FLUTD (blaasgruis) door stress?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

FLUTD (blaasgruis) door stress?

Bericht door Anne »

Hoi allemaal

Op dit moment zitten we met onze Bella. Het begon allemaal een tijdje geleden. Ze is in maart gesteriliseerd en toen heeft ze een paar weken miauwend door het huis gelopen met een knuffel in haar bek. Al sinds ze hier is is ze erg aanhalig en aanhankelijk, als ze ons zag kwam ze gelijk naar ons toe voor een knuffel en een miauwtje, net alsof ze iets te vertellen heeft.
Toen ineens zijn er een paar veranderingen tegelijkertijd geweest, voor ons onbewust, voor haar denk ik funest. Nr 1 : de tuin is hier afgezet ( al een jaar geleden) en de katten hebben een eigen stukje met zand waar ze hun behoeftes in kunnen doen. Het begon ons op te vallen dat dat voor de honden een lopend buffet werd en dat vonden we niet echt fijn. Toen hebben we het stukje zand betegeld en extra kattenbakken waaronder 1 met tuinaarde in de tuin gezet.
Nr 2: het wereldkampioen voetbal brak aan en voordat we het wisten dansten en schreeuwden we de hele tent bij elkaar als het Nederlands elftal scoorde en die scoorden nogal wat
Nr3: de schoolvakantie brak aan en de kinderen zijn overdag veel meer thuis.

dat zijn de verandereningen die ik kan bedenken, toen Bella onzindelijk werd en ik een plasje naar de dierenarts bracht; waar niks uit kwam, en de dierenarts vroeg naar eventuele veranderingen hebben we gelijk het stukje zand weer tevoorschijn gehaald zodat ze weer lekker in de tuin kan wroeten en graven. Maar goed, uit het plasje kwam niks dus noemden ze het een kat met gedragsproblemen.

Toen ons na 14 dagen opviel dat Bella toch wel erg veel zat te plassen, om de tien minuten, waar verder maar een klein beetje uitkwam hebben we opnieuw een plasje gebracht en dit keer kwam er een fikse blaasontsteking uit. Hier voor kreeg ze antibiotica mee ( Marbocyl) en een pijnstiller ( Novacam). Nadat ze kuur afgelopen was kwamen de klachten weer terug en wilden ze een nieuw plasje om te kijken wat er aan de hand was. het plasje thuis opvangen is mislukt helaas,( ik probeerde het eerst in de badkamer daar deed ze het overal en nergens behalve in de speciale kattenbak en de beetjes die ik vond waren te weinig. De volgende dat in een soort bench, daar heeft ze van de stress haar nageltje bezeerd en lag er overal bloed dus was de plasje ook niet meer geldig, de volgende dag ontsnapte ze uit de bench, bleek een van de zijkanten niet goed dicht te zitten en het is haar gelukt daardoor te ontsnappen, maar het was allemaal erg stressvol voor haar) uiteindelijk heb ik haar naar de dierenarts gebracht en daar hebben we een plasje opgevangen waar erg veel bloed in zat en en weer een blaasontsteking. Omdat ze het niet vertrouwden wilden ze een foto maken van haar blaas. Dat stond gepland voor afgelopen donderdag en na twee fotos gemaakt ze hebben zagen ze een steen in haar blaas.
De dierenarts noemde een stress gerelateerde FLUTD (Feline lower urinary tract disease = blaasgruis) en ik heb daar erg mijn vraagtekens bij.
de dierenarts vindt 6 katten eigelijk teveel en daar kon Bella wel stress van hebben.
Onze Bella ligt altijd samen met meestal Joep te slapen en speelt veel met de andere katten,
ik heb haar nog nooit zien grommen of blazen richting een andere kat dus ik kan me niet voorstellen dat de stress daarvan komt.
Maar goed, ze hebben een steen gevonden en omdat ze haar te zwak vonden om te opereren is de operatie na het weekend uitgesteld en is dat gisteren gebeurd. De dierenarts belde me om toestemming te vragen voor een biopt, de blaaswand was erg dik, rood en geirriteerd en ze willen weten wat de oorzaak van is om stress uit te sluiten. Ook was er een heleboel gruis aanwezig ( wat in haar plasjes nooit gevonden is) en heeft ze de blaas schoon gespoeld.
Gistermiddag kon ik haar dan halen. Ik heb weer de marbocyl meegekregen en de Novacam,
van de Marcobyl moet ze 2 maal daags een tabletje en van de Novacam krijgt ze 0,25 ml per dag.
Ook heeft ze dieetvoer meegekregen, anti struviet van Sanimed. Wat ze overigens niet erg lust dus vanavond moet ik even andere proefzakjes ophalen.
Maar goed, mijn vraag is, dat ze nu stress heeft is duidelijk, dat laat ze ook zien. Zo ligt ze continu op de kattenbak tussen haar eigen uitwerpselen ;ik heb hier de dierenarts over gebeld en gevraagd of in dit geval het misschien niet beter is om rustgevende medicatie te geven;
maar kan dit door stress komen?
We hebben nooit iets aan haar gemerkt, behalve dat ze de laatste twee maanden niet zo aanhalig meer is en ze vaak buiten is, ( maar onze andere katten zijn met dat mooie weer ook meer buiten)
Is het handig om stressverlagend medicatie te geven nu ze zo gestresst is? Ze ligt dus steeds op de kattenbak, wil graag de tuin in maar dat mag ze nog nietomdat ze een wond heeft van haar operatie, en ze heeft ook een rompertje aan wat ze ook niet leuk vind, maar anders zit ze steeds aan de hechtingen te likken.
Ze is op het moment niet onzindelijk, dat komt door de pijnstilling.
Ik hoop dat er iemand is die hier verstand van heeft want ik maak me heel veel zorgen om haar en vraag me af of ze hier nog wel gelukkig is.
Laatst gewijzigd door Anne op 10 aug 2010 11:41, 3 keer totaal gewijzigd.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
MarianneWR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:47
Locatie: Den Oever

Re: FLutd door stress?

Bericht door MarianneWR »

Helaas kan ik je niet helpen,

Wel wil je ik je heel veel sterkte wensen en ik hoop voor jullie en voor Bella dat ze zich snel ee nstukje beter voelt. Niets is erger dan om je beestje ongelukkig te zien of te zien lijden.

Succes!
Binkie 2008
Benz 2010
Bentley 2010
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FLutd door stress?

Bericht door Anne »

Dank jewel, zo als ze nu is heb ik haar niet eerder meegemeekt. Ze lijkt wel depressief :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FLutd door stress?

Bericht door Anne »

Ik heb weer de dierenaets gebeld nadat ik heb geprobeerd haar te laten eten, ze ligt nog steeds op de kattenbak. Volgens de dierenarts hoef ik me geen zorgen te maken en moet ik haar haar rust gunnen na alles wat ze heeft meegemaakt. Ze wil alleen niet eten maar dat komt misschien omdat ze dat dieetvoer niet lekker vind dus vanavond moet ik even ander voer ophalen.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: FLutd door stress?

Bericht door Ilone »

Lastig om voor flutd een oorzaak te vinden. Het zijn er namelijk zoveel, en niet alleen stress is een oorzaak. Maar als ik jouw verhaal zo lees, zou het best wel kunnen dat ze gestressed is geweest. Alleen lijkt het me sterk dat het vanwege de wat grotere groep katten gaat, eerder door gebeurtenissen wat je al opgenoemd hebt.
Dronk ze wel voldoende? Weinig drinken is ook een grote oorzaak.
Wat kreeg ze te eten? En kreeg ze ook natvoer/vers?

Speedy van mij had ook blaasgruis, aan hem merkte ik ook pas wat toen het al te laat was. Hij is ervoor behandeld, en bij hem was het gelukkig niet zo erg als bij jouw katje, maar ik bedoel er mee te zeggen dat katten het pas erg laat aangeven.

Sterkte ermee :-( het is nooit makkelijk om je katje zo te zien lijden en te veranderen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FLutd door stress?

Bericht door Anne »

Dank jewel
Bella lust geen natvoer, ze at alleen de brokjes van carocat, natvoer laat ze staan helaas.
Ik had altijd al een drinkfontein, die was stuk gegaan een tijdje geleden,(ook weer een verandering) er staat sinds gisteren een nieuwe :-P
Ik ben benieuwd of er nog iets uit de biopt komt,.
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FLUTD (blaasgruis) door stress?

Bericht door Anne »

Ik heb de me hele dag zorgen lopen maken, bah ik word er overspannen van. Bella wil niet eten :-x De dierenarts assistent zei me dat ze dat wel gauw moest gaan doen. Ondertussen andere proefzakjes opgehaald, van royal canin, maar dat wil ze ook niet.
Weer de dierenarts gebeld en nou moet ik proberen om te kijken of ze wel haar "oude brokken"
eet en als ze dat vanavond en vannacht nog niet doet mag ik morgenochtend weer terug bellen.
Ze eet nog steeds niet :-x
Ze heeft vandaag de hele dag in de kattenbak gelegen die op een rustig plekje in de huiskamer staat. Sinds een uurtje is ze daar nu uit en zit nu onder de salontafel!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FLUTD (blaasgruis) door stress?

Bericht door Anne »

Yes ze eet gelukkig!!! :edance: :grin: :eclap:
En gelukkig ook van het dieetvoer!
Wat een opluchting!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FLUTD (blaasgruis) door stress?

Bericht door Adriana »

in de eerste beste Carocat waarvan ik de analyse opzoek zit 33% eiwit en 29,6% koolhydraten/zetmeel en vrij veel vet en dank je de donder dat de kans dat ze daarvan blaasgruis krijgen vrij groot is!
overwicht met al dat vet in combi met de kh's ook trouwens..
en misschien een idee om de kwaal idiopatische cystititis (sorry!) dat is een non-bacteriële blaasontsteking even mee te nemen naar de dierenarts (wel oefenen vooraf met uitspreken..), dierenartsen willen dat nog wel eens over het hoofd zien.
een goed middel ertegen, dat bij de meeste katten wel helpt, ook preventief is cystease, verkrijgbaar bij medpets, zie banner onder ;-) en natuurlijk verandering van voer en goed drinken.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FLUTD (blaasgruis) door stress?

Bericht door Anne »

????
Voor zover ik weet is Carocat een goed merk. Bella heeft overigens geen overgewicht dus die vlieger gaat niet op. De pech die zij wel heeft is dat ze geen natvoer lust, de anderen wel en die krijgen dat naast de carocat ook dagelijks.
Als jij gelijk hebt, waarom staat er zoiets niet op de verpakking?
Wat voor brokken raad je dan aan?
Zijn er nog meer 'gevaarlijke' brokken op de markt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FLUTD (blaasgruis) door stress?

Bericht door Adriana »

als je een tijdje meegelezen hebt in de voedingstopics dan weet je dat een hoog koolhydraat/zetmeelgehalte kans op blaasgruis geeft. ik bedoel brokken met een hoog graangehalte (tarwe, gerst, mais, rijst) zijn eigenlijk niet geschikt voor katten en daar kan ik verder ook niks aan doen..
k weet niet op basis waarvan je vindt dat Carocat een goed merk is.. er is zelfs een topic over Carocat brokjes, net zoals Prins bijvoorbeeld
het gaat er niet om wie gelijk heeft overigens, ik probeer je alleen maar beetje van dienst te zijn en te helpen hoor..
alle brokken waarvan in de analyse het zetmeel/koolhydraatgehalte ongeveer zo hoog is als het eiwitgehalte vind ik niet geschikt als kattenvoer en we zien daar op het Forum vrij vaak brokken mee gebeuren. blaasgruis, overwicht en kans op diabetes..
lees de andere topics over blaasgruis ook even na, daar staan heel veel goeie tips in. neem aan dat je van de dierenarts RC s/o of de Hills variant aanbevolen hebt gekregen en als ze blaasgruisvrij is dan kun je Sanabelle urinary (Zooplus) geven als preventief en de meeste katten vinden dat erg lekker!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5565
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: FLUTD (blaasgruis) door stress?

Bericht door Anne »

Ik schrik hier toch wel een beetje van. Ik ging er van uit dat Carocat beter was dan de gemiddelde supermarktmerk en ook beter was dan Royal Canin e.d. omdat er in Carocat geen chemische rotzooi zit...Ik heb ondertussen wel twee flutdkatten maar volgens de dierenarts speelt aanleg voor blaasgruis ook een grote rol...
Maar goed, welk merk voer beveel je dan aan voor mijn andere katten die op Carocat staan?
Ik ga me zowiezo eens inlezen hier, zie bijna door de bomen het bos niet meer..
ps onze flutdkater Destin staat op prins struviet, is dat dan wel een goed merk?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FLUTD (blaasgruis) door stress?

Bericht door Adriana »

http://www.prinspetfoods.nl/kat/voeding ... uvite.html

en als je aan de rechterkant kijkt dan zie je analyse en dat eiwitgehalte en koolhydraatgehalte elkaar niet zo veel ontlopen. er staat een duidelijke waarschuwing op dat je het maar tijdelijk mag geven en dat is met vrijwel alle dierenartsvoer zo. nee, ik vind prins niet zo geweldig, is ook een topic over

als je uit de blaasgruissores bent dan zou ik Sanabelle urinary gaan geven, dat kan als standaard compleetvoer en heeft een erg goeie samenstelling en is niet eens zo duur en de meeste katzels vinden het erg lekker.
en ik zou zelf de zuurgraad van je urine gaan meten, dat kan met spul van Zooplus voor in de kattenbak (kijk ff bij seniorkatten) maar ook met geloof ik ketostix van Bayer en daarvoor zou je even bij je apotheker langs moeten gaan en uitleg moeten vragen. of als je aquariumbezitters in de buurt hebt, ... die meten ook van allerlei in het water .. Dinie/castratenkoor????

en ja, aanleg voor blaasgruis speelt wel een rol maar het belangrijkste is goed drinken en geschikte voeding. kijk ook even bij de blaasgruistopics van barfplaats.nl, staan erg veel goeie tips, bv toch 4x per week beetje rauw vlees (lam/kip) houdt urine ook goed zuur. en als het om struviet gaat, beetje ontzuurde vitamine c (apotheker) in/over het voer werkt bij sommigen ook erg goed, net als beetje appelazijn, t is maar wat het makkelijkst is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie