Muizenvanger op een hondenschool

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door jennli »

Ik kom wat laat in dit topic terecht. Is de eerste boxer er ook nog? Lees dat je een boxer van vijf maanden hebt. Mooi hoor zo'n witte! Wij hebben bij mijn ouders ook altijd een boxer gehad.

Ik vermoed dat mensen die katten alleen maar hebben voor de heb en alleen maar voer en water neerzetten en er verder niets mee doen ook niet op dit forum te vinden zijn.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Adriana »

Joost, kun je ons aangeven wat je met het trainen van katten bedoelt?
is dat leren dat ze niet op het aanrecht mogen springen oid..?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

De oude boxer is er helaas niet meer. Die hebben we 20 december uit haar lijden moeten verlossen. Lang verhaal kort: een tumor in haar hoofd is uiteindelijk zo groot geworden dat ze alleen nog maar hoofdpijn had en opereren geen echte optie meer was. Nu heeft ze gelukkig geen pijn meer, die hebben wij nu...

Met trainen bedoel ik het aanleren van verschillende dingen. O.a. waar ze wel en niet op mogen zitten, waar ze wel en niet mogen krabben etc. Daarnaast zijn we op een speelse manier aan het kijken wat ze leuk vinden. Als daar iets bij zit wat "op commando" te zetten is dan wil ik kijken of ik daar wat mee kan. Zolang jut en jul het maar leuk vinden.

Niet om er mee te showen maar puur om ze wat meer te doen te geven dan achter de muizen aan jagen en mijn gitaar te bespringen ;-)
Kei veel groeten

Joost
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Nyncke »

Bij bol.com en sommige witteprijzenboekenwinkels, heb je een boekje over kattentrainen en allerlei verschillende dingen die je kunt doen.
Toen ik mijn hond trainde met clickertraining snapten sommige katten het sneller ;-)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door loek »

Wat naar om te lezen dat jullie de 'oude boxer' moesten laten gaan...

Ik vind het een interessant topic. Leuk ook om te lezen hoe een 'hondenmens' toch ook echt wel een 'kattenmens' is geworden ;-)

Het zou wel goed en interessant zijn om uit vogelen wat de verschillen en wat de overeenkomsten zijn tussen hond en kat. En wat dit betekend voor ons mensen, welke reactie het beste zou zijn. Maar daar zullen ook vast verschillende theorieen over zijn.

Het voorbeeld wat je geeft van de kat of schoot bijv. Ik denk dat dit heel anders is dan een hond op schoot. Bij de hond heeft dat volgens mij eerder wat te maken met 'claimen' en evt. dominatie. Bij een kat niet....denk ik.
Een kat die in je been hangt...of een hond die aan je been hangt is ook een verschil. Ook in de reactie die dat van een mens vereist. (hoewel zowel bij hond en kat dan ook weer vooral geldt: waarom doet hij dit, is het uit angst of pure agressie bijv.)

Maar ik heb zelf de ervaring dat een 'hondentactiek' werkt bij mijn katten. Namelijk mijn 'eetplek claimen'. Een denkbeeldige zone om mij heen waar ze niet in mogen komen als ik eet. Geweldig!

Wat betreft de plantenspuit denk ik dat je vooral goed naar je katten moet kijken.
(Overigens heeft het houden van water niets te maken met het evt. houden van de plantenspuit, of in ieder geval zich daar niets van aantrekken. Tenminste dat is mijn ervaring. Diesel houd namelijk erg van water, gaat zo met zijn kop onder de kraan staan. Maar de plantenspuit vind hij toch een beetje vervelend. Niet dat hij zwaar onder de indruk is, maar hij denk niet yes leuk.)

Ik heb in het begin nog weleens de plantenspuit gebruikt. (bij krabben aan de bank bijv) Ik heb al snel gemerkt dat het voor Diesel best een oke middel zou zijn maar dat het voor Muis echt te eng was. Ze schrikt zich echt helemaal dood! En dat vind ik echt niet de bedoeling. Dus ik heb hem al snel niet meer gebruikt. (voor beide niet, want ook al was het voor Diesel bedoelt, Muis raakte er toch van over de zeik)
Als het effect is dat de kat stopt met het 'ongewenste gedrag' maar er verder niet echt totaal van ontdaan is dan lijkt het me een oke middel. Als je kat duidelijk echt bang wordt (ook al draait dat vrij snel weer bij)...is het niet oke.

Ik heb het boekje over katten trainen al een tijdje in huis. Maar nog niets mee gedaan. Ik sta er een beetje dubbel in. Vind het vooral erg dat in het boekje staat dan je je kat best even geen eten kan geven zodat het eten daarna een beloning voor hem wordt....Door die zin sta ik ineenkeer scpetisch tegenover alles wat in dat boekje staat....Dus ligt het voorlopig nog stof te vangen.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door jennli »

Wat jammer dat de eerste boxer er niet meer is. Sterkte hiermee. Ik begrijp je gemis heel goed.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Tanx, het gat in ons gezin is er nog steeds. De kleintjes vangen natuurlijk wel wat op maar juist nu het wat langer geleden begint te zijn merk ik dat ik soms bij de deur sta en Nirak roep in plaats van Dorus. Van die kleine dingetjes...

De katten hebben vandaag hun uitprobeer dag. Ze lopen om beurten over de tafel en denken dat ze dan kunnen gaan zitten. Waar ze normaal al van de tafel af sprongen als ik maar opstond lieten ze zich vandaag zelfs een paar keer achter elkaar nat spuiten (waarna er een wat gekunstelde aftocht volgde). Misschien dat ze maandag tot wasdag hebben uitgeroepen...

Het leuke is dat ze steeds beter op hun eigen naam gaan reageren. Dirk staat op en komt naar je toe, Lotje laat weten dat ze je gehoord heeft door een lange miauw en wil daarna wel eens een keertje komen voor een aai en wat lekkers :lol:
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Ilone »

Leuk topic. Reageer weinig, maar lees wel ;)
Sterkte met het verlies van Nirak.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door ayla »

sluit me helemaal aan bij Ilone!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
boerderie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2011 13:49

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door boerderie »

Met veel interesse en soms ook vraagtekens dit topic gelezen.

Wil je écht een goed boek lezen over wat er zoal bekend is over katten en hun karakter; schaf dan het boek aan van Stephen Budiansky "het karakter van katten" met de ondertitel "herkomst, intelligentie en gedrag". Deze wetenschapsjournalist heeft bekeken wat er zoal uit wetenschappelijk onderzoek bekend is over katten. Je zult dan hopelijk meer gaan begrijpen. Een kat is vrijwel onvergelijkbaar met (andere) gedomesticeerde dieren!
Boek heb ik bij de Slegte uit een boekenkast geplukt voor 5,-
Allerlei boeken van zgn. gedragsdeskundigen: er zullen goede bijzitten, maar zoals zo vaak ook een hoop "zelfbestempelde" deskundigen...


Wat mijn vraagtekens betreft:
1) We hebben een paar kleine huisregeltjes waar onze hond zich aan moet houden en die willen we ook laten gelden voor de kat.
en later:
Nogmaals: een stroomdraad is echt geen optie (net zo min als doodgereden worden). Verplaats het eens naar jezelf: zonder dat je ook maar een idee hebt waarom krijg je op bepaalde plekken of op bepaalde momenten een schok in je nek. Niemand die je verteld heeft waarom en je hebt geen flauw idee (zeker in het begin) waardoor het komt. Nee, dan liever een buitenren of zoiets.
en ten slotte
...katten genoeg kunt leren zodat ze doen wat je wilt.
Wat mij bevreemd is dat je claimt 'diervriendelijk" te denken of "vanuit het dier te redeneren", dit alles om het welzijn van het dier te garanderen neem ik aan? Maar dat doe je niet per se als je redeneert vanuit jezelf en dus vanuit een mens.
De huisregeltjes die voor de kat moeten gelden komen vanuit jou en omdat jij bij een stroomdraad een menselijke redenering erop nahoudt dat het onverwacht en dus zielig is (een kat zal zo niet denken), moeten ze dan maar aan een tuigje. Maar wat is nu dieronvriendelijker?
Die stroomdraad is en blijft juist wel een goede optie; het is domweg ook een vorm van conditionering en associatie. De vergelijking van Tiger met die hete kachel sloeg de spijker op zijn kop. De reden dat dat zo goed werkt is omdat normaal gesproken de hersenen domweg een beloon én strafcentrum hebben dat daarop is ingericht. Zo werkt het ook in de natuur bij heel veel dieren! Waarvoor denk je dat het zenuwstelsel bijv. is ingericht met pijnprikkels? Dat is functioneel vanuit de natuur (voorbeeld van de hete kachel). Wat je doet is het instrument van de pijnprikkel (stroomstoot) inzetten om erger te voorkomen (overreden worden) en het woord 'zielig' is dan ook door mensen bedacht (zo is het het ook onzinnig om alleen maar belonen als enig moreel juiste en dus superieure aanpak te beschouwen en straffen per definitie af te keuren; of het nu gaat om mensen of dieren. En nee, ik sla mijn kinderen niet, maar een andere vorm van straf maakt wel degelijk deel uit van de opvoeding zo nu en dan.)

