Quadriplegia neuropathie

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Ik hoop op meedenkers want Guus heeft weer wat en ik weet er niet zo goed raad mee.

Vanmiddag ben ik met hem bij de DA geweest want hij zakt door zijn poten (alle 4). Dit verschijnsel is al een maand of 2 ongeveer gaande, beginnend bij lichtjes minder goed lopen, sterk lijkend op het lopen wat artrosekatten doen behalve de startstijfheid want die heeft hij niet. Snel ging zijn lopen achteruit, eenmalig vitamine B en steroïden voor gekregen, nauwelijks tot geen verbetering merkbaar. Zijn situatie is al een tijdje stabiel te noemen. De DA heeft hem vanmiddag weer volledig bekeken en bij reflexcontrole gebeurde er nauwelijks iets. Hij heeft nog wel spiermassa maar op de achterhand neemt dat iets af. Pijnprikkels registreert hij wel. Er is een suikermeting gedaan omdat we daar allebei mee in ons hoofd zaten maar die was grensgeval naar goed te noemen; stress van de reis en gepor door de DA ingecalculeerd (vergeef me dat ik de exacte waarde ben vergeten, er is veel besproken).
Voor nu heeft hij het etiket Quadriplegia neuropathie.

Guus krijgt vanaf 2007 5mg prednoral per etmaal in verband met eosinofiele enteritis. Hij staat onder controle bij de DA en back-up is P. Mandigers van De Wagenrenk die in 2007 de onderzoeken en biopten heeft uitgevoerd en deze diagnose heeft gesteld.

Wat ik nog niet wil loslaten is dat deze klachten die hij nu heeft toch een gevolg kunnen zijn van de prednoral alleen ik weet niet of/waar ik moet zoeken. Ik ben al langer gespitst op suiker maar zijn waardes laten dat steeds niet zien. De vreetbuien als symptoom daar kan ik niks mee want door de prendnoral eet hij als een bezetene, en drinkpatroon is ook niets in veranderd. Ook als ik terugblader in zijn schriftje waarin ik alles bijhoud vind ik geen aanknopingspunten qua veranderingen in wat dan ook. De DA vertelde me dat hij een beeld laat zien wat overeen komt met iets wat een tijd geleden in nederland heeft gespeeld, ik heb daar een artikel van gevonden: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... ver_ziekte

Guus is trouwens 11 jaar oud en niet uitgesproken dik of dun, een absolute schat van een kat die qua gedrag nog net zo vrolijk is als altijd en ook net zo sociaal naar mij en andere katten hier in huis. Hij is ooit eens lelijk gevallen en heeft daarbij zijn neus gebroken, oogkas gekneusd en hersenoedeem gehad, en daarvan hersteld. Kan er toch schade zijn geweest die nu pas naar boven komt? Motorisch is hij nooit helemaal vlekkeloos geweest; hij is zeg maar een slungel die wel over zijn eigen poten kan struikelen zonder dat daar een aanwijsbare oorzaak voor is. Zijn zus heeft epilepsie gehad, vanaf kitten rare dingen opgemerkt en toen ze 1 jaar was kwam pas het klassieke epilepsiebeeld naar voren, ze gaf het zelf op na de laatste clusteraanval toen ze 5 was en dat heb ik gerespecteerd. Dit schrijf ik erbij omdat er misschien toch sprake kan zijn van neurologische factoren die wellicht erfelijk zijn. Ver gezocht misschien maar ik zoek ook maar naar antwoorden. Zijn moeder Sophie woont hier ook nog en die is ontzettend dement, ook niet lekker in het hoofd dus, verder is ze op ouderdomshartkwaal na gewoon gezond.

