Niet direct verklaarbare dikke staarten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Niet direct verklaarbare dikke staarten

Bericht door pearlsofpassion »

Hey allemaal,
ik heb vanmorgen iets raars meegemaakt.

5 min voor het opstaan hebben we lawaai gehoord. Een kat (of 2 ) die ergens tegen liep en een bonk op de vloer. Dat gebeurt wel meer, meestal gewoon Cuzco en Luis die aan het spelen zijn en ergens tegen knallen.
Nu was het echter anders. Ik heb het niet gezien, Stijn kwam het eerst beneden.
Normaal staan ze dan allemaal aan de deur te miauwen om eten. En lopen dan alledrie naar de etensplaats. Nu bleven ze echter staan, stonden met dikke staart. Stijn zei, vooral Kleintje en Cuzco waren naar elkaar aan het staren en Luis stond ernaast. Hij dacht dat ze gevochten zouden hebben.... ik weet het niet zeker.... ik zie alleszins niets dat op een echt gevecht wijst en we hebben ook eigenlijk niets gehoord. Geen gekrijs, zelfs geen geblaas en gegrom...
alleszins, toen ik beneden kwam, had Stijn Cuzco meegenomen naar de badkamer omdat hij daar eten krijgt (apart omwille van de voedselallergie). Ik kwam dus om Kleintje en Luis eten te geven en zag dus meteen dat er iets mis was want ze zaten op een paar meter uit elkaar, dikke staart maar gewoon op de grond zitten, niet naar elkaar aan het staren, gewoon wat in de war, zo leek het. Geen gemiauw tot ik natuurlijk zei dat het etenstijd was, dan stonden ze daar wel.
Tijdens het eten bleef de staart echter dik staan, voor de rest geen vreemd gedrag te merken. Geen gegrom of geblaas van Kleintje.
Ik ging dan in de badkamer bij Stijn horen wat hij gezien had, en ook Cuzco zat nog met een dikke staart.
Na een aai gingen al die staarten liggen.

Na het eten liep iedereen heel voorzichtig. Kleintje ging naar boven. Als Luis Cuzco tegenkwam was het nog een beetje staart zetten en heel voorzichtig neus-neus.
Ik ben Kleintje gaan halen, om te zien hoe ze op haar reageerden en uit te maken of het iets met haar te maken had, maar ze leken niet speciaal anders op haar te reageren. Zij ook niet op hen, was wel nerveus en blies dus wel. Maar leek niet speciaal bang of boos op hen.
Later reed er een auto voorbij en hup: Cuzco en Luis staart op tegen elkaar. Gewoon voor een auto! Ik dus maar wat Feliway gaan sprayen, want er hing duidelijk iets in de lucht.
Daar werden ze wel allemaal terug rustig van, maar Luis zijn staart staat met momenten nog steeds iets wijder dan normaal. Ook Cuzco lijkt soms te twijfelen.

Nu vraag ik mij af of iemand dit soms zou kunnen verklaren. Ik zie echt niets beneden waar ze zo geschrokken van zouden zijn. Ik weet ook wel dat katten soms iets zien dat wij niet zien, maar zó enorm schrikken, en zolang blijven? Ik heb nog nooit zoiets gezien.
Het punt is dat we vanavond gaan eten met familie, en ik hier dus al om 15 uur het huis verlaat en ze tot 23 uur alleen zullen zitten. Ik ben er nog steeds niet uit of het iets tussen hen is of iets anders, en ben er niet helemaal gerust op of ik ze zo wel alleen kan laten. Ik zou Kleintje in de woonkamer kunnen steken en de anderen in de garage (waar ze normaal verblijven als we weg zijn en 's nachts) maar ik weet niet of dat verschil zou maken. Mss vind Kleintje dat ook helemaal niet leuk, ze is nogal op patronen gesteld...

Ik moet ook nog toevoegen dat Luis gisterenavond ook even van de garage terugkwam met een staart dik. Maar hij is eentje dat dat zo af en toe wel eens heeft. Hij gaat dan naar Cuzco, krijgt daar een likje en dan is het weer over... Zo ook gisteren.
Maar ik heb dus geen idee wat er vanmorgen gebeurt is...
Zou het kunnen dat er een zo bang is van iets , vb een dikke huisspin of zo (ik hoop van niet want ik ben er zelf doodsbenauwd van maar ik weet dat ze nu eenmaal in huis zitten) en dat de anderen schrikken van de ene zijn reactie?
Of kan het dat Luis te dominant wordt, en echt mot heeft gehad met Kleintje en daarvan geschrokken is? Maar zoals gezegd, ik zie zeker geen sporen van een gevecht, niets gehoord en ze reageren ook niet zoals ik zo'n situatie zou verwachten. Maar ik heb hier helemaal geen ervaring mee, dus ik weet niet echt wat ik zou moeten verwachten. Ik kan het enkel voorspellen uit hoe ik mn katten ken.
Ik zou het ook raar vinden na zo'n hele tijd dat ze al samen leven, maar ik weet dat het helemaal kan omslaan, onverwachts, en Luis is natuurlijk aan het puberen op 6 maand. Ik hoop maar dat hij niet nóg dominanter wordt, maar ik vrees dat dat wel het geval zal zijn... Hij was als kitten van 3 maand als dominant en het is duidelijk dat hij dat zal blijven.
Ik heb hem nog niemand bij het drinkbakje zien wegjagen met meppen maar wel al zijn kopje eronder wurmen om eerst te kunnen drinken, of gewoon om te kijken en dan toch maar te beslissen om niet te drinken. Tegen dan is anders natuurlijk wel al weg...
Of zou het gewoon zijn dat er eentje een andere een mep heeft gegeven en dat die ander ergens af gevallen is en dat ze daar zo geschrokken van zijn? Gewoon een speelaccident, laten we maar zeggen? Of Kleintje een reactie kreeg of gaf die onverwacht was?

Ik hoop dat iemand een idee heeft, een kleine mogelijke verklaring, want ik weet niet goed wat ik ervan moet denken...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 13 okt 2010 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Niet-direct verklaarbare dikke staarten

Bericht door tacuma »

Even een korte reactie: soms horen katten buiten iets (b.v. vechtende katten o.i.d.) en
dan wordt er wel eens met dikke staarten en bange ogen op gereageerd. Er hoeft dus
niet per se iets bij jullie thuis/binnen gebeurd te zijn waardoor de katten van streek zijn.
Wel reageren ze het dan nog wel eens af op elkaar...

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Niet-direct verklaarbare dikke staarten

Bericht door pearlsofpassion »

Hmm, je denkt dan ook niet dat ik me er zorgen in moet maken?
Dat ze van iets buiten geschokken zijn kan ook wel natuurlijk want ze zijn hiernaast aan het bouwen. Dat kan wel rare geluiden geven. We hebben wel niets gehoord...
En ze zijn ook al maandenlang aan het bouwen, dus nu ineens dan? Ze zijn toch al wat geluiden gewoon nu...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Niet-direct verklaarbare dikke staarten

Bericht door ayla »

hier soms ook opeens dikke staarten zonder dat ik iets zie. soms ook bij een geluid waar ze de vorige keer niet zo sterk op hebben gereageerd. vaak na korte tijd zijn ze dan weer bedaard maar nog wel schrikkerig.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Plaats reactie