Speels bijtend

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Speels bijtend

Bericht door Spookysil »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, dus laat ik eerst eens hallo zeggen: Hallo, ik ben Silvia, 19 jaar, heb eerst een Corisch Rex gehad (Gizmo) die 16 is geworden, aan ouderdom gestorven, :cry: :cry: :pdtyar:
een halfjaar later (nu dus) heb ik een nieuwe kitten: Charlie, vernoemd naar Charlie Chaplin, omdat mijn Charlie een snorretje heb die op die van Chaplin lijkt. :grin: :lol:
Nu heb ik Charlie net een dag, maar het is een enorme en speelse schat. Ik kan hem optillen, hij is niet snel bang en laat zich als een baby bij je liggen. Nu ben ik erachter gekomen dat hij tijdens het spelen en/of aanhalen hij het prima vindt om op zijn buikje te kroelen, het is wel het enige moment dat hij me zachtjes in mijn hand bijt. het doet geen pijn, en hij lijkt het uit speelsheid te doen, maar ik vroeg me af of dit iets te betekenen heeft, en ik ben een beetje bezorgd hoe dat wordt als hij ouder is. Maakt ik me zorgen om niets? ik hoor het graag :grin:

Groetjes, Silvia
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Speels bijtend

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum met kleine Charlie!
sommige kittens hebben een tijdje de gewoonte overal in te bijten en niets is dan veilig.
het bijten in je vingers tijdens het kroelen lijkt me gewoon 'lief' bedoeld vanuit het kitten, sommige kittens blijven ook vrij lang sabbelen op vingers en oren bijvoorbeeld.
als het bijten feller wordt dan kun je lamsstaafjes van bijv Carnibest proberen - voorlopig eerst een halfje. dat kan veel schade aan bijvoorbeeld snoeren en kabels schelen!
blijft Charlie alleen? kittens hebben grote behoefte aan speelkameraadjes waar ze veel energie in kwijt kunnen en ze intensief mee kunnen spelen en ravotten.
dat is erg goed voor hun ontwikkeling en daarin kunnen kattenbaasjes niet voorzien. ook leren ze veel van elkaar. en twee kittens vergen wat meer voer/kattenbak maar niet zoveel extra zorg en het is mijn ervaring dat ze veel minder slopen en minder aandacht eisen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Speels bijtend

Bericht door Rocis »

Hoi,

Als het bijten wat fermer wordt is het jouw taak de kleine te laten weten dat het zeer doet cq niet mag. Normaliter is dat de moeder of zijn het de broertjes en zusjes die via een kreetje of een tik aangeven dat de kat het niet meer prettig vindt. Dit stukje van de opvoeding moet jij dus overnemen, Zolang het schattige lovebites zijn geen probleem, zodra het wat harder spelen wordt laten weten dat het niet ok is (uiteraard niet hardhandig, maar dat wist je wel ;-) )

Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Speels bijtend

Bericht door Spookysil »

Bedankt voor de antwoorden, maar nu vraag ik me af waar de grens tussen lief beetjes en gemenere beetjes, moet ik hem pas corrigeren als het pijn doet?
Charlie blijft alleen, omdat ik geen ruimte heb voor 2 kittens :cry: en ik mag daarnaast er maar ééntje hebben
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Queen
Poema
Poema
Berichten: 208
Lid geworden op: 25 aug 2010 17:32

Re: Speels bijtend

Bericht door Queen »

Hoi,
Liefdebeetjes zijn heel duidelijk voelbaar, maar als het echt bijten gaat worden - wat overigens ook best speelsigheid kan zijn - dan is het beste om heel hard AU te roepen, maar zonder je hand weg te trekken. Niet slaan of lelijk doen in elk geval want daar maak je hem alleen maar schuw en angstig van.
Gr Q
Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Speels bijtend

Bericht door Adriana »

het verschil tussen een beet van een kat die echt doorbijt (oren plat tegen het hoofd) en knabbelen, beetje speels bijten is heel erg duidelijk hoor!
een kat die echt doorbijt zet zijn tanden in je handen en daarmee moet je naar de poli voor een anti-tetanusprik.
zelf hoog piepen au/au/au en zachtjes in zijn gezicht blazen, dan begrijpt-ie dat het ongewenst gedrag is en dan ook onmiddellijk afleiden met een ander speeltje (kong? bontmuis, bosje veren, iets dat ritselt) en geef hem een knabbelstaafje als ie ermee doorgaat..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Speels bijtend

Bericht door Spookysil »

Bedankt voor alle informatie, ik zal het in gedachten houden met een stoeipartijtje met Charlie :D

EDIT:
Hallo, daar was ik weer.
Sorry als ik vreemd overkom, maar net zat ik met hem te stoeien, toen gingen zijn oortjes naar achteren, maar het leek speels gedrag, hij beet niet hard ofzo, maar ik nam het zekere voor het onzekere en heb toen 'Nee' gezegd en zachtjes in zijn gezicht geblazen. Was dit goed of fout?
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Deborah23
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 sep 2010 21:55

Re: Speels bijtend

Bericht door Deborah23 »

Mijn kittens doen dat ook! Dan gaan we op hun ruggetje liggen en laten ze zich daar lekker aaien.. maar af en toe pakken ze dan mn hand en gaan er zachtjes in bijten en met de nageltjes er in.. (zachtjes hoor)
Als het zeer doet zeg ik ook 'au' en trek ik mijn hand weer weg.. dan ga ik ze weer aaien.. en als ze weer bijten, zeg ik gewoon weer 'au' wanneer het zeer doet.. Ze merken dat ook wel volgens mij.. Ze stoppen dan meteen.. Gaan daarna misschien wel weer verder, maar bedoelen het niet gemeen..
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Speels bijtend

Bericht door Adriana »

nee, dat is allemaal nog spel en oefenen en heel erg blij zijn. kittens doen dat bij elkaar ook.
katten begrijpen dat als je op een vrij hoge toon au/au/au zegt en dat hoeft niet eens hard, dat ze dan iets doen wat een ander niet prettig vindt.
je moet dat even blijven volhouden en kunt ook met je vinger even tegen de kop aan komen als je au/au en nee zegt.
daarbij moet je het kitten niet vol in de ogen kijken maar er een beetje langs. beetje in het gezicht blazen als je nee en au/au zegt.
ze moeten dat leren koppelen en onmiddellijk stoppen als ze te hard bijten en ander speeltje pakken. kijk uit dat ze niet denken dat je ze beloont!

met een kat die je aanvalt en zelfs bijt zit je in een heel andere sfeer en dat ziet er ook heel anders uit.
maar het is allemaal onderdeel van het kitten-zijn: spelen, uitbundig zijn, slopen, bijterig zijn. dat is een normaal en natuurlijk onderdeel van kittengedrag en allemaal voorbereiding en oefening voor later..

lamskauwstaafjes van carnibest zijn geweldig. ik heb voor het eerst hier twee kleuters van 4 maanden in huis, die tuigen vooral elkaar af en krijgen twee maal een half staafje per dag om hun kaakspieren op te oefenen en dat werkt perfect.
--------
Spookysil schreef:en heb toen 'Nee' gezegd en zachtjes in zijn gezicht geblazen. Was dit goed of fout?
als het voor jou te hard ging en je hebt het gevoel dat je contact had, dat wil zeggen dat je kitten ermee stopte, dan gaat het goed. t hoeft ook niet nadrukkelijker, als het bij een lichte vorm werkt dan is het prima.
het is iets tussen jou en het kitten en daarbij moet je dus heel goed op het gedrag van het kitten letten. komt de boodschap over of niet. zodra je ziet dat het overkomt kun je hem prijzen en iets liefs zeggen en bv kriebeltje achter het oor oid.

belangrijkste in het algemeen is: overdrijf niet, schreeuw niet, daarmee kun je ze heel schichtig maken. t zijn nog maar kleintjes en die zijn nog niet zoveel gewend. zachtjes aan dus..
dus ik denk dat je het goed doet en nog wel even volhouden ....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9405
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Speels bijtend

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem niet in je handen laten bijten. De grens is later als hij groot is moeilijk te zetten.
Als Rik (5 mnd) in mijn handen bijt pak ik zijn nekvel tot hij loslaat.
Ik ga gewoon door met strelen.
Zo heb ik hem ook afgeleerd mijn achterhoofd aan te vallen.
Nu geeft hij alleen nog kopjes in mijn gezicht en zet nooit zijn tanden meer in mijn hoofd.
Heel hard au brullen, lijkt mij persoonlijk niet bevorderlijk voor de vertrouwensband met je kat.
Hij schrikt van je en zal weglopen. Het is mijn streven in ieder geval niet.
Ik bouw graag een intieme band op met mijn kitten, is een goede basis voor de rest van zijn leven.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Spookysil
Poema
Poema
Berichten: 239
Lid geworden op: 22 sep 2010 02:17
Locatie: Genemuiden

Re: Speels bijtend

Bericht door Spookysil »

Ik heb ook niet hard geroepen, maar op normale toon heb ik 'Nee' gezegd. Ik ben een beetje bang dat hij straks zou stoppen met zijn lovebites, want die zijn enorm schattig. Raak ik overbezorgd? want dat begin ik wel te vrezen, Ik heb een beetje angst dat ik hem verkeerd opvoed.
Groetjes van Silvia een nieuwsgierig snufje van Charlie en een nieuwsgierig kefje van Lucy.

Gizmo 09 01 10 Nanny 29 12 10 Spooky 21 03 12
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Speels bijtend

Bericht door Adriana »

welnee, gewoon rustig blijven en zachte aanpak. en let heel goed op zijn gedrag en zolang hij niet met staart tussen benen wegloopt of schrikt is er niks aan de hand.
ieder kat heeft individuele benadering nodig en ieder baasje doet dan anders. het gaat erom dat je contact met je kat hebt en ziet dat de boodschap overkomt en als dat in de zachte voorzichtige versie werkt, dan is het toch prima?
en ik vind dat zachte geknabbel eigenlijk wel lief en het houdt op een moment vanzelf op..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Speels bijtend

Bericht door Cari »

Als een kitten een beetje met je handen speelt en erin bijt, vind ik dat je dat ook tot op zekere hoogte moet toestaan. Dat is heel natuurlijk stoeigedrag, dat hij normaal gesproken met een ander kitten zou doen. Je moet wel een grens trekken als hij te hard gaat bijten, dat zou een ander kitten of andere kat ook doen, maar hem dit natuurlijk gedrag totaal ontnemen vind ik niet gezond. Als je een kitten alleen wilt houden, zal je zelf een beetje kitten moeten worden ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie