Stress door feestje?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
chellemi
Huiskat
Huiskat

Stress door feestje?

Bericht door chellemi »

Afgelopen zaterdag heb ik een feestje gehouden in de woonkamer en op het balkon.
De 2 katjes hebben in de slaapkamer gezeten met voerbakje en vers water.
Ook ben ik een paar keer bij ze geweest en een snoepje/aai gegeven.
Het feestje werd best luidruchtig en op een gegeven moment gingen de mannen ook nog gek doen met kareoke.

Nu merk ik dat Ventje weer als een dolle door het huis rent en vooral heel vroeg in de ochtend, wat hij lange tijd niet meer heeft gedaan. Ook lijkt hij geïrriteerd als ik hem wil aaien, rent vaak weg. knuffelen wil hij ook niet meer. Hij zet zich ineens tegen mij af en mauwt ook geïrriteerd als ik hem toch op pak. Ik praat wel eens tegen hem van "ventje wat is er toch met jou? ik wil je alleen maar knuffelen" Maar heb niet het idee dat hij mij begrijpt.

Ook is er een kleine kat bij de buren bijgekomen. Ventje speelde eerst al met de andere kat van de buren, maar lijkt geïrriteerd nu de andere kat erbij is en wil ook niet meer met de 1e kat spelen. (waren eerst dikke vrienden)

Zou het kunnen dat Vent gestresst is? En is het een idee om een feliway stekker aan te schaffen?

Sowieso heb ik voor maandag a.s. een afspraak bij de D.A. voor alle 2 de katjes voor controle, want misschien heeft hij wel ergens anders last van.

Ik maak me wel zorgen om hem.
Laatst gewijzigd door chellemi op 10 aug 2010 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding foto's van Ventje en Ivy : viewtopic.php?f=5&t=18506
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx

Re: Stress door feestje?

Bericht door Gabriella van Dijk »

Hoe oud is ventje precies?
Sientje, Heilige Birmaan, 10-11-2010
Saartje, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
Sammie, 1/2 Heilige Birmaan, 31-07-2012
chellemi
Huiskat
Huiskat

Bericht door chellemi »

26 aug wordt hij 2 jaar
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx

Oke, dus het heeft ook niets meer te maken met de ervaringen die ik heb met 'kleine katjes worden groot'. Ik vermoed dat het een combinatie is van jaloezie jegens de nieuwe buurkat die zoveel aandacht opeist van zijn vriendje en de situatie waarin hij opgesloten zat en allerlei enge geluiden meemaakte. Zal vanzelf wel bijtrekken. ik kan me niet voorstellen dat het een lichamelijke oorzaak heeft. Laat je het even weten als je bij de DA bent geweest?
chellemi
Huiskat
Huiskat

Bericht door chellemi »

Ja de jaloezie kan ik me wel voorstellen, want ik knuffel de buurkatjes ook wel eens.
Ook komen ze wel eens bij ons binnen en heeft de kleine -wat ik niet leuk vond voor vent- op onze bak gepoept. Het is immers zijn plekje. De deur heb ik expres op een kier gelaten zodat vent mee kon kijken en ook gewoon naar buiten kon ( slaapkamer grenst aan woonkamer, we wonen in een
gallerijflat waar ze over de gallerij kunnen banjeren ). Ik doe echt alles om de katjes het zoveel mogelijk naar de zin te maken.. Moet ik vent dan maar met rust laten en hem voorlopig niet meer aanhalen?
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx

Ik zou hem juist overladen met aandacht, even pamperen zoals wij dat noemen en juist de dieren die niet in jouw huis wonen negeren. En zorg dat ze niet bij jou naar binnen kunnen. Ze komen zijn territorium binnen! Dan moet het uiteindelijk vanzelf allemaal beter gaan.
Heel veel succes, het komt echt wel goed.
chellemi
Huiskat
Huiskat

Bericht door chellemi »

Oja, dat is een goed idee. Dat 'pamperen' probeerde ik, maar lijkt hij geen zin in te hebben. Ook pakte ik gisteravond alles uit de kast, hengels, balletjes, veertjes, laserlampje om met hem te spelen. Ik zal het er met mn buurvrouw over hebben dat de katjes niet meer bij ons binnen mogen komen, ik denk dat het vent wel goed doet als haar katjes niet meer bij ons af en toe komen. Zal ik nog een feliway stekker aanschaffen?
Gabriella van Dijk
Lynx
Lynx

Zo'n stekker werkt door te kalmeren maar ik denk niet dat dat nodig is bij Ventje. Ik zou eerst proberen om het zonder hulpmiddelen te doen, dan kun je ook zien of het werkt wat je doet.
Plaats reactie