Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
stafford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:14

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door stafford »

niet zo goed nieuws vanuit hier.

vanmorgen kwam ik beneden en onze kleine man zat vol ontlasting. had erge diaree. ook was hij al 3 dagen niks aangekomen, dus ik dierenarts gebeld en ik kon komen.

deze had onze kleine man nog niet gezien, want de fokker ging naar een andere dierenarts. onze dierenarts was erg eerlijk en zei dat ALS het dwerggroei is, dit in de meeste gevallen gepaard gaat met niet goed ontwikkelde organen en andere mankementen. en dat het dan een zorgenkatje zou blijven. en dat hij geen enkele reserves had omdat hij zo licht is. de dierenarts geeft hem tot maandag en dan moet ik terugkomen en als hij dan niet gegroeid is en of de diaree niet over willen ze er niet te lang verder mee dokteren dan geven ze hem zeer weinig kans. het was ook mogelijk dat onze mikey geen dwerggroei had, enkel altijd diaree gehad en daardoor nooit de kans had gehad om te groeien en voedingsstoffen tot zich te nemen.

de dierenarts gaf onze beide kittens een ontwormings tabletje en voor mikey een spul mee voor de darmpjes. thuis aangekomen na 2 uurtjes ongeveer begon mikey hele rare sprongen te maken met zijn achterlichaam en sloeg af en toe slag over de kop midden in zijn drinkbak. tevens trok hij 1 achterpoot erg raar in en begon vreemd te hinken. ik dierenarts gebeld en ik kon weer komen, maar ik kon niet weg omdat ik hier 5 kinderen had en 2 babys lagen te slapen, en belde mijn man dat hij naar huis moest komen zodat hij mikey kon brengen. ik pakte mikey en leg hem zoals ik altijd doe in mijn nek. en toen ging het over en ging hij heerlijk liggen slapen. dus nadien hoefde we niet naar de dierenarts maar nu ligt hij nog steeds zo te slapen. het lijkt weer goed te gaan en dierenarts dacht ook dat hij gewoon zo een kramp had van die tablet tegen wormen. wil jullie allen vragen om heel hard te duimen en een kaarsje te branden dat hij nu gaat aankomen en dat de diaree stopt. zodat we maandag goed nieuws krijgen en dat hij gewoon bij ons kan blijven. we hebben eerder een zorgenkatje gehad dat eigenlijk al opgegeven was, maar dat is evengoed nog bij ons gebleven. het kan dus wel. we geven de moed nog niet op. hij ligt nu nog bij me in me nek en hij ligt er zo lekker ontspannen bij oogjes dicht, zo tevreden ziet hij er uit zo. ik kan me niet voorstellen dat het niet goed kan komen. het moet gewoon goed komen.
stafford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:14

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door stafford »

ambertje73 ik ben ook zeer benieuwd naar een foto van jullie sophietje 1. wat verdrietig dat ze maar zo kort bij jullie kon blijven. en dat lijkt me zeker moeilijk, je doet er alles aan om haar zo goed te verzorgen, maar het kan helaas neit baten.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

ik zou onmiddelijk die melk weghalen!!!!

Ten eerste is dat geen drinken voor een kat, het kan enkel dienen als aanvulling. Ten tweede zit daar nog steeds redelijk wat lacose in en daar kunnen ze slecht op reageren en diarhee van krijgen.
Je gaf ze ook nog iets anders van vocht? Nu met de diarhee is dat zeker goed, maar je moet zien dat je niet enkel vochtige dingen geeft want anders krijgen ze ook te veel vocht binnen vergeleken met de voedingswaarde en dan krijg je ook diarhee ( komt erg weinig voor, maar kan wel he) .
Zolang hij diarhee heeft moet je natuurlijk wel zoveel mogelijk water proberen binnen te krijgen, maar dan geen melk. Je kan beter blikvoer erg verdunnen of de brokjes laten weken.

