Mooiste ras?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Cerna

Re: Mooiste ras?

Bericht door Cerna »

Nou Anne, daar zeg je nogal wat!
Jij vindt dus dat al die mensen die een raskat fokken en/of kopen verantwoordelijk zijn voor al die onverantwoordelijke en onverschillige mensen die niet de moeite nemen om hun katten te laten castreren en hen dus nestje na nestje laten krijgen waar ze vervolgens geen weg mee weten en dus de kittens maar ergens dumpen in de hoop dat ze dood gaan of dat iemand ze vindt.

Jij vindt ook dat al die mensen verantwoordelijk zijn voor die onverschillige mensen waarvan de kat wegloopt (en dus geen ren in de tuin hebben) en niet de moeite nemen om de kat te gaan zoeken of nog beter de kat te chippen of om te informeren bij asiels in de omgeving en Amivedi.

En omdat er mensen zijn, helaas veel mensen, die in een opwelling een dier aanschaffen en wanneer dan blijkt dat dat tegenvalt het dier maar weer wegdoen, mag ik geen raskat kopen.

Omdat er zoveel van die mensen zijn en de asiels dus overvol zitten, mogen andere mensen niet op een verantwoorde wijze een kattenras verbeteren (en dat gaat heel wat beter dan in de hondenwereld) en een keer per jaar een nestje fokken met een poes waarvoor men zeker liefhebbers weet en die dus niet in asiels belanden. En aan fokken wordt, vooral in het begin, helemaal niets verdiend. Dat kost alleen maar geld (ik ben trouwens geen fokker, maar ken ze wel)

Begrijp me goed, ook ik vind het erg dat er zoveel dieren in het asiel belanden (en gelukkig worden ze in Nederland niet afgemaakt tenzij ze ziek zijn), ik ben jaren vrijwilliger geweest en heb het dus van heel dichtbij meegemaakt. Heb mensen op hun gedrag aangesproken, maar dat is tegen dovemansoren, had medelijden met de dieren die de dupe waren van hun gedrag, maar dat betekende niet dat ik dan vond dat ik verantwoordelijk was.

Wanneer je al mensen wilt aanspreken dan moet je hen aanspreken want alleen wanneer hun gedrag verandert, zal een asiel een overbodig gebouw worden. Maar ik ben bang dat dat een illusie is.
Ilone
Tijger
Tijger

Bericht door Ilone »

Nou kan ik het verkeerd gelezen hebben, maar volgens mij had Anne het over "mensen met een raskat" en niet "alle mensen met een raskat".
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Lovecat
Jaguar
Jaguar

Bericht door Lovecat »

Ik snap je punt Cerna, en het is zeker oneerlijk mensen die raskatten willen/hebben verantwoordelijk te stellen voor de overvolle asielen.. Alleen denk ik niet dat Anne dit zegt; ze vindt (als ik het goed interpreteer) het jammer dat er nog zoveel katten gefokt worden terwijl de asiel uitpuilen en daar ben ik het mee eens!

Daar kunnen we niet de rasliefhebbers verantwoordelijk voor stellen, dat ligt inderdaad meer bij de vele (onwetende) huishoudens die hun katten niet castreren, in de buurt houden en liefdeloos met hun katten omgaan (bv. ergens dumpen) dat ben ik met je eens. Maar de situatie is nu eenmaal zo.
Mijn kittens zijn ook 'gedumpte' kittens, 1 op straat gevonden met 3 maanden en de ander in het asiel beland op 4 weken (weggehaald bij de moeder op die leeftijd..)

Ja, dat hebben mensen op hun geweten, en dat zijn waarschijnlijk geen raskattenliefhebbers geweest, maar het enige wat we kunnen doen is opvangen (en voorlichten) ... En dat vind ik een prettiger idee dan nog meer katten (of dat nou een ras is of niet) erbij te fokken en die te kopen...
*Dexter & *Mosa
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Cerna ik kom hier later op terug, op dit moment staat mijn hoofd er niet naar en kan ik niet helder denken
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

rust zacht alle engeltjes
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Cerna schreef:Nou Anne, daar zeg je nogal wat!
Jij vindt dus dat al die mensen die een raskat fokken en/of kopen verantwoordelijk zijn voor al die onverantwoordelijke en onverschillige mensen die niet de moeite nemen om hun katten te laten castreren en hen dus nestje na nestje laten krijgen waar ze vervolgens geen weg mee weten en dus de kittens maar ergens dumpen in de hoop dat ze dood gaan of dat iemand ze vindt.
---------------------------------------------------------------------------------------------
_Anne:
Nee dat vind ik niet, ik vind dat getuigen van onverantwoord laks gedrag en het helpt inderdaad mee om asiels en opvangs vol te stouwen zolang mensen de ene oepsnest krijgen na de ander of hun kater ongecastreerd naar buiten laten gaan!!
---------------------------------------------------------------------------------------------
Jij vindt ook dat al die mensen verantwoordelijk zijn voor die onverschillige mensen waarvan de kat wegloopt (en dus geen ren in de tuin hebben) en niet de moeite nemen om de kat te gaan zoeken of nog beter de kat te chippen of om te informeren bij asiels in de omgeving en Amivedi.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Anne:
Nee ik bedoel dat anders, ik bedoelde als iedereen die een raskat wil aanschaffen zich bedenkt en zich ontfermd over een poes uit het asiel, het asiel waarschijnlijk een stuk minder vol had gezeten
En omdat er mensen zijn, helaas veel mensen, die in een opwelling een dier aanschaffen en wanneer dan blijkt dat dat tegenvalt het dier maar weer wegdoen, mag ik geen raskat kopen.
Anne: Dat moet je zelf weten. Ik lees her en der dat je jarenlang als vrijwilliger voor het asiel hebt gewerkt. Dus heb jij al vaker besloten om voor een asielkat te kiezen.
Dat vind ik heel positief. Als jij dan ineens een raskat wilt moet je dat toch zelf weten?
Omdat er zoveel van die mensen zijn en de asiels dus overvol zitten, mogen andere mensen niet op een verantwoorde wijze een kattenras verbeteren (en dat gaat heel wat beter dan in de hondenwereld) en een keer per jaar een nestje fokken met een poes waarvoor men zeker liefhebbers weet en die dus niet in asiels belanden. En aan fokken wordt, vooral in het begin, helemaal niets verdiend. Dat kost alleen maar geld (ik ben trouwens geen fokker, maar ken ze wel)
Anne:
Wat voor een verantwoorde wijze is dat dan? Als we met zijn allen zo verantwoord waren geweest bestonden asiels en opvangs toch niet?Dan hadden we toch onze verantwoording genomen en voor een opvangdier gekozen? Hier ben ik het niet met je eens.
Ook het ras verbeteren klinkt me eng in de oren. Is de gewone huiskat niet goed genoeg soms?
Nu is het fokken kennelijk "verantwoord"om een ras te verbeteren maar is dat al gelukt?
Wat is de volgende stap? Het klonen komt steeds dichterbij. Heb je enig idee hoeveel dierenleed dat veroorzaakt, hoeveel dierproeven daarbij komen kijken? En waarom? Om rassen te verbeteren?
Heeft dat bij gedragen tot minder dierenleed op deze wereld of heeft het ervoor gezorgd dat er juist meer dierenleed is bijgekomen? Ik lees over dekkaters die opgesloten worden omdat ze anders het huis onder sproeien. Hoe verklaar je zoiets? Hebben de katten hier zelf om gevraagd? Hoe verklaar je de kattenshows uit dat beeld? Dieren die gekeurd moeten worden, kijken of ze aan de rasvoorschriften voldoen? Voegt dat nog iets toe aan de gezondheid van dieren? Is het leuk voor al die dieren om de hele dag in een bench of vervoersmandje te zitten, eerst nog gewassen en gefohnd te worden? Hier hoef jij niet achter te staan maar het gebeurt wel!
En het gaat niet anders helaas als met honden. Er is net zoveel leed. Ga maar eens bij de broodfokkers in hun schuurtjes kijken.
Begrijp me goed, ook ik vind het erg dat er zoveel dieren in het asiel belanden (en gelukkig worden ze in Nederland niet afgemaakt tenzij ze ziek zijn), ik ben jaren vrijwilliger geweest en heb het dus van heel dichtbij meegemaakt. Heb mensen op hun gedrag aangesproken, maar dat is tegen dovemansoren, had medelijden met de dieren die de dupe waren van hun gedrag, maar dat betekende niet dat ik dan vond dat ik verantwoordelijk was.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Anne:
Je hoort mij nergens zeggen dat ik jou daar verantwoordelijk voor vindt.
Ik vind wel dat we verantwoordelijk zijn waarvoor we kiezen.
Om jou een voorbeeld te geven: mij vind je niet in dierenwinkels waar dieren verkocht worden. Ik heb dan het idee dat ik met het geld wat in hun kassa beland mee help deze situatie in stand te houden.
Zowiezo vind ik dat dieren niet in winkels horen
Wanneer je al mensen wilt aanspreken dan moet je hen aanspreken want alleen wanneer hun gedrag verandert, zal een asiel een overbodig gebouw worden. Maar ik ben bang dat dat een illusie is.

Daar ben ik ook bang voor. Een kennis van mij vangt al heel lang poezen voor het asiel op.
Zij heeft laatst ook een raskitten gekocht en is van plan een cattery te beginnen.
Zoiets is voor mij niet te begrijpen.
Ik kan zeggen wat ik ervan denk en meer niet.
Er zal heel wat moeten gebeuren willen de opvangs en asiels verdwijnen.

Ik vind dat als iedereen stopt met fokken en mensen door verwijzen naar het asiel, al een hele goede stap in die richting, maar ik vrees dat ik dat niet meer ga meemaken in deze maatschappij
waarin wij nooit goed zijn gewezen op onze verantwoordelijkheden en mensen het heel normaal vinden dieren meer te zien als iets wat je in je eigen voordeel mag en kan gebruiken
grt Anne, Joep 15 Hobbel 14 Pluto 4 Louie 3 Donna 2, Pino en Pip 0 Lora (hond) 2
en kipjes Kayla en Lucy

castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Wat raskatten betreft alleen te maken gehad met perzenfokkers - een aantal wanproducten van dit ras opgevangen. Na het zoveelste drama met dodelijke afloop vond mijn partner dat geen goed idee. Hij vond dat ik maar katten aan moest schaffen waar ik wel blij en gelukkig van werd.
Via Bob, die zeker in zijn jonge jaren erg veel van een blauwe rus had, kwam ik intensief in aanraking met de blauwe russen fok. Minder schrijnende gevallen tegen gekomen dan bij de perzen, maar ook hier werd ik niet echt blij van. Er zijn fokkers die af en toe, b.v. eens per 2 jaar een nestje fokken. Maar wat ik ergerlijk vaak zie is meerdere fokpoezen er op na houden en dan 5 nesten per 2 jaar per poes fokken. Een open poes in huis is lastig, ze worden alsmaar krols en piesen daarbij vaak het hele huis vol, de pil is ongezond en daarom praten zulke fokkersfabrikanten het goed hun poes uit te buiten.
na 5 - 6 jaar wordt de poes afgeschreven, gecastreerd en herplaatst.
Veel gemelde reden - ze paste niet goed in de groep - ze was niet gelukkig hier enz enz.
Naar mijn smaak komt het neer op na gebruik wegwerpen.
Er zijn regels hoevel nesten een poes per jaar mag en daarom gaan om en om de nesten gewoon goedkoper en zonder stamboom weg.
Verantwoord fokken, ik zie niet in wat dat is, het is en blijft het vermeerderen van katten. Het overschot in Nederland en België is al erg groot.
Verder zie ik jonge sterfgevallen die verdoezeld worden, verzwegen dus. En gewoon doorfokken met familie ervan. Begrijpen nee dat kan ik het niet.
Tuurlijk mag iemand zelf uitmaken of hij/zij een HTK voor een paar tientjes aanschaft of voor 800 euro een raskat. Die keuze moet er ook gewoon blijven.
Maar het hoeft toch niet zo massaal zoals het vaak gebeurt?
Ik zie dan ook eerder fanatiek fokken op uiterlijk, zodat er prijzen behaald worden op shows dan dat er echt op gezondheid gefokt word. Uitzonderingen daargelaten.
Na mijn slechte ervaringen met de opvang van kneuze-persjes ben ik afdank-HTK-ers op gaan vangen, met als afwisseling af en toe een kruising, zoals Teun. Die is uitgezocht op uiterlijk. Ja is ook van een pretnestje, en ja ik doe daardoor mee aan het instant houden van pretnestjes.
Mijn grote wens als er hier weer plek is, ooit weer een witte, die zal ook met zorg op uiterlijk uitgekozen worden. Doof mag hij van Bert niet zijn, dus we gaan voor perfectie.
Moraal van dit verhaal, ik weet het niet, ik hink immers ook op twee gedachten.
Als ik consequent zou zijn zou ik altijd kittens uit asiels en kittenopvang nemen.
Dat realiseer ik me echt wel.

Een schrijnend geval van overtollige blauwe russsen kwam ik een keer op Marktplaats tegen, wegens beëindiging cattery 8 russen in de aanbieding, foto erbij 8 russen in een kennel van 2 x 1 meter, vuile vloer, ieder een opengetrokken kuipje natvoer waar ze uit aten.
Als haringen in een ton. Zelfs een bordje werd er dus niet vies gemaakt, vreet maar uit het kuipje, lastig eten volgens mij.
Ik word erg opstandig van zulke berichten.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar

Bericht door Dafpoetser »

het mooiste ras, zijn rasechte katten.

En daar kan een ieder zich in vinden denk ik.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Cerna

Bericht door Cerna »

Hoi Anne
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar ik lees ook nu weer dat je de verantwoordelijkheid voor de overvolle asiels legt bij de fokkers en kopers van raskatten. Je schrijft namelijk: "......ik bedoelde dat als iedereen die een raskat wil aanschaffen zich bedenkt en zich ontfermt over een poes uit het asiel, het asiel waarschijnlijk een stuk minder vol had gezeten." Terwijl je naar mijn bescheiden mening had moeten zeggen (èn dat zeg je ook in de eerste alinea): "........ik bedoelde dat als iedereen op tijd zijn poes/kater zou laten castreren, het asiel zeker een stuk minder vol had gezeten."
Het probleem zit aan het begin (het dumpen van dieren) en niet aan het eind (het plaatsen van dieren).
Anne: Dat moet je zelf weten. Ik lees her en der dat je jarenlang als vrijwilliger voor het asiel hebt gewerkt. Dus heb jij al vaker besloten om voor een asielkat te kiezen.
Dat vind ik heel positief. Als jij dan ineens een raskat wilt moet je dat toch zelf weten?
Ik zeg dit niet alleen voor mijzelf (al voel ik me wel aangesproken) maar ook voor die mensen die nog nooit een kat uit het asiel hebben gehaald maar voor wie de eerste kat gelijk een raskat is.
Anne:
Wat voor een verantwoorde wijze is dat dan? Als we met zijn allen zo verantwoord waren geweest bestonden asiels en opvangs toch niet?Dan hadden we toch onze verantwoording genomen en voor een opvangdier gekozen? Hier ben ik het niet met je eens.
Ik bedoel het verantwoord fokken. Asiels en opvang zijn er niet voor raskatten, maar voor zwerfdieren wat meestal helaas HTK-katten zijn, al zit er een hele enkele keer wel eens een raskat bij
Ook het ras verbeteren klinkt me eng in de oren. Is de gewone huiskat niet goed genoeg soms?
Er is niets mis met de huiskat. Het zijn leuke, mooie, lieve en meestal erg sterke dieren. Maar mensen gaan soms voor een ander uiterlijk (het thema van dit topic). Ik heb 25 jaar HTK-katten gehad en ze waren me allemaal even lief en ik vond ze prachtig en tòch wilde ik een keer een Brits Korthaar. Dat is niet te beredeneren, dat is puur gevoelsmatig. En wanneer je eenmaal een Brit hebt en een van je andere katten komt te overlijden, wil je weer een Brit (over mijn worsteling hiermee heb ik in mijn foto-album geschreven).
Nu is het fokken kennelijk "verantwoord"om een ras te verbeteren maar is dat al gelukt?
De meeste fokkers zijn heel verantwoord bezig, al zullen er altijd uitwassen zijn maar die mensen zijn meestal geen lid van een rasvereniging want die ziet er nauw op toe dat het verantwoord gebeurt. Zo is het fokken van de Scottish Fold verboden. Perzen fokken op de manier waarop het nu gebeurt, mag (moet) wat mij betreft ook verboden worden. Dat is pure dierenmishandeling! Maar wanneer ik bij de Britten blijf, dan is daar niets mis mee. Dat zijn niet alleen mooie, maar ook hele lieve en stabiele katten.
Wat is de volgende stap? Het klonen komt steeds dichterbij. Heb je enig idee hoeveel dierenleed dat veroorzaakt, hoeveel dierproeven daarbij komen kijken? En waarom? Om rassen te verbeteren?
Ik vind dat je nu een beetje doorschiet. Klonen gebeurt niet in de kattenfokkerswereld daarvoor moet je in de bio-industrie en laboratoria zijn (muis met oor op de rug o.a). Dierproeven moeten wat mij betreft zo snel mogelijk de wereld uit en dus moet er veel meer geïnvesteerd worden in het zoeken naar alternatieven. Dierproeven hebben echter niets met katten fokken te maken.
Heeft dat bij gedragen tot minder dierenleed op deze wereld of heeft het ervoor gezorgd dat er juist meer dierenleed is bijgekomen?
Er is heel veel dierenleed, daar ben ik me al veertig jaar bewust van, en het einde is nog lang niet in zicht, zal eerder erger worden nu landen in Azië en Zuid-Amerika steeds rijker worden en onze manier van leven over gaan nemen. En bij een rijker leven hoort het eten van (veel) vlees. De bio-industrie hier in Europa is afschuwelijk maar daar is het nog vele malen erger. Het dier is in een groot deel van de wereld niet meer dan een ding waar je mee kunt doen wat je wilt met alle gevolgen van dien.
Het enige wat je er tegen kunt doen is geen (of bijna geen) vlees eten, zo min mogelijk producten kopen die op dieren zijn getest en organisaties steunen die iets aan al die misstanden proberen te doen.
Ik lees over dekkaters die opgesloten worden omdat ze anders het huis onder sproeien. Hoe verklaar je zoiets? Hebben de katten hier zelf om gevraagd?
Dekkaters hebben meestal een eigen ruimte met buitenren. Maar de ècht goede fokkers vragen om een dekkatervignet van Neocat. En de eisen om voor zo'n vignet in aanmerking te komen, zijn heel erg hoog. Zulke fokkers doen de sproeiende kater een katerbroek aan zodat hij gewoon overdag in huis kan rondlopen.
Wanneer je een raskat wilt kopen, vraagt de fokker je het hemd van het lijf maar als koper mag (moet) je ook kritisch zijn en kun je vragen, wanneer de fokker zelf geen dekkater heeft, hoe papa gehuisvest is.
Fokkers die herplaatsen vallen voor mij af. Men kijkt vaak heel vreemd op wanneer ik vraag hoe lang men al fokt en wanneer dat dan al geruime tijd is, dan vraag ik of men castraten heeft en wanneer die vraag dan ontkennend beantwoord wordt, weet ik genoeg.
Een kat heb je voor de rest van zijn/haar leven en die doe je niet weg omdat je er niets meer aan verdient. Ik vind dat getuigen van weinig dierenliefde.
Hoe verklaar je de kattenshows uit dat beeld? Dieren die gekeurd moeten worden, kijken of ze aan de rasvoorschriften voldoen? Voegt dat nog iets toe aan de gezondheid van dieren? Is het leuk voor al die dieren om de hele dag in een bench of vervoersmandje te zitten, eerst nog gewassen en gefohnd te worden? Hier hoef jij niet achter te staan maar het gebeurt wel!
Lang niet iedere fokker gaat naar kattenshows. Ik ben er wel eens geweest (om te kijken), maar ik vind het niets en daarin geef ik je dus gelijk. Titels zijn voor de baas en voor de kat lijkt het me alleen maar een hele stressvolle dag al beweren exposanten van niet.
Ook daar kun je naar vragen wanneer je een kat uitzoekt.
.....maar ik vrees dat ik dat niet meer ga meemaken in deze maatschappij
waarin wij nooit goed zijn gewezen op onze verantwoordelijkheden en mensen het heel normaal vinden dieren meer te zien als iets wat je in je eigen voordeel mag en kan gebruiken
En met deze conclusie ben ik het voor de volle honderd procent eens!

Ik weet niet of je het boek Dierenbevrijding (Peter Singer) kent? Zo niet, is een aanrader!
Adriana

Bericht door Adriana »

wij hebben in onze kattenloopbaan alles gehad: htk, asieldieren, herplaatsers en raskatten en ik weet waarom ik uiteindelijk op bijvoorbeeld mijn grijstijgers ben gevallen.. net zoals annet op haar britjes valt..

en zoals er niet het beste voer is, zo is er ook niet het mooiste ras..
in alle takken van sport heb je mensen die er een zootje van maken, dat geldt bij de verzorging van huisdieren ook..
de overbevolking bij de asiels wordt zeker weten niet veroorzaakt door fokkers, die maar raak fokken en dumpen.. blader eens door het bestand van http://www.dierenasiels.com daar zitten niet zoveel raskatten bij hoor!

er zijn mensen die voor designkatten gaan en bij sommige rassen speelt de factor -'excentriek' en 'kijk mij nou' een grote rol en dat is bij bijv auto's en een heleboel andere dingen ook zo. iets hebben wat een ander niet heeft.. soms komen er hier peterbalds en/of sphynxen langs en ik heb op dit Forum ooit een geweldige ruzie gehad over mijn standpunt, dat dit gelijk staat met het fokken van dierenleed (net zoals bv de korte neuzen-perzen).. maar vrijwel alle goeie fokkers, aangesloten bij een rasvereniging, gaan verantwoord met hun dieren om..
je kunt lijkt mij mensen die (op een gegeven moment) kiezen voor een kat van een bepaald specifiek ras niet verantwoordelijk houden voor bepaalde misstanden.....
... en ze op die manier veroordelen en over één kam scheren heb je waarschijnlijk ook niet zo bedoeld.

en omdat je zelf waarschijnlijk nooit een raskat hebt gehad, kun je ook denk ik niet meepraten over de verschillen, bijvoorbeeld in karakter, tussen het ene ras en het andere ras tegenover een mix/vuilnisbak/of htk en ook daar verschillen karakters en persoonlijkheden enorm.
en sommige mensen gaan voor het karakter (of het uiterlijk bv categorie fluffy..) van een bepaald ras, hebben daar meer geld voor over en daar lijkt me niks mis mee. en het is altijd te hopen dat wanneer het mis gaat, dat die dieren dan snel worden herplaatst..

de samenleving bestaat uit een heleboel fatsoenlijke mensen, die zorgvuldig omgaan met hun omgeving en je hebt ook categorie hufters, die zich nergens wat van aan trekken. gelukkig vangen asiels een heleboel dierenleed op. en de talloze vrijwilligers en anderen die zich inzetten om dierenleed te verzachten/op te vangen en zelfs te voorkomen.
doe je zelf iets in die richting?
katgevonden
Poema
Poema

Bericht door katgevonden »

Even tussendoor...Ik vind een karthuizer het allermooist naast een Main coon zilver tabby. Maar echt mooi wordt een kat hoe die er ook uitziet door zijn karakter en eigenschappen!
liefs, Nadia
Katie, Mauw en Sharief
Ringo en Elmo

R.I.P. 2pac
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Gespoken door iemand die net een raszuivere Brit gekregen heeft :lol:
Dat is goed bedoeld he Nadia (voor moest daar twijfel over bestaan), ik vind dat een positieve noot hier niet misstaat in dit topic :-)
Wat een discussie zeg!

Volgens mij denken jullie allemaal niet zo verschillend als het wel lijkt hoor. Alleen heeft Anne niets met raskatten, en anderen wel... Punt.
Het punt van de asielen verandert daar niet mee, op dat punt zijn jullie het allemaal wel eens.
Het is iemands eigen keuze of hij kiest voor een raskat of een asielkat, en dat is precies wat Anne ook zegt...
Dus eens? ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anne
Tijger
Tijger

Bericht door Anne »

Nog even voor Cerna
Ik snap wel wat je wilt zeggen dat goede fokkers het anders doen en waarschijnlijk diervriendelijker maar er bestaan nu eenmaal ook een hoop idioten die wel de lusten willen maar niet de lasten.
Het is net als met het uitvinden van het wapen, hoe gaan we daar mee om?
Is de uitvinder van het wapen uberhaupt verantwoordelijk voor al het leed wat door het wapen gecreerd is?

Ik ga verder er niet op in, mijn mening is hierover duidelijk .
Als iemand zich daardoor aangevallen voelt, jammer, dat is niet mijn insteek, maar meer een weergave over hoe ik over dat soort dingen denk
en kipjes Kayla en Lucy

pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Zeg mensen, ik heb nog een vraagje apart, maar ik denk dat het hier wel bij kan.

Iedereen kent wel de grote rassen, die dus speciaal grote katten geven. Maar weet er soms iemand rassen die speciaal gefokt worden om klein te blijven? Erg kleine rassen dus?
Ik weet dat een siamees wel licht blijft, maar daarom blijft hij toch niet klein?
Iemand die dit weet?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Adriana

Bericht door Adriana »

bedoel je met korte pootjes (munchkin) of heel erg kleine poesjes.
k weet dat er in Amerika catteries met erg kleine katzels zijn en dat is de nieuwste rage, na de megakatzels..

http://www.dogbreedinfo.com/catbreed/miniature.htm
http://www.squidoo.com/MiniatureKitty
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Hmm, dit zijn precies wel afwijkingen van het normale uiterlijk van het ras, als ik het goed begrijp...
Dat was niet speciaal wat ik bedoelde.
Toch bedankt natuurlijk! ;-)

Ik bedoelde of er zo'n ras is dat typisch klein is. Net zoals Nobo's en MC typisch groot worden...
Munchkin ken ik ja, dat bedoelde ik ook niet :-)
Ik heb gewoon de indruk dat je de kleintste katten meestal onder de HTK's vind, en dat vind ik raar. Het kenmerk moet toch ook ergens vandaankomen?
Ik verwacht toch dat de wilde voorouders van de kat eerder formaat MC waren...
Plaats reactie