Nieren werken niet meer goed

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Adriana

Re: Nieren werken niet meer goed

Bericht door Adriana »

http://www.exmedica.nl/geneesmiddel/mirtazapine
http://www.exmedica.nl/geneesmiddel/periactin

mirtazapine heeft bijwerkingen op zowat alle functies, die je je kunt voorstellen en bij periactin staat minder vermeld.
het gaat om de toediening in een erg lage dosis voor heel erg korte tijd, eigenlijk alleen om het dier over een drempel te helpen. en van alle kwaaien is dit misschien de minst kwaaie, ieder middel heeft naast werkzame stoffen altijd ook bijwerkingen.
MacSamuels gaat via een internetapotheek. mirta en voorheen periactin via da.
rest per pb.

Shadow kan erg beroerd zijn van een hoge fosforwaarde, bovendien is dat slecht voor het nierweefsel. ik heb tot dusver begrepen dat je zijn fosforwaarde niet kent en vraag nog even aan je da of hij/zij fosfor ip kan meten. als hij een spotchem-apparaat heeft staan moet dat kunnen.
bij het e.v. bloedonderzoek moet je fosfor laten meten want geheid dat dit ook veel te hoog is! er is een goed middel voor: renalzin/bayer, werkt snel bleek bij ons: na 6 weken zat Mo onderin de referentie terwijl hij er hoog boven zat!

missch beetje vers lamsvet kopen, vet, ook in de vriezer wordt op den duur ranzig en niet lekker.

en nog even voor mijn overzicht: wat krijgt Shadow nu precies?
alleen natvoer met laag eiwitgehalte ? met of zonder ipakitine apart in capsule?
of nat nierdieetvoer via dwangvoeren?
geen nierbrokjes, geen vlees, meloen als ie dat lust en geen fortekor/benekor

bij MoMo werkt ipakitine over de hele linie niet, geen verlaging van fosfor, ureum en creatinine en erger nog bij ieder bloedonderzoek waren die waardes 10% verder verhoogd. toen voor Mo overgegaan op McSam. we hebben de indruk bij onze andere nierfaler dat het daar wèl werkt, maar die heeft veel lagere waardes en is veel jonger. Mies krijgt het gewoon door haar natvoer gemixt en dat is daar geen probleem.

p.s. terugdoen komt wel, eerst Shadow proberen weer op de rails te krijgen, t gaat niet om zulke enorme bedragen hoor en dat beetje inspanning doe ik graag..
EstherV
Huiskat
Huiskat

Bericht door EstherV »

Voor jou Adriana hier het overzicht van Shadow:

Aan medicijnen krijgt hij vanaf 15 juni:
2 x daags Renalzin van Bayer 1 pompje per keer vermengd met dwangvoer.
1 x daags Benakor eind van de avond ook vermengd met dwangvoer.
Het toedienen gaat zonder enig probleem.

Aan eten krijgt hij:
3 x daags dwangvoer dat is: 3 blikjes Hills k/d vermengd met 1 blikje Clinic fri, hij doet hier een kleine 4 dagen mee.
Voor de nacht geef ik hem Whiskas senior en Whiskas sardientjes en dat eet hij (als we hier slapen) meestal wel. Dit zal ongeveer zo'n 50 gr. bij elkaar zijn.
Al het andere voer daar kijkt hij naar vraagt er zelfs om maar er gebeurt niks.
Brokken heeft hij nog nooit gegeten dat is dus zeker geen optie.
Het vocht vermengd met water van de foliezakjes van Markant drinkt hij.
Galia meloen om de dag ook vermengd met water eet en drinkt hij.
Ipakitine door bijv. foutvoer als Whiskas dan eet hij er geen kruimel van.
Wat het lamsvet betreft dat snap ik want al is het verpakt dan nog droogt het snel uit.
Overgeven heeft hij nog niet gedaan ook niet tijdens of van het dwangvoeren.

