Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Meowth »

Hoi allemaal,

Zoals heel heel heel misschien sommigen wel weten (zo bekend ben ik hier immers niet) zou ik van het weekend twee kittens ophalen bij een pretnestje. Het zag er allemaal prima uit, maar nu wordt er toch ineens geld gevraagd. Het gaat mij niet om het geld, maar ik zit zo na te denken... het is misschien toch niet zo handig twee kittens uit een pretnestje te halen. Dit vanwege het feit dat het dus een pretnestje is, EN dat het toch wel duur is, komt in totaal uit op €268,- voor twee kittens uit een simpel pretnestje. Natuurlijk, bij een fokker betaal je veel meer, dat is om die reden mijn optie ook niet helaas. Maar hiermee houd ik dus ook de pretnestjes in stand, beetje. Zucht, de pretnestjes ook. Ben er echt FEL op tegen, en ben er nog feller op tegen geworden inmiddels zoals wel te merken is geloof ik.

Er worden nu zoals bekent zóveel nestjes aangeboden, ik ga niet eens op Marktplaats kijken (wat mijn ouders wel doen en daar goedkope katjes zien, maar ik durf er niet eens te gaan kijken, zal me dood ergeren hihi, en ik wil geen kittens op de kop tikken :???: )

Goed. Ik bedacht gisteren me ineens, door het lezen van een aantal posts hier, dat het wel leuk zou zijn een nestje kittens op te vangen en te flessen bijvoorbeeld. Maar ja dat kon nog niet omdat ik eerst twee kittens ouder moest laten worden. Maar als ik die kittens nu niet neem, dan is dat misschien wél een optie. En dan bijv. uit dat nestje twee kittens zelf houden... Alleen zit ik dan nog met het feit dat ik nog nooit eerder katten heb gehad (wel veel cavia's)... Zou ik dat wel kunnen??

Verder is er natuurlijk nog de optie asielkat. Daar zou ik er één of twee kunnen nemen. Maar ik hoor ook wel weer eens slechte verhalen daarover, dat er van de kat of katten in kwestie niet genoeg bekend is en dat je die dan in huis neemt en later ineens boven water komt dat ze uit een groep van 20 katten komen en daarom ineens zo schuw zijn in hun eentje. Zoiets. En daar zit ik dan ook weer niet op te wachten. Ik heb inmiddels twee asiels bezocht, en er zit wel degelijk verschil in. De een kende (bijna) alle katten bij naam, de ander was maar aan het bladeren en bladeren in het boek en las alleen daaruit twee zinnetjes voor. Daar heb je dus ook niks aan.

:lol: Sorry voor het lange verhaal, het is ook wat... Volgens mij is mijn punt nu wel duidelijk. Maar ik weet gewoon even niet meer wat te doen en zou daarom heel graag jullie meningen horen!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Leonie89 »

268 euro!! en het zijn geen raskatten??!! dan zou ik het zeker niet doen!! dat houdt de pretnestjes alleen maar in stand!! bij het asiel vragen ze geloof ik 60 of 70 euro per kat, zat zou uitkomen op 140 euro voor 2.. en die zijn geënt, gevaccineerd en krijg je de sterilisatie/castratie vaak nog gratis ook!!
asielen hebben de komende maanden meer dan genoeg keuze uit kittens en opvangkittens, dus eat your heart out!!
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Meowth »

Bedankt voor je snelle reactie!! Ja dat geld is dus 4 entingen (2x2) en een castratie kater, castratie poes.
Asiel is hier 85 euro per kat. Ingeënt inderdaad, gecastreerd en gechipt. (Maar dat chippen maakt niet uit want ze gaan niet naar buiten).
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door loek »

Hoi Meowth
Wat belachelijk dat ze zoveel vragen voor de kittens! Ik heb er ook twee uit een 'oeps nestje' Ik heb wel wat betaald, zoveel als de eerste inenting had gekost. En dat was geen 200 euro. Waarvoor vragen ze dat geld dan? Gewoon voor de winst?

Ik zou het inderdaad heroverwegen als ik jou was. Maar aan de andere kant, wat gebeurder dan met deze kittens? Ik vermoed dat ze niet heel snel in het asiel belanden aangezien ze dan moeten betalen en er juist winst op willen maken blijkbaar. Maar als niemand zo gek is om dit te betalen. Wat gaan ze dan doen met ze? Hebben ze andere mensen al voor ze? Ik zou dat persoonlijk wel uitvragen. Je hebt ze al gezien neem ik aan, en al verliefd geworden, lijkt me ook lastig om ze 'zomaar weer los te laten' ik zou wel willen volgen of ze wel een andere goed plekje vinden denk ik.

In asiels zitten ook vaak katten die al met z'n tweeen zijn en dus met z'n tweeen geplaatst moeten worden en dat ook gewend zijn etc.

Ik zou niet zo snel een nestje kittens op gaan vangen als ik jou was. Maar dat kun je zelf het beste beoordelen denk ik. Ik zou het persoonlijk niet doen, zeker niet met mijn ervaring met deze twee hummeltjes. Als verse kattenbezitter gaf dat al genoeg onzekerheid over: doe ik het goed e.d. Laat staan als ik een heel nestje had die nog afhankelijker van je zijn. Die je (nog meer) leterlijk in leven moet houden etc.

Ik overweeg het nu wel..tenminste niet nu maar in de toekomst mogelijk. Ik weet nu een beetje hoe of wat. Maar nog hoor, zou ik best wel moeilijk vinden. En ik wil me eerst heel goed laten infomeren etc voordat ik die stap daadwerkelijk ga maken. En misschien besluit ik wel dat ik er nooit geschikt voor zal zijn.

Maar jeetje zeg, wat raar van dat betalen voor die kittens!

succes met je beslissing!
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door loek »

Wat betreft het chippen, ik heb mijn katten wel gechipt en die gaan ook niet naar buiten. Maar mochten ze een keer 'ontsnappen'......dan zijn ze hulpelozer dan een buitenkat, en zullen ze eerder ver weg kruipen etc. dus dan kun je toch wel erg blij zijn met zo'n chip.
Rond deze tijd heb je trouwens veel van die chipacties. Ik heb die van mij vorig jaar volgens mij voor 17 euro ieder gechipt dus voor het geld hoef je het ook niet te laten.
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Meowth »

Oh sorry, om misverstanden te voorkomen: het geld dat de eigenaar van de kittens vraagt voor 2 kittens is 20 euro. Ik moet dan zelf naar de dierenarts om twee keer te enten en ze beide te laten castreren. Dat opgeteld is 268 euro. Begrijp je?
Help :shock: :shock: volgens mij heb ik het niet goed verwoord. Sorry!

Over dat opvangen heb je wel gelijk. Misschien krijg ik die onzekerheid ook wel. Dank je!
Gebruikersavatar
loek
Jaguar
Jaguar
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 jun 2009 16:57

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door loek »

Oh zo...ja dat is wel iets heel anders haha. Hoe oud zijn ze? Hebben ze hun eerste enting nog niet gehad? Als ze dat geld vragen voor de enting (en evt. wormkuur) dan vind ik dat niet meer dan normaal. Als ze het gewoon voor het beetje geld vragen nou ja dan vind ik dat niet echt nodig maar zeker niet meteen heel raar eerlijk gezegd, zo'n klein bedragje.

Je rekensommetje klopt natuurlijk wel zo ongeveer. Maar uhm zonder nou hel vervelend te willen doen..dat had je ook eerder al kunnen bedenken toch? En je hebt nu al toegezegd dat je deze twee kittens zou nemen....wat ik al eerder schreef geldt nu dan al helemaal, houd je dan wel in de gaten dat ze en ander goed plekje krijgen als jij ze niet meer wilt??
Diesel (2 april '09) en Muis (3 april '09)
vanaf 11 Juni '09 mijn huisgenoten
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Leonie89 »

hahaha dan heb ik het ook verkeerd begrepen. maar dan nog.. asiel is goedkoper.. ik heb heb altijd het idee dat MOCHT er wat mis zijn met het kitten, dat je dan meer garantie krijgt van een asiel dan van een particulier..
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Meowth »

Klopt, had ik eerder kunnen bedenken. Klopt, klopt. Maar het is nu meer om het feit dat het een pretnestje is. Ik ben nog meer na gaan denken. Komt vanalles bij, het is toch gewoon het risico dat je loopt als je kiest voor een nestje: een kitten kan niet levensvatbaar zijn en ingeslapen moeten worden, kost je ook weer wat... Ontstoken ogen hebben, moet behandeld worden... Daar hoort het krijgen van vlooien ook bij. Buiten dat kon diegene ze toch allemaal laten inenten, dan krijg je korting. En dat verrekenen als je de kitten wil kopen. Dat had ik niet gek gevonden. Maar je kiest er zelf voor zo'n nestje te nemen, dat kost gewoon wat. Net als dat je per se een raskat wil, dat kost nou eenmaal ook wat.

Ik denk ook zoveel...
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Sannie_xx »

Toch kan het niet kwaad om er inderdaad even bij stil te staan op welke kosten je uitkomt en welke er mogelijk nog bij komen kijken. Dat risico loop je sowieso met huisdieren.
Nu, met een asiel is het de eerste maanden zo dat je naar hun dierenarts (gratis?) mag als er dan nog iets mis blijkt te zijn met het beestje, omdat die in principe een goede checkup heeft gehad voordat hij met jou mee gaat.

Ik zou boven alles voor kittens uit het asiel halen zijn. Als je tijd/plek/genoeg ervaring hebt is een nestje kittens opvangen natuurlijk ook wel echt heel erg leuk en goed! Maar als je er geen ervaring mee hebt en niemand is die er een en ander vanaf weet, zou ik daar niet zomaar aan beginnen. Het zijn toch hele andere katjes, met een hele andere start, dan wanneer je zelf thuis een pret/oepsnestje hebt.

De vraag is; ben je niet al verliefd op de kittens? Kun je op dit punt nog besluiten om ze niét te nemen? (en inderdaad, vinden ze dan nog wel een huisje?)
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Meowth »

Dat opvangen laat ik ook nog maar even aan anderen over. Net wat je zegt, daar heb je wel ervaring voor nodig. Ten minste, dat is beter.

Ik kan denk ik wel besluiten ze niet te nemen, maar ik ben bang dat ze dan inderdaad geen huisje vinden. Het baasje gaat op vakantie en tja dan moet ze wat met de kittens... Geen idee wat. Maar ik denk dat ik mijn mening ook nog even aan het baasje ga geven.

Poeh, ik word zelfs even gek van mezelf, dat ik zoveel nadenken en daardoor nu niet meer weet wat te doen :lol:.
Gebruikersavatar
Dafpoetser
Jaguar
Jaguar
Berichten: 722
Lid geworden op: 13 apr 2010 17:26
Locatie: Leidschendam

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Dafpoetser »

268 euro?
Dat zal de eigenaar van de kittens alleen maar stimuleren om nog meer nestjes te fokken, aangezien hij er dik op verdient?

Tommie was gecastreerd, schoon, gechipt en ge-ent, en kostte me NIETS, want een goed huis is ONBETAALBAAR.

En zo hoort het!
If you want the best seat in the house, you first have to remove the cat...
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Anne1988 »

268 euro is inclusief alle kosten die ze er zelf aan gaat hebben door inenten en castreren. De kittens kosten 20 euro. ;)
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Meowth »

Dafpoetser schreef:268 euro?
(...)
Tommie was gecastreerd, schoon, gechipt en ge-ent, en kostte me NIETS, want een goed huis is ONBETAALBAAR.

En zo hoort het!
Jij vat het heel mooi samen. Dát bedoel ik!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Pretnestje, asiel of kittens opvangen?

Bericht door Nyncke »

Dat is erg veel geld voor een pretnestje ( ja, ze zullen er zo veel napret van van hebben )

Maar dan kun je beter even doorzoeken....

Je zou eens kunnen kijken of er moederpoezen met kittens opgevangen moeten worden.
Dan sta je niet ervoor dat je de moederpoes moet vervangen dat is nl een erg grote verantwoording en zou dat als beginnenr niet doen.

Ook daarvan staan geregeld schrijnende gevallen op Marktplaats....het enige nadeel daarvan is, je weet niet of ze misschien ziek zijn en jij voor de gevolgen opdraaid.

Maar het asiel heeft ook wel moederpoezen met kittens, die ze graag in een thuis zetten.
Plaats reactie