Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Poessjie »

Hallo kattenlievende forummers,

Ik moet weer eens een beroep doen op jullie kennis, ervaring en expertise.

Sinds vorige winter hebben wij ons over Tijgertje ontfermd. Tijgertje werd bij haar vorige baasjes door alles en iedereen (katten, hond en kinderen) geplaagd waardoor ze niet meer binnen durfde (ook niet bij -20 graden).

Hier heeft ze zich met vallen en opstaan aangepast (en wij ons aan haar). Ze vindt het normaal gesproken heerlijk om op onze schoot te liggen en om geaaid te worden. Optillen en vastpakken is nog steeds niet mogelijk net als pilletjes geven en/of vlooienpipetjes toedienen. Verder is ze heel lief, maar als er bezoek komt is ze nergens te vinden.

Vrijdag dacht ik al te zien dat ze rustig was en heel gematigd reageerde. Ze zat binnen op me te wachten en kwam met niet al bij de garage ophalen. Ze heeft toen wel nog haar eten opgegeten.
Mijn vrouw is zaterdag haast de hele dag thuis geweest en vertelde me dat ze verbaasd heeft gezien dat Tijgertje nauwelijks naar buiten is geweest. We vonden haar nog steeds erg sloom en rustig.
Zondag heeft ze de hele dag op de bank liggen slapen en wilde ze ook niet eten. Ook niet zo'n zakje "vlees" die ze normaal gesproken in een paar minuten naar binnen slokt. Zelfs een kattensnoepje liet ze liggen. Vandaag vertoont ze nog hetzelfde gedrag. Ze ligt op de bank (of op een andere plek) te slapen en ze eet alleen de saus van het "vlees". Oh ja, ze heeft wel een schaaltje yoghurt uitgelikt (dat dan weer wel).

Een maand geleden heeft ze ook zo'n dag gehad (of twee). Toen was ze ook heel afstandelijk en loom. Maar daarna was ze weer de Tijgertje zoals we haar kennen. Altijd hongerig.

Nu is ze echter loom en voorzichtig. Hebben jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Ik maak me ernstige zorgen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door pearlsofpassion »

Heb je haar bekje al eens nagekeken? Ahja, dat zal niet gaan zeker...
Kleintje likte haar natvoer ook altijd op en liet de droge rest dan liggen. Nadat haar tanden gereinigd zijn (er was echt maar een klein beetje tandsteen, maar bij rauwe kip te eten werd mij onmiddelijk duidelijk dat ze er pijn aan had) eet ze het natvoer nu ook heel snel.

Het is wel vreemd dat het zo ineens zou zijn, maar misschien heeft ze er ineens last van of is er iets in haar tandvlees gekomen waardoor ze ontsteking heeft.
Dat loom zijn doet ook denken aan pijn of misselijkheid. En een kat met pijn zal eerder binnen blijven natuurlijk.

Ik vrees dat je er toch best een DA bij kan halen... Je kan haar ook eens rauw vlees geven om te zien wat ze daarmee doet en of haar mondje pijn doet, of ze echt geen honger heeft. Als ze geen honger heeft zal ze er zelfs niet aan beginnen, enkel ruiken.
Maar ook als haar tanden in orde zijn, is er duidelijk iets niet in orde.
Heb je haar ontwormd gekregen dan? Het pilletje door het natvoer of in een stukje paté gestoken?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Poessjie »

Ik moet zeggen dat ik haar al weer een hele tijd niet ontwormd heb.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door pearlsofpassion »

En hoelang is dat dan?
Normaal moet het bij een volwassen kat om de 2 of 3 maanden als ze veel buiten loopt. Bij een kat die altijd of meestal binnen zit moet het niet zo veel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Poessjie »

Mmm. Zeker een maand of 4-5. Niet om dit goed te praten of zo, maar je krijgt zo'n pilletje bij haar er echt niet in.

Ik heb net een zakje nat voor helemaal gepureerd en haar met de hand gevoerd. Ze heeft nu een hap of 8 op. Voordat ze dat beetje opat is ze even naar buiten gegaan (waarschijnlijk om haar behoefte te doen, die doet ze bijna nooit op de bak, maar altijd in de tuin. We wonen landelijk dus dat is geen probleem).
Cerna

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Cerna »

Ik zou ook met haar naar de DA gaan. Het kunnen ook haar nieren zijn, dan hebben ze ook slechte eetlust en zijn sloom. De DA kan haar dan gelijk even helemaal nakijken en weet je (hopelijk) wat er aan de hand is en hoef je niet meer ongerust te zijn.
Succes en laten we hopen dat het niets ernstigs is!
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Poessjie »

Vanochtend naar de DA (zoals jullie dat hier noemen) geweest. Normaal gesproken was het heel moeilijk geweest om Tijgertje in de draagmand te krijgen. Nu was ze zo rustig, dat dat geen enkel probleem was. Ook bij de DA liet ze zich heel veel gevallen.

De DA denkt dat ze een infectie heeft opgelopen (soort griep maar dan anders?). Ze heeft een spuit gehad en verder heb ik een goedje tegen de koorts meegekregen en antibiotica tabletjes.

Nu weer verder afwachten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, wel goed dat je geweest bent!
Was ze zo mak dat ze zelfs niet gromde? Dan is ze wel erg ziek he! :-(
Hopelijk gaat het nu snel beter.

Waarom heb je eigenlijk AB-tabletjes gekregen? Die moet je absoluut ZEKER blijven geven he! Had de DA niet een langwerkende spuit kunnen zetten?
Als je de AB niet uit blijft geven komt de infectie terug en veel sterker, maar normaal zou ze al na 2 dagen beter moeten zijn (symptomatisch dan he).... Hoe ga je dat dan doen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Poessjie »

Ze zou ook normaal niet grommen, maar zich uit de voeten maken en als dat niet lukt zou ze bijten. Ze heeft vanochtend een kwart zakje nat voer op (geprakt) en een beetje kattenmelk. Verder is ze heel blij als ik haar aai en anders zit ze wat voor zich uit te starten. Ik moet zo naar een klant, maar laat de verwarming lekker aan voor haar.

Die AB tabletjes waren eigenlijk niet persé nodig, maar volgende de DA is het in dit geval (je weet niet precies wat er aan de hand is) eerder een voorzorgsmaatregel. Die tabletjes maal ik en dan doe ik ze door het nat voer heen. Daar is ze (normaal gesproken) zo dol op, dat gaat er wel in.

Langwerkende spuit? Geen idee.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door pearlsofpassion »

Hmmm, zie wel dat je het toch blijft geven he. Als ze het met het natvoer opeet is er natuurlijk geen probleem. Maar zeker uitgeven he, AB is niet zomaar iets dat je geeft als het uitkomt!

Verder wou ik toch nog wel even opmerken dat je beter geen natvoer met kattenmelk verdunt he. Kattenmelk is nog steeds van koeienmelk gemaakt en nog steeds beter te vermijden als het kan. Het is beter het als beloning of extra'tje te geven, maar zeker niet dagelijks en als drinken. Natvoer kan je dan ook beter gewoon met water verdunnen, het natvoer heeft toch al smaak van zichzelf, daar moet geen melk bij he...
Als ze enkel kattenmelk zou drinken zou ze geen brokken mogen krijgen, omdat het zo dik is dat ze dan enkel genoeg vocht binnenkrijgt om de melk de verteren (kittens drinken ook enkel maar melk he). Vanaf er brokken gegeten worden moet er extra water opgenomen worden, los van de melk... En op lange termijn is het dus niet goed voor de darmen (wat de producenten ook mogen beweren).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Aziraphale
Poema
Poema
Berichten: 302
Lid geworden op: 05 sep 2010 20:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Aziraphale »

Zijn die AB- tabletten niet voor wanneer je geen verbetering ziet? Als Tijger nog geen tablet heeft gehad, is die kuur toch nog niet begonnen, en
dus kun je het ook nog niet afmaken. Bij de injectie (die werkt 2 wk ongeveer toch?) worden andere bacteriën aangepakt dan met tabletjes, althans dat was bij Bella wel zo.

Wanneer jij met de tabeltten begint, inderdaad afmaken (desnoods door haar voer prakken mits ze alles opeet/uitlikt). Ik kreeg toen ook naast bijv oogdruppels voor Bo ook Doxoral tabletten mee voor wanneer de druppels niet hielpen. Mocht ik zelf de kuur opstarten en afmaken.

Veel beterschap in ieder geval!
Liefs van Corine en een Afbeelding van Bo, Bella & Borre
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Poessjie »

Nee het was beter om meteen met de AB te beginnen. Die prak ik vanavond door haar eten. Ik zal de kuur afmaken.

Normaal gesproken krijgt ze geen kattenmelk. Nu dacht ik dat het wel handig was om dat koortsverlagende goedje door te mengen. Ik neem tenminste aan dat het geen goed idee is, om zowel de koortsverlager als de AB door het natte voer te mengen?
Gebruikersavatar
Poessjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2009 12:48
Locatie: Weert

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Poessjie »

We zijn nu 3 weken verder en sinds gisterochtend heeft ze bijna niks gegeten. Alleen een beetje van het geprakte natvoer én als ik het haar voorzet. Oh ja ... net heeft ze wel mijn bord schoongelikt (daar had een gebakken ei op gelegen). Ze is weer heel rustig, wil graag slapen en/of op schoot liggen (en dan moet ik niet te veel bewegen, maar wel aaien).

Zou ze nu al weer ziek zijn?
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door ]-marjolein-[ »

Als ik het zo lees zou het nu toch echt wel beter moeten zijn als het een infectie was...ik zou als ik jou was terug gaan naar de da en verder onderzoek laten doen zoals bloed oz of echo, ik maak uit je verhaal op dat ze normaal niet zo is.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Poes is sinds dit weekend sloom/ziekjes/rustig

Bericht door Nyncke »

Ik zou teruggaan naar de dierenarts.

Overigens schrik ik van eens in de 3 maanden wormenkuur.
Dat is echt nergens voor nodig en het is en blijft gewoon vergif wat je ze geeft.

Eigenlijk is het niet iets waar je je katten preventief voor kunt behandelen, ze hebben ze of ze hebben ze niet. En als ze het vandaag niet hebben kunnen ze het over 1 dag wel hebben. Ook als je ze vandaag een ontwormingspilletje hebt gegeven.
De enige manier om zekerheid te hebben ( behalve als er een rijstkorreltje uit het kontje steekt= lintworm ) is mestonderzoek. Dat zou ik alleen bij twijfel doen.

Mocht je toch preventief willen doen, doe het dan eens in het half jaar, liever nog eens in het jaar.
En dan dus bij twijfel mestonderzoek.
Plaats reactie