Mijn DA stuurt het bloed op naar een laboratorium wat zo'n 3 dagen duurt.
Ik overweeg sterk om een andere DA in te schakelen, mijn gevoel zegt dat ook en daar zit ik niet vaak naast.

Voor de rest slaapt hij wel veel, 's-avonds wordt hij wakker, het warme weer zoals jij ook gemerkt hebt doet er geen goed aan.

Vanavond hebben we een serie foto's van ze gemaakt, het was al lang geleden dus dat werd tijd. Alleen lagen ze alle twee nog in slaapstand dus als het iets minder warm is de volgende serie.
Ik ga Shadow (lees baby) nu eten geven en daarna klimt hij als een aapje in me met een hoop lawaai en geknor.
Jeetje wat kun je toch gehecht zijn aan deze bijzondere lieve dieren.

Knuffles ook voor jouw rusjes Adriana !!!

Groeten,
Esther
Adriana

Bericht door Adriana »

hoi/hoi, wat je nog zou kunnen doen is hem s avonds een capsule (apotheker heeft lege capsules in een aantal formaten en ik doe er morgen in de post wel een paar bij) gevuld met ipakitine geven, voordat hij whiskas krijgt.
dan heeft hij ipa in zijn maag en darmen zitten en als er dan s nachts wat eiwitrijker voer bij komt, dan zou dat met die al eerder toegediende ipa voor een deel geneutraliseerd kunnen worden.
op die manier verprutst het zijn eetlust niet en capsules zijn smaakloos en kieper ik zo met wat spuug zachtjes zijn keelgat in.
ik heb helaas geen weet van Zeeuwse dierenartsen en kan er je geen aanbevelen.
als je da bloed opstuurt dan heeft hij zelf geen spotchem en dan is die 290 crea missch wel een VetMed-lab-waarde. en daar geldt < 177 als bovengrens. bij spotchem zie ik 164 als bovengrens staan.
als je hem regelmatig zou kunnen wegen dan kun je zien of hij qua gewicht stabiel blijft.
en ja, een nierklantje is een hele zorg en een kunst om hem stabiel te krijgen.
fijn dat-ie zich zo makkelijk laat voeren en je dan gelijk overlaadt met knuffels.
rusjes zijn om op te vreten, vind ik en dat zal bij Shadow ook wel zo zijn :verliefd:
EstherV
Huiskat
Huiskat

Bericht door EstherV »

Hoi Adriana,

Inmiddels het lamsvet geprobeerd en dat heb ik door beaphar met zalm gedaan.
Het wordt een bijna eentonig verhaal maar ook dit gaat niet bij hem naar binnen.
Wat een vreselijke (vr)eter is 't.
Veel variatie wat betreft het eten heb ik zelf op dit moment niet meer.
Ik ga dus door met dwangvoeren er zit weinig anders op.

Groetjes van
Esther en Shadow (alias de vreselijke (vr)eter !!!!)
Adriana

Bericht door Adriana »

maar gaat het verder wel goed met het vreselijke beest? lamsvet kan ook gewoon door zijn dwangvoer, het geeft energie en ontlast zijn nieren.
geef het vreselijke beest een grootse knuffel van ons, heb je al een afspraak met je dierenarts? is hij op gewicht gebleven? volgens mij doet hij het erom, lekker door jou gedwangvoerd worden, lekker klef knuffelen en vrouwtje bezig houden en zwelgen in aandacht...
en dan ronkend knorren, dat zijn de voordelen van nierfalen zal ie denken, ieder nadeel heeft ook voordelen, hihi :shock: :lol:
EstherV
Huiskat
Huiskat

Bericht door EstherV »

Heeee Adriana,

Ik heb net eten gegeven aan Dow en inderdaad het gestolde vet door zijn dwangvoer gedaan. Ik blijf dat doen omdat ik weet dat het heel goed voor zijn bontjasje is. Shadow heeft een hele mooie dichte vacht echt glanzend.
Door het lamsvet te blijven geven blijft dat tenminste in goede conditie.
Verder gaat het heel goed met dat "beest" hahaha. Hij weet dat hij slimmer is dan wij.
Hij knort als een varken, kamt nog steeds m'n haar, droogt m'n tranen als ik er even doorheen zit en jaagt Kiki van haar slaapplaats omdat hij er toevallig wil liggen.
Hij is toch sterker dan z'n zus (dat weet hij) dus die verliest het altijd van hem, de dondersteen.
Tja soms kan ik hem achter het behang plakken en gelijk daarna knuffel ik hem helemaal lurp.

Eind volgende week gaan we naar de DA voor bloedonderzoek.
Nog al meer knuffels? Hij loopt al met z'n neus in de lucht hahahha ja natuurlijk dat zal ik zeker doen, en hij zal z'n genietertje nog meer opzetten.
Ieder voordeel heeft z'n nadeel ehhhh een bekende kreet !!!!!

Knuffels en kopjes vanuit Goes voor MoMo, Enzo en Miesje.
Jij groetjes van mij,
Esther
Adriana

Bericht door Adriana »

als ik me goed herinner dan is Shadow inmiddels bij de dierenarts geweest en ik ben erg benieuwd.
ja, hij loopt al naast zijn schoentjes, maar ach t zij hem vergeven. en neus in de lucht, ook geen probleem, als ie zijn best maar doet en blijft knorren en bonkkopjes geven.
knuffels voor jullie vreselijke lieverd!
EstherV
Huiskat
Huiskat

Bericht door EstherV »

Hoi hoi Adriana,

Vanwege vakantie ben ik er een tijdje niet geweest.
Shadow is inderdaad weer voor controle bij de DA geweest en zijn uitslagen zijn:

ureum was 21,3 is nu 17,1
Creatinine was 266 is nu 303
Gewicht nog steeds 5 kg.
Alle andere waarden zijn goed.

Verder oogt hij stukken beter dan in 't begin, na 4 weken dwangvoeren stond hij dat niet meer toe, en met tranen in m'n ogen gilde ik van "ik doe hem dit niet meer aan", ik heb hem zijn whiskas met Ipa voor z'n neus gezet en hij at alles in 1 keer op. Dit is nu al zo'n kleine 3 weken dat hij gewoon alles eet met Ipa.

Verder geven we nog steeds de Mac Samuels, Renalzin 2 x per dag en Benakor 1 x per dag.

De DA die we nu hadden gaf zelfs het advies om hem vers voer te geven, kuikens, rauwe vis, zelfs rauw lamshart vond ze geen probleem zolang Shadow zich er maar goed bij voelt. Ze vertelde dat rauwe dierlijke eiwitten beter te verteren zijn dan lurp gekookt voer.
Zelf vond ze dat Shadow er goed uit zag en dat ik daar naar moet kijken en moet luisteren.
Wat ik vind is dat ik tegenstrijdige verhalen te horen krijg wat betreft het eten.
De ene DA zegt alleen dieetvoer en de andere zegt versvoer.
Ik heb hem 4 weken dieetvoer gegeven (dwangvoer) en daarmee is zijn creatinine niet omlaag gegaan.

Ik twijfel dus enorm over alles, dieetvoer eet hij niet welke dan ook, hij verhongert nog liever dan dat hij dit spul eet. En ik vind dat hij elke dag moet eten dat is een must.
Ik twijfel ook over de mac samuels of dit nog zin heeft en of dit iets doet, ik weet dat het moeilijk is om daar achter te komen. Wat ik nu nog meer doe is water en verdund meloensap geven tot zo'n 200 ml. per dag dat vermeerderd met het water in z'n eten is dat al gauw 250 ml. per dag. Hij heeft daar gelukkig geen problemen mee, sterker hij likt aan het spuitje alsof hij wil zeggen doe er nog maar een.
Wat is er nog te doen om zijn creatinine naar beneden te krijgen?

Zoals hij nu is daar ben ik best tevreden mee, het is de oude vertrouwde Shadow weer, hij krijgt de mooiste plekjes in huis, heeft een eigen tuinstoel, een eigen kussen op de bank etc. en aan al deze dingen is hij zo gewend geraakt dat hij alle plekjes elk uur van de dag weet.
De aandachttrekker hangt nog steeds in m'n nek, aait me door m'n haren en over m'n gezicht als hij even geen aandacht krijgt.
Wij vinden het goed zo en ik wil hem een gelukkig leventje geven zo lang hij nog bij ons is.

Hoe gaat het met Enzo, Momo en Miesje????

Ik hoop iets van je te horen.

Groeten,
Esther, Shadow en Kiki
Adriana

Bericht door Adriana »

hoi en gelukkig weer een berichtje over Shadow! ergens aan het begin van jullie berichten is crea 277 en waarschijnlijk urea 21 en dan is intussen de urea mooi gezakt (MacSamuels) maar de creatinine is nogal gestegen (veel vlees?)

flink ipakitine over natvoer met laag eiwitgehalte werkt bij sommige katten erg goed en kan geen kwaad. bij Mo werkt het niet. als Shadow goed eet dan is hij niet misselijk van hoge urea en dan werkt de ipa-truc bij hem waarschijnlijk ook goed. en dat is prettig.
ipa werkt ook tegen fosfor dus renalzin zou je kunnen stoppen, want dat is dan dubbelop.
McSamuel zou ik, ook omdat je hem (rauw) vlees geeft, zeker niet stoppen.
het beste voor nierklantjes is dan matig rauwe kip, dat is het lichtst verteerbaar en komt het dichtst bij het oervoer. katten eten nu eenmaal geen koe, daar zit bovendien, zoals in alle rood vlees veel fosfor in en dat is slecht voor nierkatten.
van ei kun je de dooier geven maar zeker niet het eiwit en vis ook niet want is alleen maar eiwit en grote belasting..

qua eten: meloen, (is ie dol op en kan denk ik geen kwaad) wat rauwe kip en wat licht gestolde eidooier, als ie het lust en bv seniorvoer met eiwitgehalte van rond 8 met veel ipa en goeie nierbroks ..

ja, ik ken de discussies over nierdieetvoer en heb intussen zelf ook de nodige probeersels achter de rug.
wat ik bij Mo heb ontdekt dat is dat hij veel betere eetlust houdt met brokjes met hoog gehalte aan plantaardig eiwit.
hij krijgt nu half om half Royal Canin renal (da) en Animonda integra (dierenspeciaalzaak) nier en dat gaat, gezien zijn eetlust en levenslust erg goed. plantaardige eiwitten geven vrijwel geen urea afvalstoflfen en dat is veel beter voor nierklantjes.
vooral Royal Canin renal is favoriet hier. daar doe ik lamsvet bij voor zijn energie, dat is lekker en gaat niet via de nieren is dus geen belasting. iedere week bak ik zachtjes een stukje lamsvet uit, vers blijkt het lekkerst.

misschien zou je dat eens kunnen proberen want het zou erg prettig zijn als zijn creatinine omlaag gaat ipv stijgt. maar Shadow voelt zich blijkbaar al stukken beter dan aan het begin en dat is alleen maar winst want dan heeft ie het ook naar zijn zin..

hier gaat het goed, Mo lijkt me stabiel en zijn eetlust is goed en dat is altijd een goed teken. Zo komt heel traag aan en heeft er sinds vandaag een klein Russisch vriendje bij: Maks. en Mies zeilt bijna iedere dag met mijn vriend over het IJsselmeer en daar doen we met een paar weken een bloedonderzoek om te zien of we haar weer binnen de referentiewaardes hebben - met het voer en de medicijnen die zij krijgt (vrij veel ipa, natvoer met laag eiwitgehalte en MacSam. ze is erg levenslustig en eet goed en dat is altijd een goed teken. maar binnenkort even prikken want meten is weten! en Mies en Mo zijn het beste bewijs dat je maatwerk moet leveren voor iedere nierkat want ze reageren totaal anders op medicijnen en voer.

p.s. kijk ook even bij de topic van Pluis, verhoogde nierwaardes, daar staat ook veel info waar je misschien wat aan hebt.. enne, knuffel voor je grote lieve grijstijger!
EstherV
Huiskat
Huiskat

Bericht door EstherV »

Heee Adriana fijn om te horen dat goed gaat met je russen !!!
En wat leuk dat je er weer een rusje bij hebt, een echte liefhebber dat kan niet missen, ik begrijp je hoor ze zijn zo uniek.

