Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Sjoerd93
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 feb 2010 17:13

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sjoerd93 »

Hallo, wij denken erover na een kitten aan te schaffen.
Hebben jullie nog een tip voor boektitel waar alles in staat over de aanschaf en verzorging van een kitten?
Brooklyn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Brooklyn »

Even een situatieschets:

Mijn vriend en ik hebben 1 poes die inmiddels 8 maanden oud is, we hebben haar vanaf dat ze 2 maanden is. Wij wonen op een kleine appartement. Vanwege de kleine woonruimte wilden we het bij 1 kat houden. Nu heeft een kennis echter een nestje en nu zitten we er toch aan te denken er 1 bij te nemen. Dit omdat onze kat erg speels is naar ons toe en als ze bij m'n ouders is is ze erg gericht op de kat van m'n ouders. We zijn wel vaak een dag weg, dus misschien is ze wel eenzaam. Ze 'molt' namelijk wel eens spullen als ze lang alleen is.
Anyway, deze nieuwe kitten zouden we dan over 2 weken op kunnen halen. We gaan echter 4 weken daarna op vakantie voor 3 weken. We wilden onze poes dan gewoon thuis laten en er zou dagelijks iemand langs komen om te voeren/knuffelen etc, eventueel zou de poes ook bij iemand anders kunnen blijven.
Nu de vraag: kan een extra kitten erbij in een kleine woonruimte? (40 m2)
Is het niet zielig als we na 4 weken al op vak gaan? En wat is beter in de vertrouwde omgeving laten of toch ergens anders waar altijd iemand aanwezig is?
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Anne82 »

Als eerste welkom op het forum!!! :grin:

Ik neem aan dus dat je eerst nog 4 weken thuis bent en dan op vakantie gaat? Ik denk zelf dat 4 weken lang genoeg is om aan elkaar te wennen. Ik heb zelf 5 weken geleden een kitten van 8 weken gehaald bij mijn 3 katers van 1, 2 en 3 jaar oud en die zijn nou al zo aan elkaar gewend alsof het nooit anders is geweest en zou ze nou wel alleen durven te laten als ik op vakantie zou gaan.. (wat ik niet zo snel doe want dan mis ik mijn kanjers te erg... :lol: :lol: )

Jullie poes is nu 8 maanden oud en ik denk dat de kans dat het goed zal gaan met je kitten heel groot. Vooral omdat jullie poes nog maar 8 maanden oud is en je er een kitten die nog jong is en vrij makkelijk zal wennen aan jullie poes. Qua ruimte kan het prima! Er zijn hier mensen genoeg die niet heel groot wonen en toch meerdere katten hebben.

Ook denk ik dat na die 4 weken waar ze aan elkaar kunnen wennen, dat ze dan beter in jullie huis gewoon kunnen blijven, dat er iemand elke dag komt om even ze te voeren en te knuffelen. In een andere omgeving bezorgt naar mijn mening toch veel stress.

Mocht je besluiten het kitten te nemen (wat ik erg aanraad!!) dan wens ik je heel veel voorpret!!!
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door ayla »

ook ik denk dat het goed gaat, maar wellicht is het een mogelijkheid om de kitten pas na je vakantie op te halen. Hoe oud is de kitten over 2 weken? 8 weken is de wettelijke toegestane leeftijd waarop ze weg mogen bij moeder. Het is echter beter om de kleintjes nog wat langer bij de moederpoes te laten.

40 m2 is prima voor je katten. die van mij hebben iets minder, maar ik geloof niet dat ze last hebben van ruimtegebrek.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Brooklyn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Brooklyn »

Inmiddels hebben we een kitten opgehaald, ja snel.
Maar eigenlijk vertrouwen we het niet echt.
De eigenaar zei dat de kitten 9 weken, bijna 10 weken is.
Maar ze is zo enorm klein, dat wij denken dat ze misschien 6 weken is.
Ook heeft ze niesziekte, waterige ogen, korsten onder de neus en vieze oren.
Onze kitten van 8 maanden die zit constant alleen te blazen en te grommen naar de nieuwe kitten, echt de hele tijd. Nu twijfelen we erover om haar terug naar de vorige eigenaar te brengen.
Vooral omdat ze ziek is en we bang zijn dat ze onze eigen kat besmet. Deze oude kat is wel 2x ingeent. Maar aan de andere kant vinden we het ook weer zielig om een zieke kitten weg te doen, want dan is ze nog steeds ziek. Graag jullie advies.
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Anne1988 »

Oeh, lastig!
Niesziekte is erg besmettelijk, dus de kans dat je andere kat het krijgt is erg groot. Als hij ingeënt is zal het wel een milde versie zijn..

Waarom mocht je haar eigenlijk nu al ophalen inplaats van pas over 2 weken? Ik neem aan dat ze dan inderdaad pas 6 weken is.

Over wat je nu het beste kunt doen kan ik je geen advies geven. Ikzelf zou het kleintje denk ik toch houden omdat ik het niet over mijn hart zou kunnen verkrijgen haar weer terug te sturen..
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Brooklyn
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Brooklyn »

Het was allemaal een beetje vaag gegaan, ik kreeg de info van mn broertje die het weer van een ander kreeg en die persoon kreeg het van de eigenaar. Er zijn 2 nesten, waarvan 1 volgens eigenaar 6 weken is en de ander 9 weken.

En hoe zit het met die andere kat? onze ' oude' kat, deze reageert eigenlijk wel heel extreem. Constant de ander in de gaten houden en brommen en als die ander te dicht in de buurt komt blazen.
Gebruikersavatar
Anne82
Lynx
Lynx
Berichten: 173
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:58
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Anne82 »

Dat is heel normaal gedrag als er een nieuwe kat/kitten in huis komt. Als ze alleen blaast en het kitten in de gaten houdt is het helemaal niet heel ernstig. Geef ze wat tijd..
Groetjes Anne en een pootje van Max, Tommie , Barney en Lizzie!!!
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Marina3 »

Niesziekte is razend besmettelijk! Mijn kater is twee jaar geleden ondanks zijn enting hartstikke ziek geweest. Maar het kitten terugbrengen zet nu niet veel zoden aan de dijk meer. Het virus is al in je huis. Als de bliksem met het kitten naar de dierenarts. Kitttens zijn heel kwetsbaar en voor je het weet loopt ze permanente schade op.

Dat blazen is normaal hoor. Toen we onze poes erbij kregen was onze kater ook zo rond het jaar oud en bij ons heeft het een half jaar geduurd voor ze maatjes werden.
Let er wel op dat er niet echt gevochten gaat worden. Blazen en een tik uitdelen zit erin maar er mag beslist geen bloed vloeien.

Eigenlijk moet je de introductie van een nieuw kitten/kat heel geleidelijk laten verlopen maar hou vol, het komt wel goed.
Helmy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2010 10:15

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Helmy »

Ben nieuw op deze site en weet niet of het goed is dat ik hier een vraag stel. Anders mijn excuses als het verkeerd is. Mijn vraag. Ik heb altijd poezen gehad maar na het overlijden van mijn laatste poes heb ik een raskater overgenomen van 7 maanden. Heb hem van de winter binnengehouden tot hij een jaar was en hem toen laten castreren. Nu gaat hij al een paar maanden in de tuin. Komt laatst de buurman met een gevonden poesje of ik die erbij kon hebben. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om nee te zeggen en zei dat als het goed ging met de kater ze mocht blijven. Eerst moest hij er niets van weten maar na een paar dagen dacht ik dat het goed begon te gaan. Maar nu slaat hij met een poot naar haar en wil haar bijten. Ben bang dat hij haar iets zal doen dus moet de hele dag opletten. Heeft iemand raad of weet iemand wat ik hieraan kan doen? Ik wil ze allebei niet kwijt. Bij voorbaat dank. Helmy.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Adriana »

welkom ;-) op het Forum om te beginnen!
wat voor ras is je kater?
kater/poes is vaak een moeilijke combi, maar ze zijn allebei nog vrij jong.
ik zou voor mezelf een paar meetbare doelen opschrijven, bv dag niet blazen/grommen en zonder stress in elkaars nabijheid/kamer kunnen zijn.

als dat na 3 weken nog steeds een probleem is, dan zou ik ernstig aan herplaatsing gaan denken. ik heb het bij ons 10 jaar moeten tolereren en dat was negen en een half jaar te lang.
het geeft een vervelende sfeer in huis en voor de beide dieren (stress) is het ook niet prettig.

en kijk bij onze zoekfunctie even bij het woord 'acceptatie', we hebben vrij veel berichtenwisselingen en tips+trucs maar als het niet gaat dan gaat het niet. forceren helpt echt niet en heel langzaam wennen (bv als je een groot huis hebt en ze ieder een eigen leven kunnen leiden) soms wel.. maar leuk is anders, denk ik
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Cari »

Hai Helmy, welkom!
Lief van je dat je dat poesje ook hebt willen opnemen. Je gegevens zijn wat summier om je hier een advies te kunnen geven. Je kater is op een leeftijd dat hij behoorlijk opdringerig kan zijn. Ik kan uit je bericht niet opmaken of dat echte agressie is of meer baldadigheid. Weet je of de poes al gecastreerd is? Hoe reageert zij?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Helmy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 aug 2010 10:15

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Helmy »

Bedankt voor snelle reacties. De kater is een Europese korthaar volgens de papieren, maar volgens mij is het een siamees. Beige met donkere oren en staart en blauwe ogen. Hij is bijna anderhalf. Het poesje is nu, schat ik, ongeveer 3 maanden en wil dus steeds spelen. Ze pakt de speeltjes van de kater natuurlijk. Die keek er de laartste tijd niet meer naar om, maar nu slaat hij er soms ook met een pootje tegen. Hij hoeft niet jaloers te zijn want ze krijgen constant aandacht, als ze niet liggen te slapen. Eten probeer ik allebei apart te geven maar de kleine mup eet overal aan. Ze is 2 weken hier en heeft zich heel goed aangepast. Ik hoop dat als ze wat ouder is het goed zal gaan tussen die 2 schatten. Heb mijn hele leven poezen gehad en alles ging altijd goed. Waren steeds rustige dieren. Nu hebben we eens 2 drukte makers maar sinds we geen honden meer hebben was het toch wat te stil. We genieten wel erg van die 2 en willen ze allebei niet meer missen. We hebben gelukkig de ruimte. En we zijn bijna altijd thuis. Groetjes en bedankt. Helmy.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9371
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een groep van 8 katten en hier is een nieuw kitten binnen een week geaccepteerd.
Sinds ik alleen nog maar katers in huis neem gaat het altijd prima.
ik denk in jouw geval dat je het zeker 2 maanden een kans moet geven.
De kater was alleenheerser en dat maakt het toch iets moeilijker.
Straf hem niet als hij lelijk doet tegen het kleintje.
Geef hem extra veel aandacht en liefde.
Succes.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Marina3 »

Kater Tobias was een jaar oud toen we er een poesje van vier maanden bij namen. Tobias vond het een ramp. De kleine wilde spelen en knuffelen met hem maar hij moest er niets van hebben. Ik heb een paar keer op het punt gestaan om poesje Soda te herplaatsen maar kon het niet over mijn hart verkrijgen. Uiteindelijk heeft het bij ons een half jaar geduurd voor Tobias zich bij de situatie neerlegde en zelfs af en toe met Soda speelt. Ze zullen nooit van die kleffe katten worden, liggen nooit bij elkaar maar de accepteren en tolereren elkaar. Ik ben blij dat ik destijds heb doorgezet want Soda is een wereldkat.

Twee jaar geleden kwam er een zwerfkat bij, poes Noor en die werd door beiden direct geaccepteerd. Kan zijn dat ze met een volwassen kat minder moeite hebben dan met een kitten. Noortje is ook een heel rustige beetje onderdanige kat dat kan natuurlijk ook schelen.
Plaats reactie