Iemand een idee in welke hoek ik het kan (of zelfs moet) zoeken?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

neuropathie is een complicatie van diabetes, dacht ik. quadro-dinges staat voor vier-potig.
diabetes kan een bijwerking zijn van prednisolon-injecties, weet ik.
weet je de fructosamine-waarde van Guus? want alleen met die waarde kun je uitsluiten dat diabetes in het spel is. een gewone gluco-test bij de dierenarts is niet betrouwbaar, indd stress enzo.
ik weet dat een overdosis aan bepaalde vitamines bepaalde defecten in de prikkeloverdracht kunnen veroorzaken, een paar vits b bijvoorbeeld. en misschien ook d.
we hadden hier laatst een ernstige botsing met natvoer van Hills, dat ik ervan verdenk dat ze daar zijn uitgeschoten met de vitamines... en daar ging het om vit. d.

MoMo heeft in zeer ernstige mate neuropathie gehad bij zijn prednisolon-diabetes en die heb ik weer op de been (prdon poten..) geholpen met wat rauw lamsvlees en zacht gras, maar tarwegras zou ideaal zijn. en ik weet dan niet of het een tekort aan vitamines is of aan enzymen of beide.
hij krijgt sinds een paar dagen 'catoils' en ik kan niet anders zeggen: hij knapt daar mentaal en motorisch erg van op, zo erg dat het geen toeval kan zijn......
Wagenrenk is een uitstekende club, daar kan het niet aan liggen..
(en sorry voor het jargon maar de liefhebbers zullen het begrijpen!)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Ja zie je nou, bij mij ging ook meteen de bel 'complicatie van diabetes', en bij de DA ook moet ik zeggen. Hij is getest vanmiddag maar of dat een test op fructosamine-waarde is geweest is mij onbekend ... wordt bellen morgenochtend dus.
Over die vitamines daar weet ik te weinig van, van B wist ik het, van D dus niet. Als ik toch bel, dan daar ook maar even over zagen. Hij at voorheen vezelrijk voer en dat ging goed, maar toen deze klachten begonnen ben ik op aanraden overgestapt op Mobility ter ondersteuning van kraakbeen e.d. omdat er van artrose uit werd gegaan (en zo zag zijn loop er ook echt uit, ik kon er ook niets anders van maken). Maar goed, wisseling voer is wisseling in hoeveelheid vitamines tenslotte, wellicht dat zijn huidige voer iets triggert, het uitzoeken waard.

Top dat je MoMo zo opgeknapt is trouwens! Enorm frustrerend als je dier zo ziek is maar als je je inzet en je ziet ze weer opknappen en opbloeien .... goud waard he :smile:

Overigens heeft Guus vanmiddag weer een anabole gehad en inmiddels loopt hij nagenoeg normaal. Kan dat, dat hij toch diabetespatient is maar wel opknapt van zo'n boost-injectie?

Ok, ik ga morgen bellen en verder overleggen. Idiopathisch kan nog steeds, maar ik leg me daar zoals gewoonlijk niet zo gemakkelijk bij neer.

(en ja de Wagenrenk is een topclub!)
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Kattenbella »

Dacht ook gelijk aan suikerziekte. Wat is predornal? Geen prednisonachtig iets hoop ik. Mocht het diabetes zijn, dan is dit niet goed.
Alle testen goed laten doen, gehele bloedtest lijkt mij wel zinvol.

Eeh, veel termen zeggen mij niets. De slapte van de achterpoten ken ik bij de diabeetkatten.
Wat is vezelrijk voeren? Granen zijn niet goed voor suikerkatten, alvleesklier.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Prednoral is prednison helaas, en hij kan echt niet zonder omdat dan zijn dunne darm steeds bloedende ontstekingen heeft (die darm wordt als niet lichaamseigen beschouwd door zijn eigen systeem).

Gehele bloedtest zat ik ook al aan te denken, als ze toch gaan prikken dan meteen de hele riedel, ook de senioren-aandachtspunten maar meteen.

Vezelrijk was in dit geval een lightvoer; door de prednoral heeft hij 24/7 honger en hij mag niet dichtgroeien van mij. Dus ik loop hier dag in dag uit met een afsluitbaar bakje met een afgepaste hoeveelheid eten en hij komt zelf steeds vragen, dan geef ik hem een paar brokjes en dan is hij weer tevreden. Doe ik dit niet dan haalt hij mijn benen van boven naar beneden open en hij blijft onophoudelijk jengelen omdat hij echt erge honger heeft door die pillen. Daarbij is het geen ukkie, hij is als hij languit ligt net zolang als mijn benen en ik ben zelf 1.78m, dan is met nagels in je benen hangen met vol gewicht niet zo heel erg fijn ;-).

Het is niet alleen slapte van de achterpoten, hij staat ook niet goed op zijn voorpoten. Waarom de DA dacht aan iets idiopathish neurologisch is omdat hij een soort tic-achtige beweging maakt soms met een poot, wisselend dus welke poot maar ze doen het alle vier. Beetje vergelijkbaar als je zelf op 1 been staat en je knie schiet door verkeerde balans ineens naar achter in zijn uiterste stand, daar lijkt het op.

Als granen niet goed zijn voor suikerkatten, en Guus blijkt wel suiker te hebben, dan heb ik dus een megatobber met het voer; darmklachten en diabetes hebben dan tegenstrijdige voorkeuren. Brr daar denk ik nog maar even niet aan, eerst maar meer duidelijkheid.

Termen ... ik doe een gooi: Neuropathie=aandoening van een of meer zenuwen, Quadriplegia=4 poten, Idiopathisch=zonder bekende oorzaak.
Net of ik er veel verstand van heb zo haha, valt tegen hoor, ik vraag vaak of ze de gebruikte termen op willen schrijven, dan zoek ik thuis van alles op, of ik krijg een boek van de praktijk mee om ergens in te duiken. Ik ben nou eenmaal iemand die alles wil weten, ook de technische kanten van welke aandoening ik ook te maken heb. Dat weten ze in de praktijk en waarderen ze ook.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Kattenbella »

Volgens mij geven de granen in het voer juist de darmklachten katten zijn vleeseters en de granen zijn moeilijker te verteren. Misschien denk ik ook wel te simpel :oops:

Meid, wat en moeilijke toestand! Dikke zoen. Ik denk met je mee!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

pfoei, gedoe en zo en ja, daar weten wij t nodige van.
wij hebben langzamerhand een 10-rittenkaart voor bloedonderzoek nodig met drie kwakkelkatzels.

nog eens herlezen, wat ik opmerkelijk vind dat is dat hij na die boost weer redelijk normaal loopt. was dat een vit c-boost?
idiopatisch is ook zoiets als non-bacterieel, je hebt idiopathische cystititis (altijd weer blij als ik het uit mijn vingertjens heb), dat is een soort gevoeligheid/ontsteking non bacterieel van het blaasslijmvlies.
wees gerust, als hij diabeet is, dan weten wij daar ook het nodige van en zien we wel weer verder. ga dan asjebl gelijk over op lantus en sla dat stomme caninsuline over graag..
krijgt Guus eigenlijk iets van rauw? rauw lamsvlees bijvoorbeeld of alleen 100% doodgekookt voer. en kan-ie gras eten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Dank jullie wel dat jullie zo op stoom meedenken, ik krijg er gewoon een brok van in mijn keel. Ik lijk wel zo stoer maar het gaat om m'n beestje en dan komt die onderste steen gewoon boven.

Als het goed is weet ik straks meer, ik zit nu achter de pc alles uit te printen wat ik gisteren heb gevonden. Dan ga ik zo bellen en zien of ik Guus er tussen gepropt krijg vandaag en dan kan ik meteen de prints inleveren voor verder overleg.

@ Adriana
Die boost was een anabole injectie. Knap dat je idiopathische cystititis uit je vingers krijgt, ik krijg het niet eens uitgesproken :-) Non-bacterieel zou ook kunnen maar ook dan zal Guus nader onderzocht moeten worden want die rottige prednison maskert heel erg veel.

