Ervaring met de volgende merken voeding?

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Nynke1988 »

Hallo,

Ik vroeg me af of jullie ervaring hebben met de volgende soorten voeding en of deze goed of slecht zijn?

- Intratuin eigen merk (Kitten)
- Perfect One (Junior)
- Opticat (Van de Lidl)

En hoelang is een geopende zak voer houdbaar? Want ik weet dat iedereen hier aandringt op het beste premium voer, maar mijn portemonnee vind dit voer niet zo leuk, tenzij ik een 10 kilo zak koop. Maar dan zit je weer met de houdbaarheid.. Ik heb op dit moment 1 kitten, en in januari komt er een 2de bij, als deze oud genoeg is om bij de moeder weg te gaan. Er van uit gaan dat ze 100 gram per dag dan eten samen, zou een zak dan ruim 3 maanden/3,5maand open staan.

Ik wil liever niet meer dan 4á5 euro per kilo uitgeven aan voer, aangezien ik een student ben, samenwoon, en ook nog eens een studentenkamer in Belgie moet betalen, moet leven van mijn stufi en mijn vriend werkt wel, maar we kunnen gewoon geen 60 euro per maand aan voeding missen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Adriana »

een paar tips:
sluit even aan bij de voedingstopics, daar vind je erg veel info en vooral waar je zèlf op kunt letten om te weten of het goed voer is of minder goed en risico's en kans op kwalen;
kijk ook even bij het topic van boemie 'moet bezuinigen op voer en stenen', daar vind je ook al veel tips om met veel minder middelen toch goed voor je kat(ten) t zorgen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Nynke1988 »

Daar heb ik uiteraard al gekeken, maar geen antwoord gevonden op mijn vragen :) Ik merk dat wanneer mensen hier vragen over goedkoper voer, er tóch altijd wordt gezegd "Je moet overstappen op RC" (of noem maar op). En daar heb ik dus niets aan ;)

Ik kan dus geen specifieke ervaringen vinden met bovenstaande voeding hier op het forum, en dan heb ik het voornamelijk over het intratuin eigen merk. Dus vandaar dat ik benieuwd was. Naar mijn inziens, als ik de ingrediënten vergelijk van bijvoorbeeld Perfect Fit, en Opticat, met een RC, dan zie ik weinig verschil, dus dan vraag ik me af waarom zou bijv een RC dan zoveel beter zijn? (Ondanks dat daar ook granen en groenten in zitten.. En iedereen zegt hier dat granen en groenten slecht zijn voor katten..)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Adriana »

dit hoort dus in het voedingstopic thuis:
een hoog graangehalte geeft kans op blaasgruis en als je naar de ingredienten kijkt dan zie je vrij snel of er tarwe, zetmeel, rijst, mais oid in zit en op welke plaats van de ingredienten het staat. staat het voorop dan zit er heel veel van in, staat het achterin dan veel minder, want het loopt af. dus kijk bij alle voeders naar de ingredientenlijst en kijk ook even hoeveel procent dierlijk eiwit er in zit.
bij Zooplus staan de kiloprijzen erachter, gerekend vanaf 2 kg.

heb even voor je gekeken
http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... 29890#more
perfect fit heeft een vrij goeie samenstelling met behoorlijk vleesaandeel
kijk ook even bij bozita, maar dat gaat per 5 kg
en kijk verder zelf even bij Zooplus onderin de opsomming droogvoer/kiloprijzen en dan samenstelling en ingredienten.. en sorry voor het huiswerk maar ook wel handig als je zelf ontdekt waar het beste op kunt letten..
en hou in je achterhoofd dat één bezoek aan de dierenarts ivm blaasgruis meer kost dan dat je hebt uitgespaard met baggervoer...

maar een heel andere opmerking: als het allemaal zo vreselijk op een koopje moet, heb je dan nog wel geld voor eventueel dierenarts (entingen, ontwormen, castratie, ziekte..).. en eventueel verzekering?
je zult niet meer terug kunnen maar ook je keuze voor een kitten was niet zo handig, die zijn veel duurder dan een (jong volwassen) kat uit het asiel, die is gechipt, ontwormd, gecastreerd en nagekeken en dat is altijd goedkoper, bovendien heeft een lief dier dan weer een warm mandje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Nynke1988 »

Ja ik weet dus wel waar ik op moet letten, maar mijn vraag is dus ook naar ervaringen van de andere merken, omdat ik ze kwa samenstelling niet eens zo veel vind verschillen van bijv RC, en ik Perfect Fit er nog beter uit zie vinden, omdat je bij RC granen als 2de of 3de al ziet staan. Ik doe al 2 weken niets anders als alle samenstellingen vergelijken en hier op het forum te lezen.
En omdat ik er dus weinig verschil in zie, vraag ik hier waarom dan toch altijd maar de dure merken worden aangeprezen? Duur is niet per definitie beter?

En zo toch, dan vraag ik me af hoelang een geopende zak houdbaar is, want een 2 kilo zak, is wat kilo prijs 2x zo duur al een 10 kilo zak.

En natuurlijk snap ik ook wel dat er dierenarts kosten bij komen en dan heb ik allemaal ingecalculeerd, maar dat betekend toch niet dat ik iedere maand maar krom moet liggen zodat de katten "de beste" voer krijgen, want ik denk dat je bij bijv. RC voornamelijk ook voor de naam en de reclames betaald, zelfde als met merkkleding. Ik krijg hier een beetje het idee dat als je je kat geen "premium" voer geeft, je dan maar gelijk een slecht baasje bent?

En over je opmerking, we hadden inderdaad ook een kat uit het asiel kunnen halen, maar hebben er op dit moment voor gekozen om een kitten te nemen, die door andere mensen verwaarloosd werd, uit nood is opgevangen door een kennis van mijn vriend maar daar helaas niet kon blijven omdat ze al 2 katten en 2 honden hadden.

Chippen zal overigs niet nodig zijn want we zullen de katten niet buiten laten.
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Duur is niet per definitie beter, en RC wordt hier vaak nou niet als 1 van de eerste of als enige van de betere merken genoemd. En ja Hill's en RC zijn erg duur.
Op zooplus staan nog veel meer merken zoals sanabelle, acana, applaws, orijen en animonda. Orijen en Acana zijn heel goed maar weer redelijk duu,r maar sanabelle wordt ook door een heel aantal forumers hier gegeven met goede ervaringen en het is goed te betalen.
Het vergt even wat tijd maar het loont zeker de moeite deze merken even onder elkaar te zetten qua samenstelling, analyse, prijs enz.
Wat chippen betreft zou ik ze wel chippen...juist de katten die nooit buiten komen en misschien per ongeluk een keer ontsnappen hebben geen idee waar ze terecht komen en kennen ook het verkeer niet...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Nynke1988 »

Sanabella heb ik inderdaad naar zitten kijken, maar dan zou ik liever een 10 kilo zak kopen (Nadat ik ze het heb laten proeven uiteraard), maar ik weet niet of die 3 maanden houdbaar zijn, mits goed afgesloten. Ik lees tegenstrijdige verhalen op internet er over:)

En dan onderelkaar zetten van merken heb ik inderdaad al gedaan en het enige merk waar ik wat meer aan zou willen uitgeven is Applaws, vanwege het hoge vlees gehalte, maar ook dan zit je met een zak van 7,5 kilo :)
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2010 12:04
Locatie: Gramsbergen

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Marloes Grootoonk »

Onze Mika heeft de eerste 3 maand Royal Canin gekregen om hem een goede start te geven. Maar dat is mij ook te duur hoor! Ik geef Mika nu Smilla, dat bestel ik op zooplus.nl
We hebben eerst een klein beetje gemengt met de RC, Mika heeft geen voorkeur en vind het allebei erg lekker.
Het is goedkoper en bevalt ons wel heel goed. Misschien een idee?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb ook de zakken van 10 kg gekocht om een beetje dezelfde reden. Ben ook nog student ;-)
Ik had wel beter eerst een kleine zak gekocht om te proberen, want onze Cuzco blijkt allergisch. Dat is toeval natuurlijk (kan bij elk merk) maar ik had dus beter eerst eens geprobeert...

Ik doe steeds een kg of 2-3 in een goed afgesloten bak waar 5 kg in kan. De rest van de zak plak ik helemaal weer dicht. Echt de bovenkant heel goed oprollen (je hebt nogal wat ruimte over bij Sanabelle) en heel goed dichtplakken met tape. Zo blijft het in de zak heel erg goed (ook in smaak en geur) bewaard. Dat in de bak wordt natuurlijker wel wat sneller minder lekker en riekt wat minder goed omdat het veel geopend wordt. Daarom doe ik niet zo veel per keer in. Maar ook niet per kg, want dan moet die grote zak toch nog veel open wordt het ook nog snel minder lekker.

Ikzelf had ook gedacht om er een bepaalde tijd mee te doen, maar ik doe er nog veel langer mee dan verwacht, dus dan komt het echt niet duurder uit dan Whiskas of zo...
Als je bij Zooplus besteld brengen ze het aan huis en krijg je veel kortingen bovenop, maar in België kan het wel al eens een paar dagen tot een weekje duren voor het er is... Niet erg, gewoon een beetje rekening mee houden. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Nynke1988
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2010 09:05

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Nynke1988 »

Marloes en Pearlsofpassion, bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik zeker wat mee! Ik ga bij ZOOplus wat probeer zakjes kopen (Ik kan het gewoon in NL in mijn eigen huis laten afleveren, zit alleen door de weeks op kamers in België en mijn vriend is wel gewoon thuis door de weeks (na werktijd dan natuurlijk)

En dan kijken op welk voer ze het beste doet! En ikga inderdaad even opzoek naar een ton waar het voer dan inkan.
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2010 12:04
Locatie: Gramsbergen

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Marloes Grootoonk »

Zelf woon ik ook in NL en ik krijg 2 dagen na bestelling altijd de spulletjes in huis geleverd. Als ik er niet ben, dan word het bij mijn buurvrouw afgeleverd. Dus dat zal vast goed komen! Succes er mee!
Cerna

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Cerna »

Ik wil ook nog even een duit in het zakje doen.
Ik heb al 32 jaar katten en tot voor 5/6 jaar geleden kregen ze altijd Whiskas, Kitekat, Felix. Ik had niet meer dierenartskosten dan tegenwoordig, nu ik Royal Canin en dierenartsvoeding gebruik, en de katten bereikten allemaal een respectabele leeftijd.
Toen onze kat Cochi een jaar of zes geleden steeds zijn eten begon uit te spugen, ben ik over gestapt op RC-brokjes, maar geef nog steeds Whiskas en Gourmet zacht voer.
De dure merken zullen beter zijn, maar dat betekent niet dat de goedkopere merken slecht zijn. De merken die je zelf noemde, ken ik niet.

Enne, goed van je om dat kitten op te vangen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Adriana »

Nynke1988 schreef: En omdat ik er dus weinig verschil in zie, vraag ik hier waarom dan toch altijd maar de dure merken worden aangeprezen? Duur is niet per definitie beter?

Ik krijg hier een beetje het idee dat als je je kat geen "premium" voer geeft, je dan maar gelijk een slecht baasje bent?
omdat je aangaf ongeveer 4 - 5 euro per kg aan kattenvoer te willen besteden, heb ik, inderdaad bij Zooplus met link, gezocht naar een relatief goed voer in die prijsklasse en kwam uit bij Bozita en Perfect Fit.
snap je opmerking over het aanbevelen van alleen maar premium merken niet zo goed. heel vaak geven we Sanabelle als tip, maar dat zit per kg al rond euro 7 en dus boven je budget!
nee dus, duur is niet per definitie beter en er zijn wel degelijk heel erg grote verschillen ..
en voor dieetvoeren (tbv nierfalen, allergie, maag/darmklachten etc.) zit je al heel snel bij de merken Hills en Royal Canin en daar ben je waarsch mee in de war als we het over de premiummerken hebben..
Laatst gewijzigd door Adriana op 25 nov 2010 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Marloes Grootoonk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 nov 2010 12:04
Locatie: Gramsbergen

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Marloes Grootoonk »

Ik zie dat jullie wel verstand hebben van voer..
Is Smilla kitten van Zooplus ook wel goed!? Het bevalt ons wel oke.. maar weet eigenlijk niet of de samenstelling goed is!?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ervaring met de volgende merken voeding?

Bericht door Adriana »

kijk op de ingrediëntenlijst en bij de analyse en vermeldt die voortaan bij je vraag asjeblieft..
toevallig heb ik dat cadeautje ook gehad maar mijn pak is nog dicht en weet niet hoe lekker de bengels het vinden:
eiwit 34%, vet 21%, vezels 2,5, calcium 1,1 en fosfor 1,0 enz.
en pluimveemeel, mais, gerst , dierlijk vet, lever/vis/vleesmeel enz.

zit qua vrij gevarieerde samenstelling beetje in de hoek van Orijen, Almo, Hills nieuwe indoor en nog een paar, er is dacht ik ook een Sanabelle, die er op lijkt.
als kittenvoer wel OK denk ik, alhoewel ook hier de kh's/zetmeel weer niet op vermeld zijn.. en als het zetmeel/kh-gehalte aan de hoge kant is, dan heb je met dit voer vette kans op overwicht bij niet erg actieve katten..
http://www.smilla-katzenfutter.de
ze doen vrij veel vet in hun voer en claimen dat een verhouding vet/eiwit van 34/21 ideaal is voor opgroeiende katten. dat zal inderdaad wel de nodige energie leveren en ik zal het die adhd-tiepjes van mij voorlopig maar even niet voeren!

hun website is niet erg informatief, daar staan de analyses weer niet op, daar heb je dus de verpakking voor nodig!
prijstechnisch zit het met rond euro 6,- (gerekend vanaf 2 kg) er een beetje tussenin, terwijl het wel als premiumvoer wordt aangeprezen. http://www.zooplus.nl/-zap61366/shop/ka ... oog/smilla

en goed om in je achterhoofd te houden dat katten onderling verschillend reageren op voer van een bepaalde samenstelling, .....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie