Vier poezen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vier poezen?

Bericht door pearlsofpassion »

Dat is inderdaad een goed idee.
Zoveel mogelijk geuren uitwisselen. Ook vooral veel aaien onder de kin, kaak, en dan bij de andere katten gaan, dit zijn belangrijke geuren.
Ook dekentjes uitwisselen is goed.

Erna, ben ikzelf er voorstander van van eens ze bijeen zijn ze zo weinig mogelijk te scheiden, maar sommige mensen doen dat wel. Ik denk dat dat geen zin heeft om de koppeling te onderbreken, ze kunnen beter van in het begin leren dat ze elkaar moeten aanvaarden en dat de ander niet gaat verdwijnen. Al de rest is volgens mij tijdverlies en maak je het je katten moeilijker mee.
Geef ze wel alle ruimte en ga ze opzoeken voor aandacht als ze niet zelf komen. Zo kunnen ze zelf hun eigen tempo bepalen.
Maar je kan er nog een paar dagen mee wachten, voel zelf aan wanneer je denkt dat ze er klaar voor zijn.
Scheid ze nog eerst met eten, en geef ze verschillende plaatsen waar ze kunnen slapen, maar laat ze zelf de keuze, scheid ze niet in aparte kamers. Zo zou ik het doen, maar dat is natuurlijk niet de absolute manier. Je moet ook kijken hoe je katten reageren.
Als het echt escaleert en iemand over zijn toeren geraakt, kan je ze wel beter even uit elkaar halen zodat iedereen weer tot rust kan komen. Maar dat hoeft niet lang te duren. Ook als er echt aangevallen wordt, gekrijst, ale, gevochten kan je ze beter niet zonder oppas bijeen laten.
Blazen en grommen, wat gewoon meppen kan niet veel kwaad en zo moeten ze ook hun status uitmaken. Maar, je hebt wss al meer koppelingen gedaan dan ik, dus je zal dat ook allemaal wel weten. :-) Srr daarvoor dan! (ik heb gewoon overlaatst een moeilijke koppeling tot een goed einde (wss best mogelijke) gebracht en daarbij wel wat geleerd)

Laat ze het zoveel mogelijk zelf uitmaken. Het is een groot verschil dat hij al een volwassen kat is en dus geen kitten meer die zich nog niet kan verdedigen. Hij kan dat wss wel, zeker als het 1 kat per keer is. Het is wss een moeilijke tijd, maar eens ze daardoor zijn, hebben ze weer een leuk vriendje bij. :-) En voor hetzelfde geld gaat het gewoon heel erg goed (zoals bij Cuzco en Luis bij ons, heeft de koppeling een uur geduurd voor ze elkaar aanvaard hadden).

Veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vier poezen?

Bericht door jennli »

Bedankt voor de support, ik houd jullie op de hoogte
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Vier poezen?

Bericht door daantje »

Wat leuk om te lezen, eerst de twijfel wel of niet, dan de keuze niet, en opeens toch de keuze wel :grin: . Super hoor!!!!
En wat een ander zegt; daar moet je je niets van aantrekken.
Wij hebben er zelf ook 4, maar na nummer 2 vond iedereen om ons het het wel genoeg, we hadden immers ook al een hond en twee kids.
Nah, lekker jammer dan :lol: .
Wat wij wel deden om de geuren te herkennen is wrijven met een handdoek bij de nieuweling en diezelfde handdoek dan over de anderen heen halen. Eigenlijk hebben we met de kittens onderling nooit problemen gehad.
Met kat nr. 5 overigens wel.... Tot 2x toe hebben we een kater moeten herplaatsen omdat onze "meiden" stomweg geen kater accepteren. Wat we ook deden, het lukte gewoon niet. Beide katers hadden geen leven bij onze 4 bitchen.
Een andere nummer 5 zal dan ook nooit meer komen ;-)
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vier poezen?

Bericht door castratenkoor »

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst! Fijn voor deze verschoppeling Pjotr dat hij bij jullie mag wonen. Succes bij de introductie!

Hier heb ik ook de ervaring dat alles ziek kan worden van stress. Maar dan gek genoeg niet bij de komst van de nieuwe. Hier gebeurde het toe de dominante heerser van de groep overleed. Alle katten helemaal uit hun doen en echt ziek, sommige doodziek, 2 aan de antibiotica.

Nogmaals - succes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vier poezen?

Bericht door Cari »

Die Pjotr, hij heeft 't toch voor elkaar gekregen - gefeliciteerd :grin: !
Ik zou ze gescheiden houden tot je zeker weet dat ook Saartje zich bewust is van de kat aan de andere kant van de deur en daar niet moeilijk over doet. Ze zou er best eens veel minder moeite mee kunnen hebben dan bij de nieuwkomer Cayleigh - de 1e nieuweling is voor een kat vaak het moeilijkst te accepteren. Ze is nu al gewend aan 2 katers en zal zich minder snel bedreigd voelen.
Heel veel succes en blijf ons op de hoogte houden!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Vier poezen?

Bericht door tacuma »

Fijn dat jullie Pjotr toch die kans geven! En zo te lezen gaan jullie niet over één nacht ijs,
maar wordt alles goed overdacht. Met zo'n rustige introductie moet het eigenlijk wel lukken.

Onze eerste kat heeft ook eens last van niesziekte gehad door stress, maar heeft het daarna
nooit meer gekregen. Ik hoop dat het bij jullie ook zo gaat!

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vier poezen?

Bericht door jennli »

Wat een lieve reacties :)! Was al bang dat jullie het toch onverantwoord zouden vinden om na het ziek zijn van Saar door de niesziekte toch nog een er bij te nemen. Het risico blijft natuurlijk, maar zoals gezegd: stress kan ze ook op andere manieren oplopen. Ze heeft al voor de deur liggen posten en snuffelen. Vervolgens doet ze gewoon haar normale ding. Slapen, knuffelen, eten, spelen met het bolletje touw, vanalles in de gaten houden.

Pjotr lijkt ook langzaam te ontdooien. Hij knuffelt er op los. Heb nog geen kat meegemaakt die zo enorm aan de knuffel gaat. Niks lijkt verder echt belangrijk. Een hapje eten kan, maar dan meteen weer verder met knuffelen. Gekke lieverd is het.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9367
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vier poezen?

Bericht door castratenkoor »

Ik vind het fantastisch dat jullie deze 4 lieverds een warm en veilig thuis bieden.
Tuurlijk geen negatieve reacties. Het is een weloverwogen besluit.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Vier poezen?

Bericht door Catfish »

Wat geweldig om te lezen dat jullie hem alsnog een fijn thuis hebben geboden!
Tja, één keer kijken is eigenlijk al verkocht, maar twee keer... ;-) Dan weet je het zeker!
Dus inderdaad een weloverwogen beslissing, en dat is de bestge manier om een kat (en jullie) een nieuw leven te bieden.
Heel veel plezier met je katten, en hou ons op de hoogte!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vier poezen?

Bericht door jennli »

pearlsofpassion schreef:Ik ga hier een raad herhalen die Cari me ooit gegeven heeft, en ik geloof het wel. En dat is dat je de katten wel duidelijk moet maken dat je Pjotr hebt binnengebracht, en niet dat ze hem ineens tegenkomen in huis. Dan zien ze hem als een indringer. Het is niet voldoende om gewoon hem te aaien en duidelijk te maken dat je het ermee eens bent dat hij er is, maar je moet hem echt binnenBRENGEN. Snap je?
Dus je zou ze beter eens laten ruiken wanneer hij in een reismandje zit, en hem even in de woonkamer zetten zodat ze even aan hem kunnen ruiken. Erna kan je dan hem een aparte plaats geven (of terug zetten op de plaats die je al voorzien hebt) en geuren beginnen uitwisselen.

Zo zullen ze het sneller aanvaarden.

Voor de rest, veel plezier en succes ermee! :-)
Ik heb je wijze raad opgevolgd. Na hem drie dagen apart gehad te hebben, hebben we helemaal niets aan gemerkt dat er op zou kunnen wijzen dat hij ziek is. Omdat ik vandaag weer aan het werk moest (twee uurtjes) en het risico groot is dat Saartje de deur open maakt naar de extra kamer hebben we Pjotr gisteren op bovenstaande wijze geïntroduceerd. Gek genoeg leek met name Cayleigh een beetje van slag. De andere twee waren vooral erg nieuwsgierig en hielden de nieuweling goed in de gaten. Op het moment dat Pjotr weer naar de extra kamer ging. Leek het kattengebeuren weer zijn normale gangetje te gaan. Moet er wel bij vertellen dat we al vanaf vrijdag met grote regelmaat geuren proberen uit te wisselen. Gisteravond was het dan zo ver. We hebben Pjotr 'binnen gebracht' in de reismand. Pjotr stelde zich erg bescheiden op. Jagger heeft meteen vriendjes met em gemaakt en ging zijn hoofdje likken. Vervolgens ging hij erg nieuwsgierig de extra kamer inspecteren. Saartje heeft alles van een afstandje bekeken, maar heeft uiteindelijk ook even aan Pjotr gesnuffeld. Pjotr verhuisde al snel naar de zoldertrap. Cayleigh hield de wacht onder aan de trap en heeft een paar keer hard geblazen. Vannacht hebben Zowel Pjotr als Jagger en Saartje bij ons op bed geslapen. Dat lijkt dus wel goed te zitten. Cayleigh lag op een stoel naast de slaapkamerdeur.

Pjotr blijft vooral op de bovenverdieping en komt af en toe een knuffel brengen. De anderen lopen door het hele huis. Cayleigh ligt al zo lang ik achter de computer zit mijn schoot te verwarmen. De stress lijkt gelukkig mee te vallen. Nog niemand horen niesen en S, J en C lijken zich prima te voelen. Hoop dat P snel ontdooit en ook naar beneden durft.

Lang verhaal over wat een geslaagde koppelpoging lijkt.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vier poezen?

Bericht door Cari »

Goede berichten, hartstikke fijn :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vier poezen?

Bericht door Umimeis »

Tja....waarom niet? Oke, je hebt misschien wel wat meer dierenartskosten, maar als je dat financiel kan bekostigen???? waarom niet? De ruimte heb je.
Als ik meer ruimte had en het financieel wat breder had, dan had ik er ook meer dan 2.

Mijn katten lopen trouwens ook los buiten hoor, ik woon ook in een rustige buurt, anders had ik ze binnen gehouden (heb geen tuin, wel een balkon).
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Vier poezen?

Bericht door jennli »

Vandaag ging het weer super met Pjotr er bij. Het lukt Cayleigh af en toe met hem te snuffelen zonder te blazen. Over het algemeen vindt ze er nog niet veel aan lijkt het. Jagger zoekt hem af en toe op en neust dan even met hem. Gelukkig spelen Jagger en Cayleigh nog veelvuldig samen. Tikkertje en katjutsu lijkt hun favospel te zijn. Saartje heeft hem na een langdurige staarsessie, waarbij ze volledig in trance leek, nu toegelaten om samen met haar alvast op bed te liggen met een katafstand er tussen. Dat lijkt wel goed te zitten. Tegen de avond durfde Pjotr ook eventjes naar beneden te komen, maar wat is hij bang voor de buitendeuren. Als de voordeur open gaat vliegt hij naar boven en verstopt zich onder het bed. Als de achterdeur open gaat, loopt hij alvast naar de gang en houdt de boel verdekt opgesteld in de gaten. Wie weet welke ervaringen hij buiten heeft opgedaan .... Tot nu toe valt de komst van Pjotr me nog alleszins mee. Heb nu ook een foto van Pjotr in het fotoboek geplaatst ;)
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie