Abces aan pootje

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Btje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2011 16:42
Locatie: Valkenswaard

Abces aan pootje

Bericht door Btje »

Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum. Ik heb helaas 2 weken geleden een van mijn katjes moeten laten inslapen (Gijsje) omdat hij vergiftigd was en zijn niertjes het begeven hadden. Natuurlijk een drama! Heb een week lopen huilen.
Omdat ik nog een Abessijntje (Indy) had en ik het zielig vond om haar alleen achter te laten heb ik in het dierenasiel in Eindhoven 2 nieuwe zwarte katertjes erbij gehaald (Moosje en Kareltje). Het zijn schatjes van 8 maanden oud, met een turbulent verleden. Ze waren gevonden in dichte vuilniszak op straat waar ze met 3en inzaten. Hoezo wergwerpmaatschapij??!!
Nu zit ik met het volgende; 1 van de 2 nieuwe katertjes (Moosje) heeft een wondje/abces aan zijn pootje bij zijn pinkyteentje.
Morgen ga ik even naar de DA, maar toch vertelde ze me in het dierenasiel dat je dat moest uitspoelen met groene biotex. Dat hadden zij ook al eerder gedaan. Hij had dit in december ook al gehad, maar het was genezen. Nu is het dus weer opengegaan.
Ik zorg dat de kattenbak 2-3x per dag schoon gemaakt is ivm bacteriën, maat toch....

Vraagje; is dat dan niet schadelijk voor de kat, deze biotex, indien hij dit oplikt?? en wat wordt hier meestal aan gedaan?
Weet iemand hier wat op? Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,
Brigitte
Groetjes Brigitte
Indy, Abessijn (09-2000), Moosje & Kareltje, EKH/Oosters (06-2010)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9387
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Abces aan pootje

Bericht door castratenkoor »

Biotex is daar een goed en veilig middel voor. Maar zoals je al van plan bent, heel verstandig, zou ik tioch naar de da om er naar te laten kijken. Elke dag de wond poosje in een Biotex sopje is goed. Dan beetje droog deppen. Als hij er aan likt is niet erg. Niet te sterk maken dat sopje.
Fuijn dat je die twee vondelingen een nieuw thuis geeft.
En nog sterkte met het verlies van Gijsje.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Abces aan pootje

Bericht door Ilone »

Verschrikkelijk....ik kan me niet indenken dat iemand zo in en in slecht kan zijn om die kleine wezentjes in een vuilniszak bij het afval te zetten!!! Grr... Super dat jij de beestjes een nieuiwe kans wilt geven!

Geen toevoegingen aan je eigen en Dinie's berichtje, volgens mij allemaal prima handelingen.
Ben benieuwd wat de DA ervan zegt!

Sterkte inderdaad, met het verlies van Gijsje.
Mag ik vragen hoe het kwam, de vegiftiging?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Btje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2011 16:42
Locatie: Valkenswaard

Re: Abces aan pootje

Bericht door Btje »

Ja dat is echt verschrikkelijk hè, dat mensen tot zoiets in staat zijn, daar kan ik niet bij. Daarom is het zo belangrijk vind ik dat bijv. het dierenasiel de binnengebrachte dieren steriliseert/castreert. Zij doen o zo belangrijk werk. Ik had Gijsje ook bij het asiel gehaald, nadat ik het zusje van Indy (Jones genaamd) ook heb moeten laten rusten bij de DA. Zij was ook Abessijn en had amyloidose een stofwisselingsziekte. Al toen ze 2 was. Vond ik voor Indy zo zielig, dat ik Gijsje heb opgehaald. Dat was me er eentje. Had ook al genoeg meegemaakt en stond te dansen in zijn kooitje. We waren meteen maatjes. Heb hem 6 jaar lang een goed huisje gegeven. Heb een huis met 2 verdiepingen, tuin en kattenren buiten, waar ze middels een luikje in kunnen. Daar kunnen ze heerlijk van 't zonnetje genieten in hun hangmandjes.
De dierenarts heeft niet kunnen achterhalen waar de vergiftiging vandaan kwam, maar ik heb afgelopen juli een hersenbloeding gehad toen ik thuis was. Ik ben nog in staat geweest de buuf te bellen om hulp en ondertussen heeft Gijsje me wakker gehouden door mijn gezicht te likken toen ik op de grond lag. Lang verhaal kort te houden, ik naar het ziekenhuis met spoed. Daar 4 weken op IC gelegen, 2 hersenoperaties achter de rug. Toen ik thuis kwam heeft Gijs me dagelijks een muis of vogel gebracht. Best zielig, maar dat is de natuur. Hij was gewoon zo dankbaar dat ik er weer was. We waren echt maatjes. Hij dacht volgens mij ook dat ie een hond was. Hij luisterde als ik hem riep. Ook als ie buiten was, kwam ie heel hard terug naar huis rennnen. Hij haalde de post uit de brievenbus en kon ook goed grommen. Deed niemand kwaad. De buurt vond 'm ook zo geweldig. Gijs liep geen rondjes, maar patrouilleerde echt door de buurt, hij was de koning. Woog toen ie nog goed was 6-7 kilo maar was ook zo groot een jack russel. Geweldig.
Waarschijnlijk heeft ie toch een vergiftigde muis oid gegeten of hij is door iets anders vergiftigd in de buurt. Daar kom je nooit meer achter.
Toen het eenmaal zichtbaar was dat er iets mis was, was het eigenlijk al te laat. Wat vaak is bij nierproblemen. Hij dronk veel, viel veel af en na diverse infusen, bloedtesten en echo's bleek dat 1 niertje al helemaal verschrompeld was en de andere vergroot. Toch heb ik hem zo goed mogelijk verzorgt en hij knapte zelfs wat op, kwam weer aan. Dat gaf hoop. Tot maandagochtend 2 weken geleden. Hij gaf het zelf aan, zoals de DA al voorzien had. Hij kon gewoon niet meer. Hij liet me duidelijk weten, dat het niet meer ging met hem. Heel zielig. Zo'n beslissing nemen is altijd moeilijk. Je wilt niet voor god spelen, maar je moet wel. Nu brand ik elke dag een kaarsje voor hem bij zijn foto op de haard. Denk natuurlijk dagelijks aan hem. Zie ook de foto van mijn profiel. De twee nieuwe lijken sprekend op hem, dat heb ik expres gedaan, om hem in ere te houden. Vervangen kunnen ze hem nooit, maar zo blijft ie lopend in herinnering voor mij en geef ik 2 andere levende wezentjes weer een kans op een fijn huisje. Laten zien dat niet alle mensen slecht zijn voor dieren! Ze zijn nog wat schichtig, maar het vertrouwen wordt elke dag meer. Het zijn schatjes, kroelen goed en hebben gelukkig mekaar nog, die twee zwarte broertjes.
Bedankt dat ik zo mijn verhaal even kon doen....
Groetjes Brigitte
Indy, Abessijn (09-2000), Moosje & Kareltje, EKH/Oosters (06-2010)
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Abces aan pootje

Bericht door Ilone »

Het forum is er voor om even je verhaal te kunnen doen ;)
Volgens mij gaat dat helemaal goedkomen met die 2 :grin: Ze hebben vast heel snel door dat ze in een liefdevol nest terecht zijn gekomen!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Btje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2011 16:42
Locatie: Valkenswaard

Re: Abces aan pootje

Bericht door Btje »

Hallo even een update;
Vandaag zoals gezegd met Moosje naar de DA geweest. Toen de DA op het wondje duwde kwam er leek het wel een doorntje uit, maar het kan ook een capseltje zijn geweest. Hij zag nog een ander beetpuntje, dus het kan ook een beet zijn geweest.
Behandeld met betadine en hij heeft een langdurend antibiotica spuitje gekregen.
Nu 1dd deppen met betadine en dan moet het goed genezen. Helemaal top.
Dat wordt nog wat, vangen, deppen. Heeft net lekker vleesje gegeten en is nu aan het bekomen van weer een avontuur.
Groetjes Brigitte
Indy, Abessijn (09-2000), Moosje & Kareltje, EKH/Oosters (06-2010)
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Abces aan pootje

Bericht door MarjanR »

Ik hoop dat de da nu alle troep uit z'n wondje heeft kunnen halen, en dat het wondje nu snel heelt.
Wat een heel apart verhaal over Gijs, zeg.
Heerlijk om weg te lezen. En wat een verdrietig einde.
Veel plezier met de twee broertjes, wat fijn dat jij ze een gouden mandje geeft :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Btje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 feb 2011 16:42
Locatie: Valkenswaard

Re: Abces aan pootje

Bericht door Btje »

Beste allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie lieve en fijne reacties.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes Brigitte
Indy, Abessijn (09-2000), Moosje & Kareltje, EKH/Oosters (06-2010)
Plaats reactie