Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Hoi Miranda

Schrikken is dat. Onze poes Noa is ook 3 1/2 en dan is nierfalen wel het laatste wat je verwacht. Gelukkig valt het bij Mitho nog mee en ik denk dat je net als Ilone met een strikt nierdieet heel wat kunt bereiken. Ikzelf geef (dwangvoer, anders eet ze niet) Hills KD zacht voer en brokjes, Royal Canin paté, Trovet (zacht en brokjes) of Specific. De dierenarts zal niet ieder merk hebben maar dan is het een kwestie van even rondbellen. De blikjes zijn vrij groot, maar ik vries altijd de helft in en daardoor kan ik toch afwisselen (eet zelf ook niet iedere dag een boterham met kaas).
Het niet willen eten is inderdaad een groot probleem en daarom dwangvoer ik ook. Het klinkt akelig maar valt reuze mee. Noa vindt het in ieder geval niet vervelend.

Het hangt een beetje van het gewicht van Mitho af en of ze een grote eter was. Noa weegt rond de 3,5 kg en krijgt nu zo'n 125 gram blikvoer per dag. Ik meng de portie met 5 ml. Reactiv tonicum zodat het lekker smeuiig wordt; er zitten veel vitamines en mineralen in en het bevordert de eetlust.

Laten we hopen dat het acuut nierfalen is, dan kunnen de nieren zich nog gedeeltelijk herstellen. Van Noa weet ik het ook nog niet. Waarschijnlijk krijg ik donderdag, wanneer er weer bloed wordt geprikt, meer duidelijkheid.

Groetjes, Annet
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Miranda schreef: heb je verschillende keuzes in de dieetvoeding? Oké, ik lees dat Pluis Hill's lekker vond en Royal Canin Renal.

Ureum heeft ze wel genoemd, maar helaas niet onthouden. :oops:

Het infuus is voor zover ik begreep om haar waardes al iets omlaag te krijgen en als ze gaat plassen, controleren ze dat op blaasontsteking en nierbekkenontsteking.
Vanaf dan moet ze op dieet en over drie weken opnieuw een bloedtest om de nieuwe waardes te meten.
dagje doorspoelen is om alle opgehoopte afvalstoffen, die de nieren niet er uit konden filteren, weg te werken.
dan is ze redelijk schoon en moet met weinig nierfunctie en dieetvoer stabiel blijven (proberen!)

alleen nierdieetvoer is dan het allerbeste en missch in het begin even 'helpen met eten'
dierenartsen hebben doorgaans Hills (k/d) en/of Renal en soms Trovet en/of Specific.
van Hills (en Specific en Trovet) is er één smaak in brokjes en in natvoer.
van Royal Canin is er brokjes Renal en natvoer in drie smaken: rund, kip, tonijn.

en bij het bloedonderzoek van over drie weken is dan te zien hoe die nieren in de tussentijd hebben gefunctioneerd en zijn de waardes behoorlijk gedaald, dan kan het (?voor een deel) acuut nierfalen zijn en dat kan wel wat bijtrekken.
maar je houdt altijd dat het allergrootste deel van de nieren niet meer functioneert, je loopt als het ware op een reservebandje.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Miranda »

Bedankt, Adriana!

Ik ben vanmorgen iets voor half 8 in de auto gestapt en rustig richting dierenarts gereden.
Mitho wilde voor het eerst niet in de reismand en zette zich behoorlijk schrap. Ze wilden altijd zonder protest mee, maar dit was teveel van het goede achter elkaar.
Onderweg weer hartstikke lief geweest en om 8 uur heb ik haar afgeleverd en is ze overgenomen. Een aai heeft ze niet meer gehad (thuis al geknuffeld); anders huil ik er tranen met tuiten. :oops:
Een dag is voor hen 10 uur infuus, maar omdat we haar vanavond niet zelf op kunnen halen, wordt dit iets verkort naar einde van de middag (nog zo'n 8 uur). Ze bellen nog; misschien moet ze ook een nachtje blijven.

Kale boel hier thuis. :???:



Ze hebben nèt gebeld en ze ligt nu aan het infuus om alles een beetje door te spoelen (nieren hebben natuurlijk restantjes achtergelaten) en ze proberen haar straks wat te voeren en kijken hoe ze daarop reageert; houdt ze het binnen?
Dus tot morgenochtend aan het infuus en dan mag ze waarschijnlijk naar huis na een bloedtest, tenzij de waardes nog even hoog zijn, dus afwachten morgen!
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Lees net je verhaal over Mitho en wil je even een hart onder de riem steken: is nooit leuk je kat achter te moeten laten bij de DA en al helemaal niet onder deze omstandigheden. Ik duim voor je dat de waardes zullen zakken.
Heb hier ook een nierpatientje weten we nu sinds een maand, wel wat ouder dan jouw kat maar blijft schrikken.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

hoi Miranda, dus ook nog een nachtje zonder Mitho, maar als je vanuit het belang van Mitho denkt dan is hoe langer infuus nù hoe beter. ben heel erg benieuwd hoe het zich ontwikkelt en of haar waardes dalen.
en of je dierenarts een verklaring heeft voor die minder goeie nierwaardes.. drie+half is erg jong en dan is het denk ik zinnig om te kijken of er een oorzaak gevonden kan worden..
op termijn is het belangrijk om haar bloeddruk te meten en bij het bloedonderzoek is haar fosfor ip (anorganische fosfor) waarde ook van belang. een te hoog fosforgehalte is heel slecht voor nierweefsel en er is een erg goed medicijn voor: Renalzin van Bayer.
vraag even alle bloedonderzoekwaardes op aan de assistente, missch wil ze je die wel doormailen.
intussen krijg je wat tijd om aan het idee te wennen en dat zal vast niet meevallen. en verder bij te lezen en info op te doen en je bent hier niet alleen, er tobben veel meer baasjes met nierfaalkatzels en we kunnen veel uitwisselen en elkaar ondersteunen en opvangen.
en regelmatig voor elkaar duimen en af en toe met succes, hihi!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Hoi Annet, hier wordt volop geduimd voor Noa!!! Succes vandaag!!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door MarjanR »

Hoe is het met Mitho nu?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Miranda »

Mitho heeft tot gistermiddag aan het infuus gezeten en na een bloedtest waren haar waardes gedaald en uit het plasje wat ze heeft gedaan is een blaasontsteking geconstateerd, misschien zelfs een nierbekkenontsteking.
Ze heeft antibiotica gekregen wat twee weken werkt en dan moeten we opnieuw heen om haar urine te laten controleren en ook haar bloed weer laten prikken voor de waardes.
Zijn die nog steeds laag en is de blaasontsteking/nierbekkenontsteking weg, dan is er een kans dat ze geen nierdieet behoeft, maar ik ga dan wel overleggen voor welke brok ik het beste kan kiezen.
Voor nu heb ik een zak RC Renal meegekregen, wat ze beide enorm lekker vinden, maar wat enorm aan de prijs is! :shock:

Maar het klinkt allemaal positief!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

nierfaalkatzels zijn dure kostgangers....
fijn dat ze RC renal lekker vinden, dat ontlast de nieren en dat is erg belangrijk.

en in het geval van acuut nierfalen is het handig aan je dierenarts te vragen wat zijn inschatting is over de overgebleven restcapaciteit van de nieren,
want het zal niet meer zo zijn (conditie nieren) zoals dat voorheen was..
het relatief goedkoopste nierdieetvoer is de 5 kg verpakking van K/D van Hills via Zooplus, k/d is vetter en voedzamer dan RC renal.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

gisteren zijn we met poes Mies, een bijna 7-jarige nierklant naar de da geweest voor bloedonderzoek en blij/blij!
haar waardes zijn de afgelopen anderhalf jaar in een gestage lijn gedaald en ze zit binnen de referentie voor creatinine en ureum, de fosfor- en fructosamine-waardes volgen nog.

uiteindelijk en dat was een hele uitzoekerij, krijgt ze:
per etmaal alleen Hills k/d droge brokjes en 4 stuks RC renal, beetje eidooier, paar sprieten tarwegras, kwart MacSam en halfje fortekor. en een paar beaphar niersnoepjes (in combi met haar medicijnen), waar ze dol op is!
ze drinkt slecht en krijgt af en toe jus van gewoon voer mèt ipakitine en of lauw water uit spuitjes tot dacht ik 60 ml opdat ze regelmatig en voldoende plast.

en dat is het en deze samenstelling blijkt voor haar prima te werken en ik ben benieuwd wanneer we de bodem van haar waardes bereiken.
ze zal voorlopig iedere drie maanden bloedonderzoek krijgen om het verloop goed in de gaten te kunnen houden.

ze heeft ooit fors acuut nierfalen gehad na een virusinfectie en ik vermoed dat toen we haar overkregen, dat haar nierwaardes al slecht waren door het slechte drinken en de eenzijdige voeding.
ze is vermoed ik een groot deel van haar niercapaciteit kwijt maar met wat ze nog overheeft in combi met voer dat zo min mogelijk belast, gaat het nu dus goed en de situatie is meer dan stabiel.
we hebben de indruk dat ze erg goed reageert op tarwegras en dat heel langzaam allerlei stofjes hun werk gaan doen. ze wordt actiever en begint wat meer te spelen, slaapt minder en is wat aangekomen.
wat haar verzorging betreft kunnen we bij wijze van spreken 'op de automatische piloot'..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door jojo »

Stabiel .... wat een héérlijk woord is dat om te kunnen zeggen van Mies! Knap gedaan, petje af :eclap:
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Miranda »

Dat is goed nieuws, hopelijk blijft ze zo doorgaan! :eclap:

Sanabelle heeft ook Urinary, iemand ervaring mee?
Sanabelle Urinary kattenvoer voor volgroeide katten met een gevoelig urinesysteem, ontlast nieren en urineafvoerende organen, uiterst smakelijk en licht.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

Sanabelle Urinay is uitstekend voer door zijn goeie samenstelling en relatief lage gehalte goed verteerbaar eiwit, vooral voor senior katten en/of katzels met een blaasgruis-verleden....
- maar niet geschikt voor nierkatten!

bij de dierenspeciaalzaak en bij Zooplus zijn nierdieetvoeders te krijgen van Animonda integra, Beaphar, Clinic, Kattovit en nog een paar, afhankelijk van de betreffende keten.
als je daarnaar overgaat, dan zou ik in alle gevallen na 6 weken bloedonderzoek laten doen om te controleren of het systeem het daar goed op doet.
wij hebben dat afgeleerd en zijn terug op k/d, dat wordt goed gegeten en verdragen/verteerd. en om de alvleesklier wat te ondersteunen gaan daar een paar RC renal brokjes bij voor de arginine, vandaar dat we fructosaminewaarde hebben laten bepalen om zeker te zijn dat die combi ook door de alvleesklier (ivm diabetes) goed wordt verdragen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Miranda »

Oké, bedankt!
Misschien is het geen nierkat, maar dat horen we over 2 weken. Ben benieuwd naar haar resterende capaciteiten en welke weg we vervolgen in het nieuwe jaar qua gezondheid en het soort voer.

Groetjes!
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Adriana, allereerst gefeliciteerd! Dus ook met een strikt regime lukt het om de waardes naar beneden te krijgen!

Vanmorgen hebben wij bloed laten prikken en bloeddruk meten. Bloeddruk was 110 dus prima! Ureum gezakt van 30 op 17 november naar 17.4 op 19 november naar 14.2 nu. Kreeg een compliment van Mandigers dat Noa alleen nog leefde dankzij mijn constante "dwang"voeren met nierdieet. Blijf ik dus doen. Fosfor-ip 1.36, leverwaarden uitstekend, nog wel bloedarmoede en dus gaan we morgen bij de eigen DA een anabole en vit-B injectie halen.
Alleen de creatinine was helaas toch weer gestegen (van 495 naar 308 direct na het spoelen en nu 394). Hoe krijg ik dat naar beneden?
Noa gedroeg zich voorbeeldig en het lijkt wel alsof ze zich iedere dag lekkerder begint te voelen. Vooral wanneer ze Specific heeft gehad. Ik heb al op de verpakking gekeken wat of er in het voer zit, maar word er niet wijzer van.
Morgen ga ik haar een halve Periactin in een capsule geven zodat ze hopelijk niet gaat schuimbekken en dan hoop ik dat ze weer brokjes gaat eten. Eiwit en natrium was ook wat verlaagd, dus ik hoef niet gelijk panisch te reageren wanneer ze een paar CD-brokjes snaait.
Het tarwegras is inmiddels graasklaar maar de poezels zijn niet geïnteresseerd. Voor Noa is het ook lastig omdat ze geen tanden en kiezen meer heeft. Heb het vanavond versnipperd door haar eten maar dan begint ze heel erg lastig te eten en te protesteren. Voorlopig blijf ik dus maar voor haar bij Reactiv en kattengras is hier toch meer iets voor het voorjaar en de zomer wanneer de haarballen zich weer aandienen.
Plaats reactie