Ik heb inmiddels het topic van Pluis gelezen, en daar is het ook een gepuzzel van welk eten.
Dat heb ik inmiddels ook gehad en uiteindelijk belanden ze allemaal in de afvalbak op een enkele na
die Kiki op dat moment eventjes wel lekker vond, maar ook niet voor lang.

Ik heb al eerder geschreven dat Shadow nog nooit in z'n leventje brokken heeft gegeten, dus dat lijkt me zinloos en als ik eerlijk ben geef ik liever natvoer met nog wat extra water, beter omdat het de nieren spoelt.
En extra water geven via een spuit (20 ml.) is gewoon goed dat is me wel door beide DA's verteld.
Het lamsvet heb ik op jouw aanraden een maand geleden gekocht maar werd ook niet gegeten, ik heb het uiteindelijk toen door z'n dwangvoer gemengd.
Ik ga nu de Renalzin 1 x per dag geven want zijn fosfor is goed.
En voor de rest ga ik ruim Ipakitine over z'n eten doen en ook de Mac Samuels en dan maar kijken hoe hij het doet.

Ik heb nu in 2 maanden 2 Da's gehad en beiden geven me een totaal ander advies, de ene zegt alleen maar Hills k/d (zeker aandelen) de andere zegt kijk naar je kat want jij ziet als eerste hoe hij het doet.
Waardeloos vind ik het wie en wat ik allemaal moet geloven, ik wil iedereen geloven maar wat?
Ik denk inderdaad wat jij ook zegt dat iedere kat anders zal reageren op medicijnen en eten en dat je dat zelf in de gaten moet houden.

Knuffels en kopjes van de Goese russen voor de jouwe,
Jij de groetjes van mij,
Esther
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, dat da's verschillende adviezen geven weet ik en er zijn maar weinig da's goed op de hoogte van voeding..
en er is een geweldige discussie over rauw vlees en nierklantjes maar op basis van mijn meetgegevens is het toch gewoon veel te veel moeilijk afbreekbaar eiwit.. vooral zijn crea steeg fors en dat is nu weer een stuk terug.
was even vergeten dat Shadow geen brokjes blieft, heb je ooit het natvoer van Clinic geprobeerd?
nierpatienten moeten goed spoelen en gelukkig gaat dat goed en vindt Shadow dat geen probleem.
zelf uitvinden wat het beste werkt bij een specifiek dier is ingewikkeld en ook niet mijn liefste hobby, maar de voldoening is geweldig als je iets vindt dat wordt verdragen en ook nog werkt. en dierenartsen weten het vaak zelf ook niet hoor!

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... falen.html
dit is een goed overzicht van diagnose tot en met behandelmethodes over chronisch nierfalen.
deze da heeft ook aandelen Hills want beveelt alleen k/d aan... maar verder prima verhaal!

hier probeer ik zoveel mogelijk gezond verstand toe te voegen in combinatie met erg veel lezen en zoeken.. en regelmatig bloedonderzoek om te weten of het werkt, dat is kostbaar maar hebben we voor Mo over. en aan zijn gedrag kan ik vrij makkelijk zien of hij lage ureum heeft of niet. chagrijnig en niet eten betekent dat hij eten van Enzo heeft gejat en daar beroerd van is. verder zijn wij erg streng in de leer want als ik toegeef help ik hem om zeep en dat geeft geen goed gevoel.
en dan maar beetje zeuren en veel theater, dat gun ik hem want als ik niet kijk, eet hij toch wel..
EstherV
Huiskat
Huiskat

Bericht door EstherV »

Hoi Adriana,

Ook ik merk direct aan Shadow's gedrag hoe hij zich voelt en gedraagt en daar lees ik veel van af.

In eerdere berichtjes vertelde ik al dat Shadow geen enkel nierdieet wilt eten, Clinic heb ik wel gebruikt samen met Hills k/d om hem te dwangvoeren, waar ik nog steeds blij mee ben dat ik dat heb gedaan anders was hij er niet meer geweest.
Dat hij na 4 weken ging tegensputteren was doordat hij zich duidelijk beter ging voelen en is toen zelf weer gaan eten.
Shadow is gewoon een vreselijke en kieskeurige (vr)eter en dat maakt me soms helemaal knettergek.

Verder blijf ik kijken hoe hij het doet.

Groeten,
Esther
EstherV
Huiskat
Huiskat

Bericht door EstherV »

Wat ik jou nog wil vragen is, of je enig idee hebt waar je een wat mindere hoeveelheid dieetvoer kunt kopen?
Al die kuipjes gaan per 16 st. en het is zo jammer om die straks weer in de afvalbak te knikkeren.
Ik was aan het googelen op Specific nl.

Ik hoor het wel
Esther
Adriana

Bericht door Adriana »

ja, dat is een waar woord:
'nog steeds blij dat je hem een tijdje hebt gedwangvoerd, anders was-ie er niet meer geweest..'
soms moet je een dier gewoon even over een drempel helpen en nee, dwangvoeren van tegenstribbelende dieren is nooit leuk maar nog altijd beter dan dieren, die het futloos toelaten omdat ze te ziek zijn om tegen te stribbelen..

k begrijp vaak ook de aversie niet, tuurlijk hangt het van het geval af maar met dit soort nierfalers moet je af en toe even ...
ja, ik ken de wanhoop als het voer geen snuffel waardig wordt gekeurd. soms is het ook de geur of de dwang en als ik dan niet kijk of het heeft even gestaan hoor ik toch smak/smak achter me. omkijken mag dan absoluut niet maar ik ben dol op dat geluid!

kom je een beetje uit je natvoer/samenstelling/analyses?
Mies gaat binnenkort naar onze dracula/da en dan weten we hoe ze intussen op de combi natvoer AH/ipa heeft gereageerd en ik ben erg benieuwd..
en in de keuken groots gesmak: Mo smult van meloen!

even dierenartsen afbellen en uitleggen. wij zijn bij drie dierenartsen ingeschreven gebleven, mede daarom..
ik kan je specific toesturen om te proberen en er is inmiddels dacht ik ook nat nierdieetvoer van sanimed, beide via da. als je er daar eentje van wilt proberen kan ik die uit Gouda meenemen..
tja, samendoen met een andere nierklant, maar dat is altijd moeilijk te vinden..
EstherV
Huiskat
Huiskat

Bericht door EstherV »

Ik kom hier in omtrek niet verder, ze hebben alleen Royal Canin en Hills.
Als je de moeite zou willen nemen om om die kuipjes naar me toe te sturen ben ik je daar zeer dankbaar voor.
Herkenbaar in wat je zegt, een hoop gesnuffel, weglopen, en inderdaad als ik even niet kijk hoor ik hier ook bekende geluidjes en dat doet me dan weer goed.
Ja samendoen met een andere nierpatient zou een optie zijn, maar ik moet eerst weten wat er gegeten wordt. Specific en Sanimed heb ik nog niet gehad, en een stille hoop blijf ik natuurlijk hebben.
Gisterenavond heeft Shadow ook meloen gekregen en dan lijkt hij net een stofzuiger zo snel werkt hij het naar binnen. Dan denk ik, de zin naar eten is er wel alleen nog het juiste en beste.
Ik ga nog even googelen naar de Mac Samuels want daar is moeilijk aan te komen. Verder even de Ipa nog bestellen.

Groet,
Esther
Plaats reactie