Haha wat een hoop vragen zeg! Ik zal ze beantwoorden
Ze zijn allebei 2 jaar, Muis is een maandje ouder.
Toen we Muis ophaalden hebben we haar in d'r reismandje in de woonkamer gezet op advies van het asiel. Toen hebben ze aan elkaar gesnuffeld door het deurtje heen en uiteindelijk hebben we Muis eruit gelaten na een half uurtje.
Zoë heeft Muis de boel wel laten verkennen en is 's nachts gewoon op pad gegaan. Voor Muis ook wel prettig dat ze het huis op d'r gemak kon leren kennen.
De volgende ochtend was het behoorlijk schrikken toen ze elkaar tegenkwamen bij het raam.
Toen is ook de enige 'echte' vechtpartij geweest waarbij geschreeuwd werd en ze over de grond rolden.
Het heeft alles bij elkaar maar een paar seconden geduurt en ik geloof dat Zoë het gewonnen heeft. Muis was daarna best op d'r hoede maar ging gewoon door met het huis verkennen. Zoë liet haar toen ook wel redelijk met rust.
De krassen op d'r neus zijn iedere keer weer nieuwe tikken van Zoë. Gisteren heeft ze nog een flinke gehad
Ik kan niet echt zeggen of er een aanleiding is dat Zoë aanvalt.. Vaak is het 's avonds als ze het op d'r heupen krijgen en naar buiten moet. Maar ook regelmatig overdag als Muis een slaapplek zoekt.
Muis is niet echt een speler en ligt het liefst languit te slapen en als het echt moet een keer tegen een balletje tikken. Zoë daarentegen is onvermoeibaar en stuift de hele kamer door met speeltjes.
Ik speel ook regelmatig met Zoë en Muis komt dan wel vaak kijken maar bemoeit zich er niet echt mee. (behalve als Zoë echt niet kijkt

)
Als het mis gaat probeer ik eigenlijk zo min mogelijk te doen hoe graag ik dat ook wil. Af en toe laat ik wat op de grond vallen dat ze schrikken of geef ik Zoë een por. Ze schreeuwen er niet bij alleen Muis blaast en gromt als Zoë de aanval inzet..
Ik heb laatst wel een feromonenspray gekocht omdat 1 van de 2 (waarschijnlijk Zoë) besloten had dat de badmat haar nieuwe toilet was. Is dat een beetje hetzelfde?
Bedankt voor je advies alvast!!