Ik vind ook dat je ze beide moet nemen. Ze worden echt veel gelukkiger als ze samen zijn dan alleen. Ik denk als je een kitten zoveel alleen laat dat het probleemgedrag kan gaan vertonen. Bovendien is de kans veel groter als je een kitten alleen laat dat het je meubilair gaat afbreken en 'kattenkwaad' gaat uithalen, gewoon uit verveling en dan kan het goed zijn dat je nog veel duurder uitkomt dan met 2 kittens. En consultaties bij de DA tellen ook maar enkel he.
Zoals eerder gezegd moet je sommige kosten maar 1 keer doen zoals kattenbak, krabpaal, speelgoed, mandje. Ze zullen nl veel kans samen slapen. Bovendien moet je bij een kitten alleen veel meer speelgoed en krabpaal hebben en creatief zijn en afwisselen om het kitten bezig te houden. En dan heb je daar ook meer kosten aan.
Ik weet natuurlijk ook niet hoeveel tijd je van plan bent te steken in je kat, maar aan 1 kitten alleen heb je veel meer werk dan 2. Spelen, knuffelen,.... Als het de hele dag alleen is, slaapt het de hele tijd en als je thuis bent wil het de hele tijd je aandacht en is de hele nacht wakker! Als je nog geluk hebt, want anders is het overdag wakker en verveelt het zich en is zeker niet gelukkig! Je haalt een kitten op heel jonge leeftijd (zelf 3 maand is nog relatief jong om alleen te zijn vind ik zelf, het is nog steeds een kindje ) weg bij zijn moeder en leeftijdsgenoten en je kan dat nooit helemaal opvangen. Je moet je dat eens voorstellen als een kind....
Als laatste is het zo dat als je een kitten zonder soortgenootjes plaatst het goed kan dat het later nooit met andere katten overeen gaat komen. Het is heel tegennatuurlijk. En dan kan je nooit meer een 2e kat nemen. Als je het een speelkameraadje geeft leert het noodzakelijke sociale vaardigheden.
Het heeft echt enkel voordelen!
En dan heb ik het nog niet gehad over hoe leuk het wel is om 2 kittens in huis te hebben! Echt waar super! Daar kan je enorm veel plezier aan beleven!

Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)