Verliefd op twee broertjes!

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Carolien_h »

Dag allemaal,

ik ben alweer een tijdje aan het meelezen op dit forum, allemaal erg interessant en behulpzaam. Ik wil al een hele tijd eigenlijk een kat of kitten en vandaag ben ik eindelijk eens gaan kijken. Ik ben gaan kijken bij de poezenboot in Amsterdam. Ik denk dat een heel aantal mensen van jullie deze plek wel kennen, maar dit is dus een (tijdelijke) opvang in Amsterdam die een goed huis voor katten zoekt.

Ik wil al erg lang een kat of kitten, maar in mijn studententijd vond ik het niet handig omdat ik vaak weg was en op een kleine kamer leefde. Inmiddels heb ik mijn eigen appartementje en heb ik meer regelmaat dan in mijn studententijd. Ook nu heb ik er weer een aantal maanden goed over nagedacht, maar de drang en behoefte aan een kat/kitten is er nog steeds en word steeds groter. Vandaag was ik dus op de poezenboot wezen kijken en eigenlijk al bij binnenkomst viel mijn oog op twee tabby broertjes, Takor en Takal (over de namen moet ik zelf ook nog even nadenken waarschijnlijk....:D). Ze zijn nu acht weken oud. De vrouw van de poezenboot vertelde wat over de achtergrond en het blijkt dat ze zijn gebracht door een boer die heel veel nestjes had en die ze niet wilde hebben. Ze zijn dus wel een beetje bang, en ze worden dus ook alleen maar samen geplaatst, wat natuurlijk geen probleem is. Ik heb de andere poezen/katten en kittens ook nog bekeken, maar eigenlijk had ik mijn hart al verloren, haha! Twee kleine hummeltjes die ik (hopelijk) met veel geduld een fijn huis zou kunnen geven......

Nu vertelde die vrouw dat ze eigenlijk de voorkeur hadden voor mensen die al vaker kittens hadden gehad, en dat is natuurlijk begrijpelijk, maar toen ik vertelde dat ik er wel al lang mee bezig was en me al veel had ingelezen, begon ze wel een beetje te ontdooien...;D Verder vertelde ze me dat als ze bij iemand in huis komen, eerst moeten wennen aan 1 ruimte. Nu heb ik een kleine kamer 'over'. het is mijn studeerkamer waar ik zelf ook niet veel kom, dus daar zouden ze rustig kunnen wennen. Ik heb begrepen dat ik in die ruimte in ieder geval twee bakken moet neerzetten, 1 om in te plassen en 1 om in te poepen.

Het is eigenlijk al wel een heel verhaal geworden dus ik heb eigenlijk (voor nu) nog maar twee vraagjes:
- Zou ik voor beiden kittens twee bakken moeten neerzetten, of gaan ze wel op dezelfde bak?
- Die aparte kamer grenst aan mijn woonkamer waar ik dus het meest zit. Zou ik de deur in de eerste dagen/week juist wel of niet open laten?
- Ik heb gelezen dat je eigenlijk het voer en water niet in dezelfde ruimte moet zetten als de kattenbak, maar is dat dan wel goed voor de eerste weken? Als ze nog moeten wennen?

Ik ga nog even verder lezen maar ik hoor graag van jullie.....

Groetjes,
Carolien
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Cari »

Hai Carolien,
Wat leuk dat je voor 2 broertjes van de poezenboot bent gevallen :grin:
Je klinkt als iemand die heel goed nadenkt voor ze handelt en dat zal de poezenboot-mevrouw ook hebben ingezien ;-) .

-Eerst even over de ene kamer: ik zou ze bij jou in de woonkamer laten. Het is belangrijk dat ze aan jou wennen en dat gaat het beste als ze constant bij je zijn. Als ze in een ruimte zijn waar jij gewoon je eigen dingen doet, wennen ze het snelst aan je.

- Meestal kunnen kittens prima samen op 1 bak, ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

- voer en water kunnen prima in 1 ruimte, maar liefst niet direkt naast elkaar.

- de kattenbak kan ook in die kamer, maar liefst helemaal in de andere hoek. Wij vinden eten naast het toilet ook niet de beste plek.

Lees je hier en elders inderdaad even lekker in vraag alles wat je weten wilt - domme vragen zijn er niet ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Sannie_xx »

Hoi, leuk dat je je hart hebt verloren aan twee broertjes!

Wat betreft de ruimte.... ik zou ze inderdaad ook gewoon in de woonkamer bij jou laten, dan krijgen ze de kans om niet alleen het 'belangrijkste' deel van het huis te leren kennen maar ook jou.

Ik heb mijn katten ook van jongs af aan op 1 kattenbak gelaten, het zou prima moeten gaan. Maar zodra je problemen merkt meteen een kattenbak bijzetten. Je hebt er nou eenmaal die niet graag dezelfde kattenbak hebben voor hun verschillende behoeften ;)

Ja... eigenlijk....Wat Cari zegt. En jij veel voorpret gewenst :D
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Carolien_h »

Hoi,

bedankt voor de snelle en leuke reacties! Ik vind het wel spannend, maar ook erg leuk! Ik heb ook een informatiefolder meegekregen en daar staat ook in dat je de kittens mee krijgt in een reismandje en dat je deze moet open zetten en afwachten tot dat ze er zelf uit komen. Ik denk dat ik dat dan inderdaad ook maar doe in de woonkamer en niet in de afzonderlijke kamer.

Dan had ik alleen toch nog een vraagje over die kattenbak. Ik had al even gezocht d.m.v. de zoekfunctie maar nog niet echt een antwoord gevonden, sorry als deze wel al ergens beantwoord is. Maar wat is nu eigenlijk de beste of is er eigenlijk een 'beste' plaats voor de kattenbak. Het lijkt me namelijk niet echt ideaal om die in de woonkamer te plaatsen. Maar om ze de eerste week/weken te laten wennen is het dus het beste om de bak in de ruimte te plaatsen waar ze moeten wennen, net als het eten en het water. Maar verplaats je hem dan na verloop van tijd? Want als ze hem dan niet kunnen vinden, lijkt het me ook niet helemaal praktisch....:D Waar hebben jullie bijvoorbeeld allemaal de kattenbak staan?

En ik heb al veel gelezen over het afschermen van het balkon. Ik heb mijn broer gevraagd te komen helpen dus ik ga het balkon ook helemaal kitten- en kattenproof maken! Alleen vroeg ik me af of jullie ook allemaal alle ramen hebben afgeschermd? Ik heb van de ramen die zeg maar net als deuren te openen zijn. (Beetje rare uitleg, maar ik weet niet hoe ik het duidelijker moet zeggen....:) ) Ze hangen dus zeg maar aan 1 kant aan 2 scharnieren, waardoor ze dus helemaal open staan. Aangezien ik op twee hoog woon, kan ik hier niet aan de buitenkant een hor voor plaatsen, maar hebben meer mensen hier ervaring mee? Natuurlijk heb ik, als ik niet thuis ben, altijd alles dichtzitten, en kan ik natuurlijk goed opletten als ik wel thuis ben, maar ik vroeg me af of hier ook goede en veilige oplossingen voor zijn.

Op dit moment is de status dus zo dat ik vanmiddag bij de poezenboot mijn interesse heb getoond en mijn gegevens heb achtergelaten en ik morgen tussen 10.00 en 12.00 uur moet bellen om te laten weten of ik nog steeds interesse heb. Schijnbaar doen ze dit altijd om mensen te dwingen er nog een dag goed over na te denken. Erg goed systeem vind ik zelf, en je hebt ook nog even de tijd om even alles op een rijtje te zetten......:D
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Carolien_h »

Afbeelding

Dit is overigens 1 van de 2 broertjes.....te schattig toch?!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door loek »

Hoi Carolien

Ooooh dat is inderdaad echt een mooierd!

Wat betreft raamhorren....volgens mij heb ik dezelfde soort ramen als jij als ik de omschrijving goed begrijp. Ik heb gewoon horren voor de ramen (aan de binnenkant). Heel goed dat je hier over nadenkt! Ik had zelf die horren niet toen mijn kittens kwamen. Ik had de ramen dicht en soms open als ik ervoor/naast zat. Tja je voelt hem bijna aankomen..mijn kleine katertje was me dus op een dag te snel af. Dus die lag plotseling beneden op de stoep...Man wat ben ik geschrokken! (ik woon ook twee hoog) We hebben heel veel geluk gehad, hij is er met een bloedneusje en schrik vanaf gekomen.

Maar horren...zeker doen dus!

Wat betreft de kattenbak. Als je ze in 1 ruimte wilt houden in eerst instantie tja dan moet het dus de woonkamer worden. Kans dat het na verplaatsen een paar mis gaat is misschien wel iets groter dan dat je hem meteen een 'vast plek' geeft. Maar ik denk bijna dat dit ook wel goed gaat.
Ik weet niet hoe je huis er precies uitziet maar je zou ook kunnen overwegen om de woonkamer en de plek waar de kattenbak komt te staan open te stellen voor ze. (ook hele huis is volgens mij wel te doen hoor.....)
Ik heb zelf de kattenbak in de gang staan en die grens aan mijn woonkamer. Ik heb Diesel en Muis als kitten in woonkamer, gang en 'waskamer' gelaten. Keuken is nog steeds verboden terrein, behalve als ik erbij ben. En mijn slaapkamer is heel lang verboden terrein gebleven, nu mogen ze daar overdag wel zijn maar 's nachts niet.

Ligt ook een beetje aan hoe groot je huis is denk ik, of je ze in ruimte moet laten in eerste instantie of gewoon meteen je hele huis. (als je een groot huis hebt met meerdere verdiepingen dan is alleen woonkamer in het begin misschien wel beter)

Succes en veel plezier alvast.....
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Carolien_h »

Dank voor de info! Dat word dus duidelijk horren plaatsen.....! Alleen dan misschien een beetje technische vraag, maar mijn ramen gaan dus naar binnen open. Heb jij dat ook? En heb je dan de horren aan de binnen of buiten kant zitten? (Ben al flink aan het googlen op raamhorren, maar zie ze alleen nog voor naar buitendraaiende ramen....)
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door loek »

Oh mmm, die van mij gaan naar buiten open. Je kunt horen op het kozijn plaatsen of 'ertussen'. Ligt ook weer aan wat voor horren...ik heb zo'n soort 'rolgordijn-hor'. Volgens mij kun je die ook tussen (dus aan de binnenkant...en dan niet binnenkant van je huis maar binnenkant van het kozijn) plaatsen.
Oke dit is niet echt duidelijk he haha. Ik hoop dat je misschien begrijpt wat ik bedoel....(en dat het klopt wat ik zeg hihi. Anders moet je gewoon eens even een gamma ofzo inlopen voor advies) succes..

Ik zoek trouwens nog een oplossing voor een raam (op mijn slaapkamer) wat kanteld...iemand daarvoor een idee? Die we toch bezig zijn over horren. (ik heb dat raam nu altijd potdicht zitten.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door ayla »

er zijn ook speciale horren te koop voor kantelramen, waar weet ik niet, maar vriendin heeft dat!

wat leuk dat je voor 2 broertjes gaat! ik heb hier ook 2 broertjes en de dynamiek is geweldig!
onze kattenbak staat trouwens in de huiskamer, ver van voer en drinkbakjes verwijdert en ver bij hun slaapplek vandaan. Bij ons staat hij bijvoorbeeld niet in de gang omdat dat de enige plek in huis is waar het lekker doortocht en waar onze lieverdjes dus hun verkoeling zoeken. Het werd me niet in dank afgenomen toen ik de kattenbak daar had neergezet ;)
wat een schattige foto!
heb je je beslissing al gemaakt?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door pearlsofpassion »

Hey,
allereerst, veel plezier met deze twee rakkers, ik ben, als ik het zo hoor, redelijk zeker dat je ze wel zal nemen :-)