Verder: Jij suggereert dat je zoveel mogelijk naar de aard van het dier redeneert ivm. dierenwelzijn; maar zie domweg onder ogen dat het houden van een kat in huis die daarbij allerlei regels heeft (op die en die plek mag hij niet komen, daar mag hij niet opspringen, hier moet hij vanaf blijven...) en kant-en-klaar voedsel voor zijn snufferd krijgt en op een kattenbak moet etc., sowieso al een niet-natuurlijke situatie is! Wat voor oplossing je ook kiest om te zorgen dat de kat zich houdt aan jouw wensen, het is altijd in zekere zin een compromis tussen een niet-natuurlijke situatie en een natuurlijke-gerichte aanpak...

Ten slotte:
Je redeneert dat als je de katten traint op jou 'diervriendelijke' manier, dat je ze dan kunt leren te doen "wat jij wilt"; dus het gaat dan wederom niet om het dier , maar uiteindelijk wat jij als mens wilt... Dolfijnen in een dolfinarium leren ook van alles en nog wat. Toch blijft de vraag of dit uiteindelijk diervriendelijk is. Dat is trouwens een zeer ingewikkelde vraag, want het dier past zich dan in zekere zin aan de omstandigheden... Ander voorbeeld;een kat leren pootjes te geven is onnatuurlijk gedrag volgens mij. Je kunt hem wellicht wel trainen dat te doen; is het daarmee goed te keuren of af te keuren, dieronvriendelijk of niet?

Ergo; Ik ben benieuwd wat uiteindelijk je motivatie of achterliggende opvatting is om katten om een bepaalde manier te trainen en om bepaalde omstandigheden goed te keuren (tuigje, buitenren) en om andere manieren (stroomdraad, plantenspuit whatever) af te keuren?

En wat dan mijn eigen mening betreft:
Iedereen mag nu over mij heen vallen maar als de keuze is voor een kat om "alleen maar gevoerd te worden, drinken en onderdak te krijgen" op bijv. een boerderij-erf met veel natuur in de buurt als bomen en schuilplaatsen etc. (en medische zorg zonodig) of aan een tuigje of in een buitenren buiten te mogen lopen, dan durf ik de stelling wel aan dat de eerste kat gelukkiger is. Ik zie het aan de kat van de buren. Die mag in de schapenstal en krijgt eten en drinken en verder is 'ie buiten; Die kat heeft een geweldig leven en ligt nu weer lekker in de zon te rusten en vangt straks weer een lekker muisje of vogeltje als hij daar zin in heeft. Daar speelt hij dan misschien ook nog eerst even mee; Is dat niet zielig voor die vogel of muis?

Ik verbaas me erover dat iedereen op dit forum er prat op gaat dat ze zulke geweldige "bewuste" kattenhouders zijn en blijkbaar hele discussie kunnen houden over welk voer het beste zou zijn en af kunnen geven op al die burgers en buitenlui die zo "onbewust" bezig zijn , maar wel zo gemakkelijk een buitenren of kattentuigje goedkeuren. Daar begrijp ík dus weer helemaal niks van.

En nee, ik claim niet dat ik het zo perfect doe. Ik heb mijn hele leven lang al katten (die wel gewoon buiten mogen komen en binnen) en andere dieren en wat mij opvalt, net als bij kinderen, is dat er niet 1 kat hetzelfde is en dat er dus ook geen gouden standaard is wat betreft de aanpak. Ik probeer na te denken, lees een hoop en voor de rest maak ik me geen illusies dat ik helemaal natuurgetrouw bezig ben of dat ik het belang van de dieren altijd laat prevaleren boven mijn eigenbelang.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door pearlsofpassion »

Ok, mag ik allereerst eens vragen of je een bepaalde achtergrond of opleiding hebt gehad of zo? Want je klinkt en maakt statements alsof je veel kennis hebt, maar dan vind ik bepaalde redeneringen een beetje vreemd zeker kort door de bocht...

Of je strafmaten, ok, ieder zijn mening, ik weet niet goed of ik daar verder op in moet gaan. Ik zou een stroomdraad ook echt niet doen als hij onzichtbaar is. Zo een draadje op een afsluiting om de katten niet over de schutting te laten gaan, is prima, maar een kat die een schok krijgt op een moment waar hij niets mee kan linken, dat vind ik gewoon vreselijk! In de hoop dat hij ooit gaat doorkrijgen dat daar een denkbeeldige lijn is waar hij niet over kan, staat hij ondertussen onder enorme stress doordat hij pijnprikkels krijgt waar hij geen controle over heeft. En dan werkt het dus ook niet...

Ik ben ook niet voor aftrainen, omdat ik het niet zo leuk vind. Maar vele dieren vinden het wel leuk. En als het niet zo is, dan doen ze het ook niet. Ze worden er niet toe gedwongen. En als mensen dat leuk vinden, en de dieren vinden het leuk, dan zie ik het probleem niet.
Zich binnen de regels houden, daar worden ze soms wel toe gedwongen, en daar zijn wij ook niet voor. Het is de bedoeling de kat zoveel mogelijk zijn eigen zin te laten doen, en te leven volgens wat hij is. Dat is altijd het doel, en zo staat welzijn wel degelijk voorop.
Maar soms zijn er inderdaad consequentie's verbonden aan het in huis leven, en kattebak gebruiken is daar eentje van. Maar katten gaan vanuit zichzelf liever op een kattenbak dan op het tapijt hoor. Ze zijn van nature uit zindelijk, dus dat punt snap ik ook het probleem niet.
Ok, er wordt hen geleerd dat ze aan de krabpaal moeten krabben, en niet aan de kast, maar waar is daarbij het probleem?

Over je onbegrip over standpunten van forummers, vind ik het vreemd dat je een conclusies over mensen trekt terwijl je nog maar 2 uur op dit forum bent...
Verder ben ik het in de situatie die je schetst eens dat die kat een fijn leven heeft, tenminste als hij niet eenzaam is. Maar dat is echter maar op heel weinig plaatsen mogenlijk. Op de meeste plaatsen in België en Nederland heeft zo'n kat een levensverwachting van hoogstens een kleine 3 jaar, dus dan gaat dat niet op. De situatie is inderdaad niet meer natuurlijk, en als je de kat een leven wil geven, moet je ze soms beschermen van auto's.

Natuurlijk is een tuin afzetten en een ren slechter dan de vrije wereld. Maar als er in die vrije wereld zoveel gevaren zijn (en dan heb ik het nog maar over auto's maar er zijn ook kattenhaters en aggressieve zwerfkaters, vergif...) dan moet je je schatjes daar toch tegen beschermen? En dan is zo'n ren een stuk beter dan gewoon binnenblijven. En zelfs dat laatste is geen ramp! Het is niet omdat een kat van nature buiten leeft, dat dat haar voorkeur hoeft te zijn. Katten houden ook ontzettend van met mensen spelen, op bed slapen en voor de kachel liggen.
Mensen leefden vroeger ook buiten... Maar nu staat de wereld vol huizen...

Als je alle katten buiten zou willen zien, is er zeker geen plaats en voedsel genoeg voor hen allemaal. Het is juist goed, dat mensen, wiens soort de hele natuur vernield hebben, toch nog om dieren geven en juist een plaats voor dieren in deze wereld creëren.

Als laatste wil ik er nog op wijzen, dat niet alle katteneigenaren hetzelfde gevoel hebben over hun katten, en dat sommige mensen dus ook anders om hun katten geven dan jij.
En dat is hun goed recht!
Als je katten altijd buiten lopen, dan kan je geen oordeel vormen over de relatie van mensen met binnenkatten en hun katten. Want dat is iets heel anders.
Ik had vroeger ook buitenkatten, maar toen ik verhuisd ben, was er plots iets minder veld voor mijn meisje, en was ik meer thuis dan ervoor. En nu is ze een binnenkat (dat uurtje in de week dat ze buiten gaat telt niet echt mee) en is daar heel gelukkig mee. En de band die je met een dier hebt dat de hele dag bij je in huis leeft, ten opzichte van eentje dat de hele dag buiten rondzwerft, is helemaal anders. Het is nog steeds dezelfde kat, ik ben nog steeds dezelfde, en toch is het volledig anders.
En wat je het liefst hebt, dat moet je zelf beslissen.
Maar ik ga niet het risico lopen dat mijn jongens doodgereden worden (ik geef ze nog geen 3 maand op deze weg) dus blijven ze binnen totdat we ons eigen huis hebben waar we de tuin kunnen afzetten.
(Kleintje gaat niet op straat, gewoon uit zichzelf, dus die mag als ze wil, maar dat heb ik ook maar kunnen te weten gekomen door haar vroeger gewoon haar gang te laten gaan, risico's te nemen, en zowel haar moeder als broer zijn op straat gestorven... Dat risico vind ik bij mijn jongens het niet meer waard)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Lovecat »

Ok, mag ik allereerst eens vragen of je een bepaalde achtergrond of opleiding hebt gehad of zo? Want je klinkt en maakt statements alsof je veel kennis hebt, maar dan vind ik bepaalde redeneringen een beetje vreemd zeker kort door de bocht...
Volgens mij maken hier mensen continu statements gebaseerd op hun eigen ervaring en niet gebaseerd op een opleiding, dus ik zou niet weten waarom boerderie deze wel ineens zou moeten hebben? Ik ben het ook op heel veel punten eens met boerderie en ik vind de gedachtengang erachter ook heel goed te volgen...
Mensen leefden vroeger ook buiten... Maar nu staat de wereld vol huizen...
Als je alle katten buiten zou willen zien, is er zeker geen plaats en voedsel genoeg voor hen allemaal.


Is het niet juist daar waar het mis ging met mensen, of wil je beweren dat nu de wereld vol huizen staat, we het beter hebben (als je die vergelijking maakt in het teken van dierenwelzijn vind ik het vreemd)? Ja, dieren zijn daar nu de pineut van en ik houd mijn katten ook binnen omdat ik mensen niet vertrouw, maar ik denk echt dat een buitenleven beter voor ze zou zijn (maar dat maken mensen onmogelijk!) en ik zou ze ook liever buiten laten... En om maar even vanuit mijn opleidingservaring te praten; de meeste gedragsproblemen ontstaan onder katten die binnenhuis moeten leven omdat dit tegen hun natuur ingaat (ja en ook met ren enz.) En ja, ze hebben een langer leven als je ze veilig binnenhoudt, maar is dit ten bate van ons of ten bate van de kat???

Over het stroomdraad vs. het kattentuig; ik zie het verschil ook niet. Het is alletwee een beperking voor de kat, maar wel ten bate van zijn/haar veiligheid, alletwee onnatuurlijk en vervelend voor de kat.
R1200C
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 feb 2010 12:58

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door R1200C »

Ieder heeft recht op zijn eigen mening. Dat voorop.

Waarom wij er voor kiezen om onze katten te leren wat wel en wat niet mag zonder daarbij gebruik te maken van stroomdraden (al dan niet verborgen) heeft te maken met ons eigen idee over hoe je dingen leert. Natuurlijk kan ik binnen de kortste keren iedereen hier laten doen wat ik wil door een flinke zweep te pakken, in het chinees te gaan praten en elke keer als iemand iets doet wat ik niet wil er op los te meppen. Net zo onverklaarbaar als een stroomdraad.

Werkt dat? Ja natuurlijk! Wil jij dat ondergaan? Als je geen fan van BDSM bent verwacht ik van niet...

Eigenlijk geldt een waarheid die ik eigenlijk nog helemaal niet heb gelezen: wil je echt het beste voor je dier dan kun je maar één ding doen: neem dan geen dier!

Elke bemoeienis van de mens met een dier, huisdier of niet, zorgt er voor dat het dier in zijn mogelijkheden beperkt wordt. Daar ontkom je niet aan. Het is de manier waarop je met je (huis)dier om (wilt!) gaan die bepaalt hoeveel van de beperkingen je je dier op wilt/moet leggen.

Dirk en Lotje zijn nu meer dan een half jaar bij ons in huis. Ze weten dat ze niet op het aanrecht mogen (door er voor te zorgen dat daar niets interessants ligt vinden ze dat ook niet de moeite), ze komen als ik ze roep, ze weten wat de kattenbak is, ze laten meubels en gordijnen met rust en leven leuk samen met de witte boxer die hier ook rond loopt.

Tot nu toe ben ik erg tevreden hoe de viervoeters het hier in huis doen. Aan het feit dat ze nog steeds onze nabijheid zoeken leidt ik af dat zij er ook zo ver denken...
Kei veel groeten

Joost
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door Lovecat »

Natuurlijk kan ik binnen de kortste keren iedereen hier laten doen wat ik wil door een flinke zweep te pakken, in het chinees te gaan praten en elke keer als iemand iets doet wat ik niet wil er op los te meppen. Net zo onverklaarbaar als een stroomdraad.
Deze vergelijking vind ik wel heel extreem. Waarom is een stroomdraad zo onverklaarbaar? Kat loopt er tegenaan (ik heb het nu over de zichtbare variant, je hebt blijkbaar ook een onzichtbare lees ik hier nu) ervaart iets ongenaams, doet het nog een keer en nog een keer, en heeej; wat vervelend, dat wil ik niet, ik doe het niet meer; tadaa; kat heeft geleerd niet over die heg/schutting/whatever te gaan...

Ik denk trouwens niet dat je kat het verschil tussen chinees en nl verstaat hoor, dus als je daar mee wil aangeven dat het onverstaanbaar is voor de kat, is het ook een waardeloos argument.
Ze weten dat ze niet op het aanrecht mogen (door er voor te zorgen dat daar niets interessants ligt vinden ze dat ook niet de moeite), ze komen als ik ze roep, ze weten wat de kattenbak is, ze laten meubels en gordijnen met rust en leven leuk samen met de witte boxer die hier ook rond loopt.
Hartstikke fijn, hier komen ze wel op het aanrecht, of er iets interessants ligt of niet... ze luisteren niet naar hun naam en meubels en gordijnen zijn niet veilig; maar weetje, omdat ik ze dus niet naar buiten laat, vind ik dat ze minstens zich hier op moeten uit kunnen leven..
Aan het feit dat ze nog steeds onze nabijheid zoeken leidt ik af dat zij er ook zo ver denken...
:???: Ik zou de gedachten/gevoelens van je katten niet al te veel laten afhangen van jouw interpretaties; mijn kat is ook heel lief voor mij als ie honger heeft... Wat ik daarmee wil zeggen; wat jij denkt over wat jouw kat denkt, kan compleet anders zijn. We weten het gewoon niet en ik denk dat dat heel belangrijk is om in ons achterhoofd te houden; we weten het NIET!

De eerste die hier ene interview kan afleggen bij zijn kat en duidelijk antwoord geeft; ja, leuk een ren, joepie, binnen blijven, ohja, een tuigje, mijn favo! die is bij deze uitgenodigd mij te helpen bij mijn studie, want de katten blijven, wederom, ongehoord,,,
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Muizenvanger op een hondenschool

Bericht door pearlsofpassion »

Ik bedoel dat de wereld nu eenmaal veranderd is, en dat ik dat niet zomaar zie veranderen.
Ik vind het vreselijk, maar ik denk dat je als mens dan maar je verantwoordelijkheid kan nemen en er het beste van maken. Ook voor de dieren.
Hoe je dieren helpt (in deze wereld) door ze niet te nemen, zie ik niet in.

Natuurlijk is het nooit ideaal om een dier binnen te houden, en ik vind dat helemaal niet! Maar door de situatie zoals ze nu is, gaat het soms gewoon niet anders als je je kat wil laten leven.
Het is altijd een afweging in welke mate het risico van loslopen van de katten, het leven verbeterd. En welke het wint hangt af van de omgeving (en de risico's aanwezig) en het verschil in levenkwaliteit tussen het buiten en binnenleven van de kat in kwestie.
En iedereen moet die eigen afweging maken.
Ik vind niet dat het egoistisch is om de kat in leven te willen houden, maar het moet wel een waardevol leven zijn natuurlijk. Ik zie echter niet veel katten waarin ik het leven niet waardevol acht.
Ok, er zijn soms problemen, maar buiten is het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn (ook niet toen er nog geen mensen waren), en het gaat ook vaak prima! Dus kijk naar de kat en de leefsituatie, zou ik zeggen.

En hou er rekening mee dat het beste in dierenwelzijn niet altijd hetgene is wat je (als mens) eerst zou verwachten.
Sommige katten kiezen zelf om binnen te blijven, anders dan je zou verwachten. Natuurlijk niet allemaal. Maar er zijn nog minder katten die kiezen om altijd buiten te blijven. Ze zijn er wel, en dat worden dan zwervers, of stalkatten en zijn zo perfect gelukkig.
Maar er zijn ook katten die kiezen om binnen te blijven. Waarom zouden zij dat minder bewust doen of zouden ze minder gelukkig zijn?
Als je ze zelf laat kiezen...
De meeste genieten graag van beide, en dat is wat ik het logiste vind...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie