Nog naar dierenarts?

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
cathar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2010 21:00

Nog naar dierenarts?

Bericht door cathar »

Hallo allemaal,

Op het forum voorstellen Kit en Nik heb ik het een en ander uit de doeken gedaan over mijn zeer oude, zieke kat Nikkie.

De laatste keer vroeg ik in de hoedanigheid dat Nik nu is of het iets kan opleveren door met haar naar de dierenarts te gaan.

Ze is zeker niet 100%, kun je denk ik ook haast niet verwachten, ze drinkt wel en eet ook nog, maar beduidend minder dan voorheen.

Ze heeft een bloedhekel om uit huis te gaan, zoals naar een dierenarts, dus daarom ook de vraag: in haar hoedanigheid: kan het echt nog wel wat doen voor haar als ik naar een dierenarts stap. Nu kan ik ook wel een dierenarts naar mijn huis laten komen, maar ook houdt ze er niet van om, zeker door 'anderen', vastgepakt c.q. onderzocht te worden.
Ze is 20 jaar, ziet er niet echt ziek uit, wel wat magerder geworden en dus eet ze niet zo goed meer. Ze reageert nog op me of laat zelf blijken dat ze 'iets' wil.

Kortom om dat gezeul/gedoe voor haar niet onnodig te laten gebeuren: wat zouden jullie doen in mijn plaats?

alvast bedankt voor jullie reacties!
Kitty
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door daantje »

Ik heb je voorgaande verhaal niet gelezen, dat ga ik straks nog even doen ;-) .
Maar aan dit verhaal heb ik eigenlijk wel genoeg om te vertellen wat ik zelf zou doen, en dat is inderdaad niet teveel zeulen en het zo aangenaam mogelijk maken voor Nikkie. Jij kent je beestje het beste en 20 jaar is een zeer acceptabele leeftijd. Maar goed, dat is mijn mening maar, hoor ;-).
Geniet nog even optimaal van elkaar!

Sterkte!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Rocis
Poema
Poema
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 jan 2003 13:59
Locatie: Uithoorn

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Rocis »

Hi,

Ik heb je geschiedenis/voorstellen niet gelezen.
Ik weet dus ook niet wat de ziekte van je kat is (was misschien handiger dat hier even te vermelden ;-) )
20 Is een gerespecteerde leeftijd trouwens, wauw.
Je kat is op een leeftijd dat het inderdaad minder zal gaan. Maar zolang jij niet aan hem merkt dat hij echt ergens last van heeft, of zelfs pijn voelt, nog eet en drinkt en zijn dagelijkse dingen doet, denk ik niet dat je een DA hoeft in te schakelen. Behalve als je gevoelsmatig toch blijft twijfelen... dan altijd naar je gevoel luisteren.

Groetjes
Cis
"Cats aren't clean, they're just covered with cat spit."
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Kattenbella »

Kitty,

Ik stond van de week voor hetzelfde dilemma met mijn Vrouwtje van 18. Ze had last van epileptische aanvallen en was in de war.
Ik heb wel de stap genomen haar mee te nemen naar de dierenarts. Het blijkt dat ze erg last heeft van haar oren.
Ze vond het gewoon gezellig bij de dierenarts en spinde als en gek, ze wandelde door de praktijk en bleef lekker zetten. De dierenarts geaf ze koppies.

Ik zat er ook zo mee net als jij, maar het viel zo mee. Ik dacht echt dat mijn oude Vrouwtje een hataanval of zo zou krijgen.
Als het nodig is, doen met een lieve, rustige dierenarts en jij bepaald wat er gaat gebeuren ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Meowth »

Zorgen dat ze niet lijdt, je kunt haar er niet meer (porberen) doorheen (te) slepen, daar is ze te oud voor. Zolang ze het goed doet niks anders doen natuurlijk.
Verder wat Kattenbella zegt!

Maar wat heeft ze nou eigenlijk?
cathar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2010 21:00

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door cathar »

Hallo allemaal,

Ik had het geschreven bij de voorsteltopic kit en nik.

Maar het komt er hier op neer: ze at en dronk niet, ook gaf ze over. Momenteel gaat het weer, ze heeft gegeten en gedronken. Ik geef haar voedsel ook in heel kleine porties en zo goed mogelijk verspreid over de dag.
Ze eet dan niet zoveel tegelijk, ze was namelijk altijd nogal een schrokop.

Ik denk nu dat het zo misschien zit: net als oude mensen zijn oude katten langer van slag als ze ergens niet lekker door zijn geworden, ook dat ze dus langere tijd slapjes blijven.

Maar zoals geschreven, ze is 20 jaar, ze klimpt zelf weer op bed en bank. Paar dagen geleden toen ze zo slecht at en dronk, ging ze onder mijn bed liggen.
Dus er is een vooruitgang maar ja, voor hoe lang. Ben me wezenloos geschrokken toen ik ten volle besefte dat ze snel dood zou gaan. Ik ben enorm van haar gaan houden juist door haar wat eigenzinnige karakter.

Tja, het zal moeilijk zijn als ik haar een spuitje moet laten geven, maar als ze gaat lijden dan moet ik dat wel doen, vind ik.

groet van Kitty
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Adriana »

k zou het niet kunnen, een beest waar je zoveel van houdt.. (en helemaal eens met marjanR)
ik zou echt willen weten waarop ik moet letten en ik zou willen weten hoe ik nog beter voor haar zou kunnen zorgen en wat ik kan verwachten.. en dat kan met een lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek. dan weet je hoe de stand van zaken is en hoe vief ze nog is.
dan zou je op de aandachtspunten qua voer daar rekening mee kunnen houden en dat kan de kwaliteit van haar leven verbeteren.
onze MoMo heeft aan een aantal dingen 'een bloedhekel', dat wil zeggen hij werkt daar niet van harte aan mee. als ik hem zeg dat het goed voor hem is en dat hij niet moet zeuren dan gaat het al beter. hij mag éeen keer weigeren en zijn medicijnencapsule uitspugen en hij weet dat het daarna gewoon gebeurt, of ie het ermee eens is of niet. en dat was met 'oortje prik' en insuline injecteren ook zo.

ik begrijp dat zij zelden tot nooit bij een dierenarts is geweest en dan zal ze een hekel hebben aan in een transportkooi meegaan. ze zal gestresst zijn,
nou èn. dat zijn bijna alle katten, die dat niet gewend zijn.
ik zou een afspraak maken op een rustig tijdstip, waarbij je ook meteen geholpen wordt, dus bv aan het begin van een spreekuur. even de situatie aan de assistente uitleggen en ook vragen om even tijd voor dit consult te nemen/in te plannen. hierna weet je hoe de vlag erbij hangt en kun je veel beter rekening houden met toekomstige ontwikkelingen. en ik denk dat het voor jou en jouw stressniveau ook beter is want afscheid nemen levert veel stress en erg veel verdriet op. en hiermee train je je zelf ook al een beetje ter voorbereiding in de hoop dat inslapen nog lang niet aan de orde is.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
cathar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 aug 2010 21:00

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door cathar »

Hoezo Adriana: "ik begrijp dat zij zelden of nooit bij een dierenarts is geweest.", dat verzin je zelf dus maar erbij.

Jij bent het type dat een dokter(of dierenarts) teveel credit geeft, dat ze een soort God zijn.
Nou, ik weet wel beter, maar ga er hier maar niet teveel op in.

Doe jij nou maar wat jij 'denkt' dat goed is met jouw kat.

Zeer waarschijnlijk ben jij ook tegen euthanasie bij oude zieke mensen, nou jouw goed recht hoor, maar kom bij mij niet aan dat het sowieso verkeerd is als mensen daar anders over denken.

verder veel goeds toegewenst(en doe niet zo betweterig in het vervolg)

Kitty
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Meowth »

Cathar je begrijpt Adriana helemaal verkeerd :roll: Je verzint zelf het totaal tegenovergestelde.

Succes met je kat :roll:.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door daantje »

Hoi Kitty,

Ik denk ook dat je Adriana verkeerd begrijpt ;-) . Zij vertelt hoe zij zou handelen, maar dan wel als antwoord op jouw eerste vraag en haar antwoord is uit goede bedoeling.
Ik heb jou ook een antwoord gegeven (goed, ik had een heel ander antwoord en denk ook anders), maar Adriana bedoelt hier echt helemaal niets fout mee, en dat schat ik in dit verhaal echt zo in ;-).
Het is aan jezelf wat uiteindelijk je beslissing zal zijn.

Sterkte met alles!
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Cari »

cathar schreef:Hoezo Adriana: "ik begrijp dat zij zelden of nooit bij een dierenarts is geweest.", dat verzin je zelf dus maar erbij.

Jij bent het type dat een dokter(of dierenarts) teveel credit geeft, dat ze een soort God zijn.
Nou, ik weet wel beter, maar ga er hier maar niet teveel op in.

Doe jij nou maar wat jij 'denkt' dat goed is met jouw kat.

Zeer waarschijnlijk ben jij ook tegen euthanasie bij oude zieke mensen, nou jouw goed recht hoor, maar kom bij mij niet aan dat het sowieso verkeerd is als mensen daar anders over denken.

verder veel goeds toegewenst(en doe niet zo betweterig in het vervolg)

Kitty
Nounounounou..... 8-) Wat een foute conclusies....
Ik maakte ook uit je bericht op dat je zelden of nooit naar de da gaat, want waarom ga je anders nu niet. Ze is duidelijk ziek, waarschijnlijk zijn haar nieren en/of lever in ver verval. Ik zou ook niet eindeloos gaan dokteren met een kat van die leeftijd die ook nog eens niet de makkelijkste is, maar een bloedonderzoek lijkt me toch wel iets wat je zou kunnen doen. Aan de hand van die uitkomst kan je altijd nog bepalen wat je verder wel of niet gaat doen. Wij zijn geen arts en van ons moet je geen diagnose verwachten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Lot22
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 jul 2010 19:52
Locatie: Groningen

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Lot22 »

Hoi Kitty,

Je verhaal doet me erg denken aan mijn oude kater Teun. Die is op een gegeven moment ook sterk vermagerd, minder gaan eten, overgeven etc. Volgens de DA was ie gewoon aan het aftakelen door ouderdom (hij was 17). We hebben hem maar gewoon lekker thuis gelaten en verwend, goed in de gaten gehouden en toen het echt niet meer ging hebben we hem in laten slapen.
Ik denk dat als het voor jouw Nik echt zo stressvol is om naar de DA te gaan, je haar dat beter kan besparen op haar oude dag. Ik zou wel even bellen en advies inwinnen over wat het beste is voor haar in deze situatie en als je merkt dat het veel slechter met haar gaat alsnog een bezoekje aan de DA brengen.

Hoop dat je nog een tijdje van je poezebeestje mag genieten!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Adriana »

cathar schreef:....Jij bent het type dat ...
Kitty, ik begrijp dat mijn reactie bij jou niet in goede aarde valt. hij is, zoals altijd, heel erg goed bedoeld en ik heb zoveel mogelijk rekening gehouden en meegedacht met wat je hierboven en in de voorsteltopic zelf aan informatie hebt gegeven. en als je om reacties vraagt, accepteer dan ook reacties, waar je het waarschijnlijk niet mee eens bent of die je zelf anders invoelt. uiteindelijk ben jij degene die beslist wat je gaat doen of wat je niet gaat doen.
en de schrijvers van de tussenliggende berichten, dank-jullie-wel voor je support :kissykissy:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Kattenbella »

Kitty, nogmaals sterkte en lees Adriana's reactie nog even rustig weer door.
Ik kan het me voorstellen dat je erg bezorgd bent over je vrouwtje. Ik leef met je mee, Adriana en iedereen hier ook.
Heel veel sterkte met je beslissing en laat je weten hoe het gaat? Wel van je af blijven praten hoor!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nog naar dierenarts?

Bericht door Adriana »

wat ik hier eigenlijk nog wel met nadruk wil opmerken en hieraan wil toevoegen is dat deze discussie over al dan niet inslapen wordt gevoerd zonder goeie gegevens en zonder de inbreng van de betreffende dierenarts.
er is geen dierenarts, die een dier zomaar laat inslapen hoor! en ook niet omdat jij vindt :geenidee: dat...

we en jij kunnen wel een theoretische discussie gaan voeren
maar als je straks misschien naar je dierenarts gaat, dan is de vraag niet:
ik denk dat mijn poes moet inslapen maar ik denk dat mijn poes ziek is en wilt u eens kijken hoe erg het is?
Cari merkt ergens terecht op dat wij geen dierenarts zijn, we zien het dier niet en stellen geen diagnoses.

dus als je straks zelf een besluit genomen hebt, :geenidee:
dan kan dat bij de dierenarts nog wel eens heel anders uitpakken!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie