Eet ze teveel?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Eet ze teveel?

Bericht door ayla »

haha, zou je denken he! behalve dat we aan het water wonen en hier zoveel muggen wonen, het lijkt soms wel alsof ze enkel hun bekje open hoeven te doen en de muggen zo binnen stromen :lol:
Waarschijnlijk merken jullie met dit warme weer ook dat de katten minder trek in eten hebben? ben ze nu zelfde portie aan het geven maar 4x verspreid over de dag. Dit gaat stukken beter.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Ze had vannacht dus geen brokjes meer en ik heb niks van d'r gehoord! :grin: Dus ze kan inderdaad prima zonder. Vanmorgen stond ze wel te springen en heb ik haar weer 30 gram gegeven en het was gelijk (zo goed als) op. Ik hoop dat ze daarmee door kan tot vanavond 18.00 uur, dan krijgt ze de rest. En vanavond rond 23.00 uur 50 gram natvoer. Dat is dus eigenlijk nog steeds teveel (volgens de verpakking van Sanabelle), maar ik ga dit gewoon zo even volhouden en dan kijken wat haar gewicht doet.

Gelukkig hebben wij geen muggen hier! ;-) Ik woonde bij mijn ouders wel langs een groot bos, dus weet hoe dat is! :???: Lijkt me wel echt grappig om een kat een mug te zien vangen :lol:
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Eet ze teveel?

Bericht door ayla »

hilarisch!
Een tik met een poot, dat gaat razendsnel. Zo een mug ligt dan nog wat na te spartelen op de vloer. Felix eet het dan vrij snel op. Maar Garfield moet en zal er eerst mee spelen. Blijft er tikken tegen geven...
het mooiste is als ze er samen 1 hebben. Garfield wil dan spelen, maar Felix jat hem dan onder zijn poot vandaan om hem op te eten! dat beteuterde gezicht van Garfield, me kapot gelachen :lol:
Wordt nog leuk als ze naar buiten mogen mochten we ooit verhuizen, nu al medelijden met de vogeltjes en muizen!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Haha zie het al voor me :lol:
Gebruikersavatar
Anne1988
Lynx
Lynx
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mei 2010 20:28
Locatie: Hoofddorp

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Anne1988 »

Haha, lijkt me inderdaad erg leuk om te zien. Wij hebben hier overal horren, dus er zitten vrijwel geen beestjes in huis. Zodra er één doorheen komt ben ik benieuwd wat de katjes doen! :D
-- Ayla 06-04-2010 -- Ik wou dat ik twee katjes was.
-- Nala 06-04-2010 -- Dan kon ik samen spelen.
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Admin »

Flo_o schreef:En vanavond rond 23.00 uur 50 gram natvoer. Dat is dus eigenlijk nog steeds teveel
Ja, dat is inderdaad teveel. Die Sanabelle is toch volledig voer? Als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid daarvan 60 gr. is, dan geef je dus die 50 gr. blikvoer teveel. Op jaarbasis krijgt ze dus 18,25 kilo natvoer teveel. Daarvan zal ze ongetwijfeld lekker mollig worden.

Als je zowel droog- als natvoer wil geven, zou ik het houden op 2 x 25 gr. droogvoer en 1 x 40 gr. natvoer. Dat lijkt misschien pietepeuterig, maar elk dagelijks grammetje teveel is weer wat vet erbij dat je er moeilijk afkrijgt. Daarbij is een kat op gewicht gezonder (ivm suiker) en actiever, wat weer bijdraagt aan sterkere botten en spieren en de kat dus langer gezond blijft :-)
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Eet ze teveel?

Bericht door ]-marjolein-[ »

De ene kat wordt sneller dik dan de andere, net als bij mensen. Ik denk dat Lynn nu erg veel eten krijgt als ik het zo hoor. Ik zou sowieso niet snel over de aanbevolen hoeveelheid heengaan, aangezien dat vaak al veel en veel te veel is. Het is 'zielig' als ze af en toe honger hebben maar het is nog veel zieliger als de buik straks bijna op de grond hangt en ze zich niet eens meer kan wassen. Niet onaardig bedoelt maar ik zie en hoor het zooo vaak in de praktijk: 'maar hij krijgt al zo weinig! 2 x per dag een beker brok, wat melk en wat lekkers bij de thee en de koffie en dan mauwt hij nog!' terwijl de kat in kwestie 7 kg ipv 4 kg weegt en het dier zich niet eens kan wassen. Wat is weinig? Mensen vergelijken het vaak met zichzelf en hun eigen eten, maar wat is een kat van 4 kg in verhouding tot een mens van 70 kg? Eigenlijk zou je een te dikke kat ook aan moeten kunnen geven als dierenmishandeling, gezien de gezondheidsrisico's en het feit dat ze zichzelf niet eens meer kunnen verzorgen. Maargoed, das een ander verhaal, zover zijn we nog niet ;-)
Als je zeker wilt weten dat ze niet teveel of te weinig krijgt, zet haar dan iedere week op de weegschaal. Met altijd voer beschikbaar zou ik oppassen, want sommige katten, misschien Lynn ook, blijven door eten, of je nou bij wijze van 50 gram of 100 gram brok op een dag geeft.
En op gemauw hoef je niet (altijd) in te gaan, net zoals kinderen die om snoep vragen ook niet altijd wat krijgen.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Nee precies, ik snap wat je bedoelt. Zo werkt het bij mij ook haha :oops: Het is wel zo dat ze meer eet als ze meer krijgt, maar nu ik haar minder geef blijkt ze dus ook wel genoeg te hebben. Ze komt wel elke keer met me mee de keuken in maar dat is ook gewoon uit nieuwsgierigheid denk ik ;-) Ze zeurt verder ook niet, als ik haar niets geef vind ze het ook prima en gaat ze gewoon weer iets anders doen :lol:

Ik zou het ook veel zieliger vinden als ze straks inderdaad te dik zou worden, maar zo ver laat ik het niet komen hoor ;-) Ik geef haar vanaf nu 50 gram brokjes en een half kuipje natvoer (+/- 50 gram) per dag en ik blijf haar elke week wegen om te kijken of haar gewicht stabiel blijft. Als ze aankomt geef ik haar minder brokjes.

Ik zit te denken hoe ik het voor elkaar krijg om haar morgen even stil te laten zitten op de weegschaal :lol: Toen ze vorige week hier binnen kwam heb ik het met reismandje en al gedaan dus dat was wat makkelijker ;-) Maar dat komt vast wel goed!
Gebruikersavatar
Marina3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2010 10:52

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Marina3 »

Joh je kat wegen is niet zo moeilijk hoor. Je gaat gewoon eerst zelf op de weegschaal staan en dan nog een keer met je kat in je armen. Dat even rekenen en voila het gewicht van je kat is bekend.
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Ohja tuurlijk, zo had ik het met het reismandje ook gedaan. Thx!
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Admin »

Zeg Flo, onze katten krijgen per dag ook maar een klein bakje droogvoer maar smullen dat ze doen. Kijk maar:

Afbeelding


:eshifty: Grapje natuurlijk :-) Volgens mij dachten ze dat ze in de hemel waren aanbeland :eangel: :grin:
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Whahaha :lol:
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Oké.. tot nu toe gaat het goed met de 50 gram brokjes + 50 gram natvoer. Alleen ze staat wel elke keer helemaal te springen als ik haar eten geef, en net hing ze zelfs met haar klauwtjes in mijn jurk :cry: Dan krijg ik toch echt het gevoel dat ik haar te weinig geef en voel ik me een slechte poezenmama :-( Maar goed, haar gezondheid is veel belangrijker natuurlijk dus ik blijf gewoon bij deze hoeveelheid.

Verder miauwt ze wel erg veel als het rond haar etenstijd is, en loopt ze elke keer mee de keuken in om te zien of ze misschien toch nog wat krijgt ;-) Maar zo niet dan gaat ze gewoon weer verder waar ze mee bezig was (slapen, naar buiten kijken, etc. ;-)).

Ik denk dat ze bij het gastgezin (ook) teveel eten kreeg, daar stonden wel altijd brokjes klaar. En ik denk ook dat het kan komen omdat ze een zwervertje is geweest, en zeker met kittens. Dat ze misschien elke keer zoveel mogelijk probeert te eten ofzo, geen idee.

Morgen gaan we naar de dierenarts, ik zal het hem ook eens voorleggen.

Ohja, dinsdag woog ze 4,5 kg tov 4,1 kg vorige week.. wel met verschillende manieren van wegen (1e met reismandje en 2e met mij) en mijn weegschaal is niet altijd even accuraat, ik hoop het maar want 400 gr is echt veel. Zou hetzelfde zijn als ik 7 kg in een week zou aankomen :icon_shifty:
Gebruikersavatar
]-marjolein-[
Poema
Poema
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 jan 2010 09:45
Locatie: Dieren

Re: Eet ze teveel?

Bericht door ]-marjolein-[ »

Wat mauwen betreft: lekker laten mauwen. Dean doet ook altijd alsof ie verhongert, vooral 's morgens en laat ons niet met rust voordat hij eten heeft gehad ;-)
Zou kijken of je het wegen altijd op dezelfde manier kunt doen, dus nu kiezen of jij met kat op weegschaal of reismandje en dan kat + mandje. Dan is het denk ik het meest betrouwbaar.
Groetjes van Marjolein, Dean, Wibi & Lars

Ook een fotoshoot met uw huisdier(en)? Kijk op:
http://www.marjoleinfotografie.nl/
Gebruikersavatar
Flo_o
Poema
Poema
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 mei 2010 19:00
Locatie: Weert

Re: Eet ze teveel?

Bericht door Flo_o »

Ja natuurlijk, doe het vanaf nu met mezelf + kat. Maar met binnenkomst vorige week was het handiger met reismandje en wilde ik haar niet te snel oppakken, vandaar. Volgende week zal het een betrouwbaardere vergelijking zijn.
Plaats reactie