Kat-proof planten?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Patriciavt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2010 00:01

Kat-proof planten?

Bericht door Patriciavt »

Ik had van die onwijs leuke 'krul'planten in onze toffe hoge potten.. die zeg maar net om de rand heen krulde.. Inmiddels zijn alle 3 de potten al tig keer voorzien van nieuwe planten, maar onze poezels vinden ze érg lekker *huil*

Wát zijn nou planten die katten niet lusten? Ik zou het tof vinden om er leuke planten in te doen maar elke week nieuwe kopen heb ik het een beetje mee gehad..

Mijn moeder kwam al met het idee om kunstplanten erin te doen.. goed idee maar liever heb ik toch echte..

Wie o wie heeft dé tip?? *en dan het liefste planten die iets om de pot heen 'vallen' *
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat-proof planten?

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je al gras staan?
Misschien hebben je katten gewoon graag iets groen om te knabbelen, maar hoeft dat niet je plant te zijn.
Je zou ze kunnen afleren om aan jouw plant te zitten door ze telkens daar weg te halen en bij het gras te zetten (zoals krabpaal leren). Ze krijgen ze hun eigen eet-plant om zo maar te zeggen.
Tarwegras is erg geschikt, en veel goedkoper dan kattengras (wie weet wat dat is...).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kat-proof planten?

Bericht door Zuri »

Ik heb zelf kunstplanten. Die zijn tegenwoordig echt mooi en niet zo plastic als je misschien denkt.
Maar dat is natuurlijk geen echte plant. Als je dus echt een levende plant wil, dan moet je op twee dingen letten:
- ze mogen niet giftig zijn
- ze moeten katten niet uitlokken tot spel
Een plant die met slierten over een pot heen hangt zal altijd een leuk spelletje zijn voor katten...

Misschien toch eens kijken voor kunstplanten? Of misschien dat iemand anders hier nog een goede tip heeft.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Patriciavt
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 sep 2010 00:01

Re: Kat-proof planten?

Bericht door Patriciavt »

Ik had kattengras staan :j 2 stuks, speciaal potten erbij gekocht (die passen bij de hoge potten :P ) maar ze raken het niet aan...

Steeds bij het gras neerzetten is geen optie, ze doen het de hele dag door en ik ben niet de hele dag thuis. Opsluiten omdat ze aan de plant eten vind ik geen optie.
Ik hoopte dat hier mensen ervaring hadden met planten die katten wel laten staan :P

Misschien dan toch nadenken over kunstplanten :P
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat-proof planten?

Bericht door Adriana »

sanseviria's zie ik op geen enkele gifplantenlijst staan
de meesten van ons hebben geen planten meer in huis omdat.. knabbel knabbel.
kocht gisteren bosje narcissen en die staan nu in een dichte donkere kast, k had ze in een afgesloten vitrinekast gezet om er zo toch van te kunnen genieten, maar dat kostte me langzamerhand bijna een vitrinekast want die werd aangevallen en opengewrikt..

en verder wat tarwegras zaaien, zoals Valerie ook al zegt voor de katten

er is nog een derde reden om erg voorzichtig met huiskamerplanten te zijn.
sommig blad is scherp en hard en kan in de darmen of in de keel blijven steken.
geeft hoge dierenartsenrekeningen en beroerde katzels!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat-proof planten?

Bericht door castratenkoor »

Het enige levende groen wat ik in huis heb is mijn aquarium.
Heb geen kamerplanten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kat-proof planten?

Bericht door Zuri »

Ja ik heb toch ook levend groen in mijn kamer, ook in de vorm van aquariumplanten!

Maar verder neem ik geen risico en heb ik alleen neppers.
Goede aanvullende tip ook nog van Adriana; inderdaad kunnen scherp blad / stekels van een cactus de nodige schade veroorzaken. Ik heb eens op Animal Planet een katje gezien die buiten in een cactus van iemand was gesprongen/gevallen en hij zat helemaal onder. Zo zielig... :-(
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat-proof planten?

Bericht door MarjanR »

Geen idee of het giftig is, maar het zijn planten die het bij mij het langste deden; vetplanten en cactussen. Daar kwamen ze ook niet aan.

Ik heb overigens toch geen groene vingers, ik heb geen planten meer in huis
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat-proof planten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb een kamerplant waar ze niet (meer) aan zitten. Enkel spelen ze wel met de afgevallen bladeren, maar dat ik vind ik wat vergaan om te verbieden.
Ik ruim ze op als ik ze vind, als ze me voor zijn, spelen ze er maar mee. Ik snap wel dat ze zo leuk ritselen.
Ik heb ook tarwegras, en dat is het enige wat ze opeten...

Is het geen optie om ipv de katten, de plant op te sluiten als je weg bent?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kat-proof planten?

Bericht door Zuri »

pearlofpassion schreef:Is het geen optie om ipv de katten, de plant op te sluiten als je weg bent?
:lol:

En als de planten erg stout zijn moet je ze natspuiten met een straaltje water! :lol:

Oh sorry, ik moest even lachen :icon_shifty:
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat-proof planten?

Bericht door Adriana »

ik heb mijn bosje lente-narcissen afgelopen dagen opgesloten in mijn vitrinekast ..
en met dit soort bengels was dat geen goed idee, want het kostte me bijna een vitrinekast.....
en plantespuiten gebruiken we alleen op de tuin en brigadier Bromsnor is met pensioen, dus huis cat proof maken en houden, .. ook ìk..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat-proof planten?

Bericht door MarjanR »

2Zuri; ik lig in een deuk hier :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat-proof planten?

Bericht door pearlsofpassion »

Ja ok, misschien wel grappig... :-)
Maar ik meende het wel serieus... Als ze er niet aan mogen zitten, zorg dan dat ze dat niet kunnen als je er niet bent. Je merkt dan toch niet of die plant er staat of niet... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Kat-proof planten?

Bericht door Zuri »

Je hebt helemaal gelijk Valerie. Een heel goed idee om de plant weg te zetten wanneer je er zelf geen toezicht op kunt houden! Dat doe ik ook met de enkele keren dat ik het niet kan weerstaan om en potje blauwe druifjes / narcisjes te kopen in het voorjaar.

Maar ik moest zo lachen om de manier waarop je het schreef. De plant 'opsluiten'. Ik moet er weer om lachen. *ziet nu een plant voor zich die probeert een deur open te doen omdat hij opgesloten zit*
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat-proof planten?

Bericht door pearlsofpassion »

:lol: :lol:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie