Rabiës, alle dieren laten inslapen?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kathy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 aug 2010 16:46

Rabiës, alle dieren laten inslapen?

Bericht door kathy »

Hier doe ik ook maar eens m'n verhaal, want ik kan er moeilijk met omgaan.

Zoals de meesten gelezen hebben, brachten wij uit Griekenland 4 kittens mee. Dit ging verder zonder al te veel problemen omdat ze jonger waren dan 3 maand geen vaccinatie nodig, enkel een paspoort en een chip. Zo kregen wij het daar tenminste te horen, en vanuit Griekenland hebben we ook contact gehad met onze dierenarts en die vertelde hetzelfde.
Om helemaal zeker te zijn dat het volgens de regels ging gebeuren hebben we ook daar nog op internet vanalles opgezocht.

In het dagelijkse leven zijn wij opvanggezin voor een vereniging in België, die verwaarloosde, gedumpte, zieke kittens opvangt. De mensen aan het hoofd van de vereniging vonden het erg lief dat we kittens hadden meegenomen van daaruit en ze vonden het zelf een goed idee om ze via hen te (her)plaatsen, maar wij vonden het een nóg beter idee om ze gewoon lekker zelf te houden, we hebben/hadden er zo'n sterke band mee door alles (rit op de scooter, vliegen in het vliegtuig, toen ik zo jong was had ik nog niet zoveel van Europa gezien hoor ;-) ) en we hebben er de nodige kosten aan gehad. Zij vonden onze beslissing natuurlijk menselijk en aanvaarden dat.
Via de vereniging hadden wij enkele maanden geleden een moederpoes 'gereserveerd', omdat moederpoezen daar bijna nooit weg geraken en wij nog een mandje over hadden (dat is inmiddels nu wel anders :eshifty: ).

Zaterdag had ze mij gebeld om te vragen of we op zondag konden gaan helpen op een rommelmarkt. Tuurlijk wouden wij dat! Lekker vroeg opgestaan op de laatste dag van de vakantie en dan krijg je een bericht dat het niet doorgaat :shock: .

De zondagavond werd ik opgebeld en ze vertelde mij dat het niet goed ging met de moederpoes Louise. Die was om onverklaarbare redenen ineens heel erg ziek geworden (kan altijd natuurlijk) en ze had een spuit gekregen van 95 euro ( :shock: weet niet wat ze er hebben ingepompt :???: ), en lag aan de baxters. Ze vreesde voor haar leven en zou mij de maandag wat laten weten.
Daarbij vertelde ze mij nog over "mijn griekse kittens", want ze had dat eens aan haar dierenarts gezegd en die beweerde dat als rabiës zou uitbreken ik al mijn dieren moet laten inslapen, en als zij met ons in contact zou komen, zij ook al haar katten + opvangers moet laten inslapen...En idereen die in contact was gekomen met ons zou dat dus moeten doen (oei... Al die mensen op het vliegtuig en ik ken hen niet eens :shock: )
Wánt haar dierenarts wist van iemand die een hond had meegenomen (illegaal, dat had ze er niet bij vermeld) uit Marokko, dat dan de dieren uit het gezin moesten ingeslapen worden. Conclusie = ze wou ons niet meer zien.

Ik heb direct terug informatie opgezocht en naar mijn dierenarts gebeld, want rabiës gaat toch via speeksel/bijten en hangt niet in de lucht? Ze vond het maar een vreemde reactie en schrok van de kennis van zowel de dierenarts als de opvang.

Dit vond ik op internet:
In oktober vorig jaar werd in het Vlaams-Brabantse Beersel hondsdolheid vastgesteld bij een jonge hond die illegaal uit Marokko geïmporteerd werd. Uit voorzorgsoverwegingen werd de hond en ook een andere hond die in dezelfde familie verbleef, gedood. Op beide honden werd een autopsie uitgevoerd. Voor de eerste hond bevestigden de resultaten de diagnose van hondsdolheid. De personen die in contact kwamen met het dier werden opgevolgd door de bevoegde diensten van het Pasteur Instituut. Zij kregen een preventieve behandeling en werden gevaccineerd.
Het Voedselagentschap besliste onmiddellijk dat alle honden uit de omliggende gemeenten gedurende 6 maanden verplicht aan de leiband moeten gehouden worden. Bovendien werd geadviseerd om alle honden en katten binnen de zone te vaccineren
*Geadviseerd om te vaccineren, niks doodspuiten dus...*
Voor reizen van andere Europese landen naar België is de vaccinatie tegen hondsdolheid niet vereist voor gezelschapsdieren jonger dan 3 maanden afkomstig uit een land vrij van hondsdolheid ( Nederland, Groot-Hertogdom Luxemburg, Portugal, Italië, Tsjechische Republiek, Denemarken, Zweden, Finland, Griekenland, Cyprus, Malta, Noorwegen, Zwitserland)
Nu was het inmiddels woensdag geworden en ik had nog steeds niets gehoord over moederpoes, dus ik dacht ik mail even! (en ik had er ook alles bijverteld over rabiës). Mijn toon in m'n mails staat hen absoluut niet aan en ze blijven overtuigd van het geval rabiës en zo mogen we moederpoes ook lekker vergeten.

Nou, hun reactie vind ik sterk overdreven en nu zijn we ook geen opvanggezin meer :-|
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Rabiës, alle dieren laten inslapen?

Bericht door tacuma »

Je reactie is heel begrijpelijk: graag of niet, en overdrijven is ook een vak!

Wat ik ervan weet, is dat rabiës voornamelijk overgebracht wordt door bijten
-en dan door de ziekteverwekkers in het speeksel-, en dat zowel preventief
vaccineren als achteraf behandelen mogelijk is. Er zit dus niets in de lucht,
en ook jullie medepassagiers zijn volkomen veilig. Sterk overdreven dus allemaal!

Misschien zelf wel contact opnemen met je eigen da om te weten of je de kittens
alsnog preventief moet laten vaccineren? Maar hoogstwaarschijnlijk loopt het
allemaal wel los: Nederland en België zijn al heel lang rabiësvrij, en jullie kittens
zijn echt niet de enigen die vanuit risicigebieden hierheen gekomen zijn.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Plaats reactie