Kindvriendelijk antivlooienmiddel

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Plaats reactie
Liesje87
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2010 12:12

Kindvriendelijk antivlooienmiddel

Bericht door Liesje87 »

Hai, ik ben nieuw hier en heb een vlooienplaag =(

Heb vandaag Beaphar VloKill+ tabletje aan mn kat gegeven en het beest begon een kwartier later als een gek door het huis te rennen en de vlooien vallen er nu al aan alle kanten af. Heb dr maar ff naar buiten gedaan, dan heb ik die vlooien tenminste niet binnen.

Nou gaan we morgen op vakantie en we willen voor we weg gaan het hele huis sprayen. Heb zo'n Kruidvat-huismerk-spray. Die had ik eerder al gebruikt en werkte goed. Is zoiezo een goeie tip. Zit echt exact (tot op de tiende procent) hetzelfde in als de dure spray die ik van de dierenspeciaalzaak aangesmeerd kreeg, maar is dus maar €5 ipv >€10!

Maargoed, nou is mijn vraag het volgende:
Die spray blijft een aantal maanden actief en is giftig voor baby's en kleine kinderen. Wij hebben een dochter van 9 maanden die lekker het hele huis doorkruipt en vooral lekker op het tapijt bij de salontafel speelt. Maar hoe kan ik dat tapijt nou een beetje kindvriendelijk ontvlooien. Ik voel me er niks gerust op als ze op een giftig tapijt moet spelen. Ze kruipt er over heen met dr handjes waarmee ze later weer in dr mond zit. Kan ik mss zelf een middeltje maken? Heb gelezen dat er een aantal middelen zijn die tegen vlooien werken, bijv: Lavendel, Tea Tree, Azijn... Dat zou ik dan mss met een plantenverstuiver over mn tapijt kunnen sprayen?

Hoop dat iemand een goeie tip heeft, want dat kleed is straks in de winter wel een must, anders is de vloer veel te koud om overheen te kruipen...

En dan hoop ik dat we heeeeeeeel snel van die vlooien verlost zijn. Mn benen zitten onder de wondjes, het ziet er niet uit! Ik schaam me kapot om een leuk jurkje oid aan te trekken. Iedereen vraagt wat het is en als je dan vlooienbeten zegt denken mensen straks nog dat ik ze zelf heb dus moet et 100x uitleggen, irritant!!!

Dus... wie o wie helpt me?

Groetjes!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kindvriendelijk Antivlooienmiddel

Bericht door tacuma »

Hallo Liesje,

Allereerst van harte welkom op het forum!

Aangezien ik zelf geen antwoord op je vraag wist, ben ik eens gaan googelen op
huismiddeltjes, en w.b. de vlooieneitjes kwam ik de volgende tip tegen:
Behandel je tapijt met een doek of borstel en azijnwater (de verdunning stond
er niet bij helaas). Door het zuur van de azijn lossen de kapseltjes van de
vlooieneitjes op. Het zal niet zo heel lekker ruiken (maar dat doen de meeste
sprays ook niet...), maar het is wél een veilig middel voor je dochtertje.
Ook als tips gelezen: zet 's avonds een diep bord met water en afwasmiddel
op het tapijt, doe er een brandend drijfkaarsje in, en de vlooien plegen massaal
zelfmoord. Een watje met lavendelolie in de stofzuigerzak of een deel van een
(goedkoop) vlooienbandje schijnt ook goed te werken. En wat let je om al deze
tips allemaal toe te passen? Succes ermee, en een fijne vakantie gewenst!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Kindvriendelijk antivlooienmiddel

Bericht door MarjanR »

Je kunt ook een ouderwets vlooienbandje instukken knippen (als je toch bezig bent).
Deze ONDER het kleed leggen en tussen de bankkussens (wel wat dieper anders vindt je kleine dreumes ze nog) proppen schijnt ook te helpen.
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kindvriendelijk antivlooienmiddel

Bericht door JLC »

Daarnaast zou ik voortaan een anti-vlooienmiddel voor de katten bij de DA halen. Die zijn het beste, is mijn ervaring. Ik heb de Advantage, maar er zijn vast meer middelen bij de DA.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kindvriendelijk antivlooienmiddel

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb dezelfde raad als JLC, met zo'n spot on middel blijven ze een hele maand vlo-vrij, en schakel je tenminste al de haard uit. Enkel de kat behandelen is (zoals je zelf al doorhebt) niet voldoende. Maar daar zijn de tips hierboven wel bruikbaar voor vind ik.

Ik denk ook dat het gewoon beter is je kat goed te beschermen zodat dit in de toekomst nooit meer zo escaleert. Je zal ze een paar maand goed moeten beschermen want vlooien eitjes gaan erg lang mee! En zodra een vlo de kans ziet om op je kat terug volwassen te worden en weer eitjes te leggen, begint het proces van voren af aan... Je kan dus beter een middel gebruiken dat een maand lang werkt dan om de paar weken je kat iets te geven dat die vlooien die op dat moment op haar zitten doden. Dat is erg belastend voor je kat en binnen het uur zit ze weer vol zolang er nog vlooien in de omgeving in de buurt zijn. En in de omgeving zijn ze VEEEL moeilijker uit te roeien.

Ik hoop dat je er van verlost geraakt, maar ga zeker eens met je kat naar de DA om een goed middel. En erna: volhouden he, laat het niet meer zo escaleren, maar op geregelde tijdstippen behandelen (enkel de zomer is niet voldoende, maar daar kan de DA je meer over vertellen. ).
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Kindvriendelijk antivlooienmiddel

Bericht door JLC »

Ik haal mijn omgevingsspray ook bij de DA en ik spuit hiervan wat in en over de stofzuigerzak. En daarna ga ik stofzuigen, zo secuur als mogelijk. Eventuele eitjes zuig ik dan ook op en ik hoop dat dan de omgevingsspray zijn werkt doet in de stofzuigerzak. Dan hoef je niet hele huis de sprayen, want dat is inderdaad niet gezond, zeker als een kindje hebt dat rondkruipt. In bepaalde hoekjes en gaatjes zou je wel wat omgevingsspray kunnen spuiten, als je er echt niet bijkunt met de stofzuiger.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Plaats reactie