Maine Coon of niet?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Rinus008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jun 2010 09:38

Maine Coon of niet?

Bericht door Rinus008 »

Kenissen van ons overwegen een Main Coon aan te schaffen, maar twijfelen ze aan de echtheid. Zelf hebben wij enkele katten dus vandaar dat ze ons om advies vroegen.

Wij denken zelf dat het om een Main Coon gaat, echter er is geen stamboom afgegeven. Wel zijn er broertjes en zusjes uit het nestje die wel een stamboom hebben. De stamboom is niet aangevraagd omdat de vorige eigenaresse een vriendn is van degene die de cattery heeft en zij had hier geen interesse in. Degene die de kat verkoopt is overigens dezelfde persoon van die cattery, zij verkoopt namens de eigenaren. Zij heeft ook de gegevens van de ouders waaruit blijkt dat op alles is getest.
O.a. de moeder is present bij de cattery en die hebben onze kennissen ook gezien.

Bij deze ook links naar foto's:

http://i26.tinypic.com/122eyps.jpg

http://i30.tinypic.com/102p278.jpg
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door ktje »

tja zonder stamboom is en blijft het een huis tuin keuken kat. Om het zo maar even te noemen.

Maar het blijft een mooierd! Wat je zou kunnen doen is een gezondheidscheck bij de DA laten doen zodat ze zeker weten dat ze een gezond beestje in huis halen. En vragen waarom de kat nu weg moet bij die vriendin (kan de kat niet met kleine kinderen, andere katten enz.) Als er iets is waardoor de kat weg moet en jou vrienden/kennissen hebben dezelfde situatie lijkt het mij geen goed plan.

Hij heeft trouwens wel het uiterlijk van een main coon. Maar ik ben daar een leek in dus durf het niet met 100% te zeggen
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Leonie89 »

als de broertjes en zusjes stambomen hebben, mag je er vanuit gaan dat dit ook een volbloed maine coon IS.. maar zonder stamboom HEET het een huis tuin en keuken kat..
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Als er geen stamboom bij zit heet het inderdaad een huis tuin en keukenkat. Willen die mensen een echte raskat of niet? Als het ze namelijk niet uitmaakt of het een officiele maine coon is kan dit prima als het beestje gezond is. En tuurlijk noem je hem of haar dan zelf wel een maine coon misschien, maar hij is niet 'officieel' omdat er geen stamboom bij zit. Ik bedoel, er zitten bijvoorbeeld veel rottweilers in het asiel, zien eruit als rottweiler, worden ook zo genoemd, maar denk je dat daar een stamboom bij zit?
Als ze geen officiele raskat willen is het belangrijkst dat hij gezond en lief is, en leuke bijkomstigheid is dat er in ieder geval veel maine coon in zit!
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Leonie89 »

onze Benthe is officieel een raskat geweest.. we hebben de kopieen van haar stamboom nog, maar omdat ze 4 dagen in een asiel heeft gezeten voordat wij haar ophaalden is haar stamboom niets meer waard.. stom eigenlijk he :p
maar ze is en blijft een echte noorse boskat.. en officieel of niet.. wij zijn gek op haar..
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Meowth »

De stamboom maakt alleen uit voor de prijs in dit geval. Dus heb je goedkoper een maine coontje, net als Leonie een noorseasielboskat heeft.

(Goh ik vind het wel altijd raar om over prijs te praten bij dieren, net of je het over speelgoed hebt ofzo :P)
Gebruikersavatar
Catfish
Tijger
Tijger
Berichten: 1194
Lid geworden op: 27 jan 2010 23:06
Locatie: Twente

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Catfish »

Dit is dezelfde discussie als in de kynologische wereld. Er zijn in principe twee "kampen".

De ene vindt zonder stamboom: altijd HTK, dus 'rasloos'.
De ander vindt dat als beide ouders een volbloed ras zijn, met of zonder papieren (ja, dat kan dus echt ;-)), de nakomelingen dit ook zijn. Dus dan zou de rottweiler in het asiel ook echt een rottweiler zijn. Papieren of niet.
Ik hoor echt bij de tweede groep.

Dus Leonie, ik vind dat jij een raskat hebt. En ik vind de kat op foto's die Rinus heeft geplaatst een Maine Coon is, aangezien de ouders dat ook zijn.

Maar dit is een eeuwige discussie, en laten we elkaars mening respecteren.
HTK, Maine Coon........ Allemaal katten, en lief (als het goed is...)!
Groetjes van Stella
*Bonk*kopjes van Zorro, Snoopy, Mr Bean
Lebber van hond Marra
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Adriana »

oeps, daar gaan we weer! hebben ooit eens een discussie gehad over een halve) bengaal met/zonder stamboom en ik kwam ook nog maine coon-discussies tegen..
maar wat ik helemaal niet begrijp is dat broer en zusjes uit hetzelfde nest wel stamboompapieren hebben en deze niet...
dan zou je voor deze als je daar prijs op stelt toch alsnog bij de rasvereniging kunnen informeren of er stamboompapieren kunnen worden afgegeven?
dat kost inderdaad geld en daarom zullen ze destijds niet zijn aangevraagd...
maar als je er niet mee kunt/wilt fokken, ... om in te lijsten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door MBHK »

Waarom worden (ras)katten zonder stamboom als een HTK beschouwd? Mijn kater heeft geen stamboom, wel is hij als Brits Korthaar door de DA bevestigd en geregistreerd. Wanneer het een HTK wordt genoemd heb ik hier soms best moeite mee. Zeker wanneer ze hem vergelijken met de zwarte kat van de buren! :oops: Ze zien er absoluut niet hetzelfde uit! Toch zijn er mensen die daar geen verschil in zien, voor hun blijft een zwarte kat een zwarte kat. De laatste tijd ben ik me iets meer gaan verdiepen in rassen, shows en fokken. Sinds de komst van mijn poes met stamboom begrijp ik het allemaal iets beter.
Laatst gewijzigd door MBHK op 14 jul 2010 19:51, 4 keer totaal gewijzigd.
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Leonie89 »

ik vind Benthe ook een raskat, want dat is ze ook..
raskatten zonder stamboom zijn volgens de fokkers niets waard omdat er dan niet geshowd of gefokt mee kan worden.. daarom willen zij ze dan geen raskat meer noemen.. ik denk dat het daarvandaan komt..
een kat met een ras mama en een htk papa is in mijn ogen een halve raskat :)
maar als je vanuit de officiele termen praat is een raskat alleen een raskat als de papieren in orde zijn..
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Meowth »

Zoo, mooie samenvatting Leonie (of reageert je vriend ook wel eens op het forum? vanwege je username). Amen ;-).
Gebruikersavatar
MBHK
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2010 19:20

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door MBHK »

Sluit ik me bij aan! AMEN :D

Waarom is dat contrast zo groot? Jammer..
De vriendschap van een kat,
is vriendschap voor het leven.
Het is geen hond bekend,
hoeveel een kat kan geven.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Leonie89 »

Meowth schreef:Zoo, mooie samenvatting Leonie (of reageert je vriend ook wel eens op het forum? vanwege je username). Amen ;-).
nope.. just me..
maar het zijn ook zijn katten, vandaar dat Elvedin ook in de username staat :icon_shifty:

back ontopic :grin:
wat maakt het uit of je kat officieel een raskat is of niet, als je er toch niet mee wilt showen of fokken..
als het maar een leuke, lieve, gezonde, mooie kat is..
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Maine Coon of niet?

Bericht door Meowth »

Ah op die manier! Vroeg het me nog wel eens af namelijk (hoewel hij dan ook zelf een username kan aanmaken :lol: )

Maar goed ehh ontopic, ik heb niks te melden meer :oops: :icon_shifty:


Oh nouja veel plezier met je kat!!!
Plaats reactie