Ik denk dat je je zeker de eerste uren best tot de woonkamer beperkt, of inderdaad eventueel een aansluitende ruimte. Weet je al waar je de kattenbakken uiteindelijk wil plaatsen? Dan kan je ze daar al in de buurt zetten in de woonkamer (ale, zo dicht mogelijk he). Later kan je de bak elke dag 10 cm opschuiven en zo komt hij uiteindelijk op de juiste plaats te staan. Dit werkt natuurlijk alleen als je ofwel maar 1 bak nodig hebt (omdat ze alles doorheen doen), of 2 bakken die naast elkaar mogen staan (want blijkbaar is dat ook niet voor alle katten zo), anders moet je het met elke bak apart doen.
Denk er ook aan van als ze pas binnen zijn, ze eens op de kattenbak te zetten, dan weten ze die staan en beginnen van daaruit alles te verkennen. Laat ze een uurtje rustig doen, en dan kan je al eens proberen om vb met een touwtje over de grond te trekken en ze te laten vangen. Zeg vanaf je ze meekrijgt zoveel mogelijk hun nieuwe naam zodat ze die onmiddelijk leren kennen. Ook bij het knuffelen de eerste dagen, zoveel mogelijk bij naam noemen (troetelnaampjes kunnen later, tenzij je ze als roepnaam wil gebruiken :-)) Eens ze hun naam kennen kan je ze veel sneller al leren wat mag en wat niet. Overdrijf daar wel niet in, kies een paar dingen die het belangrijkste zijn en reageer als ze dat doen, en bouw het dan op als ze wat gewend zijn. Hou er wel rekening mee dat het kittens zijn en dat ze dus ruimte moeten krijgen om te spelen en te verkennen. Het gaat hem hier om dingen zoals in de gordijnen hangen, bank of mat krabben, aanrecht springen...
Weet dat de meeste kittens niet van slechte wil zijn en niet echt willen stout zijn of dingen kapot maken. Ze moeten gewoon gaan snappen wat niet mag en wat dan wel. Wordt dus niet echt boos, wees rustig en heb geduld, dan komt het sneller goed dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Geef ze dus ook steeds alternatieven voor iets wat niet mag. Als ze ergens krabben zet je ze op de krabpaal, je zal zien dat ze het snel snappen en enkel daar nog krabben. Als ze toch op een bepaalde mat blijven krabben, haal die dan voor een weekje weg. Dan is de krabgeur eruit (want katten markeren tijdens het krabben en blijven dan op dezelfde plaat krabben) en zullen ze er wss niet meer krabben.
Ook knuffels zijn erg leuk om aan te vallen en overal naartoe te slepen, maar als ze met twee zijn is dat al minder nodig. Zorg er ook voor dat als er 1 geen zin heeft in spelen en de ander wel , dat je wat met hem speelt en hem niet zijn verveling op iets in huis af te reageren (tenzij hij zichzelf prima alleen kan vermaken natuurlijk, dat wisselt nogal eens, maar balletjes zijn daar erg leuk voor). Verder als speeltje, een gewoon touwtje, al dan niet opgerold of rond de krabpaal gebonden, een pluche balletje (heel leuk hier), een wc rolletje (matig), een knuffel dus... het hoeft allemaal niet zoveel te kosten.

ale ,dat was een hele boterham, maar ik hoop dat je er iets mee bent. Oh ja, en de ene kat is een grotere boef dan de andere, maar je merkt vanzelf wel hoe je je schatten moet aanpakken. Ik heb er eentje waar je heel zachtje moet tegen zijn of hij is heel erg bang, en eentje waar je je stem moet verheffen als hij niet luisterd of hij trekt zich niets van je aan... Maar begin dus zeker zachtjes, dat ze je niet beangstigend vinden he. ;-)
Heel veel succes ermee!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Elsa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 apr 2009 09:46
Locatie: provincie Brabant

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Elsa »

Ik heb toen ik de kittens kreeg ze ook in het open mandje rustig de kamer laten verkennen. Na anderhalf uur deed de 1e voorzichtig een stapje buiten het mandje, al snel deed nummer 2 hetzelfde.
Ik had de open kattenbak zolang in de kamer gezet en 1 in de keuken, maar de eerste dagen kwamen ze niet verder dan de kamer. Na verloop van tijd zag je dat ze ook de kattenbak in de keuken gingen gebruiken en toen heb ik deze die in de kamer stond na enkele weken was dat overigens weggehaald.
Het is dan wel geen fijn gezicht in de kamer maar ik vond het belangrijker dat de katjes het in de bak gingen doen want door hun spelen met elkaar vergaten ze wel eens dat er een bak in de keuken stond of het was net te ver lopen.
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Carolien_h »

Nou, ik had vandaag een paar keer proberen te bellen tussen 10 en 12 maar helaas kreeg ik geen gehoor, kreeg steeds een in-gesprek-toon.....:( Ik ben vandaag wel nog even op bezoek geweest bij mijn ouders en heb wat oude knuffeltjes meegenomen als speelgoed en wat dekentjes die ik in het huis kan neerleggen. Qua voorbereiding zit het dus wel goed, nu alleen nog hopen dat als ik maandag bel, mijn twee broertjes er nog zijn.....:S
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door ayla »

wat jammer dat dat er niemand was.
hoop met je mee dat de 2 broertjes er nog zijn maandag. houd ons op de hoogte :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Carolien_h »

Dag allemaal,

kleine update: om half elf heb ik gebeld en ik heb om 12 uur de 2 broertjes opgehaald. Ik ben nu net thuis, heb alles klaargezet en heb hun reiskoffertje open gedaan. Op dit moment zijn ze het huis aan het onderzoeken. Ik heb op dit moment de woonkamer (17 m2) en de studeerkamer (9 m2) voor ze open gesteld. Ze zijn lekker met zijn tweeën op onderzoek uit.

Groetjes, Carolien
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verliefd op twee broertjes!

Bericht door Adriana »

gefeliciteerd met je lieve huisgenootjes en gelukkig is alles gelukt en goedgekomen. en lijkt me erg leuk zo'n stel in je huis dat bezig is met een grote ontdekkingstocht :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie