Zindelijkheid zeer jong zwerfkitten

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
stefve
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 aug 2010 07:51

Zindelijkheid zeer jong zwerfkitten

Bericht door stefve »

Goedenmorgen,

ik ben nieuw hier.
Wij zijn laatst terug gekomen van vakantie alwaar wij 2 zwerfkittens hebben kunnen redden van een ritje naar het asiel. Katjes waren allemaal rond de 6 weken en werden zo bij de moeder weggehaald in een doos!!! Ik heb er 2 uitgehaald om groot te brengen. Opzich doen ze het perfect alleen eentje heeft nu al 2x op de grond gepoept. Ook doet hij/zij (ik kan niet zo goed zien wat het is) het zo nu en dan ook op de bak. Ze slapen bij mij in een afgesloten halletje en daar staat de bak dan heel dicht bij. Zodra ze s'ochtends de huiskamer in mogen plaats ik de bak MIDDEN in de kamer zodat het goed opvalt maar soms gaat het dan mis.
Is dit nu al gedrag of zal dit zijn omdat hij/zij nog zo klein is? De ander doet alles prima op de bak. Ik schep de bak ook meerdere maken per dag leeg zodat er geen viezigheid in blijf liggen.

Hoop dat iemand mij kan helpen.
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: zindelijkheid (zeer jonge zwerf) kitten

Bericht door ktje »

Soms vinden katten het niet fijn om een kattenbak te delen, dus misschien een optie om er een tweede kattenbak bij te nemen?

Daarnaast een vraag: heb je de bak met of zonder deksel/luikje? Soms vinden kittens dit eng. Ik heb zelf net een nestje opgevoed en 1tje wilde er ook niet op een dichte bak. Dus eerst altijd met open bak beginnen en dan langzaam aan naar dicht.

Misschien kun je de bak beter laten staan op 1 vaste plek, en niet veranderen. Dit brengt verandering met zich mee, wat kan voorkomen dat die gewoon weg de bak niet kan vinden omdat die op een andere plek staat..

Is hij/zij medisch helemaal goed gekeurd? Kan zijn dat er iets mis is?
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: zindelijkheid (zeer jonge zwerf) kitten

Bericht door Rocis »

Hoi,

Gefeliciteerd met je 2 kleintjes. Zoals je al zei zijn het zwerfkittens, ze zijn dus ook geen voorbeeld gewend van een andere kat die op een bak zijn behoefte doet. Jij zal ze dat dus moeten leren. Ze zijn nog jong en je doet alles goed volgens mij. Geef het nog een beetje tijd en als je ziet dat er een aan het plassen/poepen is waar het niet moet, pak het rustig op en zet het in de bak. Ik ging altijd samen met de kittens de drolletjes uit de bak scheppen, ze zijn daar enorm mee bezig dan, is ook enig om te zien. tegerlijkertijd ben je bezig met opvoeden. Het hoeft overigens helemaal geen teken nog te zijn dat ze altijd zo blijven hoor. Een klein mensenbabietje heeft ook de tijd nodig om te leren hoe het op de pot moet plassen, gelukkig leren kittens het een stuk sneller :-P

Veel succes en veel geluk met elkaar ;-)
Grtz
Cis

PS Ga je wel even met ze naar de dierenarts voor de entingen en checkup enz.?
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: zindelijkheid (zeer jonge zwerf) kitten

Bericht door Cari »

Zodra ze s'ochtends de huiskamer in mogen plaats ik de bak MIDDEN in de kamer zodat het goed opvalt maar soms gaat het dan mis.
Midden in de kamer is geen fijne plek. Zet de bak liever op een rustig plekje aan de kant/in de hoek. Zet het kitten erin, als je de bak op die plek hebt gezet (laat hem dan wel meteen los) en dan weet ie het.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Plaats reactie