Orienterende fase wel of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
MeloenMilou
Kitten

Orienterende fase wel of niet?

Bericht door MeloenMilou »

Hallo iedereen,

Ik heb mij zonet geregistreerd bij dit forum omdat ik graag jullie mening/advies wil vragen over het aanschaffen van een kat/poes/kitten.

Ik zal jullie eerst iets uitleggen over mijn situatie:
Vanaf mijn geboorte ben ik opgegroeid met honden, maar ben een echte dierenvriend dus katten passen ook in mijn hart. In Februari ben ik op mijzelf gaan wonen samen met mijn partner en sinds dien is het gemis begonnen. Ik werk 32 uur en mijn parner 40 uur dus tijd voor een hond heb ik niet, een kat is geen tweede keuze maar een meer verstandige keuze.
Ik heb een groot huis maar woon aan een drukke (30 kmpu straat) in een dorp en ben daardoor huiverig in het nemen van een kat/poes/kitten. Ook heb ik een lieve dwergpapegaai die ik niet wil laten terroriseren, mijn achtertuin ligt rustig en grenst niet aan een weg.
Ik wil graag een knuffeldier en een dier die ik evt. kan leren (maar hoe?) achter te blijven of als het niet anders kan binnen te blijven (is dat wenselijk?). Ik wil wel uit het asiel adopteren.
Ik heb nu drie weken vakantie dus kan een kitten/poes/kat, 3 weken warmte geven en laten wennen met ons erbij, daarna moet ik echter weer aan de slag...

Zoals je ziet staan er in mijn post veel vragen, zouden jullie me willen adviseren?

Bedankt, Groetjes Meloenmilou
Rocis
Poema
Poema

Re: Orienterende Fase wel of niet?

Bericht door Rocis »

Hi,

Asiels te over met te veel kittens. Ik zou er 2 nemen en inderdaad die 3 weken gebruiken voor opvoeden. laat ze wennen aan je huis. Niet buiten laten de eerste maanden. laat je goed voorlichten door de dierenarts betreffende voeding, entingen enz. geniet van ze. Knuffel en aai ze zodat ze aanraking gewend worden en het fijn vinden zich door mensen te laten aanraken, maar pas op dat je ze niet te veel optilt. Zorg dat je in het begin een laagdrempelige kattenbak (kan een klein afwasbakje ofzo zijn) in hun duurt zet en zet die steeds een stukje verder tot het op de plaats staat waar je uiteindelijk de bak wilt hebben. Geef ze genoeg te spelen, maar let op wat voor soort speeltjes ze geeft. De dierenwinkel kan je goede adviezen geven. Let op gevaarlijke plekken in huis en ga ten alle tijden op je gevoel af. Ik weet zeker dat je veel plezier en liefde aan elkaar zult beleven. Als je uiteindelijk aan het werk gaat hebben de katten elkaar ;-)

Veel plezier met uitkiezen.
grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Adriana

Re: Orienterende Fase wel of niet?

Bericht door Adriana »

dag Milou ;-) en welkom op het Forum,

mooi idee een katzel uit het asiel te kiezen. als je voor een kitten gaat (als starter zou ik dat niet doen) ga dan voor twee is ons advies. en we hebben rechtsboven een zoekfunctie, als je daar bijvoorbeeld 'katten ren' of 'katten tuin' in toetst krijg je veel berichtenwisselingen met meningen en voorbeelden en ideeen. en kijk dan ook even naar buiten/binnen kat.
en dan nog hier http://www.dierenasiels.com voor de voorpret....
we horen nog wel van je en voor al je vragen hebben we doorgaans wel één of meerdere antwoorden hihi!
MeloenMilou
Kitten

Re: Orienterende fase wel of niet?

Ok erg bedankt, ik zat echt aan 1 kat te denken dus dan is het waarschijnlijk verstandiger een volwassen kat te adopteren uit het asiel. Ik ga nu even de zoekopties uitproberen en de oudere topics lezen! Thanks voor jullie leuke en nuttige advies!
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik zou ook 2 katten uit een asiel plaatsen. Kijk daarbij vooral naar karakter, wat goed bij jou past.
Ik zou ze niet loslaten maar lever een ren o.i.d. maken voor ze in de tuin.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Je kan ook je tuin afzetten zodat ze wel in de tuin kan. Er staan hier ook daarover veel tips op het forum.
Als je echt maar 1 kat wil, neem dan echt wel een kat waarvan gezegd wordt dat ze niet met andere katten kan, of mss een kat met kattenaids als je dat zou zien zitten (die mogen ook niet bij gezonde katten, maar dat zijn meestal zwervers en dus mss te moeilijk voor een eerste kat...)

Maar als je 1 kat neemt die graag soortenoten heeft dan is de kat eenzaam als ze alleen is, leert ze sociaal gedrag af, en er zijn nog redelijk veel katten in het asiel die liever alleen zijn. Die worden iets moeilijker geplaatst omdat vele mensen graag meerdere katten willen. Je moet er dan ook NU goed over denken of je later nog een kat wil of steeds maar 1 wil houden (of toch zo lang het diertje leeft he). Als je nu 1 kat neemt die wel met anderen samengaat, is dat als je ze een paar jaar alleen houdt mss wel over en kan er nog geen 2e kat bij. Dus daar moet je nu goed over nadenken.
Ik hoop dat je er aan uit kan, want ik vind het zelf nogal warrig :-)

Veel succes met uitkiezen
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Hai Meloenmilou,
Goed dat je nadenkt voor je tot actie overgaat :eclap: .
Omdat Valerie met een kattenaidskat op de proppen kwam, wat ik een heel leuk idee vind, wilde ik je eenlink doorsturen van een stichting die die ook opvangt en secuur herplaatst. Ik kwam meteen bij deze prachtige knuffelbeer uit, die volgens mij ongeveer is wat je zoekt:
http://www.zwerfkat.com/poes.php?ID=2268
Je moet uiteraard zelf je keuze maken en ik weet ook niet waar je woont, maar kon het toch niet laten je deze door te sturen :oops: .

Overigens, papegaaien, maar ook dwergpapegaaien, hebben hele sterke snaveltjes en vaak ook hele sterke karaktertjes en kunnen met veel katten heel goed samen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
MeloenMilou
Kitten

Hallo iedereen,

Even jullie up to date brengen, ik ben vandaag langs de dierenstee geweest (asiel) om te kijken voor een volwassen kat/poes. Wat een lieve beestjes zeg en ze gooien allemaal hun charme in de strijd.
Nu ben ik specifiek opzoek gegaan naar een binnenkat die niet van andere katten houdt en dus liever alleen is en.......... ik heb een hele lieve poes op het oog! Missy is die ochtend uit quarantaine gekomen (alle prikken, ontwormen enz) en zat eigenlijk heel stilletjes en teruggetrokken in een hoekje.
Ze moest nog wennen aan de nieuwe ruimte en alle andere onbekende katten. De verzorgster stelde mij voor de poes rustig te benaderen en te kijken wat er gebeurde.. Missy had de durf om haar hoofd voor het eerst uit het hokje te steken en mij en mijn partner uitbundig kopjes te geven. Persoonlijk vond ik dit heel bijzonder... Een poes uit quarantaine, net in een nieuwe ruimte, angstig, maar toch kopjes geven... dat moet toch een mooi teken zijn. Ik ben naar huis gegaan om er een nachtje over na te denken, en dat ga ik doen. Maar eigenlijk ben ik er al achter, ik (en mijn partner) willen de rode 4 jarige poes Missy een nieuw huis geven.... en nu maar wachten.....

Bedankt voor alle goede, lieve en vooral nuttige reacties, ik hou jullie op de hoogte... Groetjes!!!! :edance:
Rocis
Poema
Poema

Bericht door Rocis »

:-P Ik ben blij voor jullie, maar vooral voor Missy. Geweldig dat je al zo snel een poezebeest hebt gevonden. Je moet me maar niet kwalijk nemen met mijn intercity advies eerder geschreven, ik hebgewoon zelf kittenkriebels :icon_shifty: mmmm denk dus alleen maar aan kleintjes. Een volwassen poes uit het asiel halen en een fijne plek geven blijft ook machtig mooi en broodnodig. gefeliciteerd met je keuze en geniet van elkaar.

grtz
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
MeloenMilou
Kitten

Vandaag zijn we Missy op wezen halen uit het asiel. Ze ging makkelijk het reismandje in en was niet schrikachtig onderweg in de auto. Eenmaal thuis kroop ze direct achter de bank, maar als je haar roept vind ze het de moeite waard om vanachter de bank te komen. Ze heeft al gegeten, gedronken, gespeeld, haar nagels in de bank gezet en alleen nog maar naar de vogel gekeken. Missy niest op het moment erg veel maar de inentingen tegen niesziekte werken niet voldoende (is misschien verwaarloosd) maar vandaag heeft ze er weer 1 gehad en als het niet over is binnen een week gaan we even erug naar de dierenarts (service vanuit he asiel). Missy is een lieve poes en ontpopt zich erg snel, ook is ze dolblij alleen te zijn. De mensen van het asiel wilde haar ook zo snel mogelijk weghebben zoda ze zichzelf weer kon zijn (zonder al die katten, en natuurlijk om het niesen) Het niesen kan namelijk verergerd worden door stress, nu maar afwachten of het afneemt..... ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes, Baasje van Missy
Cari
Tijger
Tijger

Bericht door Cari »

Gefeliciteerd met Missy, jullie zullen het meiske heel gelukkig maken en zij jullie :grin: !

Ik snap alleen niet dat ze nog een enting tegen niesziekte heeft gehad terwijl ze niesziekte heeft :shock: ..
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

hey, gezinsuitbreiding........... :)

gefeliciteerd met je Missy, ik hoop dat ze zich snel zal gaan thuisvoelen. het lijkt er weer op dat de kat de mens heeft uitgekozen ipv andersom! een goed idee ook om ipv 2 katten er een te nemen die wat gevoeliger is en niet zo van andere katten houdt. overigens zijn inentingen preventief, en als ze al niesziekte heeft, (wat niet zo'n erge ziekte is, mijn poezen hebben het een maandje of 3 geleden ook gehad) is het beter een antibioticakuurtje te geven. hopelijk is ze er snel van af.

groetjes van tijgetje minoes en muffin!
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Plaats reactie