Kat plast op de deurmat

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
sakkie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2010 15:42

Kat plast op de deurmat

Bericht door sakkie »

hallo,

We wonen sinds 1 week in ons nieuwe huis en nu ineens begint onze 3 jarige ( gecastreerde) kater dagelijks op de deurmat te plassen. Dit heeft hij in ons vorige huis nog nooit gedaan. Heeft iemand een idee of oplossing voor mij? Een bezoek naar de dierenarts staat al gepland...

saskia
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: kat plast op de deurmat

Bericht door ]-marjolein-[ »

Het zou kunnen dat hij door de stress van de verhuizing een blaasontsteking op heeft gelopen. Goed dat je al een afspraak hebt staan, zou eerst even afwachten wat daaruit komt.
Is er medisch niets aan de hand zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat hij vindt dat hij eerst zijn territorium af moet zetten...
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat plast op de deurmat

Bericht door castratenkoor »

Als da bezoek niks oplevert zou je een extra bak op de deurmat kunnen zetten.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Patriche
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 sep 2010 10:32
Locatie: Rotterdam

Re: Kat plast op de deurmat

Bericht door Patriche »

Onze kleinste plast ook op de deurmat :-( We hebben al veel geprobeerd, mss zit er een tip voor je bij die bij jou wel werkt.........
Buiten bij de voordeur goed schoonmaken en "cat-away" strooien (voor het geval er een andere kat bij de buitendeur zit/plast)
Aluminiumfolie over de mat, spettert als ze er op plassen en daar houden ze niet van
Etensbakje of kattenbak op plek waar ze plassen
Citroen er op smeren, schijnen ze ook niet van te houden

Succes ermee
Mijn 2 schatjes: Pim; 11 april 1999 & Indy; 6 mei 2010
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat plast op de deurmat

Bericht door pearlsofpassion »

Nog eentje: de mat een paar weken weghalen, wassen met azijn en laten uitluchten.
Zien of hij het nog doet zonder mat (dan moet je iets anders verzinnen) anders kan je de mat na een paar weken proberen terug leggen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat plast op de deurmat

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een grote kattenbak op de plek van de deurmat zetten.
Uiteraard eerst uitsluiten of het iets medisch is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Xtrada
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 okt 2010 14:15

Re: Kat plast op de deurmat

Bericht door Xtrada »

hoi!

Onze kat die plaste steeds naast de deurmat, wat enorm gaat stinken op leistenen vloer. Maar ik heb sinds eergister een bak op die plek neergezet, en de plasvlekken weggehaald en er peper opgegooid. Tot nu toe doet hij het netjes in die kattenbak, en niet meer ernaast. :eclap:
Gebruikersavatar
Patriche
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 sep 2010 10:32
Locatie: Rotterdam

Re: Kat plast op de deurmat

Bericht door Patriche »

Eindelijk plast onze kleinste niet meer bij de deurmat.....uiteindelijk alle lagen hout (3) weggehaald, nieuwe houten plank eronder, deze geverfd en etensbakje erop en tot nog toe al 5!!!! weken geen plasje meer. Sinds een week ligt er weer een mat op het hout en ook dat gaat tnt goed, dus hopelijk blijft dit ook zo!
Mijn 2 schatjes: Pim; 11 april 1999 & Indy; 6 mei 2010
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5515
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast op de deurmat

Bericht door nellebel »

Mijn kat plaste ook altijd op de mat (die tegen de buitendeur aanligt.). Alu folie boeide haar niet, peper en andere middelen ook niet (zelfs de antikat middelen die je buiten gebruikt boeide haar niets).
Inderdaad mat weghalen en na een paar weken weer proberen, dat werkte voor een aantal weken. Ik legde sowieso alufolie onder de mat. Als ze er dan op plaste, liep het tenminste niet tussen de voegen van de tegels.
OP een gegeven moment heb ik gewoon de mat weggelaten.
Wij doen onze schoenen meteen uit in de berging, en bezoek. Och ja, dan eve nde mat neerleggen of dweilen na het bezoek. Ik had ook buiten een mat liggen, dus het ergste name ze toch neit mee naar binnen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Kat plast op de deurmat

Bericht door Shaz »

Onze kat deed dit ook en ik heb allerlei middeltjes geprobeerd en een aantal keren een nieuwe mat gekocht, maar niks hielp. Totdat ik de tip kreeg om de voerbakjes op de mat te zetten en dat werkt!
groetjes Sharon
Plaats reactie