Op het bed plassen, vergelding?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door sietsepiets »

Hallo,

Ik heb mijn kleine Oellie sinds 2 weken van een meisje dat er niet meer voor kon zorgen. Hij is 3,5 maand oud, en gedroeg zich tot nu toe steeds voorbeeldig.
Zo voorbeeldig dat ik me weinig of geen zorgen maakte om vanaf woensdagavond tot zondagmiddag voor m'n werk te vertrekken en ondertussen mijn huisgenote en buur te laten zorgen voor eten en 'n beetje entertainment.
Nu kwam ik daarstraks terug en merkte ik dat het een beetje stonk omdat de kattenbak niet elke dag was schoongemaakt, en dat er geen voorraadje droge brokjes meer was - normaalgezien staat er altijd wel iets. Ik gaf hem dus onmiddellijk iets te eten, schepte drolletjes en kocht nieuwe brokjes.
Alles leek in orde, Oellie was heel lief en aanhankelijk maar toen mijn huisgenote thuiskwam heeft hij stiekem op m'n bed geplast.
Als ik er lange tijd niet ben is de slaapkamerdeur gesloten, maar meestal staat ze open, dus ook vandaag toen we in de keuken zaten.
Nu weet ik dat straffen toch geen zin meer heeft, maar zit nu in m'n slaapkamer met de deur gesloten. Ben nog altijd kwaad, daarom. Hij zit hier wel heel hard te miauwen maar ik wil 'm gewoon niet terug binnenlaten.

Hoe zou dit kunnen komen? Hoe voorkom ik dat het nogmaals gebeurd?

Ohja, toen ik weg was om brokjes te kopen is hij op de tafel gesprongen en heeft hij m'n stuk taart (dat ingepakt was) bewerkt met z'n pootjes :( Dat kan niet zijn omdat hij honger had want er lag nog natvoer.

Groetjes,
Sietske
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door achtpuntzes »

hoi, sietsepiets,

ik denk niet dat katten op bed plassen ter vergelding van. ik wil wel het volgende stellen:

als je een kat neemt neem ben je ook verplicht goed voor de kat te zorgen. als je voor je werk vaak lang weg moet en de zorg van je kat over te doen aan huisgenoten die duidelijk NIET goed voor je kat zorgen is dat een probleem. en dan niet het probleem van je huisgenoten, maar jouw probleem, want het is JOUW kat.
zelf heb ik ook jarenlang werk gehad waarin ik lange tijd van huis was en in die periode heb ik dan ook geen huisdieren gehad.

bedplassen is een veel voorkomend probleem, er zijn hier verschillende topics over met veel info.

de volgende link is het grootste topic hierover op deze site:

www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=60&t=10130
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Cari »

Ik begrijp dat je kwaad bent dat je bed is ondergepiest, maar eigenlijk is Oellie degene die recht heeft om kwaad te zijn. Hij is nog maar een peuter die een paar dagen alleen en slecht verzorgd is achtergelaten :evil: . Volkomen logisch dat hij van slag is. Vergelding is het overigens niet - een kat leeft in het nu.
Je moet in ieder geval je dekbed goed wassen voordat je hem er weer in laat. Als je vaker zolang van huis bent, raad ik je aan dit kitten te herplaatsen, want zo wordt hij niet gelukkig.

Overigens, dat hij je taart heeft bewerkt heeft niets te maken met honger. Eventueel wel met lekkere trek ;-) .

Ik zou mezelf eerst eens goed inlezen in katten en hun gedrag en je zelf afvragen of je hem echt wel wilt. Lief dat je hem hebt overgenomen, maar van de regen in de drup is voor Oellie geen oplossing.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door sietsepiets »

Hallo,

Ik heb er natuurlijk lang over nagedacht en verschillende websites geconsulteerd (o.a. deze) vooraleer ik Oellie in huis nam, dus ik weet heus wel dat ik hem niet aan z'n lot mag overlaten. Ik moet bijna nooit zolang van huis weg, dit was een uitzondering waar ik me al schuldig genoeg over heb gevoeld, bedankt voor de herinnering! Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat de buurjongen het eten zo slecht getimed heeft gegeven, zeker niet omdat ik een hele brief vol instructies etc had achtergelaten. Maar, hij is (volgens hem) wel meerdere keren per dag langsgeweest en heeft hem zelfs een paar keer mee naar zijn appartement (hier vlak naast) genomen. Dat vond ikzelf geen goed idee trouwens, maar als hij zo wat meer gezelschap heeft dan waarom niet.

Goed, ik hoop dat ik de routine niet meer hoef te breken en dat het niet meer gebeurt.

Groetjes,
Sietske
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door loek »

Hoi Sietske
Ik denk ook echt wel dat je af en toe een paar dagen weg kunt zonder dat je je daar schuldig over hoeft te voelen. Als de zorg natuurlijk goed geregeld is....Ik zou de volgende keer als ik jou was overwegen om iemand anders vragen voor hem te zorgen....

Plassen kan door verschillende oorzaken komen. Waaronder stress...hem opsluiten kan natuurlijk stress geven dus dat was niet heel handig...kwaad worden heeft geen zin. Tuurlijk baal je! Maar daar hoeft je kat niets van te merken...liever niet zelfs. Want daar snapt hij werkelijk helemaal niets van en in het ergste geval zoveel stress opleveren dat de kans weer groter maakt dat hij het nogmaals doen.
Straffen heeft bij weinig dingen zin maar in de laatste plaats bij 'wild plassen`...denk ik.

Wat ook stress zou kunnen veroorzaken is meegenomen worden naar een andere omgeving. De kat kan ook bang of niet op z´n gemak zijn bij de buurjongen (hoeft niet persoonlijk naar buurjongen gericht te zijn maar misschien mannen of jongens of gewoon iemand die hij niet heel vaak zit..of noem maar op)

Verder kan hij ook op het bed plassen omdat de kattenbak niet schoon (genoeg) was.

Nou ja hoe dan ook, ik hoop voor je dat het niet meer gebeurd. Geniet lekker vankleine Oellie!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
emmyg
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 12 feb 2009 15:08

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door emmyg »

Katten doen wel degelijk aan vergelding.
In iedergeval mijn vorige kat Iska wel.

Ik had de normale kattenbak vulling gewisseld met houtkorrels. Toen ik s'avonds in bed lag kwam meneer vrolijk bij mij op bed. Ging tegen mijn been staan en piste me helemaal onder.
Als dat geen vergelding is dan weet ik het ook niet meer. :pdtow:
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door MarjanR »

Ik denk toch Emmy, dat dát ook een soort van "hey, euh.... wat heb je met m'n bak gedaan?" actie was.
Katten praten niet, katten acteren wanneer iets niet helemaal OK in hun wereld is.

En de tip om de kat niet uit z'n vertrouwde omgeving te halen kan ik alleen maar toejuichen.
Katten hechten zich aan hun omgeving in eerste instantie, daarna pas aan de mens.
Als een vreemde hen dan ook nog in een vreemde omgeving zetten, zoals de buurjongen heel goed heeft bedoeld, dan kan dat een reactie geven waar je niet vrolijk van wordt.

Katten "wildplassen" om iets aan te geven.
Ze zitten niet lekker in hun velletje. Dit kan stress zijn, of iets fysieks.

Dus Sietske, houdt je beestje goed in de gaten.
Is het stress? Dan kun je alleen nog maar zijn omgeving niet veranderen.
En dan lost het zich vanzelf op.
Ook als je weggaat kun je beter de kat thuis alleen laten, met natuurlijk iemand die voer geeft.
Zelfs al blijft die gene niet langer dan 10 minuten.
Is het fysiek? Dan kom je daar vanzelf achter door te observeren.

In beide gevallen?
Niet straffen, dat snappen ze niet en krijgen ze alleen maar angst.
En dat is ook niet wat je wilt, toch?
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door castratenkoor »

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. En taart open en bloot op tafel laten staan is vragen om problemen.
Zet dat voortaan veilig in de koelkast. Is niet goed voor de kat.
Geen eten en drinken laten "slingeren".
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door sietsepiets »

Hallo,

Over de taart: dit was een frangipanetaart gewikkeld in een servietje, kon hij eigenlijk niet zien als hij niet op de tafel was gesprongen. Als ik er ben deed hij dit nooit, maar ik weet niet wat er de laatste dagen gaande is.
Eigenlijk was het bedplassen nog maar het begin. Ondertussen heeft hij ook een klein plasje op de sofa achtergelaten, zit hij de hele tijd in de plantenbak, begint hij met z'n waterbakje te spelen en miauwt hij bij het minste dat we uit de kamer gaan. Meestal mag Oellie bij mij op de kamer slapen als hij rustig naast me ligt, maar soms begint hij na een tijdje kopjes geven zodat ik niet kan slapen. De eerste twee weken zette ik hem dan zonder problemen terug de living in, en kon ik de slaapkamerdeur sluiten. Nu lukt dat op zich ook nog, maar 's morgens krijg ik het dan te horen. Hij miauwt non-stop en zelfs mijn huisgenote (die heel makkelijk is) begint er stress van te krijgen. Ik dacht vanmorgen dat na het eten geven dit wel zou over zijn, maar ik kon niet terug gaan slapen want dan begon het weer. Het is echt van dat hopeloos gemiauw van "laat mij niet alleen", maar ik heb ook een leven en moet soms ook gewoon een halve of hele dag gaan werken. Over het algemeen ben ik echt wel vaak thuis, ben bijna nooit de hele dag weg. Tja, nu moet ik wel, om dat dekbed te gaan wassen...

Dat met de planten en het water kan ik op zich nog controleren maar het is gewoon erg vreemd dat ie dat nu opeens de hele tijd doet. En een andere kitten erbij kan ik me echt niet veroorloven - ben ook bang dat ze het samen dan nog veel bonter gaan maken. De kattenbak, die schep ik elke dag schoon en ik vervang het grit om de 1,5 week. Dit lijkt me wel te vaak, want het stinkt helemaal niet en alles is mooi wit?

Groetjes,
zeer vermoeide Sietske
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door jojo »

Een kattenneus ruikt tig keer meer dus ook een stukje taart wat heel flink is ingepakt wordt gevonden.

Dat Oellie nu schreeuwt om aandacht en van alles uitspookt vind ik eerlijk gezegd niet zo vreemd. Er is in zijn korte leventje al veel gebeurd: van baasje gewisseld omdat er niet meer voor hem gezorgd kon worden (Wat is er in die tijd met hem gebeurd? - impact), en nadat hij nog zeer kort bij je was heeft hij een tijdje alleen gezeten zonder de zorg en aandacht die hij nodig had. Dit is geen verwijt, ik snap ook wel dat je niet altijd alles in de hand hebt.

Feit is wel dat Oellie als peuter veel te verduren heeft gehad, en nu zit hij met een Sietske die best wel boos is. Katten/kittens voelen feilloos je stemming aan. Hoe bozer jij wordt, hoe dwarser Oellie zal worden.

Een vraag die je wellicht niet wilt horen: Wil jij echt die kat wel?
Zo nee, zoek een goede plek voor Oellie waar hij kan uitgroeien tot een mooie evenwichtige kat.
Zo ja, neem dan ajb de moeite om tot rust te komen en je bewust te worden van de wisselwerking tussen jou en je kat. Neem de tijd om iets op te bouwen met je kat, een band ontstaat niet zo maar, daar zul je wat voor moeten doen. Probeer je focus te verleggen naar de positieve dingen van Oellie en richt je daarop. Dat geeft je misschien net weer dat beetje balans om iets te gaan doen aan de dingen die hij niet meer mag doen, in de juiste verhouding.

Hoe dan ook, besef dat je eigenlijk nog moet beginnen met het opbouwen van een band met je peuterpoezel en dat kan ervoor zorgen dat je elkaar nog niet zo snapt. En Oellie heeft hier ook zijn tijd voor nodig, die heeft zijn ruimte nodig om jou te gaan vertrouwen o.a., want zijn ervaringen met mensen zijn tot nu toe niet optimaal. Daarbij, ook kittens halen streken uit, net als ieder ander jong dier, dat hoort bij opgroeien.
sietsepiets
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 13 aug 2010 18:08

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door sietsepiets »

Hoi Jojo,

Bedankt voor je berichtje. Vanmorgen was het me allemaal even te veel, niet alleen door kleine Oellie. Eigenlijk wou ik geen kitten in huis nemen omdat ik bang had dat de flat zou slopen, maar daar kan hij natuurlijk niets aan doen. Al bij al is het echt een lieverdje, dus als ik het even niet meer zie zitten dan lees ik deze post nog wel eens na :)

Voor alle zekerheid: het feit dat hij in een flat van 90m2 zit, waarvan 60% te zijner beschikking, is toch niet de reden waarom hij zo miauwt? Mijn huisgenote meent namelijk dat hij absoluut naar buiten wil en daarom zo zit te jengelen. Ik laat 'm liever pas buiten wanneer hij wat ouder is, want het lijkt me moeilijk om via het balkon weer terug naar boven te klimmen. Zou niet willen dat ie nu naar beneden springt en vervolgens op het dak vastzit... Bij zijn eerste "baasje" zat hij in een hele kleine ruimte en mocht hij nooit buiten, dat was echt zielig. Zij beweert echter dat hij nooit dingen sloopte of wildplaste, wat ik maar moelijk kan geloven :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Cari »

Je zal het niet willen horen, maar ik denk dat de beste optie is om een ander thuis voor de kleine te zoeken. Oellie heeft in zijn jonge leventje al veel te veel te verstouwen gekregen en zit nu min of meer met verlatingsangst. Naar buitenlaten is GEEN OPTIE!!! Daar is ie veel te klein voor. De oppervlakte van je huis is geen enkel probleem, die is ruim zat. Het gaat erom dat jij en je huisgenoot Oellie op dit moment geen leuk leven te bieden hebben.
Als je in de stress raakt en het soms niet ziet zitten, dan ben je simpelweg niet geschikt voor dit katertje en kan je hem niet bieden wat hij nodig heeft. Van een kitten moet je met volle teugen genieten, om zijn kattekwwaad moet je kunnen lachen... Dat is geen verwijt, maar ik denk wel dat je eerlijk moet zijn. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gewaald. Om een voorbeeld te geven: als hij 's nachts kopjes gaat geven, wat een blijk van zijn liefde en genegenheid is, wordt hij de kamer uitgezet :shock: ! Begrijpelijk vanuit jouw standpunt, maar voor Oellie totaal onbegrijpelijk en hoe meer er van dit soort dingen gebeuren, hoe gestresster, vervelender en gedragsggestoorder Oeillie zal gaan worden. Oellie maakt je niet gelukkig en Oellie is bij jou niet gelukkig. Tijd voor een nieuw en definitief huisje, waar hij wordt geaccepteerd zoals hij is. DIt gaat niet werken!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Dafpoetser »

Eens met Cari.
Jullie zijn in een negatieve spiraal belandt, affectie van Oellie wordt "afgestraft" en de kat raakt steeds gefrustreerder op deze manier. Jouw stress, en kwaadheid, en de stress van jouw huisgenoot zal Oellie ook niet onopgemerkt blijven. Doordat de kat hierdoor "uit het lood geslagen" is, gaat ie afwijkend gedrag vertonen, als bedplassen en luid miauwen. Je moet het feit onder ogen zien, jij bent niet gelukkig met Oellie, en dat is helaas geheel wederzijds. Succes met je beslissing.
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Medusa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 04 sep 2009 12:01

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Medusa »

Jouw katje verveelt zich volgens mij. Als je veel van huis bent neem je beter een tweede kat zodat ze zich met elkaar kunnen bezig houden en minder kattenkwaad gaan uitspoken. Er zijn zo veel mensen die werken en die katten hebben. Maar als jij er niet bent, noch iemand anders die de kat vertrouwt, noch een poezenvriendje, en de kleine heeft te weinig mogelijkheden om zich bezig te houden, ja, dan verveelt hij zich en wat doet een kat dat zich verveelt... aandacht trekken.

Vergelding - katten kennen echt geen vergelding ten aanzien van hun baasje, ze tonen eerder dat ze zich niet goed in hun vel voelen en dit op hun manier dat kan krabben zijn, plasjes leggen enz.

Op je bed plassen kan een medische reden hebben (bijvoorbeeld blaasontsteking) die eerst en vooral moet uitsgesloten worden. Ik zou dus eerst eens bij de da langsgaan om de medische oorzaak uit te sluiten.

Als het geen medische oorzaak is, dan is het een zogenaamde psychologische oorzaak. Je moet gaan uitpluizen wat je kat voelt. Hij heeft stress, is ongelukkig waardoor? Waarschijnlij komdat je zolang wegbleef en hij zich alleen voelde.

De grootte van jouw flat is niet echt van belang - als hij maar voldoende plaats heeft om zich uit te leven, i.e. een krabpaal, ligplanken, speelgoed bijvoorbeeld voederballen of verstop zijn korrels op verschillende plaatsen zodat hij op avontuur moet en.. een tweede kitten zou geen slechte optie zijn in jouw geval, voor zover je natuurlijk iemand vindt die op je katten kan letten als je weg bent.

Zeker niet straffen, heeft volledig omgekeerde effect, de kat gaat zich nog slechter in zijn vel voelen en gaat dus nog meer gedragsstoornissen vertonene. Geef hem aandacht, speel met hem, creër spellekes met balletjes, rolletjes wcpapier of keukenrol waar je een snoepje instopt enz. maar zeker op geen enkele manier straffen

En ja, katten hebben betekent ook dat je iets moet verdragen van je katten - niet dat ze wildplassen mar bijvoorbeeld dat ze 's nachts willen spelen (weer een teken van een kitten dat zich verveelt), bijvoorbeeld dat je al eens een krab in je behang hebt of je meubels - dat hoort erbij

Veel succes en hou ons op de hoogte hé
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Op het bed plassen, vergelding?

Bericht door Rocis »

Hoi,

Ik heb erg mijn best gedaan om uit je postings iets positiefs te halen dat aangaf dat jij en Oellie het best kunnen gaan redden. Buiten het feit dat je toch een soort noodkreet slaakt voor hulp, wat alleen maar heel goed is, ben ik bang dat je het liefst een soort knuffelrobotje in huis wil ipv een dier met een eigen wil, karakter, emoties, hebbelijk en onhebbelijkheidjes. Eentje die zich gedraagd zoals jij wil. Maar dieren hebben, verzorgen, betekent vooral moeite doen. Je hebt overduidelijk heel weinig geduld en bent lang kwaad. Dat zijn al eigenschappen die niet aan te prijzen zijn als dierenbezitter. Alle voorgaande sprekers in deze topic hebben zeer rake punten aangegeven. Ik kan je niet zeggen wat je moet doen, is niet mijn plaats, maar ik zou je willen vragen alles nog eens goed onder de loep te nemen en je af te vragen of dit echt is wat je wilt. Voor Oellie zou een 2e katje misschien heel leuk zijn. Maar ik denk niet bij jou ;-)
Ik hoop dat je goed nadenkt wat je wilt.
Als je vindt dat Oellie en jij het wel gaan trekken samen, zul je toch echt de post van JoJo enz nog eens goed moeten doorlezen, daar staat alles in ;-)
Ik wens je veel wijsheid.
Grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Plaats reactie