik wat verzinnen dan kan ik er in ieder geval naar vragen. Verder leeft hij wel mee en is hij erg betrokken bij Kaya (en de rest van de katten) daar ben ik erg blij mee.

Updateje wat betreft Kaya
Gisteren of eergisteren had ze snachts overgegeven. Gelukkig gebeurd dat erg weinig de laatste tijd dus ik ben wat dat betreft dik tevreden.
Vandaag gebeld om een afspraak te maken voor het bloedonderzoek blijkt dat de DA waar ze onder behandeling deze week smorgens aan het werk is. Aangezien ik dan ook werk is het bloedprikken dus een weekje opgeschoven. Moet er nu di 08.03 om 13.45 zijn. Erg benieuwd naar hoe haar waarden zijn. Hoop dat ik er op mag wachten maar aangezien er misschien nog een kat meegaat die het nogal eng vind weet ik niet of dat verstandig is.
Verder eet madam de happy cat nog steeds met veel smaak op. Ik hoop trouwens dat ze dadelijk de kattovit ook weer gewoon wil eten.

Wat me wel opvalt is dat ze soms de warmte opzoekt. Ze gaat bvb naast de laptop zitten bij de ventilator of op het hoekje van de vensterbank waar het meeste warme lucht van de verwarming langs komt. Maar ze ligt ook regelmatig gewoon op de bank en andere plekjes dus weet niet of ik daar iets achter moet zoeken.
Plaats reactie