Ik kom straks terug op het voer, nu eerst bellen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

nog eens even helemaal doorgelezen en het volgende is om voorzichtig in je achterhoofd te houden..
niemand heeft de wijsheid in pacht en wat in 2007 is gediagnosticeerd, hoeft met de wetenschap en ervaring van nu, niet helemaal te kloppen, ook al omdat de diagnose nog al mistig is.
jullie zijn zonder onderbreking sinds 2007 aan de prednoral daarvoor en houden de koers van De Wagenrenk aan.
eigenlijk zou je als je zin/tijd/middelen hebt eens moeten overwegen om een second opinion van een veterinair oncoloog te vragen, die zou daar eens fris tegenaan moeten kijken, denk ik en ook naar het medicijn in combi met het voer. en met de mogelijke bijwerkingen..
ik kan je een link sturen met de samenwerkende da's/oncologen en er is er ongetwijfeld eentje bij jou in de buurt. bovendien hebben ze goed collegiaal overleg, dus je hebt ervaring en deskundigheid van veel meer wetenschappers gebundeld.
ik kom daarop omdat De Wagenrenk nogal op Utrecht is gericht en in Utrecht willen ze nog wel eens last hebben van blinde vlekken en professoren-angst/ontzag..
Mo leeft nog omdat ik dwars ben/niet alles voor zoete koek aanneem en soms is dat wel eens handig!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Guus gaat morgen een dagje DA en zal een brede screening krijgen, vandaag hadden ze te krap tijd om uitgebreid aan de gang te gaan met hem en ik geef er zelf de voorkeur aan om alles in 1x te doen want dan heeft hij maar 1x stress.

Het voer. Vezels gaan op de ene of andere manier goed bij Guus, ik merk dat aan hoe hij ligt, zijn ontlasting wordt soepel en hij krijgt het er goed uit. Omdat we 2 maanden geleden dachten dat hij gewrichtsklachten had gezien zijn typische artroseloopje is hij overgezet op Mobility, dus toevoeging via voer van glucosamine e.d. ter ondersteuning van zijn gewrichten. NSAID's had nu achteraf bedacht vrij snel kunnen aantonen dat het geen gewrichtsklachten waren, maar dat kan dus niet omdat hij prednison krijgt.
Guus krijgt dus dagelijks brokken, geen natvoer, geen vers vlees. Gras staat hier standaard in de vensterbank dus daar kan hij naar behoefte aan knagen.

Alle veranderingen op voergebied vind ik eng, hij is ook nog blaasgruiskater (sorry, is al zo normaal hier dat ik dat gewoon vergeten ben te melden) dus zuurgraad is van belang. Dan zijn darmproblemen die specifieke dieeteisen stelt.

@ Adriana
Dank je wel, ik ben net zo'n eigenwijs dus ik ben blij met je toevoeging!
De diagnose is in 2007 gesteld maar daarmee was de kous niet helemaal af. Zijn ontlasting is ondertussen een aantal keer onderzocht en tot aan eind 2008 is er ook regelmatig afbouw in medicijnen geweest. Uiteindelijk ging hij toch wat te ver achteruit waardoor in onderling overleg is afgesproken om hem op een onderhoudsdosering te zetten, dat is die 5mg per etmaal. Sindsdien zijn er geen bloedsporen meer in zijn ontlasting, en als hij af en toe dipt door bijv. een virusje dan gaat het even achteruit maar tot nu toe herstelt zijn lichaam toch zonder extra ondersteuning op een uitzondering na dat hij 2 weken een half pilletje prednoral extra krijgt.
Ik ben bekend met de blinde vlekken waar je het over hebt. De DA waar ik kom zit in een aantal werkgroepen waardoor zij zelf behoorlijk bewust is waar de (knel)koppelingen zitten of kunnen zitten. Voor, tijdens, en na een combinatietraject buigen we ons dus over iedere letter en bij ieder vraagteken pluizen we door.
Mee eens dat ik breder moet kijken totdat onomstotelijk vaststaat wat er is, de vraag is hoe maar we beginnen morgen en van daaruit zien we verder.

Pfft ik ga even ophouden met het wat nou als, hij wordt morgen binnenstebuiten gekeerd, dan de bloedresultaten afwachten, en dan plan de campagne maken.
Nog een reden om geen kwakkelkatten meer op te nemen, ik moet het wel rond zien te krijgen van een uitkering en ik zou flippen als ik die zorg niet meer kan betalen. Tot nu toe vind ik altijd wel een weg.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

k weet niet maar als er een zeer uitgebreide bloedanalyse wordt gemaakt, dan wordt zijn bloed waarsch naar VetMed lab gestuurd, die geven een zeer uitgebreid overzicht, vraag aan je da of ze dat aan je door wil mailen. die getallen corresponderen niet met de waardes, die uit een spotchem rollen maar zo lang hun referentiewaardes erachter staan, is het geen probleem.
ze hanteren plusjes in de kolom Sign en dat zijn de aandachtspunten/dingen die uit de pas lopen. het is door de prednoral wel al een vertekend beeld.
wens je veel succes morgen en knuf voor Guus, hoop dat hij niet te veel last heeft van al dat gefriemel aan zijn lijf!
(p.s. dat vergeet je vast niet, vraag morgen om fructosaminewaarde...)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Dank je wel wederom voor het meedenken Adriana. Ik zal vragen waar ze het bloed heen sturen. De uitdraai van het bloedonderzoek krijg ik in ieder geval zelf onder ogen omdat de waardes besproken gaan worden ('bloedbeeld is goed' heeft nog nooit bij mij gewerkt ;-)). Even een kopietje voor me maken is geen punt. Fructosamine-waarde staat al genoteerd, evenals alle andere mogelijke punten die richting suiker kunnen wijzen, evenals dan ook maar meteen de 'oudere katten aandachtspunten'. Daarom dat hij morgen gaat ipv vandaag, want morgen hebben ze ruimer de tijd en kunnen ze hem ook nog onderzoeken en observeren, vandaag hebben ze daar niet echt tijd voor.
En dat gefriemel wordt gecompenseerd hoor, ik loop daar al zoveel jaren met mijn kiddies dat ze zo ongeveer een vip-behandeling krijgen dus ik weet nu al dat na het nare prikken, en porren en voelen, hij echt volop positieve aandacht krijgt en hen kennende zal er ook een blikje overheerlijk en verantwoord voer voor hem worden geregeld, en homeopathische ondersteuning mocht dat nodig zijn.
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Even melden dat Guus weer thuis is met een kale nek. Hij heeft wel een roesje gehad want hij blijft een joekel en ondanks zijn klachten nog behoorlijk sterk. Na een hele middag tegen me aan liggen op de bank is alles weer in zijn normale gangetje en tevreden, dus ik ben ook weer rustig. Maandag worden de eerste uitslagen verwacht dus wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door Adriana »

http://www.whgdierenartsen.nl/Zoekresul ... donderzoek
er stond hier een bericht met referentiewaardes van Utrecht en een link naar de bibliotheek van WHG dierenartsen en een uitleg over analyseapparaten en aandachtspunten.
als je waardes doorkrijgt dan moet je ook altijd even de referentiegrenzen vragen en via welk apparaat de analyse is gedaan.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
jojo
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 19 jun 2010 16:27
Locatie: Amersfoort

Re: Quadriplegia neuropathie

Bericht door jojo »

Super Adriana, dank je wel! Ik zag al dat er ook heel veel uitgelegd wordt in die artikelen, ook erg handig want ik blijf toch leek en zodra het op die nauwkeurige cijfers uitkomt helemaal.
Plaats reactie