Dieetvoer voor gezonde kat

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door MarjanR »

Hallotjes allemaal.

Even een voer-vraag.
Ik heb altijd brokjes staan voor m'n kat (en dat zal straks niet anders zijn als ik Sherman haal).
Maar ik vroeg me het volgende af.
Stel dat een van de twee aan de dieetvoer moet ivm niertjes of lever.
Is het dan "slecht" voor de gezonde kat om ook dat dieet voer te eten?

Het lijkt me niet, maar toch even de vraag hier voorgelegd voor de heren/dames die hier ervaring mee hebben.

Vast bedankt.

(waarom ik het vraag? Een kat van de week, hoog bejaarde ragdoll, in het asiel waar ik straks heen ga heeft leverdieet voeding nodig. En voordat ik overweg haar ook mee te nemen voor hopenlijk nog een paar jaar gelukkig leven, leek het mij verstandig om dit eerst eens aan te kaarten)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door MarjanR »

PS ik heb de zoekfunctie gebruikt, kon het niet vinden ;)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door Adriana »

oeps ;-) , dat zijn van die boeiende vragen :icon_shifty: !
van dierenartsen-nierdieetvoer weet ik dat daar stofjes inzitten (geheim/geheim!) die je maar beter niet langdurig aan gezonde katten kunt geven. zij krijgen daar of tekorten van of het is extra belasting. mijn ervaring is dat Enzo er niet naar taalt de da-nierbroks van Mo te jatten. en ik heb nogal wat allergieproblemen met Mo met die geheime stofjes achter de rug (en dus boeiende mailwisselingen met vooral mevrouw Hills..)
van RC s/o brokjes tegen blaasgruis weet ik dat ze maar vrij kort gegeven mogen worden en die zijn ook niet geschikt voor gezonde katten.
in nierdieetvoer van de dierenspeciaalzaak mogen die stofjes niet zitten, dat voer is op een andere manier geschikt gemaakt voor nierkatten. grappig is dat Enzo af en toe wèl Animonda en Clinic brokjes jat, die vindt hij kennelijk wel te pruimen.

van dierenartsen-leverdieetvoer weet ik het eigenlijk niet. dat hangt af van de specifieke medicijnen, die daar in zitten (en dat zal ook wel weer fabrieksgeheim zijn..)
Enzo heeft niet zulke goeie leverwaardes, maar krijgt daar voor (nog) geen leverdieet, omdat ik eerst zijn schildklier/stofwisseling op orde wil hebben en dat duurt nog een paar maanden. daarna ga ik kijken wat zijn leverwaardes dan zijn en gaan we miss met wat ander voer en preparaten met mariadistel aan de slag.

vraag de asiel-dierenarts of anders de producent (mail) even naar de specifieke stofjes en de schadelijkheid voor een gezonde kat.
ik heb erg goeie ervaringen met een mail naar Royal Canin klantenservice en dan antwoord vragen van hùn dierenarts. die is goed op de hoogte en zeer communicatief. :eclap:
-----------------------
Dieetadvies bij leverkwaal
• een verlaagd eiwitgehalte en eiwitten van hoge kwaliteit. Dit zorgt ervoor dat uw huisdier voldoende essentiële aminozuren opneemt en voorkomt tegelijkertijd een overproductie van ammoniak.
• een verlaagd kopergehalte, omdat huisdieren met leverproblemen moeite kunnen hebben met het uitscheiden van koper. Ophoping van koper in de lever tast de leverfunctie aan.
• een verlaagd natriumgehalte om het vasthouden van vocht te beperken.
• een verhoogd gehalte aan omega-3 vetzuren, die een ontstekingsremmend effect hebben. Hier kunnen met name dieren met een leverontsteking baat bij hebben.
• complexe koolhydraten (o.a. zetmeel) voor een geleidelijke afgifte van glucose (bloedsuiker).
• een zeer goede smakelijkheid om de eetlust te bevorderen.

in de gauwigheid kom ik als kenmerken van leverdieetvoer eiwit- en vetbeperkt tegen en licht verteerbaar en meer koolhydraten!
levertiepjes hebben ook last van ureum-ophoping en dus misselijk etc. en waar een nierkat wèl vet mag en graag zelfs is dat voor een leverkat eigenlijk taboe.
hier staat ook nog zinnig info over de samenstelling van leverdieet.
http://www.dedierenkliniek.nl/htm/dier/ ... /lever.htm

en dan hangt het dus af van de waardes van je gezonde dieren of het daar kwaad kan.
hoge koolhydraatgehaltes zijn niet zo jofel voor wat oudere gezonde katten, eiwitbeperkt kan geen kwaad en ze zouden apart wat lamsvet kunnen krijgen zolang ze geen overwicht hebben..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door MarjanR »

Ach, wat een fijne reactie Adriana.
Hier heb ik echt wat aan!
Zelfs met google kwam ik er niet achter.
Dankjewel!

Ik ga inderdaad maar bij het asiel vragen hoe zij ertegenover staan als ik mijn verhaal vertel.
En dan ben ik inderdaad eens benieuwd of de DA aldaar het heeft over de brokjes voor leverprobleem kat t/o m'n gezonde kater (straks katerS :D).
Ik kan haar straks eventueel in de bench eten geven terwijl de andere gewoon voer krijgen.
Maar Moos is gewend door de dag heen te eten, en blieft beslist geen blikvoer (wat normaal in 1x op gaat). Ik ben daarom bang dat als ik de brokjes weghaal dat hij niet voldoende voeding binnen krijgt.
En eht is natuurlijk niet de bedoeling dat mijn Moos straks ziek wordt terwijl ik een andere poes probeer gezond te houden.
Dus dan moet de bejaarde dame een mooi thuis vinden bij een ander :)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door Adriana »

maar ken je de waardes van Moos? en hoe oud is-ie?
en als het een seniorkat is dan is het missch een keer handig om een seniorencheck bij hem te laten doen, dan weet je hoe zijn conditie echt is en kun je eventueel wat in het voer wijzigen/aanpassen, voordat de eventuele gezondheidsklachten echt zichtbaar worden (bv bij nieren zie je pas in een heel erg laat stadium dat het goed fout zit..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door Ilone »

Ik gaf ook altijd heel de dag door brokken tot hun beschikking. Maar sinds Speedy begon met blaasgruis dieetvoer, en Pluis ondertussen met nierdieet, móet ik wel apart voeren (3 verschillende soorten brokjes :lol: ) en mij is ook altijd verteld dat dieetvoer niet altijd goed is voor de gezonde katzel.
Daarnaast merk ik aan mijn katten absoluut niet dat ze ondervoed zijn ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door MarjanR »

Het inderdaad wel zo dat ik overweeg even een check te laten doen bij Moos.
(Ben er zooooooooooo bang voor dat hij binnenkort gaat, zeker nu Puk gegaan is)
Hij is ondertussen 17jaar. Vorig jaar was hij helemaal gezond verklaard door de DA (die betwijfelde of Moos echt wel 17 was ipv 7), behalve een hartruisje.
Maar dat is ergens logisch voor een kat van 17.
Ik heb geen bloed laten testen, dus van waardes weet ik niets.
Ik ga maar eens bellen met de DA voor een afspraak voor morgen.

Ilone; fijn te horen dat jij ervaring hebt met apart voeren (hoewel het een gedoe zou kunnen zijn, wat ik er zeker wel voor over heb)
Nu is het niet zo dat Moos ondervoedt is.... eerder iets aan de dikke kant (geen theemuts hoor :lol:).
Dus als er iets vanaf gaat, geeft dat geen problemen.

Dank voor jullie berichtjes (en Adriana, je hebt me overgehaald om zeker even een afspraak te maken)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door Cari »

Begrijp ik het goed Marjan, dat het nu Sherman wordt en over een paar weken Noa (vind ik overigens geen aanrader :???: ), maar dus ook nog een zieke oude ragdoll-dame??
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door MarjanR »

Hi Cari, Ik zie de vraagtekens die je erbij zet.
En dat is heel goed hoor.
De ragdoll was voor mij ook een vraagteken, en ik heb ook besloten de ragdoll op een ander baasje te laten wachten.

Ik heb ondertussen wel wat vragen beantwoord gekregen.
En een gezonde kat mist iets wat in het leverdieet ontbreekt.
Het advies van de dierenspeciaal zaak was om dit op te lossen met lever dieet van versvoer.
En daar hadden zij heel veel van.
Maar aangezien de ragdoll nog in het asiel zit hoef ik me daar nu geen zorgen over te maken.
Sherman (Teun) is nu thuis, en dat is een ander topic.

Tis wel fijn te weten dat er oplossingen zijn mocht het ooit in de toekomst nodig blijken :D
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door MarjanR »

Om even door te gaan op dit topic;

Moos eet ondanks dat de da zei dat het niet meer hoefde, nog steeds nierdieet.
Hij vindt het lekker, en gewoon voor het zekere blijf ik het hem geven (buiten het feit dat hier nog zo'n 4 kilo brokjes liggen...).
Probleem is dat Sara en Teun daar ook van willen eten.
Zij vinden het ook lekker, zeker nu ik brokjes in huis heb die zij iets minder lekker vinden.

Probleem;
Haal ik het nierdieet weg voordat ik naar het werk ga, eet Moos de brokken van die andere twee.
Haal ik alle brokken weg heb ik het idee dat Sara niet voldoende eet.
Laat ik alles staan eet ook Moos weer de verkeerde brokken (ja als ik erbij ben gaat het goed en kiezen ze de juiste brok) en Sara en Teun de nierbrokken.
Ik zal haar vanavond wegen om te zien dat ze wel blijft groeien, maar ik heb het idee dat ze niet voldoende eet (dat is dan weer een ander probleem die ik met andere brokken wel kan oplossen)

Oplossing zou zijn om Moos in de kattenkamer (15 m2) op te sluiten met zijn brokken.
Het is denk ik geen straf om daar te zijn, hij heeft daar alles. uitzicht op tuin, logeerbed om op te slapen, kattenbak erbij en voila.
Maar toch dacht ik; ik laat het even los op het forum.

Ik hoor graag jullie ideen.

PS 'snachs is geen probleem, dan ligt Moos bij mij te slapen met de deur dicht.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door Adriana »

wat voor nierdieet is het? als het dierenartsen-nierdieet is dan heb ik daar slechte ervaringen mee vwb Enzo, die vier jaar lang s/o heeft moeten eten.
in dierenartsen-nierdieet zitten stofjes, die gezonde katten niet en ook niet zo lang binnen moeten krijgen. welke stofjes dat zijn is geheim, navraag gedaan maar geen fabrikant die daar open over is..

in DS-nierdieet zoals beaphar, integra etc horen ze niet te zitten en hier mogen alle katten DS nierbroks eten, maar geen bijv Hills k/d of RC renal of Trovet/Specific etc.
wil je een beetje voorzichtig zijn met runderhart en Moos? je kunt hem beter rauwe kip geven en wat gras. in runderhart zit te veel fosfor en de eiwitten van dat vlees zijn zwaarder verteerbaar dan die van gevogelte (kalkoen/kip) en Moos is een kater op leeftijd, die je toch wat moet ontzien (al denkt je da daar anders over.....) zoals je zelf gelukkig ook vindt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door Anne »

Hier eten ze vier keer per dag gescheiden ivm de hypoallergeen dieet van Joep en Bella haar gruisoplossende dieet. Joep zit met zijn dieet in de kelderkast, Bella zit in de huiskamer de rest eet in de gang met de deuren dicht en een blokkade voor het kattenluikje.
Dit gaat al tijden zo en ze weten niet beter.
Om je gerust te stellen: De twee kleintjes zijn gegroeid en zien er absoluut niet ondervoed uit ;-)
Ze weten als de donder wanneer het etenstijd is ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door MarjanR »

Dank je Adriana.

Ja, ik gaf Moos 1x per week hart en 1x per week kip.
Nu krijgt Moos 1x per maand hart, en niet veel.
Thanks. Ik ga maar eens lams halen, trouwens :)
Gras wordt door alle katten met veel enthousiastme gegeten.
Af en toe eens een sprietje hier en daar dus daar maak ik me geen zorgen over.

Ok, de Hills K/D wist ik dat het niet ok was voor gezonde katjes. Zeker niet voor kittens.
Die haal ik ook inderdaad weg als ik wegloop/ga.
Ik heb wel Specific, maar daar zit dus ook een geheim ingrediënt in?
Ik heb nog een ander DS nierdieet brokjes, maar ben daar de naam even van kwijt.
Zal het wel opzoeken.
Het zou fijn zijn dat ik overdag de katten gewoon brokken kan laten eten die ze allemaal mogen eten.
Liever dat dan Moos de hele dag opsluiten.
Ik denk niet dat hij er erg veel problemen mee zal hebben, aangezien hij toch veel slaapt overdag.
En pas in actie komt als ik thuis kom (voordeel van een webcam :lol:), maar het voelt niet lekker.

Anne,
Ik heb het nu twee weken geprobeerd de katten alleen eten te geven wanneer ik thuis kom, wakker wordt en ga slapen.
En mijn zorg is wel Sara.
Ze lust niet alle natvoer, en als ik wat voorzet en wil het niet echt, dan eet ze een mini beetje omdat ze trek heeft.
Plus het feit dat de brokken die ik geef haar ook niet echt aanstaan heb ik het vermoeden (maar ik moet nog wegen hoor) dat zij te weinig eten krijgt.
Geef ik haar brokken die ze lekker vindt eet ze daar van, speelt een beetje en wil dan weer eten. Als ik Teun niet in de gaten houdt eet hij alles op (asiel katten schijnen dat toch wel een beetje te houden he) en blijft er weer niets over voor m'n kleine meisje.

Ik weet dat katten snel kunnen wennen aan het strakke schema van nu eten, straks eten en morgen ochtend eten.
Maar ik heb maar 1 kat die daarin meegaat, en laat dat nou net de kat zijn waar ik me geen zorgen over hoef te maken :???:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door MarjanR »

Adriana, zag ik jou iemand met een nierprobleem katje adviseren Sanabelle Urinary te geven ivm laag eiwit?
Daar zijn Teun en Moos beide dol op (ik geef het als snoepje).
Maar dat is niet nadelig voor Moos als hij daar z'n volledige voedingsbehoefte mee verzadigd?
En kan Sara dat ook eten?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Dieetvoer voor gezonde kat

Bericht door MarjanR »

Even een vraagje voor Adriana;
Welk ingredient precies wil je de gezonde diertjes niet geven?
Ik heb hier namelijk nog een stapel Pro-vet nierdieet staan.
En hier staat de analyse
http://www.profpetcorporation.com/nl/pr ... duct/renal

(copy past maakte een verschrikkelijke layout)
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie