3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Margreetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2011 22:34

3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door Margreetje »

Hoi Hoi,

We hebben 2 poezen thuis ( 2 zusjes) van ongeveer 3,5jaar. Nu wil ik er graag binnenkort een kitten bij hebben. We hopen dat het goed gaat natuurlijk. Maar als blijkt naar 2 weken dat het echt niet wil, kan de kitten weer terug naar de moeder. Waarschijnlijk is de kitten ook een poes. Nu heb ik een aantal vragen.

-Wat is beter bij 2 poezen, een kater of poes erbij?
-Weet je na 2 weken of het echt wel/niet samen gaat?
-nieuwe mand erbij, of alle 3 samen in 1 grote mand?
-Hoe kan je ze het beste laten wennen aan elkaar?

ik denk dat er nog wel meer vragen komen, maar dat zien we dan wel ;)
alvast bedankt voor de antwoorden!!

Groetjes,
Margreet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 3de kat/kitten erbij, een paar vragen!

Bericht door Adriana »

Margreet, welkom ;-) op het Forum
kijk zelf eens bij de kitten topics (Forumoverzicht) en toets het woord acceptatie in bij de zoekfunctie en lees je rustig in.
heel veel antwoorden op de vragen die je hierboven stelt zul je dan snel zelf in de diverse topics kunnen vinden. veel leesplezier! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Margreetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2011 22:34

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door Margreetje »

ben druk bezig met zoeken hoor, maar nog een vraagje, Is het handig dat ik de kitten de eerste dagen in een bench doe in de kamer, en zo nu en dan eruit laat met en zonder de andere 2?

Dan zien en ruiken de 2 de nieuwe.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door Adriana »

het is heel erg de vraag of het kitten aansluiting vindt bij je twee zusjes van 3,5, die al maatjes zijn en mijn vermoeden is dat dit niet het geval is..
ik heb deze situatie net achter de rug en uiteindelijk zijn het twee kittens geworden uit hetzelfde nest, die ook nog steeds heel innig met elkaar optrekken, zoals je in mijn fotoalbum kunt zien.
dan zou je de situatie krijgen dat je nieuwe solokitten 'alleen' opgroeit en dat is geen optimale situatie want een kitten heeft speelkameraadjes nodig om te oefenen, te stoeien, te mollen, sociaal gedrag te leren en te 'troosten' tot ongeveer rond 1 jaar.
en waarom wil je specifiek een kitten erbij?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door pearlsofpassion »

Dat hangt eigenlijk van je andere twee katten af. Als ze de kitten aanvallen, is dat de gemakkelijkste methode, als ze gewoon wat blazen, grommen en meppen maar er geen bloed vloeit ben je beter zonder bench.
In een grote groep wordt meestal met de bench gewerkt omdat zo'n grote groep katten overweldigend is, en om geen risico's te nemen. Dan kunnen ze rustig aan elkaar wennen.
Bij een derde kat is dat eigenlijk niet aan de orde.

Als je zusjes nooit andere katten gezien hebben kan je verwachten dat ze niet meteen lief gaan zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze gaan aggressief zijn!
Gewoon grommen, blazen en meppen moet je laten doen, enkel tussenkomen als er echt nagels gebruikt worden of er echt gekrijst wordt.
Ze moeten het nu eenmaal zelf uitvissen.

Als je een bench zou gebruiken, zorg dan dat die groot genoeg is voor een kattebak plus slaapplek, want in het slechtste geval moet je kitten er dan een paar dagen in.
Eens de 2 andere rustig lijken tov de kleine, kan je de bench open zetten. Laat haar er dan maar zelf uitkomen, en laat hem open zodat ze er zich kan in terugtrekken als ze dat wil. (veilige plaats). Eens ze bij elkaar zijn en er wordt niet aangevallen (is verschillend van spelen!), gewoon wat afgetast, haal ze dan niet meer uit elkaar, dat vermoeilijkt het alleen maar!

Wat je ook zeker moet doen is het reismandje in de kamer zetten met de kitten erin en de zusjes laten snuffelen. Laat dat maar een paar min staan. Als ze geïnteresseerd zijn en niet overdreven blazen (beetje blazen is normaal), kan je de kleine eruit laten en heb je waarschijnlijk geen bench nodig. Als er een poes wegschiet, heel hard blaast en gromt of zo, weet je dat het je iets meer tijd gaat kosten. Maar dan nog komt alles wel op zijn pootjes terecht!
Er is hier ergens een topic van iemand die in dezelfde situatie zat als jij. Haar gebruikersnaam is achtpunzes maar de topicnaam weet ik niet meer... Waarschijnlijk kan je daar al heel wat uithalen!

Veel succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door jennli »

Wat leuk dat er een poezenvriendje of vriendinnetje bij komt. Mijn voorgangers hebben al goede tips gegeven.

Wij hebben ook een derde en zelfs een vierde kat er bijgenomen. Allen uit het asiel en kort na elkaar, dus hier waren nog geen duidelijke koppels gevormd. Dat was voor de nieuwe kat wel een voordeel denk ik. Op een enkele strubbeling na ging het koppelen best wel goed. Ben ook wel nieuwsgierig waarom jullie voor een kitten kiezen en of jullie je kitten/ kat ook uit het asiel willen halen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Margreetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2011 22:34

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door Margreetje »

Nou ik heb altijd al een 3de kat willen hebben. Zou het vreselijk vinden als er 1 dood gaat er er dan 1 alleen achterblijft. Nooit echt doorgezet omdat ik het niet aandurfde, todat de poes van een collega kittens kreeg. Ging helemaal kriebelen bij me. Kittens zijn nu 4 weken, en ik ben helemaal verkocht op 1 katje. Maar ik wil eerst goed alles uitzoeken voordat er een 3de bijkomt
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door pearlsofpassion »

En waarom krijgt de poes van de collega kittens?
Is hij van plan daar een gewoonte van te maken?

Elk jaar zitten de asielen overvol met kittens en katten die ook een thuis zoeken. In België worden er zelfs duizenden ingeslapen elk jaar!
Als je een katje bij mensen thuis haalt die er gewoon niet bij stilstaan en blijven kweken hou je dit probleem natuurlijk in stand... In de asielen zitten er zoveel verschillende kittens dat je er ook gewoon maar uit te kiezen hebt.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Margreetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2011 22:34

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door Margreetje »

Sorry maar voel me totaal aangevallen omdat ik geen kat van et asiel haal. Collega had haar kat altijd aan de pil, door omstandigheden vergat ze had een tijdje en toen is die kat dus zwanger geworden. Kat wordt straks geholpen, dus het is echt geen handelaar ofzo.

Zulke mensen ken ik helaas ook . De kat ligt het hele jaar " op de rug" en zij kunnen mooi op vakantie van het geld.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door achtpuntzes »

hoi, margreet,

ik heb vorig jaar ook n nieuw kitten bij mn 2 zusterpoezen geintrudoceerd, het ging heel snel heel goed. ik heb het hier bijgehouden in een topic: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... bij+poezen

@ pearlsofpassion:

ik deel je mening betreffende nestjes en dergelijke, maar om daar nu margreet voor aan te spreken? het betreft een collega he... is zij niet verantwoordelijk voor. het nestje is er toch al...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door pearlsofpassion »

Je moet je niet aangevallen voelen, het is gewoon iets waar je best even bij stilstaat.
Als het geen gewoonte van je collega is, is er ook geen bezwaar! Ik heb zelf ook ooit zo'n nestje gehad hoor, Kleintje is daar een kitten van.
Geen probleem dan hoor! ;-)

Je collega zal waarschijnlijk die fout ook geen tweede keer maken, en er is geen reden om het resultaat van die fout te mijden. Er is enkel een probleem als het bewust gedaan wordt...

Geniet maar van je katje dan!

Heb je dat topic van achtpunzes al gevonden? Haar kitten heet Muffin, misschien dat dat in de titel staat, maar ik betwijfel het, maar misschien kan je haar zo wel via de zoekfunctie vinden. Het was echt exact dezelfde situatie als bij jou!
achtpuntzes schreef:@ pearlsofpassion:

ik deel je mening betreffende nestjes en dergelijke, maar om daar nu margreet voor aan te spreken? het betreft een collega he... is zij niet verantwoordelijk voor. het nestje is er toch al...
Ik heb al net geantwoord dat ik hier geen probleem in zie, maar ik ben het wel niet eens met je laatste zin. Als het bewust gedaan is, kom je er niet door de zeggen dat het nestje er toch al is, want als je zo'n kittens neemt leren die mensen nooit dat het een probleem is en hou je het probleem in stand. Terwijl als je bij het asiel een katje gaat halen, je zowel dat katje als die poes die zomaar nestjes krijgt (indirect) helpt...
Maar zoals gezegd is dat hier niet het geval, het is een eenmalige fout, dat kan gebeuren...

Dat asielkatjes voorgaan op pretnestkittens, is trouwens het algemene standpunt van de kattensite en dus ook dit forum... (maar dit valt dus denk ik niet onder pretnestjes, maar onder oeps-nestjes, en dat is iets minder erg, maar toch ook te vermijden)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door achtpuntzes »

in ieder geval bewijst dit eens te meer dat het gedoe met de pil voor poezen niet werkt. ook verhoogt de poezenpil de kans op kanker. daarom is het verstandig van de collega van margreet de moederpoes te gaan steriliseren. dan krijg je ook niet van dit soort "ongelukjes".

nog eens de link van mijn topic "nieuw kitten bij mn 2 poezen

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... bij+poezen
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Margreetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2011 22:34

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door Margreetje »

andere vraagjes, en mijn plan

-mijn 2 katten mogen altijd naar buiten. Moet ik ze de eerste tijd binnen houden als de nieuwe er is?
-wat is beter, de kitten in de gezamelijke woonkamer houden of in mijn slaapkamer (grote zolder)?
-onze oude katten zitten snachts altijd in de keuken, de oude katten en de kitten appart houden snachts en als niemand thuis is?

Mijn plan:
-bench volledig ingericht klaar zetten in de kamer/slaapkamer.
-de katten de laten wennen aan de lege bench
-zorgen dat de katten in de kamer/slaapkamer zijn
-kitten ophalen met het reismandje
-reismandje met kitten in de kamer/slaapkamer zetten
-de katten laten snuffelen en laten kijken een tijdje
-kitten eruit halen, en kijken hoe de 2 reageren
-meeste aandacht geven aan de oude 2 katten
-snachts en als niemand thuis is kitten in de bench

En dan hopen dat het goed gaat. Ik heb 14 dagen de tijd om te zien of het wel of niet lukt. Zo niet, dan gaat de kitten terug. Dit is de afspraak die ik met mijn ouders heb gemaakt. Ze vinden alles goed maar dan moet het wel goed gaan met de oudste 2 katten. En ik geef de kitten pas een naam als ik zeker weet dat ze kan blijven.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door pearlsofpassion »

Klinkt goed, je plan.

Je 2 oudste katten inderdaad binnen houden tot ze aan elkaar gewend zijn, anders wordt het erg moeilijk. Bovendien hebben ze dan meer interesse in de nieuwe kat.
De bench zou ik in de meest gebruikte kamer zetten, en ook in dezelfde kamer als de andere katten 's nachts. Van zodra ze rustig zijn bij elkaar is de bench niet meer nodig, maar de kleine kan er zich wel veilig in voelen, dus waarschijnlijk heeft ze hem wel graag in de buurt.

Waarom mogen je katten 's nachts niet in de kamer? Dan zijn ze net het actiefst, dus is het leuker als ze wat ruimte krijgen. Waar zijn ze als je niet thuis bent?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Margreetje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2011 22:34

Re: 3e kat/kitten erbij, een paar vragen

Bericht door Margreetje »

de katten mogen altijd overal komen, ook als we der niet zijn. Hele huis. Klepje in de deur voor na buiten dus ze kunnen alle kanten op. Dat ze snachts in de keuken moeten blijven is wel een kleine rede voor.

Vroeger mocht het altijd wel, maar naar dat ze tot 6x toe een vaas met water hadden omgegooid is de woonkamer nu snachts off limits. Anders wordt mijn moeder gek ;)
Plaats reactie