Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ilone »

:edance: Jeej!! :edance:
Super dat Misty het zo goed doet :grin:
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ambertje73 »

Geweldig dat Misty zich weer goed voelt. :grin:
Toen Fritz zijn eerste paar kiezen eruit kreeg, at hij 's avonds ook meteen weer natvoer.
Het kan heel snel gaan hoor. De één knapt sneller op dan de ander.

Kan het niet zijn, dat Misty door die ontstekingen in haar bekje verhoogde nierwaarden heeft?
Als een kat ergens ontstekingen heeft, dan kan dat in verschillende organen de waarden omhoog helpen. Zou gewoon over een maandje of zes weken weer eens een bloedtest laten doen om te kijken of de waarden gezakt zijn. Kan best door die ontstekingen komen hoor!

Wij hebben 33 katten en ik kan zeggen, dat bijna de helft zijn/ haar brokken NIET kauwt!
Geen probleem dus! ;-)

Elke kat hier die onder narcose moet, krijgt een fysiologische injectie, d.w.z. EXTRA vocht tijdens de narcose zodat de nieren het niet te zwaar te verduren krijgen. Kost je iets van 8 a 9 euro extra. Voordeel is dat je kat SNELLER het narcosemiddel kwijtraakt.

Succes met Misty (Pluisje trouwens ook ;-) )
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ilone »

Dank ;)
Ik zat daar trouwens ook aan te denken, verhoogde nierwaardes vanwege dat bekkie.
Maar ik laat eind van het jaar/begin 2011 weer een bloedonderzoek doen, en dan zie ik weer hoe het dan is..
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Dank jullie wel :grin:

Daar heb ik inderdaad ook al aan zitten denken, dat de nierwaardes zo hoog zijn door die ontstekingen in haar bekje.
Ik moet zowiezo over een half jaar een nieuwe bloedtest bij haar laten doen, dus ben heel benieuwd wat er dan uit komt.

Misty heeft tijdens de narcose een infuus met extra vocht gehad, dus ik denk dat dat ook heeft bijgedragen aan haar snelle opknappen.

Ambertje: wow, 33 katten ! Wel gezellig :grin:
Villo, mijn kater, kauwt zijn brokken ook nooit, hij heeft ook altijd behoorlijk wat tandsteen bij de jaarlijkse controle ;-)
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Hm... maak me nu toch weer zorgen.
Misty niest sinds gisteren ontzettend vaak, en zit daarna verwoed met haar pootje haar snuitje te wassen, altijd aan de rechterkant.
Of ze nu haar snuitje poetst, of haar wangen poetst om evt. pijn "weg te vegen" is me niet helemaal duidelijk.
Ze eet wel normaal
Vertrouw het niet helemaal, dus morgen toch maar even de DA bellen.
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Kon gistermiddag terecht bij de DA, maar goed ook, want Misty was helemaal koortsig, ze had 39 gr., kon nog net.

Haar bekje is ontstoken, en dan voornamelijk achterin bij de keel. Daar zitten ook de slijmvliezen, dus wellicht dat ze daarom zo veel niest. DA kon het niet met zekerheid zeggen.
Ze heeft 1,5 week geleden een AB injectie gekregen, en deze werkt misschien niet goed tegen deze ontsteking.
Ze heeft nu een andere injectie gekregen, die werkt 2 dagen, en dan moet ik 5 dagen AB pillen geven. Misty is een drama met pillen, maar ik maal ze wel fijn, dan doe ik het door een beetje natvoer.

Verder kreeg ze ook een pijnstiller, die werkte goed want ze was gisteravond weer helemaal het vrouwtje :smile:

Nu maar hopen dat deze AB (breedspectrum geloof ik) wel goed gaat werken.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Ilone »

Och Misty toch!

Misschien heb je wat aan deze link. Ik kreeg hem van mijn moeder, die was aan het zoeken gegaan toen Pluis zat te tobben met haar bekkie ;)

http://gezondheid.noorseboskatten.net/b ... /Gebit.htm

Hoe gaat het nu met Misty?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Dank je wel voor de link, morgen eens even uitgebreid lezen !

Het gaat nu wel met Misty, ze niest alleen ontzettend vaak, vannacht heel vaak wakker geworden door het niezen. (en dan niest ze 10-12 keer achter elkaar)
Met eten lijkt het wel of ze ook snottert.
Wellicht heeft ze wel gewoon een verkoudheid erbij, dat kan natuurlijk ook.

Maar ik houd haar goed in de gaten, de AB pillen geef ik tot poeder gestampt in gekookte koolvis, want dat is het enige wat ze achter elkaar opeet.
Dus beide poezenbeesten krijgen de komende dagen 2 keer per dag koolvis, de bofferds :grin:
(beetje lullig voor Villo om alleen Misty te geven hihi)

Voor komende vrijdag had ik de controle afspraak voor na de operatie staan, en die staat nu nog, even kijken hoe ze zich dan voelt, en of haar keeltje er dan beter uitziet.
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Tijdje niet geschreven, heb her en der wel wat over haar nierprobleem geschreven, maar haar mondje blijft een groot probleem...

Vorige week weer bij de DA geweest, omdat ze weer niet at. (geen harde brokjes) en het bleek dat ze weer een knoeperd van een tandvlees ontsteking had, de 2e keer al, na het trekken van de kiezen.
AB injectie gehad en 1e paar dagen pijnstillers (halve dosis Novacam, ivm haar nieren)

DA vertelde erbij dat mocht het chronisch blijken te zijn, ze wellicht later aan de prednison moet, dat wordt dus erg lastig, omdat haar nierwaardes zijn verhoogd, en ze ook al op een nierdieet staat hiervoor. En Prednison is niet goed voor de nieren....

Afijn, hier nog maar even niet aan denken, en de 1e paar dagen gingen snel vrij goed. Ze at weer, pijnvrij, en weer gestopt met de Novacam na 3 dagen.
Nu, na een week, eet ze weer geen brokjes.... De AB is nog niet eens uitgewerkt.
Geef nu maar weer zachtvoer, en af en toe wat vis.

Even afwachten dus weer, maar ik begin er een beetje moedeloos van te worden :-(

Zijn er meer mensen hier met een kat die dit om de haverklap heeft ? Ik heb begrepen dat het een of ander virus kan zijn wat dit veroorzaakt. De meeste van haar kiezen zijn nu getrokken (ze heeft er aan elke kant nog 1) en vorige week was het niet ontstoken bij de kiezen, meer bij de wangen, knalrood.

Bedankt alvast voor de reacties
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door swiffer »

hoi,
wij hebben een brits korthaar van vier jaar, na vele behandelingen met cortisone hebben we besloten haar tanden te trekken, we wisten het , het was een kwestie van tijd. Op het laatste kon ze niks meer etenzonder afgrijselijk
te krijsen, heel erg om te horen, op een bepaald moment werkten de spuiten niet meer. Ik moet eerlijk zeggen, hadden we geweten hoe goed de ingreep en het herstel ging verlopen, hadden we het veel eerder gedaan. Na de ingreep heeft ze nog een paar dagen pijnstillers gekregen, maar ze herstelde heel vlug, nu is ze een ronde, gelukkige kat. We hebben er wel voor gekozen haar hoektanden te laten staan, dit is een kwestie van trots tegenover haar tien vriendjes.
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Oei, jouw britje is wel erg jong om haar kiezen al kwijt te raken.
Misty is 6, ook nog vrij jong vind ik.
Ik had dus ook gehoopt dat ze pijnvrij zou zijn na het trekken van de kiezen (ze heeft ook nog eens FORL aan haar gebit) maar helaas...
Nu is elke keer het tandvlees ontstoken.
Fijn dat jouw kat het nu zo goed doet. Hoektanden laten ze ook vaak staan om te voorkomen dat het tongetje gaan hangen, en dat kan inderdaad niet tegenover 10 vriendjes ;-)
swiffer
Huiskat
Huiskat
Berichten: 68
Lid geworden op: 18 sep 2010 13:38

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door swiffer »

hley housecat,
ja ik weet het , een hele jonge poes, volgens de dierenarts zou het te maken hebben met de niesziekte dat ze vroeger gehad heeft, blijkbaar kan dat zich ook vastzetten op de mond. We zijn heel blij dat ze terug een blije kat is, ze heeft erg veel pijn gehad. Hopelijk komt er voor jou ook licht in de duisternis.
Succes, swiffer
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cari »

Ben net terug met Yimper en Safa van de da. Tandjes zijn gereinigd, maar helaas: allebei hebben ze FORL :cry: . Ik heb een afspraak voor a.s. woensdag voor allebei. Gedeelde smart is halve smart :???: ?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cindy1969 »

Oh wat vervelend Cari, en dan nog allebei ook :-(
Gaan ze woensdag tandjes en kiezen trekken ?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Misty heeft FORL, iemand ervaringen met behandelen ?

Bericht door Cari »

Ja, ik schrok er behoorlijk van. Alleen de hoektanden en misschien de tandjes ertussen kunnen blijven. Yimper's gebit is 3 jaar geleden nog gereinigd (bij een andere da) en ik denk dat hij hier eigenlijk al jaren mee rond loopt. Altijd een beetje rode randjes gehad. Hij eet wel goed en Safa trouwens ook, hoewel die alles zo doorslikt. Ik heb eerder een kat met FORl gehad en die at binnen no time weer brokjes, dus het leed is voor hen weer snel geleden. Maar financieel hakt het er ook stevig in :-( .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie