Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Gesloten
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Bericht door puksji »

Ik ben vanavond hals over kop met mijn 15,5 jarige poes Simba naar de DA gegaan.
Ze is de laatste jaren magerder geworden, maar verder dacht ik niet dat er iets mis was, want ze is gewoon een slechte eter. Het drinken van haar is weinig van te zeggen, want ze drinkt alleen uit de kraan.
Gisteren ging ze ineens op de trap liggen die bij ons vanuit de keuken naar boven gaat.
Dat vond ik wel vreemd, maar toen ik een blikje open trok zat ze meteen naast me. Verder niets vreemds meer aan haar.
Vandaag eigenlijk ook niet, zat vanmiddag nog te loeren naar een muis die onder het keukenkastje zit. Maar vanavond moest ze braken, en dat deed ze heel gek, het was ook niet veel wat er uit kwam. Omdat ze bovenaan de trap zat, heb ik haar mee naar beneden genomen. In de kamer ging ze op een plek liggen waar ze nooit ligt en was apatisch. Ik heb meteen de DA gebeld en kon ook binnen een half uur komen. Inmiddels was ze wel op haar eigen plekje gaan liggen, en liet duidelijk blijken zich niet fijn te voelen.
Onderweg naar de DA deed ze haar klaagzang op een normale manier.
De DA constateerde dat ze uitgedroogd was en heeft haar een halve liter onderhuids vocht toegediend en een AB injectie gegeven. Ze had geen koorts.
Volgens haar zijn de nieren in een ver stadium op, waarschijnlijk einde verhaal zelfs.
Om dit zeker te weten moet ik morgen terugkomen voor een bloedonderzoek.
Onderweg naar huis was ze al een stuk beterder, in plaats van jammeren was ze weer aan het kletsen. Thuisgekomen liep ze bijna meteen achter mij aan naar de keuken om te eten. En wat later op de avond ging ze weer naar de keuken. Ook net heeft ze nog wat gegeten, en daarna een grote plas op de bak gedaan.
Ze doet wel redelijk normaal eigenlijk.
Zou het echt einde verhaal zijn?
Vanmorgen heeft ze ook normaal gepoept, maar de DA voelde ook wat poep in haar darmen zitten, maar niet veel.
Ik heb net 14 pagina's van het niersuf.topic gelezen, maar tot nu toe nog geen overeenkomsten gelezen.
Ik hoop zo dat het mee valt. Ik kan haar nog niet missen, ze is mijn grote vriendin.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum en wat zal je ongerust zijn..
hoop dat je snel de uitslag van het bloedonderzoek hebt en wens je vandaag sterkte bij de dierenarts.

ze krijgt kennelijk niet voldoende vocht binnen of haalt onvoldoende vocht uit haar voedsel als ze zo uitgedroogd was. ik zou haar in alle gevallen een bak (niet een schaaltje) vers water geven, katten moeten goed drinken en altijd water tot hun beschikking hebben.

k kan die ab-spuit niet helemaal plaatsen, als ze getemperatuurd is en geen koorts had. heeft je da daar nog iets over gezegd?

als er tussentijds nooit bloedonderzoek is gedaan, kan het met nieren van het ene op andere moment 'einde-verhaal' zijn.
maar er zijn medicijnen, middelen en dieetvoer waarmee een aantal van onze nierklanten voorlopig nog vrolijk doorleven. kun je lezen bij 'Pluisje, verhoogde nierwaardes'
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... &start=405
daar staat heel erg veel informatie op een rijtje, bv op pag 22 een overzicht van een groot aantal nierdieetvoeders.
stel dat je de diagnose chronisch nierfalen krijgt, vraag dan of je een uitdraai krijgt van de waardes van het bloedonderzoek en je kunt in dat topic verder schrijven, dan blijft alle info bij elkaar en het is makkelijker teruglezen voor veel informatie, tips en trucs.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5490
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Bericht door nellebel »

kijk als je kat is uitgedroogd zijn de nierwaardes sowieso slecht. Mijn vorige kat had dat ook. Kreeg tab lvoor de nieren enz. Bleek later helemaal geen nierprobleem, maar door het braken en de uitdroging krijg je verstoorde nierwaardes. Ik zou niet meteen zomaar opgeven. nu bloed prikken, maar ook als ze weer voldoende gehydrateerd is, en dan kijken waar het van komt. Drinkt ze veel te weinig of heeft ze toch ergens een ontsteking. mijn vorige DA gooide alles op nierproblemen, alleen hij vergat te kijken waar de nierproblemen van kwamen (bij mijn kat van het braken en weinig drinken). toen vochtbalans was hersteld was er niets meer aan de hand met haar nieren. maar wel een half jaar aan emd en nierdieet gezeten. (dit werd door een andere DA bevestigd, dat ze nooit iets aa nnieren heeft gehad)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Bericht door MarjanR »

Inderdaad, wat Nellebel zegt.
Mijn kat werd ook bestempeld als nierpatient.
Echter werd er bij hem verhoogde waardes gemeten omdat hij 1. een ontsteking in de nieren had en
2. hij HCM heeft en zijn organen onvoldoende door zuurstofrijk bloed werden voorzien.
Na een AB kuur en harttabletjes zijn nu z'n nierwaardes gezakt en nu gelijk gebleven.
Ja, hij is een bejaarde kat. En net als jouw kat zul je rekening moeten houden met z'n nieren (verminderde werking van de nieren).
Wacht inderdaad eerst even de bloeduitslagen af.
Mocht hij inderdaad een nierpatient zijn stap je over op een nierdieet (die zijn tegenwoordig best te pruimen) en eventueel medicijnen. Het vergt maar weinig aanpassingen over het algemeen.
Al voelt dat voor jezelf niet zo, en ben je al afscheid aan het nemen van je beestje.
Maar dat hoeft dus niet, bekom eerst maar even van de schrik.
En lees je in in het topic van Pluisje verhoogde nierwaardes.
En na een maand of 3 laat je weer bloed afnemen om te kijken hoe je kat het op het voer en meds doet.
:)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Bericht door puksji »

Ik probeer hier op het forum al het positieve te vinden wat er maar te vinden is. Maar ik zie het toch heel somber in met haar. Ze is echt niet lekker, ondanks dat ze dus wel wat eet en drinkt.
Ik loop ook alleen maar te janken en ik heb geen oog dicht gedaan.
Maar ik geef het nog niet op. Haar bloed wordt onderzocht op meer dingen, en aan suikerziekte heb ik ook gedacht. Mijn moeder had een suikerpatient uit het asiel gehaald die ze eigenlijk in zouden laten slapen om die reden. Ze heeft hem met dagelijkse insuline injecties toch nog een heel fijn jaar (of misschien nog wel langer) kunnen bezorgen.
Wij willen ook alles doen om haar te kunnen behouden. Maar het moet natuurlijk ook plezierig voor haar zijn.
Ik voel mij wel schuldig dat ik niet eerder met haar naar de DA ben gegaan omdat ze toch mager werd. Maar ze was verder altijd vrolijk en druk met terroriseren van haar 20 jarige huisgenoot, dus dan denk je ook niet dat je kat ziek is.
Aan de andere kant lees ik hier wel berichten van mensen die nmi juist wel heel snel naar de DA zijn gegaan, en dan lees je dat zo'n poes al binnen een paar weken overlijdt. Dan vraag ik mij af wat de tijdwinst dan is omdat wanneer je wat merkt, de nieren al voor 3/4 stuk zijn en op reserve draait.
Ik bedoel, stel dat ik 3 maanden geleden was gegaan, zou dat dan ook nog echt uitgemaakt hebben?

Ik ga vandaag of morgen zeker niet besluiten om haar in te laten slapen, dan wil ik eerst nog naar een andere DA voor een s.o.

Al met al ben ik er doodziek van, ze is als mijn kind, mijn vriendin en ik wil haar nog niet missen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Bericht door Adriana »

nee, geen beslissingen nemen en niet opgeven. en zeker ook niet schuldig voelen, asjeblieft..
k denk dat drie maanden geleden bloedonderzoek niet zo veel verschil had uitgemaakt.
maar alles hangt af van het bloedonderzoek van vandaag en ik hoop dat je op de uitslagen kunt wachten, zodat je gelijk iom je dierenarts kunt gaan behandelen.
want je weet nog helemaal niet wat er echt aan de hand is. diabetes lijkt me overigens minder voor de hand liggend...
vraag haar of ze ook even naar bloeddruk wil kijken..
en naast de gebruikelijk nierwaardes moet ze ook anorganische fosfor meten.. dat is giftig, er is een goed middel tegen, maar daarvoor moet je wel de fosforwaarde kennen.
wat geweldig dat je moeder een jaar insuline heeft gespoten, dat is een hele zorg..
en andere da voor second opinion kan ook nog, even afhankelijk van de resultaten en de voorgestelde behandeling.. en probeer verder te schrijven bij Pluis..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
sofadiva7
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 dec 2010 11:36
Locatie: in ZH

Re: Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Bericht door sofadiva7 »

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat het bloedonderzoek vandaag duidelijkheid zal geven. Ik voel met je mee.
Charlot en B&B
Oordelen is dom, veroordelen is oerstom.
maij
Lynx
Lynx
Berichten: 180
Lid geworden op: 13 dec 2010 12:28

Re: Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Bericht door maij »

Hoi,

Bij ons was Kaya volgens de Da ook einde oefening maar ze is er nog steeds.
Even kort:
Ze was uitgedroogd en at minder goed dan normaal, we gingen naar de Da op vrijdag.
Da zegt nieren voelen klein, ze ziet erg bleek en uitgedroogd. Laten we vocht toedienen en bloed prikken om waarden te bepalen. Iets wat wij ook wilden aangezien ze al 2 keer eerder zoiets had gehad waarbij ze na vocht weer opknapte.
Bloedprikken lukte niet vocht wel.
zaterdag weer vocht toegediend bloedprikken durfde ze niet aan
Maandag 6.12 weer vocht en bloed geprikt door andere da waarden waren slecht en de da vond ook dat ze er erg slecht aan toe was. Gezien de waarden had hij weinig hoop maar spraken we af om haar incl. maandag nog 3 keer vocht te geven en dan donderdag weer bloed te prikken om te zien hoe of wat.
Donderdag was het crea lager maar het ureum niet ze zag er wel redelijk uit maar ze was aldus de da niet goed. Wij hebben daarom dat weekeinde afscheid genomen met het idee dat ze er maandag niet meer zou zijn. Maar ze at redelijk en ging ook niet achteruit vel bleef goed dus geen uitdroging.
Maandag bij de DA aangegeven dat we haar zoals ze toen was niet konden laten inslapen omdat ze redelijk goed was. DA was het er mee eens en heeft niervoer voorgesteld en dat gaat goed. Nierwaarden fosfor en ureum zijn ermee omlaag gegaan crea was weer iets omhoog maar nog lager dan de eerste keer prikken.

Groetjes
Sandra
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 483
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Zou het echt al heel erg met haar zijn?

Bericht door puksji »

Ik heb begrepen dat ik het 'Pluisjetopic' verder moet gaan, dus daar staat het vervolg.
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 13#p471313

Bedankt voor de reacties tot hier, ik haal daar veel steun uit.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011 Dirk 2024

*Puk 2006-2020 3-6
Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3*
Gesloten