Sylvester blind door nierfalen

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
poekie1996
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2010 22:37

Sylvester blind door nierfalen

Bericht door poekie1996 »

Eind mei 2010 had Sylvester opeens een tumor in zijn mond. Ik heb deze laten verwijderen onder narcose natuurlijk. Sylvester is al 14 jaar, dus dat is niet zonder risico's. Na de operatie trok Sylvester zich veel terug. Ik dacht dat de narcose zwaar was geweest en dat hij de tijd nodig had om bij te trekken van alles. Hij at en dronk gewoon, hij vroeg zijn aandacht, alleen lag hij meer op de badkamer te slapen. De laatste dagen was Sylvester erg aandacht zuchtig. Hij bleef maar vragen en klagen. Ik dacht dus dat hij langzaam weer de oude aan het worden was want ik weet niet beter dan dat hij de hele dag achter me aan huppelde, zoals voor de operatie.
Vanmorgen werd ik wakker en Sylvester lag naast me. Ik zei hem goedemorgen en schrok me een ongeluk. Een oog helemaal wit weggetrokken en het ander helemaal rood. Hij kon ook niet op de tafel beneden springen zoals hij 's morgens altijd deed als we op waren gestaan om eten te krijgen. Ik heb meteen de dierenarts gebeld en zij zei me dat ik maar even langs moest komen met hem want dat klonk niet zo lekker. Sylvester gepakt en op naar de dierenarts. Binnen aangekomen begon de dierenarts hem te onderzoeken en constateerde dat hij een bloeding achter zijn oog heeft gehad vannacht en hij totaal niet meer reageerde op prikkels. Sylvester is dus plotseling blind. Ze vertelde dat hij waarschijnmlijk hoge bloeddruk heeft en dat komt door zijn nieren waarvoor hij al jaren apart voer eet. Dus een soort van nierfalen. Hij heeft medicijnen gekregen om de bloeddruk te laten dalen en ook om de nieren te ondersteunen. Verder ook een verwijzing naar de cardioloog in België. Daar kan hij dus pas begin volgende week terecht. De dierenarts zei nog dat er een kans is dat Sylvester zijn zicht terug zou kunnen krijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het zijn dat hij zijn zicht terug kan krijgen als de medicijnen aanslaan? Is het mogelijk voor een kat die zijn zicht heeft verloren een waardig bestaan te hebben??? Wie kan me verder helpen?
Laatst gewijzigd door Admin op 07 aug 2010 01:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn lieve Sylvester... HELP!!!

Bericht door Ilone »

Poeh he, vervelende situatie!
Ik heb hier geen ervaring mee.
Maar volgens mij kunnen blinde katten nog wel gewoon een waardig bestaan hebben, ze zullen zich alleen moeten aanleren om te vertrouwen op hun overige zintuigen.
Enige voorzichtigheid is dan wel geboden, anders schrikt het beestje zich rot ;)
Sterkte hiermee!!
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9389
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Sylvester blind door nierfalen

Bericht door castratenkoor »

Echte blindheid heb ik geen ervaring mee, wel een kat met nierfalen die daardoor toevallen kreeg en dan een soort van blind doro het huis stoof. Dan zag hij ook niks en schrok van aanrakingen. dat was altijd na enige tijd weer over en dan keek hij om zich heen van hee hoe kom ik hier. De ene keer duurde dat een kwartie, de andere keer een paar uur.

Veel sterkte met Silvester, hopenlijk is dit tijdelijk. maar ook blind kan een kat een waardig bestaan hebben.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
poekie1996
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2010 22:37

Re: Sylvester blind door nierfalen

Bericht door poekie1996 »

Hoi..
Dank je wel voor jullie reacties..
Ik moet zeggen. Ik vind hem ook niet treurig of door de war ervan. Hij doet gewoon zijn ding en vind ook alles wat hij wilt vinden. Zijn eten, drinken, zijn kattenbak. We hebben altijd een hele sterke band gehad en hebben we nog steeds en daardoor vertrouwd hij dus ook heel erg op mij. Dat merk ik wel. Wat ik ook merk is dat hij nog meer dan eerder bij me wilt zijn. Hetgeen erop kan wijzen dat hij toch wat bang is. Van de andere kant zie ik dan wel dat hij erg ontspannen is. Hij schrikt verder helemaal niet. Ik zie hem ook heel veel met zijn neus doen en zijn oren zijn erg gespitst als hij rondloopt. Enige wat hij wel doet is meer slapen. Hij spint en knuffelt met me als hij op mijn schoot ligt. Dat is weer dat ik denk dat hij wel op zijn gemak is. Ik vind het zelf heel moeilijk om hem zo te zien. Ik heb er denk ik meer problemen mee dan hij. Zo lijkt het. Hij is nu al 14 jaar mijn maatje. Vandaag is dag 2 dat hij blind is. Ik zie nog geen verbetering in zijn zicht. Pupillen staan nog steeds helemaal wijd, maar volgens de dierenarts kan dit dan ook een aantal dagen duren eer ik resultaat zou zien. Voor nu hou ik de moed er nog in. Ik hoop dat hij weer een beetje zicht krijgt. Al is het maar voor 25% dat hij tenminste weer iets ziet. Ik vind hem heel erg moedig. Hij is een kanjer...
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Sylvester blind door nierfalen

Bericht door Kattenbella »

Met mijn Mimi heb ik ook tijdelijke blindheid meegemaakt door nierproblemen, dus waarschijnlijk door hoge bloeddruk. Zij kwam wel weer doorheen, maar een wit oog lijkt me niet goed. Ik neem aan dat je kat bloeddrukverlagende medcijnen heeft meegekregen.
Katten kunnen prima verder met blindheid als ze rust en dezelfde inrichting van het huis krijgen.
Niet teveel meubels verschuiven dus en gewoon alles blijven doen wat je deed.

Ik heb hier ook blinde katten in huis en daar gaat het prima mee ;-)

Sterkte en laat weten hoe het gaat!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie