Cerna schreef:bloed laten prikken en bloeddruk meten. Bloeddruk was 110 dus prima! Ureum gezakt van 30 op 17 november naar 17.4 op 19 november naar 14.2 nu. Kreeg een compliment van Mandigers dat Noa alleen nog leefde dankzij mijn constante "dwang"voeren met nierdieet. Blijf ik dus doen. Fosfor-ip 1.36, leverwaarden uitstekend, nog wel bloedarmoede en dus gaan we morgen bij de eigen DA een anabole en vit-B injectie halen.
Alleen de creatinine was helaas toch weer gestegen (van 495 naar 308 direct na het spoelen en nu 394). Hoe krijg ik dat naar beneden?
Noa gedroeg zich voorbeeldig en het lijkt wel alsof ze zich iedere dag lekkerder begint te voelen.
Het tarwegras is inmiddels graasklaar maar de poezels zijn niet geïnteresseerd.
wat een mooi resultaat en leuk om compliment van Mandigers te krijgen.
wat betreft je vragen naast de urea/crea waardes van afgelopen jaar, nog een paar bedenksels van mijn kant..
Mies urea/crea van dit jaar:
14.2 - 174 op 25 feb --> spotchem met bovengrens 11,9 en 164
10,2 - 170 op 29 mrt
09.9 - 213 op 19 mei
10,1 - 192 op 23 juni
10,8 - 184 op 22 sept
08,2 - 123 op 15 dec -- > reflotron met bovengrens 13,6 en 141
Mies heeft het afgelopen jaar niet hoger dan 213 crea gehad, dus niet in de 300 maar we hebben wel veel slechtere waardes van haar en ik denk dat vorig jaar ook nog acuut nierfalen aan de orde was.
wij hebben een heel schema (Fred is daar heel goed in) en dat kan ik je toesturen en daarin zie je dat toen consequent alleen maar Hills k/d werd gevoerd de waardes gestaag begonnen te zakken en die crea-uitschieter hoort bij gewoon voer met laag eiwitgehalte en ipakitine, omdat ze zelf vrijwel niet drinkt en het k/d natvoer niet wilde eten. ze wordt in feb zeven en we hebben haar en haar broer verwaarloosd opgehaald nu twee jaar terug. (met broerlief was ook erg veel mis met name schildklier en uitgemergeld)
daarna is consequent één lijn aangehouden en over de maanden zie je dat het langzaam en heel gestaag zakt.
ze wordt actiever de laatste tijd, nu was ze dat op de boot ook al veel meer dan thuis, maar ze begint nu thuis eindelijk wat minder en minder lang te slapen. ze woont het ene half jaar op een zeilboot en zeilt mee en wordt uitgelaten en gaat erg makkelijk in tuig in de auto mee en is heel erg laconiek en rustig en veel gewend.
we krijgen nog fosfor ip en fructosaminewaarde en om haar alvleesklier te vriend te houden krijgt ze wat RC renal bij de k/d en ik weet uit andere metingen dat dit goed bloedsuikerverlagend werkt. niervoer is behoorlijk zwaar voor de alvleesklier en omdat ze nog jong is willen we dat zoveel mogelijk compenseren/ondersteunen.
ik denk dat je met bijv Specific of Trovet of wat Noa graag wil eten in combi met medicatie en discipline missch ook wel verbetering kunt gaan zien maar het gaat waarschijnlijk langzaam.
het is wel fijn dat Noa zich zichtbaar zo goed voelt en dat is het belangrijkste: 'treat the animal, not the figures' roepen ze dan in Amerika.
tarwegras zit barstensvol vits B en ook veel c naast alle andere goeie stofjes en ook goed opneembaar denk ik. katten in het wild eten ook behoorlijk wat grassen. k verknip twee sprieten per etmaal en plak dat in een stukje easypill en hap/slik/weg!
met tarwegras bij Enzo heb ik ook het gevoel dat hij er goed op reageert en dat je het wel een paar weken moet volhouden wil je resultaat zien.
p.s. sorry ik zie nu dat ik de vragen van noa en patiaan door elkaar heb gehaald, maar dat is voor het antwoord en de info niet zo belangrijk denk ik