En, ik weet niet of dat bij katten ook erg geld, maar als mensen iets aan maag of darmen hebben, moet je vetten mijden. Ik weet dat dat bij dit mannetje dan natuurlijk erg moeilijk is omdat koolhydraten zeker niet goed zijn en dat hij toch zeker niet nog meer mag afvallen, maar moest je eten kunnen vinden waar vooral veel eiwitten in zitten en minder vet, zou dat wel goed kunnen doen.
Ik heb zelf een aanslepende virus in mijn darmen, en als ik 's avonds vettig gegeten heb, dan merk ik het 's morgen goed op het toilet!!! Minder vet zorgt echt voor minder diarhee.
Weet je waardoor de diarhee komt? Als het dus een infectie is (virus of bacterie maakt niet uit) zou ik vetten proberen vervangen door eiwitten. Mss dat sommige mensen hier je daar meer raad in kunnen geven. Mensen die wat meer ervaring hebben met vers voer of zo...

alleszins nog veel plezier met je klein ventje, en ik duim mee voor je!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door Ambertje73 »

O jee, dat is geen goed nieuws.
Rare sprongen maken, vreemd gedrag... Mijn ervaring is, dat de nieren misschien slechter gaan functioneren, waardoor er ammoniak vrij komt. Wanneer dit bij de hersenen komt, kan dit toevallen veroorzaken. Kleine Sophietje 1 (en nog een ander poesje dat maar 14 maanden is geworden) kregen hier last van.
Ik wil je niet alle hoop ontnemen en ik hoop echt dat jouw manneke hier geen last van heeft.
Dat verhaal van pearlsofpassion klinkt ook logisch...

Wat wij ook vaak in huis hebben, is CALOPET. Dit is een voedingssupplement in een tube.
Er zit ALLES (vitamines/mineralen/voeding) in dat een kat nodig heeft. Ze kunnen zelfs een tijdje alleen op deze pasta overleven. Wanneer een kat bv tijdelijk van het eten af is of hij/ zij heeft iets extra's nodig, dan kan je dit gaan voeren.
Ik weet dat je daar nu niets aan hebt, maar het is niet overbodig om dit altijd in huis te hebben.

Helaas kan ik je verder geen goede raad geven en hoop ik dat het - hoe dan ook - goed komt met de kleine.
Mocht het toch nierfalen zijn, dat hij vertoont, dan zou ik niet te lang doorgaan....
Ik weet het klinkt heel HARD, maar je wilt niet zien hoe een kat zo aan zijn/ haar einde komt (zware toevallen). Dit is hartverscheurend, geloof me. Dat wil je niet meemaken (wij zagen het 2x).
HEEL VEEL STERKTE. :-(
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door ktje »

Wij hadden 2 jaar geleden ook een nestje thuis. Het was een nest van 4. 1tje er van was veruit de kleinste en groeide ook niehiem. Af en toe zelfs niet. We legde hem vaker aan bij moeders (maar was al snel vermoeiend voor hem). Daarnaast waren we met bijvoeden begonnen, dit begon te helpen. Hij kreeg weer een opleving.

Helaas zagen we de gedurende tijd dat hij met zijn hoofdje begon te knikken en steeds weer slapper werd. Uiteindelijk is hij na 6,5 week overleden. Uit onderzoek bleek dat zijn organen in zijn buikje niet goed waren volgroeid, en hij nooit oud zou kunnen worden.

Ik ben bang dat ik nu hoor van jullie dat Micey een orgaan heeft dat niet volgroeid is, wat de groei belemmerd en zijn ontwikkeling, ik hoop het niet voor jullie.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door pearlsofpassion »

Laat de hoop niet zakken he! Jouw kitten is toch al een heel deel ouder dan de kittens waar hier over gesproken wordt, en pas nu heeft hij van iets last, dus ik denk dat je zeker de hoop niet mag verliezen dat jouw katje binnenin redelijk in orde is en mss nog wel een paar jaartjes mee kan gaan en wie weet nog meer....
Maar het zal wss wel altijd een zorgekindje blijven, maar ik ga ervanuit dat je dat er wel voor over hebt. Ik heb er nog een goed oog in dat hij gewoon een infectie heeft opgelopen en daar dan wel wat meer last mee heeft dan een normaal katje maar er nog wel door komt. Ik geloof echt dat hij het redt, mits de juiste verzorging. En ik duim natuurlijk hevig mee.
Ik denk wel dat dat middel van hierboven zeker een goed idee is om steeds in huis te hebben met dit katje.

Veel sterkte en succes!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
stafford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:14

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door stafford »

wederom heel hartelijk dank voor alle reacties.

de melk die ik geef is op advies van de dierenarts. ik vermeng het heel sterk met water zodat ze zo snel mogelijk helemaal over gaan op water, maar de dierenarts raadde me aan om nog melk bij te voeden 3 keer per dag.
verder krijgen ze gewoon water. en hun droog voer. verder niks eigenlijk. de eerste paar dagen kregen ze nog wat anders maar toen dat op was hoefde dat niet meer.
dus ik doe het precies wat de dierenarts ons aanraad.

hier gaat het inmiddels weer als vanouds. de ochtend na dat ik naar de dierenarts geweest was, en dus na die dag dat hij zo vreemd deed, was hij weer helemaal als vanouds. speels, miauwen, kopjes geven, spinnen. het was dus waarschijnlijk zo dat de dierenarts gelijk had, dat hij gewoon erge kramp had van het ontwormings tablet. verder vandaag de laatste dag dat hij dat spulletje voor zijn darmpjes krijgt. hij is nog niet gegroeid. was vrijdag ochtend zelfs 20 gram afgevallen. en zit nu weer op die 200 gram. als maandag nog niet zo veel verbeterd is, wil ik toch de dierenarts vragen of ik dat astronautenvoer voor hem mag proberen. we hebben eerder een zorgenkatje gehad dat eigenlijk opgegeven was, en die heeft toen ook dat voer gekregen omdat hij continu diaree had enz. hier hoeven ze maar heel weinig van te eten en dan krijgen ze toch alles binnen. tevens is het licht verteerbaar. hier heeft onze poes toen een hele tijd op gezeten, en langzaamaan overgestapt op royal canin intestinal (dat is een speciaal dieet voer enkel bij dierenarts verkrijgbaar) en dat elke dag afwegen en niks anders dan dat. en die poes is zo nog lang bij ons geweest. dus ik geef zeker de moed nog neit op. tuurlijk is dit een ander geval maar ik zal zeker overleggen met me dierenarts. ook dat spul wat hierboven omschreven wordt ga ik halen. en ik ben blij met jullie reacties zowel de positieve als negatieve. vind het fijn dat jullie meedenken. ik hou jullie op de hoogte.
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door Ambertje73 »

Geweldig dat het weer de goede kant op lijkt te gaan met je kereltje! Poeh, wat een stress zeg. (Over stressen gesproken, wij hebben vandaag ook weer de nodige stress gehad).
Ik had een fotootje willen plaatsen van Sophietje 1 met broer, maar ik ben er helaas niet aan toe gekomen! :???:
Dit is al verscheidene jaren geleden en toen had ik nog geen digitale camera. Moet even een fotootje opzoeken en inscannen. Als hier alles goed gaat, dan doe ik dat morgen even, oké?
Fijn dat de kleine zich weer beter voelt! ;-)
stafford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:14

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door stafford »

ambertje73 is prima rustig aan. ik zie de foto vanzelf wel verschijnen.
hier is mikey vandaag super speels. maar weegt vandaag vanmorgen 185 gram. moedeloos wordt ik ervan. hij moet GROEIEN!!! alweer 9,5 week oud. morgen naar de dierenarts. en ik weet dat die heeft gezegt dat als mikey niet gegroeid is en of nog steeds diaree heeft, dat ze eigenlijk niet verder willen gaan met hem. maar ik vind dat mikey overkomt als een tevreden ontspannen kitten en het lijkt mij niet dat hij pijn heeft of ongelukkig is. vandaar dat ik ze toch wil vragen of we met astronautenvoer het eens mogen proberen. ik heb het idee dat mikey zich overeet. ook al zet ik niet gek veel voer neer. zijn buik voelt als een ballon na het eten. en hij was 20 gram zwaarder na het eten en zat dus inene weer op 205 gram na het eten. ik wil echt de hoop nog niet opgeven, temeer omdat hij zo tevreden en ontspannen overkomt. en speels is. dan moet het toch best een beetje goed zitten.
ik hoop zo dat de dierenarts er ook nog heil in ziet. als ik nou een doodziek en ongelukkig katje zag, dan kon ik het niet verdragen om daar verder nog mee te slepen, want dan zou ik hem uit zijn lijden willen verlossen. maar dat zie ik juist niet.
ik hou jullie op de hoogte. moet morgen kw voor 11 bij dierenarts zijn.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door ayla »

ik houd dit topic bij en ben benieuwd wat de DA erover te zeggen heeft. Sterkte morgen.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
stafford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:14

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door stafford »

dank je ayla, ik laat jullie allen morgen weten hoe en wat.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9369
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door castratenkoor »

Ik volg het geheel ook per dag - sterkte en succes morgen.
Volg je eigen gevoel zou ik zeggen, alleen jij bepaalt hoever je gaat.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Ambertje73
Poema
Poema
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 sep 2009 14:06
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door Ambertje73 »

Ik weet niet waarom ik er op kwam, maar kan het mannetje geen levershunt hebben?
Dan groeit een beestje slecht, veel plassen, soms vreemd gedrag etc.
Kan het helemaal mis hebben hoor. Je kunt eens kijken op Internet...

Het is zeker frustrerend als een beestje de ene keer aankomt en dan weer afvalt.
Je DA kan er dan wel geen nut meer in zien, maar hoop doet leven.
Je merkt vanzelf wel of het nog nut heeft of niet.
Je laat een kitten dat zich lekker voelt en niet ziek overkomt toch geen spuitje geven?
Blijf hoop houden!
Heel veel sterkte morgen!!!

Foto volgt later.
stafford
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 17 aug 2010 20:14

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door stafford »

ambertje ik heb er nog niet verder op gezocht wat meer symptomen zijn van levershunt, maar op basis van wat jij schrijf denk ik het niet. want hij plast niet heel vaak en doet ook niet soms vreemd. enkelt dat hij niet groeit. maar ik zal eens opzoeken wat nog meer symptomen ervan zijn, want er zijn ongetwijveld meer symptomen van levershunt. ik had er overigens nog niet van gehoord. in ieder geval super dat er zo veel mensen meedenken!!! hartelijk dank daarvoor.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Vermoedelijk dwergkatje, ervaringen gevraagd

Bericht door Cari »

Ik lees nu pas je topic, omdat ik bij "dwerkatje" aan munchkin dacht en geen zin had om dat te lezen.
Helaas is dit een veel triester verhaal. Ik vrees dat jouw kitten niet gewoon wat groei-achterstand heeft, maar dat er iets wezenlijks mis is met dit kleintje.
Een kennis heeft ook zo'n miniatuurpoesje in huis gehad en helaas is die niet ouder geworden dan 5 maanden. Een diertje, bruisend van levenslust, vrat als een bouwvakker, maar aankomen, ho maar. Soms was Pancha heel ziek, maar dan ineens speelde ze weer en leek ze oké. De da heeft nooit iets kunnen vinden. Je kan hier haar relaas lezen: http://scoobyenco.punt.nl/?id=489632&r=1&tbl_archief=1&.
Ze is op 29 december 2009 overleden, dus als je wilt, kan je het log volgen door in het archief (helemaal naar onderen doorscrollen) tot die datum te kijken.
Ik geef je kleintje heel weinig kans op lang overleven. Knuffel haar en verwen haar tot op het bot, veel meer kan je waarschijnlijk niet doen. Ik wens je heel veel sterkte.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie