Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Ronnie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2010 13:56
Locatie: Arnhem

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Ronnie »

Zo dan ook een berichtje van mij :D

Ben nieuw op het forum omdat ik nu 2 poesjes heb :).

Ik heb een lapjeskat van 2 jaar en nu sinds zaterdag een 13 weken oude scottish fold.

Op dit moment is het enige wat ze doen blazen en grommen tegen elkaar.
Ik heb uiteraard al dingen op het forum gelezen.

Wanneer wij erbij zijn lopen ze samen in de woonkamer, waar ze uiteraard tegen elkaar blazen en grommen.

Wat ik zelf merk is dat ze elkaar wel meer opzoeken en erg nieuwsgierig zijn.
Maar wanneer ze elkaar zien begint het weer met blazen en grommen.
Het lijk al wel een stukje beter te gaan, maar ik hou ze wel uit elkaar.

Op moment van schrijven zitten ze beide op de bank naast me 1 helemaal links en 1 helemaal rechts.

Als jullie dit lezen hoe denken jullie dat dit gaat worden ?
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door emmyg »

ze zitten al samen op de bank dus dat gaat helemaal goed komen.
gewoon nog even geduld hebben.
Ronnie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2010 13:56
Locatie: Arnhem

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Ronnie »

Ik denk ook wel dat het goed komt.

het is nu alleen afwachten :)
Ik houd beide poezen wanneer ik weg ben wel gescheiden.
Ik denk dat ik dat voorlopig moet blijven doen ?
zeroanne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2010 22:16

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door zeroanne »

Hallo!

Even een vraag. Mijn vriend en ik hebben twee katten: Weezer van 2 en Ozma van een half jaar. Ozma hebben als kitten van 8 weken gekregen, echter kunnen de twee nog steeds niet goed met elkaar overweg. Weezer kan Ozma niet accepteren.Weezer was een aanhankelijk, eigenwijze poes, maar sinds Ozma er is zondert ze zich meer af (gaat alleen boven liggen). Ze kunnen nauwelijks bij elkaar in 1 kamer liggen. Weezer blaast en jammert naar Ozma, maar slaat hem niet met haar nagels. Meestal slaat ze hem alleen als hij te dichtbij komt. Ozma trekt zich hier eigenlijk niks van aan en gaat gewoon zijn gangetje. Het is dus eigenlijk Weezer die er het meest onder lijdt. We proberen Weezer veel aandacht te geven. We hadden gedacht dat het na een paar weken wel beter zou gaan, maar dit is niet zo. Het is allemaal niet heel dramatisch, maar voor Weezer wel vervelend. Heeft iemand nog tips?

Groetjes Anne
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door pearlsofpassion »

Zoekt de jongste toenadering naar de oudste of laat het hem koud?

Ik vrees dat je wel kan zeggen dat je oudste kat bang is van de jongste en dat wss altijd zal blijven. Om te kunnen zeggen of ze mss ooit nog bij jullie komt zitten, hangt een beetje af van hoe de situatie nu is en hoe hun onderlingen confrontaties verlopen. Mss kan je daar wat meer over vertellen? Ook hoe ze reageerde als hij er pas was en hoe alles deze maanden geevolueerd is.
Het lijkt me wel dat ze niet echt heel erg graag bij jullie wil zijn als de andere daar ook is... (ik kan het verkeerd inschatten he!) Was ze vroeger erg aanhankelijk, heel erg aan jullie gehecht, of kwam ze er gewoon bijzitten maar niet speciaal jullie aandacht nodig?
Mijn Kleintje liet zich namelijk niet de kamer uit jagen. Ze gromde, blies en was doodsbang maar ze vond het belangrijker bij ons te kunnen zijn...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
zeroanne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2010 22:16

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door zeroanne »

Weezer is nooit echt een schootkat geweest, maar ze kwam altijd bij ons in de buurt liggen. Dat doet ze eigenlijk alleen nog 's nachts. Als ozma dan langsloopt blaast ze, soms gaat ze dan meteen weg, andere keren blijft ze wel liggen. Ozma gedraagt zich tegenover Weezer wel min of meer onderdanig.Hij gaat vaak op zijn zij of rug liggen als Weezer boos wordt. Eigenlijk is dit al zo vanaf dag 1. Het is dus niet erger geworden, maar ook niet echt beter. Weezer was voorheen dus wel meer bij ons in de buurt.

Ozma loopt wel vaak achter haar aan en is nooit gemeen tegen haar.
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Queen »

Het is voor Weezer en Ozma heel sneu, maar ook voor jou want je wilt niets liever dan dat ze het goed met elkaar kunnen vinden.
Je zou toch mogen verwachten dat het na een maandje op z'n minst wel goed zou zijn gekomen. Zoveel leeftijdverschil zit er niet tussen.
Ik kan me goed voorstellen dat je alles behalve gelukkig bent met de situatie. Is het niet raadzaam om de dierenarts om tabletjes te vragen, bijvoorbeeld Telizen om Weezer wat rustiger te laten worden? Deze tip kreeg ik ook van iemand van het Forum omdat ik een dergelijke situatie in huis heb. Ik ben er deze week pas mee begonnen overigens en weet dus nog niet wat het resultaat zal worden. Het heeft even tijd nodig.
Mijn oudste poes van 17 wil de twee kittens niet accepteren! Ze gedoogt ze gelukkig wel en komt gewoon de kamer in enzo, maar komen ze te dichtbij dan gromt ze en laat merken geen toenadering te willen.
Wie weet kan een simpel pilletje helpen.
Gr. Carla
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door pearlsofpassion »

Mss kan je iets herkennen in mijn topic, heb ongeveer hetzelfde meegemaakt.
Bij mij zocht de jongst de oudste echter steeds op en wou duidelijk spelen. We hebben er dus een extra kitten bij genomen en het probleem is nu zo goed als opgelost.
De oudste heeft natuurlijk wel nog steeds geen zin in de 2 jongens, maar ze wordt nu tenminste gerustgelaten. Of je oudste ooit wel de jongste leuk gaat vinden is heel twijfelachtig hoor!
Queen heeft gelijk, mss kan Telizen of Destress helpen, ik ga het ook eens proberen, je weet maar nooit. Maar ik hoop er eigenlijk al niet meer op.

Kijk eens in mijn topic, mss ben je er iets mee. Er staat zeker achteraan wat in over hoe je je oudste het best behandeld!
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 61&t=20423
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
zeroanne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2010 22:16

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door zeroanne »

Gisteren heeft Weezer op bed gelegen en toen Ozma ook op het bed sprong ging Weezer blazen, maar kwam daarna wel weer bij me liggen. We proberen haar nu meer aandacht te geven, door zo nu en dan naar haar toe te gaan als je boven ligt te slapen. Met Ozma gaat alles sowieso wel prima, die spint eigenlijk altijd en is erg aanhankelijk. Weezer heeft het meest te lijden onder de situatie. We laten Weezer nu ook af en toe alleen bij ons slapen en dan kruipt ze wel weer tegen me aan. Misschien dat ik dat soort dingen eerst (weer) gs proberen voordat ik medische ingrepen overweeg, maar bedankt voor de tips!
liveandlearn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2010 18:52

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door liveandlearn »

Ik krijg binnenkort een 2e kater in huis. Mijn tommetje is 3 okt 1 jaar oud.
en afgelopen aug was er weer een nestje en daar krijgen we ook het mannetje van.
zo heeft mijn meisje ook een kat van zichzelf en is mijn tommetje niet altijd alleen. Ze zijn beide van dezelfde moeder en mogelijk ook nog van dezelfde vader.

Hoe zou ik het, het beste kunnen aanpakken ?
Ik wil namelijk graag dat ze elkaar zo goed mogelijk gaan accepteren.

Ik heb eens een kitten gevonden en tommetje deed niets anders dan blazen. Ik wil het dus zo goed mogelijk aanpakken. Ik denk dat mijn tommetje in de eenzame nachten en als we eens een dagje weg zijn graag een speelkameraatje wil.

Alle hulp is welkom Thnx alvast
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door MarjanR »

Nou vergeet het maar dat Liesje zich als moeder zal gedragen.
Maar of het met een tweede kat klikt zou moeten uitwijzen.
Ik zou het gewoon proberen, en omdat het een kitten is zal ik het iets soepeler verlopen dan twee volwassen katten.
En met z'n tweetjes is altijd gezelliger dan in je eentje, toch?
Of het een mannetje of een vrouwtje moet worden?
Meesten hier zeggen doe een mannetje, die zijn makkelijker in de omgang.
Ik zelf ben het daar niet mee eens, maar ik heb dan wel hele lieve vrouwtjes gehad.
Gezegd moet wel dat vrouwtjes vaak iets typischer zijn dan mannen, maar ik vond dat juist zo heel leuk aan mijn vrouwtjes. Dus het is persoonlijke voorkeur.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Het is een mannetje staat al in het bericht.;-) Veel geduld en liefde doen wonderen. Geef ze de ruimte en vluchtmogelijkheden. Eventueel valeriaan halen bij de apotheen en op wat plekjes druppelen.
Straf de grote kat niet als hij lelijk doet.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door MarjanR »

Oh wacht, mijn meisje was een personeeltje. Oepsie.

Nou zeg, ik zit verder te kijken maar ik denk dat ik op een heel oud bericht heb gereageerd.
Hm, toch nog niet helemaaaaaaaaaaal thuit op het forum.

Sorry
Even opnieuw dan;

Ik zeg wat Dinie zegt :lol:
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
liveandlearn
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 sep 2010 18:52

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door liveandlearn »

Maar echt een concreet plan van aanpak kan ik niet vinden, wil de beste aanpak nemen. Want ze zullen met elkaar om moeten gaan
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door pearlsofpassion »

Lees een paar topics door. Daar leer je vooral wat je niet moet doen :lol:
Ik heb al een paar keer een hele epistel geschreven waar je op kan letten, dus lees de topics onder acceptatie tussen katten eens door.
Neem je tijd, neem mss nota en bekijk achteraf hoe je het gaat aanpakken.
Jij kan dat nog steeds het beste inschatten.

Je moet ze niet verplichten om met elkaar om te gaan! Geef ze de ruimte, ze komen elkaar wel tegen en zullen op hun eigen tempo kennis maken. Wel kan je zel natuurlijk eerst een paar dagen apart zetten en geuren overbrengen, maar eens je ze loslaat, niets dwingen! Hou ze wel allebei binnen zodat ze niet kunnen vluchten naar een plek waar ze de ander niet kunnen tegenkomen en waar ze de geur niet tegenkomen.
Ze zullen wel hun veilig plaatsje in huis vinden.
Geef ze beide aandacht en straf niet bij slecht gedrag, gewoon negeren.
Pas als er echt gevochten wordt moet je ingrijpen, bij wat grommen, blazen en zelfs bij meppen laat je ze doen. Dan geraken ze er het snels uit. Als je je ermee moeit geraken ze allebei in de war en dat is een negatieve ervaring die ze met de ander gaan linken. Ze moeten zoveel mogelijk goede ervaringen opdoen in elkaars gezelschap.
Samen spelen kan daarbij helpen om ze dichter bij elkaar te brengen.

Als ze grommen bij he eten zet je het eten zover uit elkaar tot dat niet meer zo is. Je kan dan stillaan dichter bij elkaar zetten, maar etenstijd is echt niet de moment om zaken te forceren.

Voila ze, nu heb ik toch nog een tekst geschreven, er is echter nog veel meer. Lees de topics eens door! Anders kan ik hier een half uur hetzelfde zitten schrijven als wat er al staat...

Veel succes!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 01 okt 2010 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie