Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Rainbow
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2010 20:15

Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door Rainbow »

Beste mensen,

Ik heb een vraag die cruciaal is bij de eventuele komst van een kat bij mij thuis. Mijn moeder is namelijk allergisch en ik ben gek op dieren, in het bijzonder katten en konijnen. Nou wil ik heel graag een kat en ik weet wat er allemaal bij komt kijken. Maar mijn moeder is, zoals eerder verteld, allergisch, dus de kat kan niet in het woonhuis leven. Nu gaan we waarschijnlijk verhuizen naar een nieuwbouwhuis (moet nog worden gebouwd) en daar willen we een 'kattenruimte' bij bouwen. Dat is gewoon een verwarmde kamer waar de kat zal komen te wonen. Ik heb al zitten denken en ik denk dat er een probleem is, namelijk eenzaamheid. Ik maak lange dagen op school, mijn zus is bijna het huis uit, mijn moeder kan de kat niet vergezellen en mijn vader is ook vaak van huis. Als ik dan rond vier uur weer thuis ben heb ik alle tijd voor haar, maar tot die tijd zal ze zich alleen moeten redden. Is dat genoeg? Heb ik het recht een kat te nemen die niet in huis kan wonen en pas vanaf ongeveer vier uur mijn gezelschap heeft? Graag tips, advies en hulp zodat ik weet of ik kan en mag nemen.

Alvast bedankt, Suus.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door Cari »

Ik vind het heel triest om je te moeten zeggen, maar je kan dit een kat eigenlijk niet aandoen. Het grootste deel van de dag is ze alleen, 's nachts is ze alleen en al die keren dat jij er even geen zin in hebt en iets anders wilt doen. Als je echt van katten houdt, wacht je tot je op jezelf kan wonen. Als je nu een kat neemt, is dat alleen voor jouw[ plezier en niet voor het geluk van de kat.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door Lovecat »

Ik zou het ook niet doen. De kat zit dan echt veel alleen, wat denk je van 's avonds als iedereen bv. voor de buis zit, hier zit de kat bij mij, maar bij jou zou die dan alleen in z'n kamer zitten. Ik neem aan dat je zelf ook niet altijd in die kamer zit, dus tja, dan wordt de kat echt eenzaam, sowieso is een soortgenootje erbij het beste. Beter wacht je inderdaad tot je een eigen woning hebt, zoals Cari zegt...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door pearlsofpassion »

Dit ga je echt niet volhouden!

Ik zie het nu zelf. Ik moet mijn konijnen een paar dagen binnen houden om medische redenen en ik dacht ook elke avond met de computer in de garage te gaan zitten. Ze zitten in de garage omdat de woonkamer niet konijnproof is en ze in de garage mooi rond kunnen lopen. Maar ik merk nu hoe moeilijk het is om gewoon een paar dagen 's avonds daar te gaan zitten. Je blijft gewoon in de woonkamer plakken en het is te laat voor je het doorhebt.
En zelfs als je bij de je kat in dat kamertje zou gaan zitten wil het nog niet zeggen dat het zo gezellig wordt als zoals een kat in de woonkamer. Ik denk dat het ook wat naief is van ervanuit te gaan dat je een goede band gaat krijgen met de kat als je haar zo veel alleen laat...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9404
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door castratenkoor »

Ook ik raad het absoluut af. Een kat hoort midden in het gezin te leven en niet weggesloten in een aparte kamer.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door MarjanR »

Ik ben het eens met m'n voorgangsters.
Wacht tot je uit huis bent, echt. Dat is veel leuker om een kat te nemen.
Een kat die alle aandacht van je krijgt en lekker bij je op bed mag liggen snurken.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
enna
Huiskat
Huiskat
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2010 13:08
Locatie: drenthe
Contacteer:

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door enna »

Ik zou het ook afraden, je doet de kat er geen plezier mee.
Miauwwww
Rainbow
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2010 20:15

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door Rainbow »

Goed, ik als de kat er zo veel nadeel bij heeft zal ik geen kat nemen. Ik hoopte stiekem dat er katten waren die niet erg mensgericht waren en die het dus niet erg vonden om zolang alleen gelaten te worden, zodat ze lekker buiten konden rondzwerven. Maar uit jullie reacties blijkt dat niet zo te zijn, waardoor ik heb besloten dat ik helaas geen kat kan nemen.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door pearlsofpassion »

Als je een kat uit het asiel zou nemen die niet mensgericht is, kan je hem buiten laten lopen (deze katten worden meestal op boerderijen geplaast). Maar dan moet je niet verwachten dat je hem kan aaien wanneer jij dat wil. Niet op mensen gericht is dan ook niet aanhankelijk...
Als je tevreden bent met een kat die je gewoon af en toe ziet lopen en die misschien komt als je met de brokjes rammelt, dan kan je wel zo'n kat nemen. Maar dan mag je hem niet hele dagen in een kamer opsluiten! Dan moet je een kattenluik voorzien zodat hij zijn eigen baas is.
En dan moet je zeker een kat nemen in een asiel die al zo is en die met deze info herplaatst wordt! Je kan ze misschien ook nog wel tam krijgen, dat hangt van jouw geduld en het karakter van de kat af, maar ze zal inderdaad geen nood hebben aan je schoot 's avonds voor de tv.
Dit soort kat kan je perfect nemen, en daar doe je ook wel iets goeds mee want niet iedereen zit daarop te wachten! Wij dachten uit je eerste bericht dat je gewoon een leuke kat ging nemen en die dan 'veroordelen' tot alleen zitten, en daar kunnen wij het onmogelijk mee eens zijn!
Als je voor een buitenkat zou gaan, moet je wel goed navragen welke kat je kiest, want vele zijn wel graag bij soortgenoten en zou je dus wel veel gelukkiger maken met een kat van hetzelfde kaliber zodat ze samen de tuin onveilig kunnen maken. Zo twee katten zou je dan ongelooflijk gelukkig kunnen maken.
Sommige katten gaan niet met soortgenoten en zijn eenzaten en die kan dan wel alleen plaatsen. Moest je een kat vinden die een eenzaat is en ook niet op mensen gericht, kan je deze dus perfect bij jou in huis nemen.
Anders moet je er twee nemen die graag een vriendje hebben en niet mensgericht zijn.

Als je echt een huiskat wil waar je mee kan spelen en die op je schoot komt liggen, dan gaat dat niet zonder dat ze ook echt in huis mag...
En ik kan me wel voorstellen dat dat nu net is waar een meisje van jouw leeftijd naar op zoek is...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Rainbow
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2010 20:15

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door Rainbow »

Het was misschien een beetje onduidelijk, maar ik had wel mijn 'vizier' gericht op een niet-mensgerichte kat. Want alle huizen die we op dit moment op het oog hebben liggen rustig en omheven door natuur. Dus als we een kat nemen, mag zij daar gebruik van maken en de hele dag naar buiten. De 'kattenruimte' is de plaats waar haar eten staat en dergelijke. Dat ze dan niet aanhankelijk is, is voor mij niet erg. Ik vind het fantastisch om dieren van een afstandje te bekijken te genieten van hun schoonheid. Een van mijn konijnen was ook zo, maar ik kon uren naar haar liggen kijken en genieten hoe ze met zichzelf bezig was. Ik had al wel door dat je een huiskat er nooit gelukkig mee zal maken, maar ik hoopte dat een buitenkat wel kon. Indien ik een kat neem, zal het zeker zo'n letterlijke buitenstaander worden.
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door Catfish »

Ik krijg het idee dat je hoe dan ook toch een kat neemt.
Ik vind het echt niet verstandig. Je moeder is allergisch, de kans dat de kat weer de deur uit moet is veel te groot. Als hij naar buiten gaat en niet direct naar zijn kamner gaat, wat dan? Krijg een kat maar eens zo ver dat hij uit zichzelf naar een kamer gaat waar hem/haar eenzame opsluiting wacht, en ondertussen ruimtes vermijdend waar hij niet mag komen.
Niet alleen praktisch ondoenlijk, maar ook moreel ondoenlijk in mijn ogen.
Het is al gezegd, wacht met een kat tot je op jezelf woont.
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens mij kan het wel. Op drie voorwaarden:

1: je neemt een kat die zowiezo al een buitenstaander is, geen aanhankelijke kat is, zo eentje dat ze normaal op boerderijen herplaatsen.
2: je houdt er rekening mee of de kat graag soortgenoten heeft of niet, zo ja, dan neem je er twee.
3: Je voorziet een kattenluik zodat ze volledig zelfstandig kan zijn en helemaal zelf kan beslissen of ze al dan niet binnen komt.

Ik denk dat als de kat altijd naar buiten kan wanneer ze de behoefte heeft, ze wel heel graag binnen zal komen slapen (daarom niet altijd 's nachts natuurlijk), eten en lekker opwarmen in een warme kamer. Ik denk dat ze dan ook wel zal afkomen als je haar zou roepen voor iets lekkers.
Zeker als het twee vriendjes zouden zijn, zouden ze waarschijnlijk wel gezellig binnen komen spelen. Buiten is alles heel opwindend en valt vanalles te beleven, maar binnen kan een leuke krabpaal ook heel interessant zijn...
Ik zie dan het probleem niet. Er zijn zoveel katten op boerderijen die zelfs niet binnen kunnen en nooit een knuffel krijgen, dat vind ik nog veel erger!
Zolang de kat alles heeft wat ze nodig heeft en ze zelf geen nood heeft aan een knuffel voor de haard...

Hou er wel rekening mee dat jij dan die kamer zal moeten kuisen als je moeder allergisch is. Stofzuigen en dweilen natuurlijk. Om de zoveel tijd eens alle haren verwijderen. De dekentjes en mandjes eventueel eens uitwassen (met de machine he) en laten drogen. En natuurlijk de kattenbakken (als ze die zouden gebruiken, je moet er wel zeker voorzien!) maar daar zal je zelf wel al aan gedacht hebben.
Gewoon zien dat je moeder niet in de kamer moet zijn, en dan heeft ze toch eigenlijk geen reden om de kat weg te moeten doen.
Wat is jouw moeder haar standpunt eigenlijk in de hele zaak?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door Peet »

En zal je moeder geen last hebben al zit kat in een andere kamer? Haren etc neem je door heel je huis heen mee.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door jojo »

Je woont nu (nog) bij je ouders, maar stel je bereid je grondig voor (wat je nu aan het doen bent, héél goed!) en besluit een buitenkat te nemen ... en stel jij gaat over een paar jaar bij je ouders weg om een zelfstandig leven te gaan beginnen ... waar gaat dan de kat naar toe?
Ik bedoel, als je een kat wilt, ook als het een buitenkat is, dan zit je daar heel wat jaren aan vast. Misschien is het verstandig om naast de korte termijn ook de langere termijn mee te nemen in je overwegingen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat buiten het huis, in eigen ruimte?

Bericht door Cari »

Dat is inderdaad een punt. Een boerderijkat, zoals Valerie zegt, zou prima kunnen, maar waar moet hij over ca. 5 jaar naar toe? Op kamers kan hij niet, dan wordt hij knetttergek :silly: .Maar je had al besloten er geen te nemen, begrijp ik. Asiels zijn dus ook geen optie, maar zit er bij jou in de buurt (waar woon je? ) misschien een stichting of particuliere opvang voor katten? Die zijn vaak blij met een extra paar handen, al is het alleen maar om te knuffelen.

p.s.: Kunnen we misschien in 1 topic doorgaan (wordt zo verwarrend met 2 topics :icon_shifty: )
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie